Ottaisitko vanhempasi kotoosi hoitoon, jos he ei pärjää kotonaan tai heille ei ole palvelutalopaikkaa
Mulla on just nyt tällainen tilanne.
Äiti oli muistisairaan isäni omaishoitaja kunnes halvaantui itse noin kuukausi sitten. Isä ei pärjää yhtään yksin.
Kummallekaan ei löydy mitään paikkaa, ehkä jotain syksyllä naapurikunnasta 50 km päästä.
Onkos kukaan joutunut tähän tilanteeseen? Mites pärjäät?
Kommentit (184)
Vanhukset voivat myydä kotinsa, muuttaa vuokralle ja käyttää rahat yksityisen kotihoidon ostamiseen.
En pystyisi, asutaan niin ahtaasti, me vanhemmat jo nyt nukutaan olohuoneessa, ei täällä edes mahtuisi pyörätuolilla liikkumaan.
Hoitaja olisi palkattava heille kotiin, tai siis kaksi hoitajaa eri vuoroihin. Viikonloppuna voisin itse mennä sinne.
En.
Terveydenhuollon on pakko järjestää paikka tuollaisessa tilanteessa.
Jos otat heidät kotiisi ja alat omaishoitajaksi et ikinä sa heitä muualle
Iäkäs isäni yrittää muuttaa meille. Ei todellakaan onnistu. Palvelukodin hintoihin hänellä kyllä varaa.
Onneksi en. Äitini on hengissä, mutta en asuisi hänen kanssaan.
Vaadi itsellesi apua kuntasi/hyvinvointialueesi sosiaalitoimen ja vanhustyön kautta.
Yleensä voi hyvinkin olla niin että tästähän voisi luulla olevan lukijakohtainen näkemyksellisyyden rajatasoista riippuva todellinen asiayhteyden toteaminen.
En. Koko lapsuuteni ajan sain kuunnella miten huono olen. Minua kaltoinkohdeltiin monin tavoin. En missään tapauksessa ottaisi kotiini asumaan passattavaksi ja haukuttavaksi. Enhän minä osaisi tehdä mitään oikein ja hoitaisin väärin jne. Olen toiselta ammatiltani sairaanhoitaja, mutta omia vanhempiani en kotonani hoitaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset voivat myydä kotinsa, muuttaa vuokralle ja käyttää rahat yksityisen kotihoidon ostamiseen.
Hyviä neuvoja mutta heidän talosta ei saa mitään. Se on myytävä purkukuntoisena muutamalla tonnilla.
Mutta kokeilenpa tuota kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
En.
Tämä, oikeesti se on noin.Tretveydenhuollon on pakko ottaa vaikka terveysaseman vuodeosastolle hoitoon jos muuta paikkaa ei ole.Joka hyvinvointialueella on ns.kriisipaikkoja tarvitseville.Ole vain tiukkana.
En, koska vanhemmallani on parempi asunto. Muuttaisin hänen luo. Itse asiassa tästä muutosta on jo puhuttu.Minulla on loistavat välit isääni ja viihdyn hänen seurassaan.
Vierailija kirjoitti:
En.
Terveydenhuolto ei järjestä mitään paikkoja, hoivakodit kuuluvat sosiaalihuollon piiriin. Ja mitään paikkaahan ei voi järjestää jos vapaita paikkoja ei kerta kaikkiaan ole.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ottaisi. Ostakoot itse palvelut kotoa, niitä saa kyllä jos maksaa itse.
Voi muuten olla, ettet saa äitiäisi ikinä laitokseen jos otat hänet kotiisi asumaan. Sossut katsovat helposti että äitisi ei tarvitse hoitopaikkaa jos hän saa asua luonasi.
Jos ei vaan ole millä ostaa niitä palveluja. Kuvitteletko tosiaan että kaikki vanhat ja sairaat kylpee rahassa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä voi hyvinkin olla niin että tästähän voisi luulla olevan lukijakohtainen näkemyksellisyyden rajatasoista riippuva todellinen asiayhteyden toteaminen.
Kovin vaikeaselkoinen kommentti, johtui vissiin pilkkujen puutteesta 🤔
En. Äitini on entinen päihdeongelmainen, nykyinen mielenterveysongelmainen. Melko raskas tapaus. Isä on jo kuollut.
Meillä kolme pientä lasta, joten kombo ei toimisi millään tavalla.
Kuka itä meillä hoitaisi? En minä ainakaan, minun täytyy käydä töissä, että voin maksaa tämän lystin.
Ottaisin. Vanhempani auttaisivat varmasti minuakin jos en yksin kykenisi elämään.
En. Olen nähnyt lapsena, millaista muistisairaan vanhuksen hoitaminen kotona on, enkä lähde siihen ikinä. Puolison omaishoitajana korkeintaan sitten joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
Terveydenhuolto ei järjestä mitään paikkoja, hoivakodit kuuluvat sosiaalihuollon piiriin. Ja mitään paikkaahan ei voi järjestää jos vapaita paikkoja ei kerta kaikkiaan ole.
Totta, sossupuoli mutta terveydenhuollosta tarvitaan silti paperit terveydentilasta ja kyvystä selviytyä kotona. Näin ainakin omassa kunnassa.
Ap, huoli-ilmoitusta vaan eteenpäin
En ikinä ottaisi. Ostakoot itse palvelut kotoa, niitä saa kyllä jos maksaa itse.
Voi muuten olla, ettet saa äitiäisi ikinä laitokseen jos otat hänet kotiisi asumaan. Sossut katsovat helposti että äitisi ei tarvitse hoitopaikkaa jos hän saa asua luonasi.