Onko 4,5v liian vanha rattaisiin? Oon vienyt lasta kävellen päiväkotiin ja nyt siellä sanottiin, että olis hyvä aika alkaa luopumaan
rattaista. Reilu km on kävelymatkaa päiväkotiin.
Päiväkodin täti sanoi, että ettei toiset lapset ala kiusaamaan ja painorajoituskin alkaa noissa rattaissa ylittymään. Syiksi siis sille, että olis hyvä aika alkaa pois rattaista.
Kyllä lapsi monesti osan matkaa jaksaakin itse kävellä (ehkä n. puolet matkasta), mutta oon ottanu aina rattaat mukaan sen vuoksi, jos lapsi ei jaksakaan kävellä koko matkaa tai matkaan kestää niin kauan jos lapsi kävelis itse koko matkan.
Viimeistään kesällä kyllä aateltiin luopua kokonaan rattaista ja opettelemaan pyörällä ajoa.
Monet muut lapset tuodaan autolla suoraan päiväkodin oven eteen autolla, mutta mulla ei oo sitä mahdollisuutta joten ollaan vielä käytetty apukeinona noita rattaita.
Kommentit (289)
Onhan tuo karhunpalvelus lapselle. Miten oppii, jos hyysätään kuin vauvaa? Miten esim koulumatkat tulee sujumaan jos ei tuossa iässä jaksa kilometriä kävellä?
Kyllä mä ihmettelen tänä vuonna 5 täyttäviä lapsia, joita kuskataan alle 2km matkoja edes takaisin rattaissa. Näitä on meidän päiväkodissa paljon, kun keskustassa ollaan, eikä monikaan käytä autoa. Ymmärrän sen että aamulla kiireessä mennään rattaisiin istumaan, mutta en sitä tajua että miksi ei lapset edes kävele kotiinpäin päiväkodin jälkeen kun tuskin kellään kiire, vaan kärrätään viisivuotiaita päikyn jälkeen kotiakin. Itse lopetettiin rattaiden käyttö 2-vuotiaana ja vaihdettiin pyöräilyyn. Pidemmät matkat mennään autolla.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä palstaa. Ei paheksuta autolla 400 metrin ajoja, mutta hirveä huuto, jos lasta kuskaa rattaissa kilometrin.
Jep. Juuri niin. Jos lapsi istuu autossa päiväkodin ovelta kotiovelle, niin tämä kyllä kelpaa. Kun samanikäinen lapsi istuu rattaissa ja saa raitista ulkoilmaa siinä samalla, ehkä pysähtyy välillä jopa kävelemään, niin tämäpä on suuri vääryys. Aivan älytön looginen ristiriita! Joillain ihmisillä nämä rattaat nyt vaan ovat sujuvoittamassa ja nopeuttamassa siirtymiä, eikä se tarkoita etteikö lapsi vaikka liiku kilometrejä tai harrasta muuta liikunnallista päivän aikana. Eli yhtä lailla autolla hakijoilta voisi kysyä, että mites lapsen liikunta, ehkä samalla tarkistaa onko ajantasaiset turvaistuimet.
Meillä on 3-vuotiaat kaksoset ja erilaisilla temperamenteilla varustetut. Päiväkotiin on noin 1 km. Aamulla heidän ollessa vähän väsyneitä ja kiukkuisia, matkaan menisi arviolta noin tunti ja siihen päälle riisuutumiset ym. Voisi kyllä jäädä päiväkodin aamupala väliin joinain aamuna. Monesti hakiessa he ovat myös jokseenkin nälkäisiä, syövät välillä huonommin ja lapsilla nyt tuossa iässä tuntuu olevan nälkä ihan millä hetkellä tahansa. Voi sitä talvella antaa esimerkiksi välipalapatukkaa tms. Mutta on sitä hyvä päästä kotiinkin kunnollisen ruuan pariin ennen kuin on jo iltapalan aika. En tiedä millaisia he ovat 4-vuotiaina, mutta ajattelen hieman kauhulla noita siirtymiä eikä kahta lasta niin vaan kannakaan, puhumattakaan jos tavaraa mukana.
