Miksi vanhempi ei nykyään jaksa hoitaa kahta omaa lastaan samanaikaisesti?
Ennemmin pitävät pientä 1-2v lasta isossa ryhmässä päiväkodissa taistelemassa huomiosta täydet päivät, jos uusi vauva syntyy. Sairaanakin koitetaan tuoda hoitoon, koska ei vaan jakseta yksin hoitaa toista omaa lasta vauvan lisäksi.
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten leikkikerho 3h 3x viikossa on teidän mielestä hyvä idea, mutta päiväkoti 4h 3x viikossa kamalaa lapsen kiusausta?
Se päiväkoti on s**tanasta, koska siellä tarjoillaan lämmin ruoka eikä tarvitse syödä lounaaksi omia eväsleipiä.
Sitten jos kotona korvaat lounaan leivällä, oletkin mutsi h**vetin esikartanosta.
Sehän siinä päiväkodissa on hyvä, ettei tarvitse vaivautua tekemään itse omille lapsille ruokaa.
Sen takia lapsi viettää lapsuuden laitoksessa vaikka vanhempi kotona? Kai muutkin perheessä syö jotain? Imettävä äiti? Kaikkea sitä kuulee.
Vierailija kirjoitti:
Ei 90-luvulla hoitopaikkaan menty kun vanhempi oli kotona. Aamulla näytettiin ovea ja käskettiin pysymään jaloista kun perheessä oli vauva. Olin niin kateellinen lapsille jotka pääsivät päiväkotiin - siellä olisi saanut ruokaa ja olisi kiva ollut olla sisällä kun oli kylmä. Päiväkoti oli kuulema rahan hukkaa. Minun lapset ovat saaneet olla päiväkodissa kun olen ollut hoitovapaalla.
Eivät saaneet vaan joutuivat.
Esikoiseni syntyi 2009, kuopus (sittemmin keskimmäinen) 2011. Hoidin molempia kotona, kunnes menin töihin osa-aikaisesti 2012 loppu vuodesta.
Ei ollut aina helppoa, mutta jotenkin siitä selvisin. Pidin itseni ja lapset kiireisenä silloin, kun seinät tuntui kaatuvan päälle. Ja kun taas puolestaan tuntui, että tänään ei huvita, ei tehty mitään ihmeellistä.
Lasten päiväuniajan pyhitin itselleni, enkä tehnyt mitään kotitöitä. Jälkeenpäin ajateltuna tämä oli hyvä idea, sekä sellainen rentous että saatoin lähteä lasten kanssa lounaalle kaupungin keskustaan jos siltä tuntui, tai uimaan tai kylään. Tai meille tuli joku. Ilman tuon ajan "äiti kavereita" pikkulapsiaika olisi kyllä tuntunut varmaan erilaiselta, joten minulla kävi siinä mielessä tuuri.
Kun kuopus syntyi 2015 ja raskausaikana menetin työpaikkani (konkurssi), olikin jo ihan erilaista jotenkin kaikki. Oli tullut rajoituksia subjektiiviseen päivähoitoon ja keskimmäisen kanssa jouduin tilanteeseen jossa minun olisi pitänyt viedä esikoinen eskariin keskimmäisen ja vauvan kanssa, ja sitten hakea eskarista ja jättää keskimmäinen puolihoitoon! Päiväkoti ei joustanut, joten päädyin ottamaan keskimmäisen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen perheen, jossa kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. Toinen on tosi huono nukkumaan ja vain äiti kelpaa öisin "auttamaan". Äiti on tosi väsynyt. Nyt hän pitää talviloman ja lapset pidetään puolet lomasta päiväkodissa. Tuen tätä ideaa täysin. Kyllä äidinkin pitää joskus saada nukkua, edes kerran talvessa. Isällä on työ, jossa ei aina mahdollista pitää viikonloppuja vapaana, joten äiti valvoo myös silloin. Koittakaa ymmärtää, että perheissä on erilaisia tilanteita. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia ja kaikki tilanteet ei näy teille. Älkää olko niin kärkkäitä. Armoa!
