Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 4,5v liian vanha rattaisiin? Oon vienyt lasta kävellen päiväkotiin ja nyt siellä sanottiin, että olis hyvä aika alkaa luopumaan

Vierailija
21.02.2024 |

rattaista. Reilu km on kävelymatkaa päiväkotiin. 

Päiväkodin täti sanoi, että ettei toiset lapset ala kiusaamaan ja painorajoituskin alkaa noissa rattaissa ylittymään. Syiksi siis sille, että olis hyvä aika alkaa pois rattaista. 

Kyllä lapsi monesti osan matkaa jaksaakin itse kävellä (ehkä n. puolet matkasta), mutta oon ottanu aina rattaat mukaan sen vuoksi, jos lapsi ei jaksakaan kävellä koko matkaa tai matkaan kestää niin kauan jos lapsi kävelis itse koko matkan. 

Viimeistään kesällä kyllä aateltiin luopua kokonaan rattaista ja opettelemaan pyörällä ajoa. 

Monet muut lapset tuodaan autolla suoraan päiväkodin oven eteen autolla, mutta mulla ei oo sitä mahdollisuutta joten ollaan vielä käytetty apukeinona noita rattaita. 

Kommentit (289)

Vierailija
81/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heille ei kuulu pätkän vertaa se miten sinä matkasi lapsen kanssa kuljet.

Varhaiskasvattajana olen vastuussa siitä, että lapsi oppii varhaiskasvatussuunnitelmassa määritellyt taidot. 4,5-vuotias on karkeamotorisissa taidoissa todella pahasti jäljessä jos häntä joudutaan kuljettamaan rattaissa. Myös tunnetaidoissa voi olla puutteita, jos kävelyn harjoittelussa on ollut haasteita.

Ei kerro lapsen karkeamotorisista taidoista mitään, jos vanhempi ajan säästämiseksi kuljettaa lasta jollain kulkuvälineellä kävelyn sijaan. Samalla logiikalla tulisi olla huolissaan jokaisesta autolla tai polkupyörän kyydissä kulkevasta lapsesta. 

Vierailija
82/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kuskasin lasta pyörän tarakalla, pyöräilin töihin ja pudotin lapsen kätevästi matkan varrelle päiväkotiin. Kuten muutkin työmatkalaiset tekivät, paitsi että he ajoivat autolla. Päiväkodin hoitaja tuli erikseen ripittämään, että 4-vuotias näyttää vauvalta pyörän kyydissä ja pitää kävellä 1,5 km matka hoitoon ja takaisin. Kukaan ei ripittänyt autolla ajavia, osalla näistä vanhemmista oli jopa sama matka kuin meillä. Minun olisi siis pitänyt laittaa lapsi aamulla kävelemään, kun naapurista lähdetään autolla. Mun toiminta oli väärin, naapurin äidin oikein. Joskus mietin, kuinka tyhmiä ihmiset oikein ovat.

Jessus kuinka typerää, olen se, joka laittoi juuri tähän liittyen pitkän kommentin.... jokaisella on omiin kulkuneuvoihin omat syynsä. Mutta saanko kysyä, että missä istuimessa lapsi siis istui 4-vuotiaana? :) Olen itse luullut, että on vain sellaisia va

Näitä pyöriä on erilaisia, esim Hollannissa käyttävät. Maksaakin enemmän mutta aina vähemmän kuin suurin osa autoista, esim:

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/886981/GZR-Caricar-e-sahkopyora…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä luovuttiin 2 vuotiaana rattaista. Tyttö ei suostunut enää istumaan niissä vaan halusi itse kävellä. Valitettavan paljon näkee näitä 4 vuotiaita jotka ei suostu kävelemään metriäkään.

Kuinka selvisitte kävellen esim. kauppareissuista ja isoista ostoksista kun menee kauan kaupoilla? Eikö hän yhtään väsynyt, kun ensin sovitellaan vaikka uusia vaatteita ja käydään monessa ja kaupassa ja sitten kävellään kotiin 3-4 km? Vai oletteko autolla ajavia laiskureita?