Lopetetaan toisten syyllistämiset ja yksinkertaiset oletukset. Joillain ihmisillä, kuten aloittajalla, siirtymä auton sijaan tapahtuu vain rattailla. Piste. Monenlaisia kärryjä on, jotka kantavat suunnilleen 23 kg asti ainakin. Ne ovat monesti monitoimirattaita, jotka voi liittää myös pyörään tarvittaessa. Tämä lienee myös aloittajan päiväkodin työntekijällekin miellyttävämpi ratkaisu, että istuu rattaissa mutta pyörään kytkettynä :D
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä palstaa. Ei paheksuta autolla 400 metrin ajoja, mutta hirveä huuto, jos lasta kuskaa rattaissa kilometrin.
Jos menee siitä suoraan töihin niin ihan järkevää viedä autolla
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo karhunpalvelus lapselle. Miten oppii, jos hyysätään kuin vauvaa? Miten esim koulumatkat tulee sujumaan jos ei tuossa iässä jaksa kilometriä kävellä?
Koulun aloitukseen on vielä 2 vuotta aikaa. Kyllä siinä ajassa oppii vaikka miten hyväksi kävelijäksi.
Se on vanhempien valinta miten lapsensa tarhaan vievät .
Mä kuskasin lasta pyörän tarakalla, pyöräilin töihin ja pudotin lapsen kätevästi matkan varrelle päiväkotiin. Kuten muutkin työmatkalaiset tekivät, paitsi että he ajoivat autolla. Päiväkodin hoitaja tuli erikseen ripittämään, että 4-vuotias näyttää vauvalta pyörän kyydissä ja pitää kävellä 1,5 km matka hoitoon ja takaisin. Kukaan ei ripittänyt autolla ajavia, osalla näistä vanhemmista oli jopa sama matka kuin meillä. Minun olisi siis pitänyt laittaa lapsi aamulla kävelemään, kun naapurista lähdetään autolla. Mun toiminta oli väärin, naapurin äidin oikein. Joskus mietin, kuinka tyhmiä ihmiset oikein ovat.
Itse vien tuonikäisen rattailla tuttisuussa Ovella annan vielä Tissimaitoa Kesäksi ostin muuttomiehen kärrit Riittää ainakin akselipainot
Vierailija kirjoitti:
Lapset on erilaisia. Jos hoitoon meno on aamuisin tappelua, niin todellakin veisin rattailla, jotta pääsisin itsekin joskus töihin. Eipä sitä lasta voi kantaakaan, jos samalla pitää kantaa omat ja lapsen tavarat. Liukkaalla vielä vaarallistakin, kun hyvä, että tuolla edes pysyy pystyssä.
Mutta olisi hyvä, että lapsi jaksaa kävellä tuon ikäisenä yli kilometrin. Sitä voisi harjoitella, jos ei suju. Viitsiminen on tietysti eri asia, jotkut lapset ovat luonteeltaan laiskempia kuin toiset.
Lapsen pitäisi luullakseni jaksaa kävellä kilometri per ikävuosi, eli neljävuotiaan neljä kilometriä. Ja kun sanotaan ettei se jaksa, miksi nämä jaksamattomat ja sellaiset jotka eivät suostu kävelemään osuvat aina sellaisiin perheisiin, joissa liikutaan autolla tai rattailla lyhyetkin matkat? Karhunpalvelus opettaa alle kouluikäinen liikkumisen vastustajaksi. Meille on päiväkodissa jo sanottu, ettei retkiä voida tehdä koska osa lapsista ei jaksa kävellä pieniäkään matkoja. Tästä kärsii jo kohta koko ikäluokka.
Vierailija kirjoitti:
Mä kuskasin lasta pyörän tarakalla, pyöräilin töihin ja pudotin lapsen kätevästi matkan varrelle päiväkotiin. Kuten muutkin työmatkalaiset tekivät, paitsi että he ajoivat autolla. Päiväkodin hoitaja tuli erikseen ripittämään, että 4-vuotias näyttää vauvalta pyörän kyydissä ja pitää kävellä 1,5 km matka hoitoon ja takaisin. Kukaan ei ripittänyt autolla ajavia, osalla näistä vanhemmista oli jopa sama matka kuin meillä. Minun olisi siis pitänyt laittaa lapsi aamulla kävelemään, kun naapurista lähdetään autolla. Mun toiminta oli väärin, naapurin äidin oikein. Joskus mietin, kuinka tyhmiä ihmiset oikein ovat.
