Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 4,5v liian vanha rattaisiin? Oon vienyt lasta kävellen päiväkotiin ja nyt siellä sanottiin, että olis hyvä aika alkaa luopumaan

Vierailija
21.02.2024 |

rattaista. Reilu km on kävelymatkaa päiväkotiin. 

Päiväkodin täti sanoi, että ettei toiset lapset ala kiusaamaan ja painorajoituskin alkaa noissa rattaissa ylittymään. Syiksi siis sille, että olis hyvä aika alkaa pois rattaista. 

Kyllä lapsi monesti osan matkaa jaksaakin itse kävellä (ehkä n. puolet matkasta), mutta oon ottanu aina rattaat mukaan sen vuoksi, jos lapsi ei jaksakaan kävellä koko matkaa tai matkaan kestää niin kauan jos lapsi kävelis itse koko matkan. 

Viimeistään kesällä kyllä aateltiin luopua kokonaan rattaista ja opettelemaan pyörällä ajoa. 

Monet muut lapset tuodaan autolla suoraan päiväkodin oven eteen autolla, mutta mulla ei oo sitä mahdollisuutta joten ollaan vielä käytetty apukeinona noita rattaita. 

Kommentit (289)

Vierailija
41/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli päiväkotiin matkaa yhteen suuntaan 3km ja matkan varrella kauppa eli rattaat olivat hyvät ruokaostostenkin kannalta.Meillä vielä tytön  ollessa 5v oli rattaat mukana muttei istunut niissä vaan juoksenteli edellä.Toisaalta kerran kun hain ja oli jotenkin nuutunut ja vaisu, rattaista oli suuri hyöty sillä kävi vaan istumaan maahan sanoen ettei jaksa ja  kotona selvisi että oli kuumetta,ilman rattaita olisin joutunut kantamaan tytön koko matkan.

Sinä kesänä kun täytti 6 möin rattaat.

Vierailija
42/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäättömänä aikana ollaan menty usein pyörällä.

Myös lastenpyöriin on saatavissa nastarenkaita, eli pyöräily onnistuu jokaisella säällä.

Ehkä 2,5-vuotias potkupyöräilijä voi jättää pyöräilyn väliin liukkailla keleillä. Itsekään uskalla juosta tuolla liukkailla lapsen perässä.

Eiköhän tuon ikäisen olisi syytä olla talutushihnassa jos kaduilla liikutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on erilaisia. Jos hoitoon meno on aamuisin tappelua, niin todellakin veisin rattailla, jotta pääsisin itsekin joskus töihin. Eipä sitä lasta voi kantaakaan, jos samalla pitää kantaa omat ja lapsen tavarat. Liukkaalla vielä vaarallistakin, kun hyvä, että tuolla edes pysyy pystyssä.

Mutta olisi hyvä, että lapsi jaksaa kävellä tuon ikäisenä yli kilometrin. Sitä voisi harjoitella, jos ei suju. Viitsiminen on tietysti eri asia, jotkut lapset ovat luonteeltaan laiskempia kuin toiset.

Vierailija
44/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös lastenpyöriin on saatavissa nastarenkaita, eli pyöräily onnistuu jokaisella säällä.

Ehkä 2,5-vuotias potkupyöräilijä voi jättää pyöräilyn väliin liukkailla keleillä. Itsekään uskalla juosta tuolla liukkailla lapsen perässä.

Puhutaan lapsista ei koirista tai kissoista.

Vierailija
45/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provo aloitus. Ei päiväkodeissa ole nykyään mitään tätejä vaan siellä on varhaiskasvattajat.

Tätejä ne on mitä suuremmissa määrin. Tarhantätejä.

Tämä. Ja on TODELLA noloa änkyttää jostain varhaiskasvattajista.

Mitäs tänään puuhastelitte hoidossa varhaiskasvattajan kanssa.

Varhaiskasvatus on suunnitelmallista ja tutkittuun tietoon pohjautuvaa kasvatusta ja opetusta jossa painottuu erityisesti pedagogiikka. Ei siis mitään "puuhastelua".

Todella ihmetyttää nämä vanhemmat jotka väheksyvät lastensa varhaiskasvattajia.

Vierailija
46/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo aloitus. Ei päiväkodeissa ole nykyään mitään tätejä vaan siellä on varhaiskasvattajat.

Ei niitä ole saanut kutsua tädeiksi kymmeniin vuosiin. Aikuisiksi piti sanoa.

Naapuri iski vielä 5 v:n joskus tuplamalloihin aikaisin aamulla huonona päivänä. Perille piti päästä ajoissa, eikä kantamaankaan ruvennut.

Turha niitä rattaissa istujia on paheksua, yksikin siirtyi päiväkodin jälkeen pyörätuoliin, kun lihassairaus paheni, ei riittänyt enää jalkatuet ja "rollaattori" liikkumiseen.

Vierailija
47/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päikyn tädille voi sanoa, että pitää huolta omista asioistaan.

Kesällä (tai kun lumet on sulanut) hankit potkuttelupyörän ja sillä matka sujuu kun ensin vähän harjoittelette.

Joku tällainen:

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/stiga-runracer-c12-tasapainopyo…*

Vierailija
48/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastentarvikeliikkeissä myydään lapsille tarkoitettuja talutushihnoja. Niiden idea on se, ettei vanhemman tarvitse tehdä syöksyjä lapsensa perään jos lapsi on jäämässä auton tai pyörän alle.