Onko nää näitä samoja, jotka käy joka viikonloppu ryyppäämässä, koska kyllä pienten lasten äidin täytyy päästä menemään
Eivät ole. Molemmat vanhemmat käyvät töissä ja ovat olleet viihteellä kerran lasten syntymän jälkeen. Silloin lapset olivat minun luona hoidossa. Silloinkin vanhemmat olivat niin väsyneitä, että tulivat häistä aikaisin kotiin nukkumaan. 😄 Ihan normaali perhe ovat. Lapsiperhearki vain monesti on väsyttävää. Ja lapset erilaisia. Noistakin toinen on helppo ja nukkuu hyvin, mutta toinen on uniensa kanssa haastava. Se vaikeuttaa paljon. Mutta aikansa kutakin, lapset kasvavat ja onneksi tosiaan joskus löytyy joku hetki, jolloin saa vanhempikin nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Ei 90-luvulla hoitopaikkaan menty kun vanhempi oli kotona. Aamulla näytettiin ovea ja käskettiin pysymään jaloista kun perheessä oli vauva. Olin niin kateellinen lapsille jotka pääsivät päiväkotiin - siellä olisi saanut ruokaa ja olisi kiva ollut olla sisällä kun oli kylmä. Päiväkoti oli kuulema rahan hukkaa. Minun lapset ovat saaneet olla päiväkodissa kun olen ollut hoitovapaalla.
Ei mun äiti ainakaan tehnyt noin. Ihan normaalisti ulkoiltiin pihalla ja puistossa yhdessä äidin kanssa, kaverina oli muita kotiäitien lapsia, pyöräiltiin ja köytiin luistelemassa äidin ja pikkuveljen kanssa. 5-vuotiaana kävin iltaisin muskarissa ja jossain ranskankielen kielikerhossa. Lämpimät muistot on!
Niin minunkin vanhempani puhuivat, miten minä viihdyn päiväkodissa muiden lasten kanssa. Oikeasti minä vihasin olla siellä, mutta porukat eivät halunneet kuunnella, ettei vaan tarvitse ottaa kotiin. Osasin jo pienenä kyseenalaistaa sen, miksi pikkusisko saa olla kotona ja minä joudun päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin sijaan voisivat viedä lapsen kerhoon.
Ei nykyajan äidit pysty enää lähtemään monen lapsen kanssa ulos yhtä aikaa, vaan isä vie isomman päiväkotiin, että äiti saa omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin minunkin vanhempani puhuivat, miten minä viihdyn päiväkodissa muiden lasten kanssa. Oikeasti minä vihasin olla siellä, mutta porukat eivät halunneet kuunnella, ettei vaan tarvitse ottaa kotiin. Osasin jo pienenä kyseenalaistaa sen, miksi pikkusisko saa olla kotona ja minä joudun päiväkotiin.
Milloin tällainen oli mahdollista? Tottakai, kaikki rakastaa siellä oloa. Kysykääpä huviksenne lastanne hoitavan hoitajan rehellinen mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyajan äidit pysty enää lähtemään monen lapsen kanssa ulos yhtä aikaa, vaan isä vie isomman päiväkotiin, että äiti saa omaa aikaa.
Mun esikoinen kävi päiväkerhossa, joka oli ihan tässä omalla alueella. Sitä kerhoa ei ole enää, eikä ole edes päiväkodin kerhoa.
Vierailija kirjoitti:
Siellä kerhossa lapsen elämä oli yhtä selviytymistä. Jokainen lapsi lähti sieltä heti kunhan vain muualle pääsi, ja aika iso oli aikuistenkin vaihtuvuus.
Sitten löytyi pieni hyvä päiväkoti, jossa korjattiin kerhon tekemät vauriot.
Ihmettelen, mikä ap. motiiveja tehdä näitä aloituksia heti aamu varhain, kun luulisi ap. esimerkin olevan päiväkodissa ääri-ilmiön, kun syntyvyys on muutenkin alhainen ja perheessä 1-2 lasta.
Jo luonto suojaa naista tulemasta heti uudelleen raskaaksi synnytyksen jälkeen, jos päiväkotiin ap. mukaan viedään 1-2v lapset, kun uusi vauva tulee. Todellisuudessa lasten ikäero on huomattavasti suurempi, usein 3-5v.