Jessus kuinka typerää, olen se, joka laittoi juuri tähän liittyen pitkän kommentin.... jokaisella on omiin kulkuneuvoihin omat syynsä. Mutta saanko kysyä, että missä istuimessa lapsi siis istui 4-vuotiaana? :) Olen itse luullut, että on vain sellaisia vauvaistuimia pyörän tarakalle ja harmitellut, että joissain tilanteissa olisi kätevää jos saisikin lapsen tarakalle.
Vierailija kirjoitti:
Autola mennään kun autoilija jatkaa muualle. ei kun palataan kotiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jessus kuinka typerää, olen se, joka laittoi juuri tähän liittyen pitkän kommentin.... jokaisella on omiin kulkuneuvoihin omat syynsä. Mutta saanko kysyä, että missä istuimessa lapsi siis istui 4-vuotiaana? :) Olen itse luullut, että on vain sellaisia va
Jonkin aikaa on jo saanut junior istuin -nimellä myytäviä tarakkaistuimia isommille. :) Toki ne passivoivat lapsia paljon enemmän kuin auton turvaistuin. :D
En ole koskaan kuullut yhdenkään "päikkytädin" inisevän, kun lapsi kuskataan autolla paikasta toiseen. Mutta näitä, jotka varautuvat rattailla hankalaan matkaan kyllä arvostelevat. (olen kuullut monta kertaa) Lapsihan voi totutella kävelyyn, vaikka ne rattaat olisikin varuilta mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäättömänä aikana ollaan menty usein pyörällä.
Myös lastenpyöriin on saatavissa nastarenkaita, eli pyöräily onnistuu jokaisella säällä.
Ehkä 2,5-vuotias potkupyöräilijä voi jättää pyöräilyn väliin liukkailla keleillä. Itsekään uskalla juosta tuolla liukkailla lapsen perässä.
Eiköhän tuon ikäisen olisi syytä olla talutushihnassa jos kaduilla liikutaan.
Puhutaan lapsista ei koirista tai kissoista.
Lastentarvikeliikkeissä myydään lapsille tarkoitettuja talutushihnoja. Niiden idea on se, ettei vanhemman tarvitse tehdä sy
Koskas siitä talutushihnasta saa luopua ja opettaa lapselle liikennesääntöjä ja liikkumista julkisella paikalla? Annetaanko lapsellekin herkkuja, jos osaa kulkea hihnassa nätisti?
Todella ihmetyttää nämä vanhemmat jotka antavat esimerkiksi 2-vuotiaan potkupyöräillä vapaasti luottaen siihen, että lapsi osaa väistää muita ja on omaksunut liikennesäännöt.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut yhdenkään "päikkytädin" inisevän, kun lapsi kuskataan autolla paikasta toiseen. Mutta näitä, jotka varautuvat rattailla hankalaan matkaan kyllä arvostelevat. (olen kuullut monta kertaa) Lapsihan voi totutella kävelyyn, vaikka ne rattaat olisikin varuilta mukana.
Niin ja tuohon kiusaamisella pelotteluun, niin hänen tehtävä on hoitaa asia niin, että KETÄÄN EI KIUSATA.
Miten pitkään 4-vuotiaalle menee kävellä se kilsa? Mä olen aikuinen ja mulla menee noin 10-15 minuuttia.
Jos siis vaihtoehto olisi aamulla se, että lapsi kävelee itse ja aikaa menee 30 minuuttia vs. lapsi rattaisiin & aikaa menee vartti, niin takuulla mentäisiin niin, että lapsi on rattaissa. Sulan maan aikaan voi sitten mennä fillarilla.
Mulla on ainakin aamulla aina ollut se tavoite, että saa nukkua mahdollisimman pitkään, joten liikkuminen tehdään niin, että se on tehokasta ja siihen menee mahdollisimman vähän aikaa. Minä vein lapsen päiväkotiin (1,5km matkaa) pyörän peräkärryssä viisi vuotiaaksi saakka, koska se nyt vain oli nopeinta. Sinä keväänä kun hän täytti viisi ja pyöräily alkoi sujua tehokkaasti alettiin mennä fillarilla yhdessä. Mua ei kiinnostanut aamuisin jäädä ookailemaan, liikuntaa ja ulkoilua voi harrastaa paremmalla ajalla.
