Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 4,5v liian vanha rattaisiin? Oon vienyt lasta kävellen päiväkotiin ja nyt siellä sanottiin, että olis hyvä aika alkaa luopumaan

Vierailija
21.02.2024 |

rattaista. Reilu km on kävelymatkaa päiväkotiin. 

Päiväkodin täti sanoi, että ettei toiset lapset ala kiusaamaan ja painorajoituskin alkaa noissa rattaissa ylittymään. Syiksi siis sille, että olis hyvä aika alkaa pois rattaista. 

Kyllä lapsi monesti osan matkaa jaksaakin itse kävellä (ehkä n. puolet matkasta), mutta oon ottanu aina rattaat mukaan sen vuoksi, jos lapsi ei jaksakaan kävellä koko matkaa tai matkaan kestää niin kauan jos lapsi kävelis itse koko matkan. 

Viimeistään kesällä kyllä aateltiin luopua kokonaan rattaista ja opettelemaan pyörällä ajoa. 

Monet muut lapset tuodaan autolla suoraan päiväkodin oven eteen autolla, mutta mulla ei oo sitä mahdollisuutta joten ollaan vielä käytetty apukeinona noita rattaita. 

Kommentit (289)

Vierailija
1/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja päiväkodin täti sanoi, että yleensä rattaat on tarkoitettu alle 3-vuotiaille lapsille. Ei niissä mun mielestä kyllä pitäs mitään ikärajaa olla. 🤔 Ap

Vierailija
2/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vähän koomista jos lähes viisi vuotias istuu rattaissa. Normi tuon ikäinen lapsi jaksaa kävellä kilometrin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aatteleppa ihan ite.  Miksi painorajat yleensä asetetaan?

Vierailija
4/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 4-vuotias käveli viime kesänä 7-10 km päivässä vaelluksella. Just hiihti 3 km. Nyt siis 5 vuotta. Mutta provohan tämä onkin.

Vierailija
5/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta tuo, riittää painoraja ja on edullinen.

https://www.clasohlson.com/fi/Kuljetuskarry/p/40-7662

Vierailija
6/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo aloitus. Ei päiväkodeissa ole nykyään mitään tätejä vaan siellä on varhaiskasvattajat.

Vierailija
7/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luovuttiin 2 vuotiaana rattaista. Tyttö ei suostunut enää istumaan niissä vaan halusi itse kävellä. Valitettavan paljon näkee näitä 4 vuotiaita jotka ei suostu kävelemään metriäkään.

Vierailija
8/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heille ei kuulu pätkän vertaa se miten sinä matkasi lapsen kanssa kuljet.

Vierailija
9/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, kesällä alatte opetella pyörällä ajoa? Miten se lapsi sitten nyt liikkuu? Tai miten hän ulkoilee?

Meidän lapsi täyttää keväällä 2v ja saa lahjaksi potkupyörän.

Vierailija
10/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän sama, jos kolmevuotias käyttää vielä vaippoja. Jko lapsessa tai vanhemmissa on jotain vikaa silloin

Vierailija
11/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin aikuinen on oikeassa, ja mitä ilmeisimmin hän on esittänyt asian varsin kauniisti. Teet melkoisen karhunpalveluksen lapsellesi, kun opetat hänet siihen, ettei reilun kilometrin matka ole käveltävissä. Kyllä kohta 5-vuotias voi sen hyvin kävellä, ja jos ei voi, potkupyörä tai polkupyörä on tietenkin hyvä vaihtoehto. Ihme, että hän noin isona on niihin rattaisiin vielä suostunut. Pulkka on vielä ok, sehän on kivaakin, mutta kyllä rattaat on pienemmille.

Äläkä pliis nyt sano, että opetellaan pyörällä ajoa tarkoittaa, että nyt ekaa kerraa lähdette sitä lajia kokeilemaan. Oma eskarilainen oppi ajamaan ilman apupyöriä aika täsmälleen tuon ikäsenä, 4,5-vuotiaana, ja oli sitä ennen jo monta kesää vedellyt potkupyörällä ja appareiden kanssa. Nää on niitä asioita, joissa pitää vähän vanhemmankin nähdä vaivaa: pyöräily, uiminen, luistelu, hiihto. Ja näköjään kävely.