Mitä, ei meillä lapset (jo kouluikäisiä) ole koskaan olleet mukana kaupoilla tai ostoskeskuksissa ollenkaan, miksi heitä sinne raahaisin kun toinen vanhempi voi olla kotona? siis meidän tilanteessa. Vaatteet ostan netistä tai kaupoista ja kirppiksiltä sovittamatta, ei tulis mieleen raahata kaksivuotiasta viettämään aikaansa jossain pris

No esimerkiksi me limitimme työmme, joten todellakin molemmat vanhemmat ei olleet yhtä aikaa vapaalla.

Ja lapsillekin on pakko ostaa vaatteita, heitä on pakko käyttää lääkärissä ja neuvolassa ja samalla pitää silti hoitaa ruokaostokset, postissa käynnit jne.

Ja kaikillahan ei ole sitä yhtä ainoaa lasta, vaan useampi.

Vierailija
84/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi ei jaksa kävellä noin lyhyttä matkaa? Oma lapsi potkutteli potkulaudalla tai fillaroi kolmevuotiaana tarhaan aika paljon pidemmän matkan.

Vierailija
85/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yksoikoinen ihminen sanoo noin. Sellaienn ketä ei osaa ajatella eri tialnteita. Meillä oli vielä 5 vuotiaallakin rattaat joilla käytiin jopa 16 lenkkejä, ei olis lapsi jaksanut kävellä. Ja moni jaksoi tuomita mut en välitä tyhmien mielipiteistä.

Vierailija
86/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo aloitus. Ei päiväkodeissa ole nykyään mitään tätejä vaan siellä on varhaiskasvattajat.

Näin on. En kokenut olevani täti työskennellessäni varhaiskasvatuksessa LTO:na. Olen siis mies. Kohtalaisen raskas duuni.

Vierailija
87/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niiden päikyntätien pitäisi kokeilla kävellä aamukuudelta unisen nelivuotiaan kanssa,siinä kilometrin matkaankin menee helposti kaksi tuntia kun lapsi on ihan puoliunessa ja laahustaa kuin zombi. Ei hyvä jos pitää ehtiä töihin.

Aika moni päikyntäti on tuon suorituksen jo tehnyt ennen oman työpäivänsä alkua.

Taidat ajatella samoin kuin päiväkodin lapset, että tädit/aikuiset ovat siellä päikyssä aina. 

Vierailija
88/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo aloitus. Ei päiväkodeissa ole nykyään mitään tätejä vaan siellä on varhaiskasvattajat.

On siellä pedofíílit myös.

Vierailija
89/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂🤣😂😅🤣

Vierailija
90/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniko oikeasti nimittää heitä varhaiskasvattajaksi lapsen kanssa keskustellessa?

Vierailija
91/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätejä ne on mitä suuremmissa määrin. Tarhantätejä.

Tämä. Ja on TODELLA noloa änkyttää jostain varhaiskasvattajista.

Tarhantädit muistaa aina mainita monivuotisen yliopistotutkinnon kurahaalarien pukemista varten😂

Vierailija
92/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset on erilaisia. Jos hoitoon meno on aamuisin tappelua, niin todellakin veisin rattailla, jotta pääsisin itsekin joskus töihin. Eipä sitä lasta voi kantaakaan, jos samalla pitää kantaa omat ja lapsen tavarat. Liukkaalla vielä vaarallistakin, kun hyvä, että tuolla edes pysyy pystyssä.

Mutta olisi hyvä, että lapsi jaksaa kävellä tuon ikäisenä yli kilometrin. Sitä voisi harjoitella, jos ei suju. Viitsiminen on tietysti eri asia, jotkut lapset ovat luonteeltaan laiskempia kuin toiset.

Ottaa niskavilloista kiinni ja taluttaa. 

