Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen Kristitty ja varhaiskasvatuksenopettaja, sana vapaa ja kysymyksiä otetaan vastaan

Kristitty ope
10.02.2024 |

Moikka vaan kaikki ja toivottavasti viikonloppu on alkanut hyvin!

Olen siis Kristitty varhaiskasvatuksenopettaja. Olen myös erikoistunut lasten sosioemotionaaliseen kehitykseen, tykkään lukea psykologiaa ja filosofiaa vapaa-ajallani. Krisrinuskoon palaaminen oli minulle looginen ratkaisu parisen vuotta sitten. Näin kehityksen yhteiskunnassa ja miten moni ihminen etsi, noh, jotain ohjaamaan elämäänsä. Lopulta tulin siihen lopputulokseen, että paras keino vaikuttaa on liittyä takaisin kirkkoon ja olla ylpeä Kristitty.

Olen vakuuttunut siitä että tämä oli itselle aivan loistava ratkaisu. Se ei ole tehnyt elämstäni yhtään helpompaa, minusta on tullut henkisesti vahvempi, mutta samalla olen alkanut elää Kristityn elämää ja se tarkoittaa että ei katso vaikeita tilanteita läpi sormien, vaan koettaa löytää niihin ratkaisuja. Välillä onnistuu, välillä ei, mutta hiljaa oleminen on vaikeampaa.

En ole ajatellut lyödä ketään raamatulla kuuppaan ja kiihkomielisesti vauhkoa uskoon tulemisesta. En usko lainkaan että ketään voi pakottaa siihen. Mutta, keskustelen mielellään asiasta kaikkien halukkaiden kanssa. Siispä, sana on vapaa, koetan vastaa mahdollisemman moneen kysymykseen ja kommenttiin. Mielestäni ihan tavallisia Kristittyjä näkee ihan liian vähän äänessä, joten laitetaan keskustelunavausta kehiin. Jos sinä kunnioitat minua, teen sinulle samoin. Jos päätät olla hyökkäävä, en välttämättä vastaa ollenkaan.

Ja viimeiseksi, varhaiskasvatusta ohjaa laki sekä varhaiskasvatuksen suunnitelma. Ette voi kuvitella kuinka vaikeaa on olla puhumatta uskonnosta lasten kanssa töissä. Lapsiryhmässä en yritä vaivihkaa ujuttaa uskoani lapsille. En piiloita uskontoani mitenkään, mutta en tuputa sitä kenellekään. 

Jumalan siunausta teille kaikille <3

Kommentit (312)

Vierailija
21/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua vaivaa nykyajassa se, että kaikki poikkeava on sallittava, mutta sinun tulee muka piilottaa ja hävetä sitä että uskot Jumalaan ja rukoilet.

Olin vuosia opiskelemassa (yli 4v) taidekoulussa. Siellä jos missä luulisi että ihmiset ovat ennakkoluulottomia ja sallivia. Ja yllensä olivatkin, kunnes viimesenä vuotena kävi ilmi ihan sattumalta että käyn kirkossa sunnuntaisin perheen kanssa Jumalanpalveluksissa. Sen jälkeen haihtui ihmiset ympäriltä ja eräskin sanoi : " No huhhuh. Olen kyllä tosi järkyttynyt, enpä olisi arvannut Sinusta." 

Niinpä. Ja jo päiväkodissa opetetaan genderideologiaa, sukupuoli-identiteettejä ja useita sukupuolia, mutta Enkeli taivaan ei saa laulaa jouluna, kun siinä mainitaan Kristus.

22/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla kaulassa ristiä tai näkyykö se että olet kristitty mitenkään muuten ulkonaisesti esim vaatteissa, avaimenperissä tai muussa? Ja saako se näkyä vai estetäänkö säännöillä? Saatko kysyttäessä kertoa mitä Jeesus teki/evankeliumia?

On risti, muuta ei oikein ole tällä hetkellä. Kukaan ei ole puuttunut ja kirkossa aktiivisesti mukana, joten luultavasti suurin osa vanhemmista tietoinen että olen aktiivinen kirkossa. Jos joku vanhemmista kysyisi, vastaisin hänelle lyhyeesti ja kutsuisin hänet kirkkoon sunnuntaina sekä jäämään kirkkokahville puhumaan asiasta. Lapsi jos kysyy, vastaan vielä lyhyeemmin ja saattaisin kertoa vanhemmille että lapsi on kiinnostunut kristinuskosta sekä antaisin vinkkiä milloin on toimintaa perheen pienimmille kirkossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa perinteinen upea ja kaunis Gloria exelsis deo jouluna 

kielletty laulamasta kouluissa ja päiväkodeissa ettei lapset ja huoltajat vain hermostu ja ahdistu.

. Elämme aikaa jolloin pääasia on että kaikki perinteet romutetaan alas ja tilalle annetaan... no jotain mukamodernia ja tiedostavaa höttöä.

Lapset osaa Käärijän cha cha chaan jo päiväkodissa, sillä henkisellä perinteellä pärjää jo pitkälle.

24/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi uskot olevasi jumala, kun tuomitset muita?

Enpä ole varma kuka on sanonut olevansa jumala? En myöskään ole käsittääkseni tuominnut ketään? Olen vain tuonut esille omia näkemyksiäni uskonnosta ja kasvatuksesta? Eli, voisitko avata kysymystäsi hiukkasen enemmän että voin vastaa siihen fiksummin?

Vierailija
25/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulutaan perheenä vähemmistöuskontoon. Paha mieli jäi päiväkodin toiminnasta kun ei esimerkiksi hyvöksytty sitä ettemme vietä joulua jne. Ev.lut kirkkoon kuuluva ope pönkitti minua tällä asialla ja oli ivallinen minua kohtaan.