Vierailija
12/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu heille mitenkään. Äitiys ei tarkoita sitä, että jokaikinen vastaantulija saa tulla neuvomaan ja puuttumaan tai että elämän kuuluu olla mahdollisimman vaikeaa ja ankaraa.

Vierailija
13/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä palstaa. Ei paheksuta autolla 400 metrin ajoja, mutta hirveä huuto, jos lasta kuskaa rattaissa kilometrin. 

Vierailija
14/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös fysioterapeutin suositus on jättää rattaat pois, hyvin jaksaa jo 3-vuotiaatkin kävellä sen kilsan. Lähdette vaan vähän aikaisemmin niin ei tuu kiire. Lapsi tottuu äkkiä. 

Vierailija
15/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Se on kiinni niin monesta asiasta. Meillä matka 1,5 km ja kyllä vein vielä rattailla 4,5vuotiasta. Tyttö jaksoi useimmiten kävellä matkan itse, mutta toisinaan väsähti ja joskus oli kiire joten helpompaa mennä rattailla vähän nopeammin. Tyttö ei osannut kunnolla ajaa vielä pyörää tuolloin. Ei meille kukaan ainakaan mitään suoraan kommentoinut. Tyttöni on pienempi kuin ikäisensä, lähti myös liikkeelle myöhään. Nyt 5v ja oppinut aika hyvin pyöräilee ja jaksaa paremmin kuin vielä vuosi sitten. Tehkää niin kuin teille on paras. 

Vierailija
16/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on saman pituinen päiväkotimatka ja vaunut mukana varmuuden vuoksi, jos ei olla pulkalla liikenteessä. Juurikin siksi, että aikataulusyistä on pakko päästä liikkumaan nopeammin kuin mitä 2,5-vuotias kävelee itse. Muuten ei välttämättä olla ajoissa päiväkodissa aamuisin. Jäättömänä aikana ollaan menty usein pyörällä. Joko niin, että lapsi on ajanut itse tai sitten mennyt vanhempien kyydissä.

Vierailija
17/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on ns. "normilapsi" olen samaa mieltä ap.n päiväkodin kanssa. Vaikka olen huomannut että isommilla lapsilla rattaiden käytöstä napisee eniten ne jotka kulkee joka paikkaan autolla. Itsellä 3.5v joka vielä osittain tarvitsee rattaita koska kävellään joka paikkaan eikä aina ole mahdollista mennä lapsen tahtiin.

Vierailija
18/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa on sama vaikka olisi rattaissa vielä 10 vuotiaana, mutta paremmin pärjää tässä maailmassa, jos joutuu vähän tottumaan pettymyksiin. Siis ikään ja tasoon nähden.

Vierailija
19/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heille ei kuulu pätkän vertaa se miten sinä matkasi lapsen kanssa kuljet.

Varhaiskasvattajana olen vastuussa siitä, että lapsi oppii varhaiskasvatussuunnitelmassa määritellyt taidot. 4,5-vuotias on karkeamotorisissa taidoissa todella pahasti jäljessä jos häntä joudutaan kuljettamaan rattaissa. Myös tunnetaidoissa voi olla puutteita, jos kävelyn harjoittelussa on ollut haasteita.

Vierailija
20/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset matkat pyörällä tai kävellen. Esikoinen käveli tuollaiset matkat vaunujen vierellä jo kolmevuotiaasta, eli siitä lähtien kun esikoinen syntyi. En ostanut tuplarattaita tai mitään seisomalautoja. Kuopus meni päiväkotiin saman ikäisenä, kolmevuotiaana, matkaa tuo 1,5 km. Sinne pyöräiltiin kesät talvet, ei ongelmia.

Lapset liikkuvat nykyään ihan liian vähän. Hyötyliikunta on tärkeää ihan kaikille.