Miksi vanhempi ei nykyään jaksa hoitaa kahta omaa lastaan samanaikaisesti?
Ennemmin pitävät pientä 1-2v lasta isossa ryhmässä päiväkodissa taistelemassa huomiosta täydet päivät, jos uusi vauva syntyy. Sairaanakin koitetaan tuoda hoitoon, koska ei vaan jakseta yksin hoitaa toista omaa lasta vauvan lisäksi.
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hoidin, ja olen kyllä sen jälkeen suositellut kaikille että kannattaa laittaa se isompi (osa-aikaiseen) hoitoon. Ja ei kannata tehdä lapsia ihan pienillä ikäeroilla. Myös äiti tarvitsee joskus unta, ja totaalisen uupunut äiti ei todellakaan ole hyväksi lapsilleen.
Monella on myös se puoliso, joka mahdollistaa äidille unen. Ei todellakaan päiväkotiin viedä sen takia.No meillä mies oli töissä kello 7-18 ja hänellä oli myös työmatkoja, jolloin olin useamman viikonkin yksinäni. Harvalla se puoliso kotona on 24/7.
Tuollaiseen tilanteeseen ei pidä useampaa lasta tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässyn lässyn. Sä se vaan jaksat jauhaa paskaa 🥱
Miten niin? Näinhän se on tänä päivänä. Oletko itse yksi niistä, joka tuo lomillaankin lapsensa hoitoon, koska se on SINUN oikeus? Lapsen oikeuksista ja parhaasta viis (joka ei todellakaan ole ylipitkät päivät päiväkodin isossa ryhmässä, vaihtuvine hoitajineen).
Ylipitkät päivät on huono juttu, mutta sillä lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen. Todellakin vien lapsen muutamaksi tunniksi päiväkotiin vaikka olisin äitiyslomalla, koska lapsella on oikeus saada ammattimaista varhaiskasvatusta. Minä luotan, että siellä oppii asioita, joita ei kotona opi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hoidin, ja olen kyllä sen jälkeen suositellut kaikille että kannattaa laittaa se isompi (osa-aikaiseen) hoitoon. Ja ei kannata tehdä lapsia ihan pienillä ikäeroilla. Myös äiti tarvitsee joskus unta, ja totaalisen uupunut äiti ei todellakaan ole hyväksi lapsilleen.
Monella on myös se puoliso, joka mahdollistaa äidille unen. Ei todellakaan päiväkotiin viedä sen takia.No meillä mies oli töissä kello 7-18 ja hänellä oli myös työmatkoja, jolloin olin useamman viikonkin yksinäni. Harvalla se puoliso kotona on 24/7.
Okei, eli todellakaan halunnut olla kotona.
Vierailija kirjoitti:
Moni perustelee päiväkotiin vientiä virikkeillä ja leikkikavereilla. Tätä varten moni kaupunki järjestää leikkikerhoja. Miksei näitä hyödynnetä? Onko näissä se ongelma, ettei sinne voi viedä lasta pois haitolta joka päivä tuntikausiksi?
Meillä ongelma oli se, että kaupungin kerhossa lapset ja aikuiset vaihtuivat jatkuvasti, ryhmä oli suurempi kuin päiväkodissa, ja lapseni koki jopa suoranaista väkivaltaa.
Eli kokemusta on sekä kerhosta että päivähoidosta, ja päivähoito oli laadultaan selvästi parempaa. Päivähoitoa ei myöskään tarvitse varata yhtään sen useampaa tuntia kuin kerhoakaan.
Toki kerhoja ja myös päivähoitopaikkoja on monen tasoisia. Mutta oma esikoiseni alkoi solmia ystävyyssuhteita vasta päivähoidossa, jonne hän meni 4,5-vuotiaana. Jos jotain saisin tehdä toisin, aloittaisin päivähoidon hänen kohdallaan aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Moni perustelee päiväkotiin vientiä virikkeillä ja leikkikavereilla. Tätä varten moni kaupunki järjestää leikkikerhoja. Miksei näitä hyödynnetä? Onko näissä se ongelma, ettei sinne voi viedä lasta pois haitolta joka päivä tuntikausiksi?