Vierailija
93/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä tuon ikäinen olisi mielestäni pitänyt jo ajat sitten opettaa kävelemään tuo matka. Päikyntädit ovat ihan oikeassa. Myös tuon ikäiselle voi selittää, että aamulla täytyy kävellä reippaammin ja iltapäivästä sitten, kun ei ole kiire töihin niin voidaan jäädä ihastelemaan vaikka pyöreitä kiviä jne. Teet karhunpalveluksen, kun et tuon ikäistä laita kävelemään ja kuluttamaan energiaa, kilometri ei ole matka eikä mikään. 

Ai kuinka ihanaa. Herätät aamulla väsyneen lapsen kuin armeijassa, pistät ehkä patukan suuhun, huudat käskyjä "Syö, pue, juokse" Ja jos käsky ulkona ei kuulu ja lapsi itkee ja heittäytyy maahan, niin nostat äkkiä pystyyn ja kevyesti tuuppaat ja työnnät muun liikenteen kulkiessa ohi. Ehkä käsket myös, että "Tuollaisesta vetelyksestä ei tule ikinä mitään" tai "Ei tule karkkipäivää, jos siihen jäät". Ota tähän mukaan vielä yksi tai kaksi suunnilleen saman ikäistä lasta ja sulla on onkin oma pieni armeija käskytettävänä. On totta, että vanhempien pitää olla auktoriteetteja ja heitä pitää kuulla ja lapsen pitäisi totella, mutta lastenkin energioissa ja temparamanteissa on eroja. Päivät ja yötkin voivat olla erilaisia. Joskus joku päiväkotipäivä voi olla toista kuormittavampi, jolloin tavallaan ymmärtää, että lapsella on oikeus madella ja tuntea väsymystä ja kiukkuakin.  Jos vanhempi ei halua tai aikaa ei ole käyttää kahta tuntia taisteluihin, koska päivän aikana voi olla jotain muutakin kivaa ja liikunnallista, esimerkiksi kotona syödyn kunnon aterian jälkeen, niin silloin vaihtoehdoksi jää jokin kulkuneuvo. Aikuisen näkökulmasta 1-2 km ei välttämättä ole yhtään mitään, mutta varmasti se on pienelle suhteessa pidempi kuin aikuiselle, joutuuhan hän ottamaan enemmän askeliakin eteenpäin päästäkseen. 

Täällä on niin ällöä vastakkainasettelua, ihan niinkuin nykyajan "kunnon" anonyymeilla keskustelupalstoilla. Auto, kävely, pyörä, työnnettävät rattaat, pulkka...whatever. Valitse se sun ja perheen tarpeiden mukaan, äläkä ajattele, että toisen elämä on verrannollinen sun elämään tuntematta toisen elämää. Jos sä olet selvinnyt jollain kulkuneuvolla tai kävellen kolmen alle 5-vuotiaan kanssa kuukaudet tai vuodet ja lapset ovat olleet aina vakiterveitä ja sun käskyjä totelleita, niin älä oleta, että kaikilla on niin. Tai oliko sinulla edes lapsia ikinä? Tai onko aika kullannut muistot? Helppo sitä selitellä aina omasta tilanteesta käsin kuitenkin.

Tämä oli todella hyvä aloitus. Toki tietysti aloittaja varmasti ajatteli saavansa juuri sinun kaltaisia, syyllistäviä vastauksia. 

Vierailija
94/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pkodissa on selvästi huomattu, että  vanhempi ei ihan ole tajunnut, että miten lasta opetetaan kävelemään, että lapsen kehitys voi olla hiukan ikätasoaan jäljessä, että vanhempi kuskaa vähän liian usein lasta rattaissa tai muita syitä, joita päiväkodin työntekijöiden tuleekin tarkkailla - lapsen kehitys on kuitenkin se tärkein juttu ja jos kehitys raahaa jäljessä, niin pitää ehkä laittaa lapsi tutkimuksiin.  

