Miksi vanhempi ei nykyään jaksa hoitaa kahta omaa lastaan samanaikaisesti?
Ennemmin pitävät pientä 1-2v lasta isossa ryhmässä päiväkodissa taistelemassa huomiosta täydet päivät, jos uusi vauva syntyy. Sairaanakin koitetaan tuoda hoitoon, koska ei vaan jakseta yksin hoitaa toista omaa lasta vauvan lisäksi.
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin lapsi, kunnalta sai tilata kodinhoitajan. Minun äitini oli ikänsä kotiäiti, mutta sen kodinhoitajan sai kotiin pitkäksi aikaa ihan vaan kun hän meni leikkauttamaan suonikohjuja ja me lapset olitiin jo kouluikäisiä. Minä alakoulussa ja isosisko yläkoulussa.
Ylipäätään oli helppoa ja hyväksyttyä palkata roposilla apua ja esimerkiksi ruoat oli ok tilata kotiin, oli ok käyttää pesulapalveluja (noudettiin ja tuotiin) jne.
Nykyään ainoa mahdollinen kunnallinen apu on se päiväkoti.
Ainakin isommissa kaupungeissa ruokaa saa vallan hyvin tilattua kotiin omin avuin, ei siihen kuntaa tarvita. Toimituskulut todella kohtuulliset. Uskoisin että pienissä kunnissa kauppiaat haluaa myös palvella..
Pesulapalvelut oli ennen vähän eri juttu kuin nykyään, kun joka
No ei mielestäni, luetaankohan me eri ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Miks lapsia sitten tehdään tähän maailmaan, jos niistä ei välitetä yhtään ? Olen sen iteki huomannu, ku yks lapsi istuu pulkassa, toinen on kaukana takana kävellen. Kyllä siihen pulkkaan mahtuu 2 lasta hyvin. Ja entäs, jos se jäljessä oleva lapsi..entäs, jos joku hullu vaikka kaappaa sen.. kun ei mukamas ehdi vahtia toista ollenkaan.ja olen huomannut kans, että kun lapset on päivähoidossa, niin ne vahdit pihalla ovat kaikki yhdessä ympyrässä juoruillen keskenään, eivätkä vahdi lapsia yhtään, vaikka piha yms olisikin aidattu. Niitä pitää vahtia kunnolla, ei noin ! Jos tapahtuu jotakin, niin se ei ole meidän muiden ongelma, vaan niiden vahtien pelkästään, kun eivät vahdi kunnolla. Pitää olla esim näin:lapset jaetaan ryhmiin, ja yks ryhmä menee jonnekin ihan muualle, sisällä tai ulkona, ja toinen, kolmas, neljäs jne ryhmä on muualla, eivät koskaan samassa tilassa yhtä aikaa. Vaikka saman ikäiset lapset samaan ryhmään niin pojat kuin tytö
Miten sä kloonaat noita ohjaajia?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, itse hoidin kaikkia 4 kotona silloin kun en ollut töissä.
Päiväkodilla myös katsonut kun klo 17 tullaan vauvan kanssa isompaa hakemaan..
Tai isä kuskaa 8-16 30 jokapäivä eikä äitiä näy milloinkaan kun on kotona vauvan kanssa. Omasta ryhmästäni jäänyt kaksi pikkutaaperoa kotiin uuden vauvan myötä ja nostan hattua näille vanhemmille. En ymmärrä miten on pienelle parempi olla 12 pikkulapsen ryhmässä tiukassa aikuismäärässä kun olla kotona jossa tarpeita jakaa vain yksi.
Nykyinen päivähoitojärjestelmä kehitettiin ulkkareita varten. Haluttiin heidän lapsensa oppimaan kieltä, kulttuuria ja tapoja. Myös syrjäytymisvaarassa oleville lapsille haluttiin ilmainen päivähoito.
Ennen elämä ei ollut niin kuormittavaa muuten.
Nykyään äidin oletetaan siirtyvän työelämään suunnilleen synnytyssalista. Joidenkin on pakko, koska muuten rahat eivät riitä.
Ruoka maksaa hirveästi, varmasti stressaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on syntynyt lastenhoidon suhteen sukupolvi, millaista oli myös jokunen vuosikymmen sitten. Suuret ikäluokatkin hoidattativat muilla lapsensa.
