Onko 4,5v liian vanha rattaisiin? Oon vienyt lasta kävellen päiväkotiin ja nyt siellä sanottiin, että olis hyvä aika alkaa luopumaan
rattaista. Reilu km on kävelymatkaa päiväkotiin.
Päiväkodin täti sanoi, että ettei toiset lapset ala kiusaamaan ja painorajoituskin alkaa noissa rattaissa ylittymään. Syiksi siis sille, että olis hyvä aika alkaa pois rattaista.
Kyllä lapsi monesti osan matkaa jaksaakin itse kävellä (ehkä n. puolet matkasta), mutta oon ottanu aina rattaat mukaan sen vuoksi, jos lapsi ei jaksakaan kävellä koko matkaa tai matkaan kestää niin kauan jos lapsi kävelis itse koko matkan.
Viimeistään kesällä kyllä aateltiin luopua kokonaan rattaista ja opettelemaan pyörällä ajoa.
Monet muut lapset tuodaan autolla suoraan päiväkodin oven eteen autolla, mutta mulla ei oo sitä mahdollisuutta joten ollaan vielä käytetty apukeinona noita rattaita.
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On liian vanha. Joo ehkä kerran vein lapsen 4 v. rattailla bussiin, kun halusin ilmaisen matkan kaupunkiin. Mutta muutoin kyllä 4- vuotias jo kävelee neljäkin kilsaa, ellei fyysistä poikkeamaa ole. Vanhemman laiskuuttahan tuo on.
Autolla kuljetetaan lapsia yleensä vain siksi, että vanhempi jatkaa sillä samalla autolla työpaikalleen. Ap ei varmaan ajele rattailla omalle työpaikalleen.
Miten se lisää lapsen liikkumista, että hänet viedään autolla päiväkotiin ja vanhempi jatkaa autolla siitä eteenpäin? Avaatko ihan konkreettisesti?
Sehän juuri opettaa lapselle, että auto on se tapa, jolla liikutaan. Se 4-vuotias, joka kävelee edes joskus päiväkotiin, saa näin paljon enemmän liikuntaa vanhemmistaan puhumattakaan. Silti tämä ulina kohdistuu autottomiin.
Ällöä ja tekopyhyyden huippu.
Et vastannut kysymykseen.
Miten se autossa istuva lapsi saa enemmän liikuntaa kuin se, joka on rattaissa? Miten se on enemmän laiskuutta, että vanhempi kävelee kuin se, että ajaisi autolla?
Asia ei selvästikään liity liikuntaan.
On liian vanha, jos lapsi ei ole jälkeenjäänyt tai sairas tai muu sairauteen rinnastettavissa oleva tilapäinen syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 1v9kk kävelee reilun kilometrin matkan itse. Että kyllä todella outona pidän tuota ison lapsen rahtaamista rattailla. Meillä on molemmat isosisarukset hiihtäneet ja luistelleet 2v., ajaneet ilman apuja polkupyörällä 3v. Lasketelleet 2-3v. Uineet 3-4v. Mutta on heidät sitten myös otettu mukaan ja annettu mahdollisuus harjoitella, jaksettu kiukutteluja kun ei heti suju jne. Lopputulos on erittäin reippaat, liikunnasta ja monipuolisesta ulkoilusta nauttivat lapset.
Unohdit mainita, onko se kilometrin matka sunnuntaikävelyä vai arkiaamuja matkalla päiväkotiin. En nimittäin tiedä yhtäkään perhettä, joka ei tuon ikäistä kärräisi aamukiireessä jollain välineellä, joko autolla, pulkalla tai rattailla.
aamukiire hellittää sillä, että lähdetään aikaisemmin liikkeelle (tämä koskee myös heräämis- ja nukkumaanmenoaikoja)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa nyt ihmeessä mihin tutkimuksiin viittaatte. Tutkimus ei ole jokin ensimmäisenä googlesta löytynyt nettijuttu, vaan sen pitää täyttää hyvän tutkimuksen kriteerit. Mikä tahansa titteli ja yksipuolinen omaa näkemystä puoltava juttu ei vakuuta ketään, jolla on yhtään medialukutaitoa. Mikään tutkimus ei tule todennäköisesti kertomaan juuri päiväkotimatkan liikunnasta lasten liikkumistaitojen suhteen, koska sellaista ei voi pätevästi testata. Juuri siksi koska pitäisi nähdä lapseen muut vaikuttavat tekijät kuten liikunta päiväkotimatkojen ulkopuolella, lapsen verensokeriarvot jne.