Ja miksi esikoinen viedään usein päiväkotiin, vaikka toinen vanhempi vauvan kanssa kotona, niin syitä on monia esim. lapsen kehitykselle ja sosiaalisille taidolle on tärkeää olla ikäistensä seurassa, toinen syy varmasti on säilyttää tuttu päiväkoti ja kolmanneksi tärkein säilyttää lähipäiväkotien säilyttäminen, jos päiväkodin käyttöaste jää alhaiseksi, se lakkautetaan tai liitetään toiseen päiväkotiin ja se voi olla 10km päässä.
Olen aina ihmetellyt, miksi suomalaiset lapset teljätään neljän seinän sisälle, pois ikäistensä seurasta ja sitä pidetään hyveenä ja miten se näkyy myöhemmin suomalaisen lapsen kehityksessä, terveydessä, hyvinvoinnissa, koulumenestyksessä jne.
Muualla maailmassa esim. Euroopassa jo pakollinen koulu alkaa 4v ja esim. Ranskassa pakollinen koulu alkaa 3v ja jos tähän ei vanhemmat suostu, se on lapsen huostaanoton peruste.
Mikä tekee suomalaisesta lapsesta niin erityisen?
Tää on tosi surullista ja ilmiö näkyy päiväkodissa. Tämä 1-2v isosisarus tuodaan pitkiksi päiviksi yleensä toisen vanhemman työaikojen mukaan, ei siis haetakaan aiemmin kotiin. Aivan kamalaksi mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt moititaan kauheasti sitä, että äiti ottaa omaa aikaa vauvan kanssa ja isompi lapsi on hoidossa.
Edellinen sukupolvi vei kaikki lapset muutaman kuukauden iässä hoitoon ja lykkäsi vielä koko kesäksi mummolaan. Se oli vain hienoa, kun oltiin tekevinään töitä samalla.
Täällä kaikki 2v aloittavat "koulun". Sinne ne menevät ylpeinä reppu selässä. Ei tulisi kenellekään mieleen ottaa lasta kotiin, kun vauva syntyy. Sehän olisi häpeä ja lasun paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tällainen oli mahdollista? Tottakai, kaikki rakastaa siellä oloa. Kysykääpä huviksenne lastanne hoitavan hoitajan rehellinen mielipide.
Mun lastani hoitaa opettaja, ja totta kai luotan hänen mielipiteensä. Mutta jos minun pitäisi selvittää, mitä mieltä lapseni on päiväkodista, kysyisin tietenkin ensisijaisesti hänellä itseltään.
Ja ikävä kyllä tai onneksi moni meistä tekee töitä ja siksi lapsen on mentävä hoitoon.
-eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten leikkikerho 3h 3x viikossa on teidän mielestä hyvä idea, mutta päiväkoti 4h 3x viikossa kamalaa lapsen kiusausta?
Se päiväkoti on s**tanasta, koska siellä tarjoillaan lämmin ruoka eikä tarvitse syödä lounaaksi omia eväsleipiä.
Sitten jos kotona korvaat lounaan leivällä, oletkin mutsi h**vetin esikartanosta.
Sehän siinä päiväkodissa on hyvä, ettei tarvitse vaivautua tekemään itse omille lapsille ruokaa.
Sen takia lapsi viettää lapsuuden laitoksessa vaikka vanhempi kotona? Kai muutkin perheessä syö jotain? Imettävä äiti? Kaikkea sitä kuulee.
Entäpä se lapsi, joka viettää lapsuutensa siinä kerhoksi kutsutussa laitoksessa, eikä saa edes lämmintä ruokaa? Lapsuus menee voileipää järsiessä, tai siis se 3-4 tunnin lapsuus kolme kertaa viikossa. Imettävä äiti kotona vain rohmuaa lämmintä soppaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla toisenlainen kokemus. Olin kateellinen kaverille, jolla äiti oli kotona. Kerran sain olla heillä ja muistan vieläkin yhteisen välipalahetken. Maistoin siellä ensimmäisen kerran hedelmäkiisseliä ja se maistui paremmalta kuin päiväkodin välipalat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon näitä kerhoja enää on? Kerhoja ovat järjestäneet seurakunnat ja monessa seurakunnassa ne ovat olleet lakkautuslistalla, koska palkkakustannukset suuret ja usein tilan vuokrat, kun seurakuntia yhdistetty toisiinsa ja toimintoja yhdistetty. Puolipäivä kerhot ovat katoavaa kansanperinnettä. Nehän ovat olleet käyttäjälle ilmaisia.