Onko 4,5v liian vanha rattaisiin? Oon vienyt lasta kävellen päiväkotiin ja nyt siellä sanottiin, että olis hyvä aika alkaa luopumaan
rattaista. Reilu km on kävelymatkaa päiväkotiin.
Päiväkodin täti sanoi, että ettei toiset lapset ala kiusaamaan ja painorajoituskin alkaa noissa rattaissa ylittymään. Syiksi siis sille, että olis hyvä aika alkaa pois rattaista.
Kyllä lapsi monesti osan matkaa jaksaakin itse kävellä (ehkä n. puolet matkasta), mutta oon ottanu aina rattaat mukaan sen vuoksi, jos lapsi ei jaksakaan kävellä koko matkaa tai matkaan kestää niin kauan jos lapsi kävelis itse koko matkan.
Viimeistään kesällä kyllä aateltiin luopua kokonaan rattaista ja opettelemaan pyörällä ajoa.
Monet muut lapset tuodaan autolla suoraan päiväkodin oven eteen autolla, mutta mulla ei oo sitä mahdollisuutta joten ollaan vielä käytetty apukeinona noita rattaita.
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Osta tuo, riittää painoraja ja on edullinen.
Tämä on hyvä tai sitten tavarapyörä. Onko kenelläkään suositella hyviä merkkejä tavarapyöriksi? Ovat ainakin Helsingissä käytössä monilla.
Teet juuri niinkuin sulle ja lapselle sopii.
T. Kolmen äiti
Vierailija kirjoitti:
Jäättömänä aikana ollaan menty usein pyörällä.
Myös lastenpyöriin on saatavissa nastarenkaita, eli pyöräily onnistuu jokaisella säällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo aloitus. Ei päiväkodeissa ole nykyään mitään tätejä vaan siellä on varhaiskasvattajat.
Tätejä ne on mitä suuremmissa määrin. Tarhantätejä.
Tämä. Ja on TODELLA noloa änkyttää jostain varhaiskasvattajista.
Ymmärrän rattaat apuvälineenä, kun joskus pitää vain mennä. Eniten huolestuttaa, että lapsi ei jaksa kävellä kilometrin matkaa. Kyllä sen verran pitäisi jaksaa kävellä ihan ok vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Myös fysioterapeutin suositus on jättää rattaat pois, hyvin jaksaa jo 3-vuotiaatkin kävellä sen kilsan. Lähdette vaan vähän aikaisemmin niin ei tuu kiire. Lapsi tottuu äkkiä.
Näin täytyy varmasti alkaa tekemään. Lapsi kyllä itse aina kiipeää rattaisiin ja välillä sanoo, että "saanko mie kävellä". Sitten kävelee aikansa kunnes väsähtää ja sanoo, että "mie haluan rattaisiin".
En ala tuon ikäistä kyllä sylissäkään raahaamaan jos ei itse suostu kävelemään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Häh, kesällä alatte opetella pyörällä ajoa? Miten se lapsi sitten nyt liikkuu? Tai miten hän ulkoilee?
Meidän lapsi täyttää keväällä 2v ja saa lahjaksi potkupyörän.
Meidän 2v sai viime kesänä akkumönkijän, hyvin oppi ajamaan. Potkupyörällä vielä kömpelö.
Vierailija kirjoitti:
Meidän 4-vuotias käveli viime kesänä 7-10 km päivässä vaelluksella. Just hiihti 3 km. Nyt siis 5 vuotta. Mutta provohan tämä onkin.
Luonteestahan tuo on myös kiinni. Jos lapsi heittäytyy maahan niin lähes 20 kg painoinen lapsi on raskas tai mahdoton naiselle kantaa, erityisesti jos aamulla on muitakin työkantamuksia läppäriä yms mukana.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä palstaa. Ei paheksuta autolla 400 metrin ajoja, mutta hirveä huuto, jos lasta kuskaa rattaissa kilometrin.
Mistä päättelet, ettei paheksuta?
Tuon ikäinen kävelee jo kilometrejä ja pyöräilee esim 5km jos on annettu mahdollisuus kehittyä. Ne joille syntyy pikkusisarus vaikka 3 vuoden päästä, joutuu automaattisesti luovuttamaan rattaat pienemmälle.
Hanki lapselle potkuoyörä? Kun sillä ajaa ensin puoli vuotta tai vuoden, niin oppii myös polkupyörällä ajon nopeasti ja ilman apupyöriä.
Meidän juuri kolme vuotta täyttänyt ajelee kilometrien pituisia matkoja potkupyörällä. Taaperon kävelyvauhtiin verrattuna potkupyörä on tosi nopea menopeli. Joudun välillä lenkkeilemään / juoksemaan vierellä.