Ilmeisesti näin. Todella on nyt vanhempina sukupolvi joka hoidattaa lapsensa muilla. Onneksi en itse kuulunut tähän sukupolveen ja omat lapset saivat olla pitkään kotona ja hyvin vähän vain päiväkodissa. Hienosti ovat pärjänneet koulussa ja harrastuksissa ja kavereita on, vaikka eivät 1-vuotiaana vielä työpäivän pituisia päiviä kavereiden kanssa olleetkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan joillakin jokin olettamus et näin kuuluukin tehdä jotta lapsi saa (se sana josta saan allergisenreaktion) VIRIKKEITÄ.
Mikä se virike siellä päivähoidossa on, jotain abstraktii taidetta?
Kotona vanhemman kanssa voipi leikin ohessa touhuta yhdessä pieniä kotipuuhia.Askarrella, muovailla, piirrellä, laulella yms.
Eikä pienen tarvitse kokea hylkäämisen tunnetta kun vauvan kanssa jäädään kotiin.
Minä voin kertoa, mikä oli se virike, jonka vuoksi 5-vuotias kävi meillä päiväkodissa yhdessä 6-vuotiaan eskarilaisen kanssa, vaikka olin vauvan kanssa kotona.
Hiihto. Luistelu. Jalkapallo ja muut joukkuelajit. Siinä ne tärkeimmät. En halunnut että kaksi vilkasta lasta tärkeässä motorisessa kehitysvaiheessa olisivat olleet koko talven kotona piirtämässä ja laulamassa minun imettäessäni vauvaa.
Aika monelle tuntuu olevan vierasta mentalisaatiotaidot. Niiden opiskeluun kannattaa käyttää aikaa, on hyötyä muutoinkin ihmissuhteissa ja lasten on tärkeää oppia tätä taitoa vanhemmiltaan. Vanhemmuus on pitkälti orientoitumista toisen tarpeille. Lapsi ei mene kuitenkaan rikki jos äiti on välillä väsynyt tai kotona ei joka hetki saa laadukasta varhaiskasvatusta. Monet näistä jotka perustelee pienen sisaruksen laittamista päiväkotiin luulevat että lapsi jää jostain paitsi jos ei saa tätä varhaiskasvatusta, joka ei ehkä kuitenkaan vastaa sen hetken kehityksen suurimpiin tarpeisiin. Lisäksi ehkä kehitysvaiheetkin hakusessa jos kuvitellaan että 1-2v tarvitsee päiväkodin leikkikavereita. Tärkeintä lasten kanssa on että annat syvän kiintymyksen kehittymiselle mahdollisuuden ja se vaatii runsaasti läsnäoloa ja läheisyyttä eikä ole ohi vielä vauvavuoden jälkeen.
Kun isoveli syntyi, oli äidillä 6vk äitiyslomaa, kun minä synnyin, sitä oli ruhtinaalliset 3kk. Meitä hoiti nuoret maalta tulleet 15v tytöt. Heti kun jaloilleen pääsi, liittyi pihan lapsilauman. Syömässä käytiin kotona, muut ajat touhuttiin omiamme. Ja virikkeitä ulkona riitti.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen päivähoitojärjestelmä kehitettiin ulkkareita varten. Haluttiin heidän lapsensa oppimaan kieltä, kulttuuria ja tapoja. Myös syrjäytymisvaarassa oleville lapsille haluttiin ilmainen päivähoito.
Itse olen huomannut että kantasuomalaisilla saattaa olla jopa pisimmät päivät. Monissa muissa kulttuureissa lapset ovat ilon aihe ja vanhemmat ovat kunnianhimoisia heitä kohtaan ja haluavat heille aidosti parasta.
Minulla on kuusi vanhempaa sisarusta, itse olen seitsemäs ja nuorin.
Meillä on ikäeroa pari vuotta jokaisen välillä, ei siinä isommat pienempiä hoitaneet.
Meistä kukaan ei ollut missään päiväkodissa tai muussa hoidossa, äiti oli kotona meidän kanssamme isä töissä.
Ruokaa oli aina pöydässä ja hyvää sellaista. Vaatteet siistit ja ehjät. Saimme harrastaa mutta itse hankkiuduimme harrastustemme pariin, yksi veli harrasti yleisurheilua, minä ratsastusta monta vuotta.
Meillä oli ja on edelleen (vanhemmat asuu) omakotitalo ja iso piha hoidettavana. En muista vanhempieni ikinä valittaneen ettei ehdi ja raskasta on. Isällä oli aikaa meille, käytiin retkillä ja uimassa ja hiiihtämässä jne.
Se oli jotenkin itsestäänselvää ja luonnollista silloin. Ei puhuttu mistään tukiverkoista jotka nykyään tuntuu olevan niin kovin välttämättömät.