Vierailija
49/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hoitanu mun muksun kans joka matkan kävellen siitä asti kun se oppi käveleen, en mä ole edes tajunnu et sitä vois makuuttaa rattaissa, eiks se kyllästy? Nyt 3 ja puoli ja jaksaa kävellen kauppareissut ja kaikki, useampia kilometrejä.

Mä en nyt tiä kuka tekee väärin ja mitä ja olenko se minä mut mä tykkään mun tuloksista ja muksu kuulemma kans, hän on "seikkailija".

Noh, kukin tavallaan.

Vierailija
50/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä tuon ikäinen olisi mielestäni pitänyt jo ajat sitten opettaa kävelemään tuo matka. Päikyntädit ovat ihan oikeassa. Myös tuon ikäiselle voi selittää, että aamulla täytyy kävellä reippaammin ja iltapäivästä sitten, kun ei ole kiire töihin niin voidaan jäädä ihastelemaan vaikka pyöreitä kiviä jne. Teet karhunpalveluksen, kun et tuon ikäistä laita kävelemään ja kuluttamaan energiaa, kilometri ei ole matka eikä mikään. 

Vierailija
51/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä nähnyt, että kukaan kuljettaisi noin normaalia lasta. Eräs tuntemani alkoholisti pukkasi keharipenskaansa rattaissa vielä kouluikäisenä, mutta siitä kaksikosta kyllä jokainen näki, ettei kumpikaan ole millään tavalla normaali.

Vierailija
52/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla oli rattaat mukana tuonikäisen kanssa, ihan jo siksi, että tavaraa oli helposti niin paljon, että oli helpompi ja turvallisempi lykkiä ne rattailla kuin kantaa kaikki niin, että kädet oli täynnä. Siinä kun on omaa käsilaukkua, läppärilaukkua, lapsen reppua, luistimia, tarviketta, varavaatetta ja takaisin mennessä ruokakassia ja postipakettia jne.

Usein oli myös vanha koira mukana viemässä lapsia, joten se koira odotti rattaissa viltin alla sen aikaa, että vein lapset pihan puolelle.

Vierailija
53/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päikyn tädille voi sanoa, että pitää huolta omista asioistaan.

Kesällä (tai kun lumet on sulanut) hankit potkuttelupyörän ja sillä matka sujuu kun ensin vähän harjoittelette.

Joku tällainen:

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/stiga-runracer-c12-tasapainopyo…*

Tällainen meillä onkin, sillä potkuteltiin jo viime kesänä. Ajattelin ottaa taas lumien sulettua käyttöön.

Mutta nyt kun vielä on niin huonossa kunnossa nuo tiet, ajattelin käyttää rattaita apukeinona vielä vähän aikaa. Ap

Vierailija
54/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden päikyntätien pitäisi kokeilla kävellä aamukuudelta unisen nelivuotiaan kanssa,siinä kilometrin matkaankin menee helposti kaksi tuntia kun lapsi on ihan puoliunessa ja laahustaa kuin zombi. Ei hyvä jos pitää ehtiä töihin.

Vierailija
55/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastentarvikeliikkeissä myydään lapsille tarkoitettuja talutushihnoja. Niiden idea on se, ettei vanhemman tarvitse tehdä syöksyjä lapsensa perään jos lapsi on jäämässä

Koskas siitä talutushihnasta saa luopua ja opettaa lapselle liikennesääntöjä ja liikkumista julkisella paikalla? Annetaanko lapsellekin herkkuja, jos osaa kulkea hihnassa nätisti?

Vierailija
56/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulkka, potkukelkka?

Vierailija
57/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pitääkin hankkia tällainen pyörä, mikä menee samantien rikki. Oho, ei niitä enää myydäkään. 

https://yle.fi/a/74-20075537

Vierailija
58/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pulkka, potkukelkka?

Pulkkaa käytettiin silloin, kun oli siihen mahdollisuus. Nyt ei ole, koska joka paikka on sepeliä ja hiekkaa täynnä. Ap

Vierailija
59/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä luovuttiin 2 vuotiaana rattaista. Tyttö ei suostunut enää istumaan niissä vaan halusi itse kävellä. Valitettavan paljon näkee näitä 4 vuotiaita jotka ei suostu kävelemään metriäkään.

Kuinka selvisitte kävellen esim. kauppareissuista ja isoista ostoksista kun menee kauan kaupoilla? Eikö hän yhtään väsynyt, kun ensin sovitellaan vaikka uusia vaatteita ja käydään monessa ja kaupassa ja sitten kävellään kotiin 3-4 km? Vai oletteko autolla ajavia laiskureita?

Vierailija
60/289 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätejä ne on mitä suuremmissa määrin. Tarhantätejä.

Tämä. Ja on TODELLA noloa änkyttää jostain varhaiskasvattajista.

Mitäs tänään puuhastelitte hoidossa varhaiskasvattajan kanssa.

Varhaiskasvatus on suunnitelmallista ja tutkittuun tietoon pohjautuvaa kasvatusta ja opetusta jossa painottuu erityisesti pedagogiikka. Ei siis mitään "puuhastelua".

Todella ihmetyttää nämä vanhemmat jotka väheksyvät lastensa varhaiskasvattajia.

Ei ihan noinkaan. Päiväkodeissa lapsia on pääasiassa tarkoitus hoitaa ja järjestää heille mukavaa ja kehittävää tekemistä. Mitä vikaa tällaisessa kivassa puuhastelussa on?