Vierailija
95/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tuon matkan jaksaa kävellä, mutta ymmärrän että perheissä joissa ei ole autoa, ei laiteta lasta kävelemään 5-10 km matkoja, vaan on sitten rattaiden tai pulkan kyydissä ainakin osan matkasta. Mikä kullekin toimii. Enemmän paheksuisin jos joka paikkaan viedään autolla eikä mahdollisuuttakaan kävellä. 

Vierailija
96/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätin rattaat jo pari vuotiaan ja menin apurattailla olevalla pyörällä, neljä vuotiaana jo ilman niitä

Vierailija
97/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi! Se on kiinni niin monesta asiasta. Meillä matka 1,5 km ja kyllä vein vielä rattailla 4,5vuotiasta. Tyttö jaksoi useimmiten kävellä matkan itse, mutta toisinaan väsähti ja joskus oli kiire joten helpompaa mennä rattailla vähän nopeammin. Tyttö ei osannut kunnolla ajaa vielä pyörää tuolloin. Ei meille kukaan ainakaan mitään suoraan kommentoinut. Tyttöni on pienempi kuin ikäisensä, lähti myös liikkeelle myöhään. Nyt 5v ja oppinut aika hyvin pyöräilee ja jaksaa paremmin kuin vielä vuosi sitten. Tehkää niin kuin teille on paras. 

Tämä. Lapsen koko on oleellisempi kuin ikä. Ap, kannattaa kuitenkin vähän seurailla mitä muut samanikäiset lapset touhuavat, joskus lapsi kasvaa niin vauhdilla, että vanhemmat eivät tajua mihin kaikkeen valmiuksia jo olisi. Nimim. se äiti joka seisoo kiipeilytelineen alla kädet ojossa, vaikka lapsi on ketterä kuin mikä. 

Vierailija
98/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä "lapset on erilaisia" pitää totta kai paikkansa, eikä kaikki ole yhtä pirteitä tai jaksavaisia. Pienellä osalla haasteita kehityksessä mikä voi vaatia rattaita. Mutta jos perheessä ei ole rattaita, ei lapselle tule mieleen käyttää niitä. Näin meillä on toimittu kaikessa. Aikuinen luo rajat, ja lapsethan sopeutuvat siihen mikä perheen tapa on, esim liikkua. Meillä ei ole koskaan ollut autoa, joten lapset eivät tiedä miltä tuntuisi päästä autolla päivittäin kulkemaan. Mummulaan mennään bussilla tai junalla, se on meidän lapsille tavallista eikä kukaan valita. Tottuneesti pakkaavat lukemista reppuihinsa jo ja kantavat omat reput. Olin ihmeissäni, kun naapurin alakoululaiset lapset kertoivat että he eivät ole koskaan matkustaneet metrolla. Joka siis kulkee kaupunginosamme halki muutaman minuutin välein ja on todella se nopein tapa liikkua minnekään. 

Vierailija
99/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto ok mutta rattaat ei. Mitä se kertoo meidän yhteiskunnasta. Bussi myös ok. Pulkka ok.

Vierailija
100/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pkodissa on selvästi huomattu, että  vanhempi ei ihan ole tajunnut, että miten lasta opetetaan kävelemään, että lapsen kehitys voi olla hiukan ikätasoaan jäljessä, että vanhempi kuskaa vähän liian usein lasta rattaissa tai muita syitä, joita päiväkodin työntekijöiden tuleekin tarkkailla - lapsen kehitys on kuitenkin se tärkein juttu ja jos kehitys raahaa jäljessä, niin pitää ehkä laittaa lapsi tutkimuksiin.  

Ei ole kuulemma kävelemisessä mitään ongelmaa päiväkodissa. Sanoi, että lapsi jaksaa hyvin kyllä kävellä päiväkodin retkillä ollessaan pidempiäkin matkoja. 

Mutta ei mulla oo aamulla aikaa niin hitaaseen tepasteluun, mitä ne päiväkodin lapset kävelee jonossa paikasta toiseen. 

Kymmenessä minuutissa vien lapsen rattailla päiväkotiin, kävellen menis ainakin tuplasti pidempi aika. Ap