Aikoinaan vielä 4,5 vuotias lapseni oli rattaissa kun kuljimme päiväkotiin ja sieltä kotiin. On syntynyt keskosena ja ollut aina pienikokoinen. Aikataulu oli seuraava, aamulla lähtö bussipysäkille 7:30, bussi päiväkodille 7:45, päiväkodilla 8:00. Bussi töihin klo 8:15, töissä klo 9:00. Töistä bussi päiväkotiin 16:15, päiväkodilla 17:00, bussi kotiin 17:15, bussi pysäkillä 17:30, kotona 17:45. Voin sanoa että tämä vuosikausia bussien perässä juokseminen oli raskas rumba ja joku autolla kulkeva, rattaista syyllistävä voi kokeilla samaa ja palata asiaan sen jälkeen. Tsemppiä ap!
Se on kyllä jännä, että just ne rattaat on niin kauhean pahasta ja merkki huonosta vanhemmuudesta, vaikka samalla moni kuskaa autolla tuollaiset pikkumatkat tai esim polkupyörän perävaunussa tai talvella pulkassa, eikä se sitten olekaan mikään ongelma. Totta on, että rattaat on yleensä tarkoitettu pienemmille, mutta ei se hemmetti vie kuulu päiväkodille millään lailla miten lapsi sinne kuljetetaan. Tai kenellekään muullekaan. Toisten lasten kiusaamiseen tai painorajaan vetoaminen on aivan naurettavia tekosyitä, päiväkodin aikuisten tehtävä on huolehtia ettei ketään kiusata. Painorajat taas tarkoittavat, että rattaat voi mennä rikki jos paljon siitä yli menee, ja jos menee niin sehän on sen vanhemman oma menetys vain. Ei aiheuta vaaraa kuten vaikka turvaistuimen painorajan ylitys voisi aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä luovuttiin 2 vuotiaana rattaista. Tyttö ei suostunut enää istumaan niissä vaan halusi itse kävellä. Valitettavan paljon näkee näitä 4 vuotiaita jotka ei suostu kävelemään metriäkään.
Kuinka selvisitte kävellen esim. kauppareissuista ja isoista ostoksista kun menee kauan kaupoilla? Eikö hän yhtään väsynyt, kun ensin sovitellaan vaikka uusia vaatteita ja käydään monessa ja kaupassa ja sitten kävellään kotiin 3-4 km? Vai oletteko autolla ajavia laiskureita?
Mitä, ei meillä lapset (jo kouluikäisiä) ole koskaan olleet mukana kaupoilla tai ostoskeskuksissa ollenkaan, miksi heitä sinne raahaisin kun toinen vanhempi voi olla kotona? siis meidän tilanteessa. Vaatteet ostan netistä tai kaupoista ja kirppiksiltä sovittamatta, ei tulis mieleen raahata kaksivuotiasta viettämään aikaansa jossain prismoissa kun ruuat voi tilata kotiin ja mennä vaikka pulkkamäkeen. Miksi te siellä kaupoissa pyöritte? Kuinka monta kertaa vuodessa oikeasti ostat vaatteita, eikö per sesonki riitä yksi kerta sekä joku täydennys.
Asumme pk-seudulla jossa monia kauppakeskuksia lähellä, mutta mieluummin tosiaan viikonloput vietän ulkoillen ja liikkuen, kuin pistän kaksivuotiaan rattaisiin pädin kanssa että pääsen HM sovituskoppiin. Sori.
https://www.vau.fi/tarvikkeet/vaunut-turvaistuimet-kantovalineet/kuuluu…
Joku kommentoinut hyvin:
On tietenkin yksilöllistä, milloin rattaita ei enää tarvita. Vauva3 toteaa, että toiset lapset eivät suostu enää 2-vuotiaana rattaiden kyytiin, ja toisaalta taas toiset eivät 4-vuotiaana jaksa kävellä pitkiä matkoja.