Mutta eipä ollut vanhemmilla hinku baaeihin ja juhlintaankaan. Lapsiarki oli lapsiarkea, se oli sellainen ajanjakso elämässä, itse hankittu lapset, itse myös huolehdittiin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen elämä ei ollut niin kuormittavaa muuten.
Nykyään äidin oletetaan siirtyvän työelämään suunnilleen synnytyssalista. Joidenkin on pakko, koska muuten rahat eivät riitä.
Ruoka maksaa hirveästi, varmasti stressaavaa.
Ja miten stressaavaa se on niille pienille lapsille sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan joillakin jokin olettamus et näin kuuluukin tehdä jotta lapsi saa (se sana josta saan allergisenreaktion) VIRIKKEITÄ.
Mikä se virike siellä päivähoidossa on, jotain abstraktii taidetta?
Kotona vanhemman kanssa voipi leikin ohessa touhuta yhdessä pieniä kotipuuhia.Askarrella, muovailla, piirrellä, laulella yms.
Eikä pienen tarvitse kokea hylkäämisen tunnetta kun vauvan kanssa jäädään kotiin.
Minä voin kertoa, mikä oli se virike, jonka vuoksi 5-vuotias kävi meillä päiväkodissa yhdessä 6-vuotiaan eskarilaisen kanssa, vaikka olin vauvan kanssa kotona.
Hiihto. Luistelu. Jalkapallo ja muut joukkuelajit. Siinä ne tärkeimmät. En halunnut että kaksi vilkasta lasta tärkeässä motorisessa kehitysvaiheessa olisivat olleet koko talven kotona piirtämässä ja laulamassa minun imettäessäni vauvaa.
24/7 imetit vauvaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on syntynyt lastenhoidon suhteen sukupolvi, millaista oli myös jokunen vuosikymmen sitten. Suuret ikäluokatkin hoidattativat muilla lapsensa.
Ilmeisesti näin. Todella on nyt vanhempina sukupolvi joka hoidattaa lapsensa muilla. Onneksi en itse kuulunut tähän sukupolveen ja omat lapset saivat olla pitkään kotona ja hyvin vähän vain päiväkodissa. Hienosti ovat pärjänneet koulussa ja harrastuksissa ja kavereita on, vaikka eivät 1-vuotiaana vielä työpäivän pituisia päiviä kavereiden kanssa olleetkaan.
Mulle riittää jo noi laiskat vanhemmat jotka istuu per se penkissä koko päivän ja olettaa työntekijöiden kasvattavan niiden lapset. Mitä noista lapsista tulee kun kasvaa isoksi?! Mitta on täynnä! Lapset tuodaan jopa sairaana hoitoon?!!
T:vakalainen
Vierailija kirjoitti:
Miks lapsia sitten tehdään tähän maailmaan, jos niistä ei välitetä yhtään ? Olen sen iteki huomannu, ku yks lapsi istuu pulkassa, toinen on kaukana takana kävellen. Kyllä siihen pulkkaan mahtuu 2 lasta hyvin. Ja entäs, jos se jäljessä oleva lapsi..entäs, jos joku hullu vaikka kaappaa sen.. kun ei mukamas ehdi vahtia toista ollenkaan.ja olen huomannut kans, että kun lapset on päivähoidossa, niin ne vahdit pihalla ovat kaikki yhdessä ympyrässä juoruillen keskenään, eivätkä vahdi lapsia yhtään, vaikka piha yms olisikin aidattu. Niitä pitää vahtia kunnolla, ei noin ! Jos tapahtuu jotakin, niin se ei ole meidän muiden ongelma, vaan niiden vahtien pelkästään, kun eivät vahdi kunnolla. Pitää olla esim näin:lapset jaetaan ryhmiin, ja yks ryhmä menee jonnekin ihan muualle, sisällä tai ulkona, ja toinen, kolmas, neljäs jne ryhmä on muualla, eivät koskaan samassa tilassa yhtä aikaa. Vaikka saman ikäiset lapset samaan ryhmään niin pojat kuin tytö
jos tuot lapsesi päiväkotiin, et pääse päättämään lapsen päivästä. Et ruuasta. Pukemisista,kavereista, resursseista tai ulkoiluista. Yksinkertaista.
Niin no, vaihtoehtojakin on, esim. osapäivähoito, perhepäivähoito, kerhot ym. Ei sen tarvitse olla joko 8 h isossa päikyssä 5 päivää viikossa tai 24/7 kahden lapsen kanssa kotona.