Poikkeustilanteissa rattaat on toki kätevät isollakin lapsella. Esikoiseni istui ja nukkui ekaluokan alussa toisinaan pikkusiskon rattaissa, koska koulualoitus oli hänelle niin rankka ja uuvuttava muutos.
Varmasti tiedät itse parhaiten, miten ratkaiset asian, mutta suosittelisin todellakin potkupyörää ensi alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Häh, kesällä alatte opetella pyörällä ajoa? Miten se lapsi sitten nyt liikkuu? Tai miten hän ulkoilee?
Meidän lapsi täyttää keväällä 2v ja saa lahjaksi potkupyörän.
Viime kesänä poljettiin päivät pitkät apupyörällisellä pyörällä. Mutta tänä kesänä pitäis hankkia jo normaali isompi pyörä ja alkaa sillä opettelemaan ajoa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä palstaa. Ei paheksuta autolla 400 metrin ajoja, mutta hirveä huuto, jos lasta kuskaa rattaissa kilometrin.
Kyllä mä ainakin paheksun turhia autolla ajoja, typerää kuskata ketään jotain lyhyttä matkaa autolla. Mutta aloituksessa kysyttiin nyt rattaiden käytöstä noin isolle muksulle.
Mun esikoinen on ollut aina ihan toivoton kävelijä. Olis varmasti vielä 7v mennyt pikkuveljen rattaisiin jos olis jotenkin mahtunut 😂 hän oli tosi pienikokoinen ja meillä oli matkaa päiväkotiin 3km niin kyllä käytettiin tuplarattaita kunnes oli 5v ja pikkusisko 2v. Ei oltais ikinä ehditty minnekään ajoissa jos tuon kävelemistä olis pitänyt odottaa. Toki sit talvella oli käytössä pulkka ja kesällä potkupyörä ja polkupyörä, mutta päiväkodin reitti oli niin hankala että se oli kyllä turvallisin kävellen ja rattailla. Myöhemmin meille tuli laatikkopyörä niin sinne mahtui sekä lapset että kassit ja pussit, paras kaikista siis!
Jännä että auto ja bussi on sitten kuitenkin ihan ok lasten kuljettamiseen, mutta rattaat ei. Tilanteen mukaan kai olis tarkoitus mennä eikä minkään ikärajan. Meillä päin ei bussit kulje eikä autoa tuolloin ollut. Ja jos joku miettii että laiskoja lapsia, niin kyllä varmasti, nyt yläkouluikäinen harrastaa urheilua sm-tasolla lajissa joka häntä kiinnostaa, kiinnosti jo tuolloin 4v iässä
Kyllä mä vielä 4-vuotiasta vein rattailla hoitoon kolmen kilometrin päähän. Kuudelta piti lähteä liikkeelle ja lapsi ihan unessa vielä. Ei ollut aikaa mennä lapsen vauhtia. Paljon helpompi ja nopeampaa lapsen istua rattaissa. Lumettomana aikana kuljetin pyörällä.
Ihan terve, hoikka ja liikuntaa harrastava aikuinen kasvoi lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäättömänä aikana ollaan menty usein pyörällä.
Myös lastenpyöriin on saatavissa nastarenkaita, eli pyöräily onnistuu jokaisella säällä.
Ehkä 2,5-vuotias potkupyöräilijä voi jättää pyöräilyn väliin liukkailla keleillä. Itsekään uskalla juosta tuolla liukkailla lapsen perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heille ei kuulu pätkän vertaa se miten sinä matkasi lapsen kanssa kuljet.
Varhaiskasvattajana olen vastuussa siitä, että lapsi oppii varhaiskasvatussuunnitelmassa määritellyt taidot. 4,5-vuotias on karkeamotorisissa taidoissa todella pahasti jäljessä jos häntä joudutaan kuljettamaan rattaissa. Myös tunnetaidoissa voi olla puutteita, jos kävelyn harjoittelussa on ollut haasteita.
Missäänhän ei lukenut että LASTA JOUDUTTAISIIN KARKEAMOTORISTEN PUUTTEIDEN TAKIA kuljettamaan rattaissa. Näytä minulle lapsi (tai aikuinen esimerkiksi tarhan täti), jolla ei ole koskaan missään harjoittelussa haasteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelet, ettei paheksuta?
Ap kertoi, että suurin osa kuskaa lapset autolla. En huomaa paheksuntaa.
Sama juttu jatkuu sitten koulussa. Meidän lasten koululle johtava tie on tukossa autoista aamuisin, kun lähiseudun vanhemmat kuskaa kullannuppujaan kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo aloitus. Ei päiväkodeissa ole nykyään mitään tätejä vaan siellä on varhaiskasvattajat.
Tämä. Ja on TODELLA noloa änkyttää jostain varhaiskasvattajista.
Mitäs tänään puuhastelitte hoidossa varhaiskasvattajan kanssa.