Leikkikerhot on levottomia, lapset ja aikuiset vaihtuu, niitä on paljon vähemmän kuin päiväkoteja joten joutuu kuskaamaan pidemmälle sen 3h pätkän takia. Päiväkoti on joustavampi, sijaitsee lähempänä, ei tarvitse vaihtaa tutusta ryhmästä uuteen vauvan syntyessä ja taas sitten vuoden päästä takaisin päiväkotiin (ehkä taas eri ryhmään, kun eihän se hoitopaikka säily). Puolipäiväinen hoito päiväkodissa on vaan monin verroin käytännöllisempää kuin leikkikerhot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässyn lässyn. Sä se vaan jaksat jauhaa paskaa 🥱
Miten niin? Näinhän se on tänä päivänä. Oletko itse yksi niistä, joka tuo lomillaankin lapsensa hoitoon, koska se on SINUN oikeus? Lapsen oikeuksista ja parhaasta viis (joka ei todellakaan ole ylipitkät päivät päiväkodin isossa ryhmässä, vaihtuvine hoitajineen).Ylipitkät päivät on huono juttu, mutta sillä lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen. Todellakin vien lapsen muutamaksi tunniksi päiväkotiin vaikka olisin äitiyslomalla, koska lapsella on oikeus saada ammattimaista varhaiskasvatusta. Minä luotan, että siellä oppii asioita, joita ei kotona opi.
Kyllä minä huolestuisin siitä, millainen äiti minä olen, jos kotona en osaisi/jaksaisi perusasioita opettaa. En ainakaan useampaa lasta tekisi, jos olisin niin huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Numerolle 88. En ole yh, mutta mieheni ei osaa imettää. Imetyksien päätyttyä perhevapaat jaettiin tasan, ja kenenkään lapsista ei tarvinnut mennä hoitoon alle kolmivuotiaana.
Minun mielestäni me hoidimme hommat tosi järkevästi siinä vaiheessa, kun nuorin oli vauva ja isommat menivät hoitoon. Nyt lapset ovat jo koululaisia, ja edelleen teemme osittaista työaikaa, jotta saisimme enemmän aikaa lasten kanssa.Eli miehesi on 24/7 töissä? Eikö halua olla kotona? Toisaalta enpä ihmettelisi, jos tyylisi on tuo. Suoraan sanottuna kuulostat tosi epämielyttävältä ihmiseltä. Varmasti lapsilla oli tosiaan paras vaan olla siellä päiväkodissa, ei tarvitse keksiä enempää tekosyitä.
Aluksi mietin että etkö oikeasti osaa lukea, kun vaahtoat miten koululaisillemme on parempi olla päiväkodissa. Sitten ymmärsin, että sinähän tietysti trollaat. Eipä muuta kuin mukavaa päivää sinullekin. Minä lähden niiden ihka oikeiden lasten kanssa ulos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri se ongelma. Kun sinne pitää viedä ja hakea 3h sisällä. Sehän on kauhea vaiva. Helpompaa on kun isä vie ja hakee työpäivän puitteissa.
Joo, siitä leikkikerhosta on enemmän stressiä kuin hyötyä. Aamulla kiireellä kuskaamaan lapsi vauvan kanssa yhdeksäksi leikkikerhoon, ja sitten just ehtii käydä kotona kääntymässä ennen kuin pitää lähteä hakemaan takaisin. Lapsi ei edes halunnut mennä sinne, kun ei ollut tuttuja kavereita. Kaduttaa, etten laittanut päiväkotiin. Olisi ollut paljon helpompi.
Tämän täytyy palstan mukaan olla vain naisten vika. Kaikki miehethän aina jäävät kotiin hoitamaan kahta lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri se ongelma. Kun sinne pitää viedä ja hakea 3h sisällä. Sehän on kauhea vaiva. Helpompaa on kun isä vie ja hakee työpäivän puitteissa.
Joo, siitä leikkikerhosta on enemmän stressiä kuin hyötyä. Aamulla kiireellä kuskaamaan lapsi vauvan kanssa yhdeksäksi leikkikerhoon, ja sitten just ehtii käydä kotona kääntymässä ennen kuin pitää lähteä hakemaan takaisin. Lapsi ei edes halunnut mennä sinne, kun ei ollut tuttuja kavereita. Kaduttaa, etten laittanut päiväkotiin. Olisi ollut paljon helpompi.