Pari syytä voin kertoa isomman lapsen viemiseen päiväkotiin. Vanhempi tekee etätöitä tai pyörittää esim. yritystoimintaa. Vauva valvottaa yöt ja leikki-ikäinen päivät, ja äidinkin pitää joskus nukkua. Isompi leikki-ikäinen haluaa itse mennä päiväkotiin leikkimään päikkykavereiden kanssa.
Itsellä riittä tuo kakkonen syyksi. Vanhempi jatkoi osapäiväisesti perhepäivähoidossa. Meillä sekin osasyynä kyllä, että tuttu pph olisi lopettanut jos ei lapsi olisi jatkanut, eikä lapsella olisi sitten ollut tuttua turvallista paikkaa minne palata vauvavuoden jälkeen, vaan olisi pitänyt mennä isoon päikkyyn tai tuntemattomalle pph:lle.
Nuorimman lapsen kohdalla oli ensimmäinen syy, mies joutui hoitamaan 9 kk tyttöä etätöiden ohella kun itse jouduin palaamaan töihin. Pakko oli laittaa isommat hoitoon, että töistä olisi tullut edes jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle riittää jo noi laiskat vanhemmat jotka istuu per se penkissä koko päivän ja olettaa työntekijöiden kasvattavan niiden lapset. Mitä noista lapsista tulee kun kasvaa isoksi?! Mitta on täynnä! Lapset tuodaan jopa sairaana hoitoon?!!
T:vakalainen
Todellakin. Vanhemmat eivät ole mitään muuta kuin äärimmäisen laiskoja. Ilmaisen vakan sijaan pitäisi tarjota vanhemmuuskouluja näille. Mitä nyt laitoslapsista yleensä tulee?
Ihmettelen syvästi, mikä pakko on hankkia lisää lapsia. Itse tunnen itseni sen verran hyvin että totesin lapsiluvun jäävän yhteen. En jaksaisi toista lasta. Onhan tuo nyt aivan järkyttävää kun jonkun parivuotiaan elämä mullistuu täysin sisaruksen tulon myötä ja sitten äiti vielä lykkää isoon päiväkotiryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ennenkään hoitaneet. Isompi hoiti pienempää. Vanhemmat ei hoitaneet ketään.
Älä sinä puhu pas***!! Meitä äiti hoiti kuten lapsia hoidetaan eikä ollut velvoitteita vauvanhoitoon. Omat jäljet piti siivota, kuten päiväkodissakin pitää.
Minulla ei tullut mieleenikään laittaa isompia päiväkotiin, kun vauva tuli. Eikä varmasti heidän tarvinnut vauvasta vastuuta ottaa. Siinä oppivat sisarukset tulemaan toimeen ja yhdessä leikkimään, kuten tekevät päiväkodissakin lapset. Siellä isommat huolehtivat pienemmistä myös. Olen sen nähnyt.
Eihän tässä yhteiskunnassa rahat voi riittää, jos lapsia tehdään ja ne hoidatetaan päiväkodeissa, vaikka äiti tai jopa molemmat vanhemmat ovat kotona. SIKAMAISTA touhua. Tuossa lähipäiväkodissa on nyt niin täyttä, ettei naapurin lapset sinne sovi, kun äiti lähtisi töihin. Useampia äitejä vauvakantokopassa hakee päivittäin pienempiä kotiin. Eli näiden kotona olevien äitien lapset vievät työtä tekevien lasten hoitopaikat. Suurilla, hienoilla autoilla nämä nuoret äidit ajelevat vauvoineen, ei ole rahasta kiinni. Säälittää ne vielä pienet sisarukset, jotka joutuvat toisten hoidettavaksi, siksi että äiti saa hoitaa rauhassa vauvaa.
Ja yhteiskunta maksaa!
Osa niistä vauvojen äideistä kirjoittelevat täällä, istuvat kännykkä kädessä somea päivittämässä ja aikaansa kuluttamassa muuhun kuin vauvan hoitoon ja kodin siivoamiseen. Mies tulee töistä niin muija lähtee jumpalle ja jättää koko sotkun miehelleen. Kun on muija niin väsynyt
Tämä. Minua surettaa niin jokainen pieni lapsi, joka haluaisi niin kovasti olla vaan vanhempiensa kanssa, mutta vanhemmat sen sijaan tyrkkäävät hoitoon AINA kun se suinkin vain on mahdollista. Eivät halua olla lapsensa kanssa. Niin surullista. Lapsi on riesa eikä ilon aihe.