Itse olen yrittänyt kasvattaa lapsia että kaikki ihmiset pitäisi hyväksyä taustoistaan huolimatta tai vaikka ei ymmärtäisi jotain, käyttäytyä asiaankuuluvalla tavalla. 

Vierailija
26/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin lahkoon kuulut, ap?

27/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa perinteinen upea ja kaunis Gloria exelsis deo jouluna 

kielletty laulamasta kouluissa ja päiväkodeissa ettei lapset ja huoltajat vain hermostu ja ahdistu.

. Elämme aikaa jolloin pääasia on että kaikki perinteet romutetaan alas ja tilalle annetaan... no jotain mukamodernia ja tiedostavaa höttöä.

Lapset osaa Käärijän cha cha chaan jo päiväkodissa, sillä henkisellä perinteellä pärjää jo pitkälle.

Minä en ole koskaan suostunut laulamaan Käärijän Cha Cha Chata päiväkodissa koska siinä ei lauleta yhtään mitään mikä kuuluu lapsen arkeen. En ole ikinä ymmärtänyt miksi laulut joissa mainitaan jotain kristinuskoon ei ole ok, mutta esimerkiksi Cha Cha Cha taikka aikoinaan (vissiin Antti Tuiskun) mikälie biisi jossa lauletaan "Elämä on julmaa, mun on pakko twerkkaa että saisin fyrkkaa" on ihan ok ja sitä saa laulaa sekä tanssia kaiken minkä jaksaa. Jos joku voisi selittää tämän dilemman minulle, olisin kiitollinen. 

Vierailija
28/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat itseäsi palvottavan täällä, ap?

Miksi asetut muiden yläpuolelle, ap?

Vierailija
29/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän hän ole sellaista väittänyt. Ihan asiallista on keskustelu ollut.

eri

Vierailija
30/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet opettaja, mutta kirjoitat sanat kristitty ja kristinusko isoilla alkukirjaimilla. Miksi?

En puhu suomea äidinkielenäni ja luen aiheesta eniten englanniksi jossa ne kirjoitetaan isolla. Kuukaudet tulee myös samasta syystä kirjoitettua joskus isolla. Mutta kiitosta! Pitää muistaa kirjoittaa pienellä jatkossa.

Kyllä puhut.

Ja Raamattu sitten isolla kirjaimella, koska se on erisnimi.

t. Toinen kommentoija

Vierailija
31/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ope kirjoitat kristitty-sanan isolla?

32/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulutaan perheenä vähemmistöuskontoon. Paha mieli jäi päiväkodin toiminnasta kun ei esimerkiksi hyvöksytty sitä ettemme vietä joulua jne. Ev.lut kirkkoon kuuluva ope pönkitti minua tällä asialla ja oli ivallinen minua kohtaan.

Itse olen yrittänyt kasvattaa lapsia että kaikki ihmiset pitäisi hyväksyä taustoistaan huolimatta tai vaikka ei ymmärtäisi jotain, käyttäytyä asiaankuuluvalla tavalla. 

Minä en hyväksyisi tuon opettajan käytöstä, vaan ottaisin opettajan samantien puhutteluun ja miettimään miten kristityn tulee ottaa asioita esille. Itse uskon että kaikki ryhmän uskonnot tulee ottaa huomioon. Minun ryhmässä esimerkiksi yksi muslimi ja kysyin heiltä jos on juhlia mitkä ovat heille tärkeitä. Sanoi että "Id" juhla on tärkeä ja sitä vietetään huhtikuussa, joten huomioimme silloin sen. Jos ei halua viettää jotain pyhää, se on mielestäni ihan ok. Mutta uskon vakaasti siihen että kaikki kristityt juhlapäivät tulee näkyä päiväkodeissa koska ne ovat osa meidän kulttuuria. Niitä ei voi olla näkemättä. Hiukka sama kun planeettojen nimet, Mars on nimetty sodan jumalan mukaan, miten siitä voi kertoa ilman että samalla puhuu Roomalaisten uskonnosta?

Vierailija
33/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän hän ole sellaista väittänyt. Ihan asiallista on keskustelu ollut.

eri

Ei ole asiallista. Kun joku ilmoittaa olevansa Kristitty sitä ja tätä, niin se ei ole hyväksi, tulevat mieleen evankeliumista he, jotka kadun kulmassa huutavat "Herra, Herra". Oikeasti kristitty on nöyrä.

34/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin lahkoon kuulut, ap?

En mihinkään. 

Vierailija
35/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harhaiskasvatuksenopettaja?

36/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastasin aiemmin. En puhu suomea äidinkielenäni. 

Vierailija
37/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä merkitystä sillä on,että olet kristitty ope ja väen vängällä laitat ne samaan lauseeseen? Uskontosi on yksityisasiasi 

Vierailija
38/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja viimeiseksi, varhaiskasvatusta ohjaa laki sekä varhaiskasvatuksen suunnitelma. Ette voi kuvitella kuinka vaikeaa on olla puhumatta uskonnosta lasten kanssa töissä."

Miksi se on vaikeaa? Jos laki sallisi, miksi haluaisit puhua uskonnosta lasten kanssa? Mitä olisi tarkoituksenasi saavuttaa sillä?

Vierailija
39/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasin aiemmin. En puhu suomea äidinkielenäni. 

Mitä kieltä puhut työssäsi?

Vierailija
40/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä merkitystä sillä on,että olet kristitty ope ja väen vängällä laitat ne samaan lauseeseen? Uskontosi on yksityisasiasi 

Niin pitäisi olla muutkin ideologiat. Silti Setaa on kutsuttu päiväkoteihin vierailemaan ja opettamaan lapsille useista sukupuolista.