Tiedoksi, tuo edellinen kommentti oli sarkasmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella on myös se puoliso, joka mahdollistaa äidille unen. Ei todellakaan päiväkotiin viedä sen takia.
Joittenkin puolisot vaan käy myös töissä. Voi olla pitkiäkin työpäiviä. Ja kun isät ei osaa yölläkään imettää vaikka kuinka tahtoisi...
Vierailija kirjoitti:
Tämän täytyy palstan mukaan olla vain naisten vika. Kaikki miehethän aina jäävät kotiin hoitamaan kahta lasta.
No eipä ne isät tosiaan sen parempia ole. Töihin on pakko päästä vaikka lapset olisivat kuolemansairaita. Jopa isyyslomalla tuovat tyytyväisenä pienen 2-vuotiaan päiväkotiin koko päiväksi. Heille vähän omaa lomaa katsos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Numerolle 88. En ole yh, mutta mieheni ei osaa imettää. Imetyksien päätyttyä perhevapaat jaettiin tasan, ja kenenkään lapsista ei tarvinnut mennä hoitoon alle kolmivuotiaana.
Minun mielestäni me hoidimme hommat tosi järkevästi siinä vaiheessa, kun nuorin oli vauva ja isommat menivät hoitoon. Nyt lapset ovat jo koululaisia, ja edelleen teemme osittaista työaikaa, jotta saisimme enemmän aikaa lasten kanssa.Eli miehesi on 24/7 töissä? Eikö halua olla kotona? Toisaalta enpä ihmettelisi, jos tyylisi on tuo. Suoraan sanottuna kuulostat tosi epämielyttävältä ihmiseltä. Varmasti lapsilla oli tosiaan paras vaan olla siellä päiväkodissa, ei tarvitse keksiä enempää tekosyitä.
Aluksi mietin että etkö oikeasti osaa lukea, kun vaahtoat miten koululaisillemme on parempi olla päiväk
Kelle oikein paasaat siellä? Tiesitkö että täällä kirjoittaa enemmän kuin yksi muu sinun lisäksi?
Miten leikkikerho 3h 3x viikossa on teidän mielestä hyvä idea, mutta päiväkoti 4h 3x viikossa kamalaa lapsen kiusausta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella on myös se puoliso, joka mahdollistaa äidille unen. Ei todellakaan päiväkotiin viedä sen takia.Joittenkin puolisot vaan käy myös töissä. Voi olla pitkiäkin työpäiviä. Ja kun isät ei osaa yölläkään imettää vaikka kuinka tahtoisi...
Vauva voi juoda pullosta. Ei siellä töissä olla 24/7 ja vapaapäiviäkin on. Tämä on hassua, että lapset työnnetään yhteiskunnan kasvatettavaksi kun oma vanhempi ei halua hoitaa. Kannattaa vähän miettiä, kenen kanssa lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Miten leikkikerho 3h 3x viikossa on teidän mielestä hyvä idea, mutta päiväkoti 4h 3x viikossa kamalaa lapsen kiusausta?
Se päiväkoti on s**tanasta, koska siellä tarjoillaan lämmin ruoka eikä tarvitse syödä lounaaksi omia eväsleipiä.
Sitten jos kotona korvaat lounaan leivällä, oletkin mutsi h**vetin esikartanosta.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti en tunne ketään esikoista, joka olisi ollut noin lyhyitä päiviä hoidossa. Kaikki on sen vähintään 8 tuntia päivässä aivan kuten töitä tekevienkin. Vaikka äiti siis lomalla kotona ja jopa siten, että molemmat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Mutta harvahan niitä lapsiaan siellä päiväkodissa noin vähän pitää tosiasiassa kotona olevien lapset on saman verran hoidossa kuin työläisten lapset. Usein jopa pidempään. Kerta mahdollisuus annetaan kerhossa samaa mahista ei ole.
T. Lastenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se päiväkoti on s**tanasta, koska siellä tarjoillaan lämmin ruoka eikä tarvitse syödä lounaaksi omia eväsleipiä.
Sitten jos kotona korvaat lounaan leivällä, oletkin mutsi h**vetin esikartanosta.
Sehän siinä päiväkodissa on hyvä, ettei tarvitse vaivautua tekemään itse omille lapsille ruokaa.