Hienoa olisi, että liikkumattomuudesta huolestuneet kantaisivat huolta autoissa istuvista lapsista. Jostain syystä näin ei tapahdu.
Liikkuuko se lapsi paremmin auton penkillä istuen?
Kyllä minä ainakin kan
Ja miten tämä eroaa entisistä ajoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On liian vanha. Joo ehkä kerran vein lapsen 4 v. rattailla bussiin, kun halusin ilmaisen matkan kaupunkiin. Mutta muutoin kyllä 4- vuotias jo kävelee neljäkin kilsaa, ellei fyysistä poikkeamaa ole. Vanhemman laiskuuttahan tuo on.
Autolla kuljetetaan lapsia yleensä vain siksi, että vanhempi jatkaa sillä samalla autolla työpaikalleen. Ap ei varmaan ajele rattailla omalle työpaikalleen.
Miten se lisää lapsen liikkumista, että hänet viedään autolla päiväkotiin ja vanhempi jatkaa autolla siitä eteenpäin? Avaatko ihan konkreettisesti?
Sehän juuri opettaa lapselle, että auto on se tapa, jolla liikutaan. Se 4-vuotias, joka kävelee edes joskus päiväkotiin, saa näin paljon enemmän liikuntaa vanhemmistaan puhumattakaan. Silti tämä ulina kohdistuu autottomi
Ei kai kukaan ole väittänyt että autossa oleva saa enemmän liikuntaa, sen olet keksinyt itse. Mutta tämän keskustelun aihe oli se, pitäisikö lapselta jättää rattaat pois tietyssä iässä. Voit aloittaa uuden keskustelun siitä, pitäisikö autoilua päiväkotiin vähentää.
Monella joilla on rattaat alla, ei edes ole autoa vaihtoehtona. Joten nämä perheet miettivät niiden vaihtoehtojen välillä, joita jää jäljelle: lapsi kulkee kärryissä, lapsi kulkee pulkalla, lapsi kulkee pyöräntarakalla, lapsi pyöräilee, lapsi kävelee --- ja mitkä asiat voivat helpottaa rattaiden poisjättöä, jos ne halutaan jättää tai päiväkoti toivoo, että lapsi saisi kävellä jo itse.
Monella joilla on rattaat alla, ei edes ole autoa vaihtoehtona. Joten nämä perheet miettivät niiden vaihtoehtojen välillä, joita jää jäljelle: lapsi kulkee kärryissä, lapsi kulkee pulkalla, lapsi kulkee pyöräntarakalla, lapsi pyöräilee, lapsi kävelee --- ja mitkä asiat voivat helpottaa rattaiden poisjättöä, jos ne halutaan jättää tai päiväkoti toivoo, että lapsi saisi kävellä jo itse.
Vierailija kirjoitti:
Kammottavaa, että arki on nykyään sellaista ettei ole antaa lapselle aikaa kävellä. Tämmöisellä tehdään elinikäistä hallaa kun iskostetaan päähän ettei edes lyhyitä matkoja tarvitse tai kuulu kävellä.
Nykyään? Itse olin lapsi 80-luvulla ja kyllä silloinkin vanhempieni piti olla töissä tiettyyn aikaan. Ei todellakaan ollut aikaa kävellä päiväkotiin. Itseasiassa nykyinen etätyö antaa paljon enemmän joustavuutta kuin se vanha 8-16 työaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 1v9kk kävelee reilun kilometrin matkan itse. Että kyllä todella outona pidän tuota ison lapsen rahtaamista rattailla. Meillä on molemmat isosisarukset hiihtäneet ja luistelleet 2v., ajaneet ilman apuja polkupyörällä 3v. Lasketelleet 2-3v. Uineet 3-4v. Mutta on heidät sitten myös otettu mukaan ja annettu mahdollisuus harjoitella, jaksettu kiukutteluja kun ei heti suju jne. Lopputulos on erittäin reippaat, liikunnasta ja monipuolisesta ulkoilusta nauttivat lapset.
Unohdit mainita, onko se kilometrin matka sunnuntaikävelyä vai arkiaamuja matkalla päiväkotiin. En nimittäin tiedä yhtäkään perhettä, joka ei tuon ikäistä kärräisi aamukiireessä jollain välineellä, joko autolla, pulkalla tai rattailla.
aamukiire hellittää sillä, että lähdetään aikaisemmin liikkeelle (tämä koskee
No sehän ei ole sen lapsen etu.
Hölmöä avata keskustelu, jos ei kestä vastauksia...