Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tiesit vaihdevuosien alkaneen? Perimenopaussi?

Vierailija
28.01.2024 |

Olen itse 44v, öisin saan välillä hikisyys-kohtauksia ja saatan niihin heräillä. Päivisin ei ole. Mielestäni ainakaan sen isommin. Mulla on nivelkipuja ja väsymystä myös. Mieliala välillä matalalla.

Mistä sinä tiesit? Mitä hoidoksi?

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan päälle nelikymppisenä alkoi kaikki mahdolliset oireet, joista olen päässyt lähes kokonaan ferritiinin nousun myötä.

Raudanpuute vaikutti aivan kaikkeen. 

Vierailija
82/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt 47. Oireet alkoi salakavalasti 43-44-vuotiaana. Ensin aloin herätä tukka ja lakanat märkänä hiestä. Kuumotuskohtauksia alkoi tulla samaan aikaan, ja muistan varsinkin kesän 2021 kun nolotti julkisilla paikoilla kun tunsin että naama meni yhtäkkiä punaiseksi ja hiki virtasi. Samoihin aikoihin em. kanssa alkoi kuukautisvuoto tulla runsaammaksi, reilusti runsaammaksi kuin ennen. Päivällä ei enää riittänyt superplustamponi, vaan piti laittaa yöside jos halusin välttyä yllätyksiltä. Yöllä piti myös olla tuplatoppaukset ja silti sai herätä paristi yössä vaihtamaan tamponia. Sitten vielä mielialanvaihtelut! Kuin teini-ikäisellä! Järkyttävä raivo tai lohduton itku tuli ihan pienestäkin ärsykkeestä. 

Nyt kaikki tuo alkaa helpottaa, eikä kuumia aaltoja tai yöhikoiluja ole ollut enää ainakaan vuoteen. Joka toinen kuukausi näyttää menkat jäävän väliin ja odottelen vain sitä että kuivuvat kokonaan pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille  ei tule  mitään ,  että miksi  yleistetään!!     Vain  kk   loppuvat.   Ei muuta  .      t.  2  sisarusta. 

Vierailija
84/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki kierukka, ihan helppo juttu

Vierailija
85/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli runsaisiin vuotoihin tietysti Mirena, tms

Vierailija
86/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siitä kun alkoi 48v tulla karsea vesimärkä hiki, otsasta karpalot. vuode piti vanulevyin suojata, ja tyynyt samoin suojilla, nahkasohvan suojasin, en halunnut paidan läåpi menevää hikeä sohvalle ja josmekko  pidin lakanaa paksuti sohvalla, Tuo hiki järkkyä. Kauppaan aina  nenäliinaa,piti otsaa pyyhkiä. Muka liikunta auttaa, hah, juoksin 60 kms vko yms muuta. Sitten yöherääminen,,aamulla ihan väsy. Yöunet lyheni ja pätkäunta,kun ennen nukkuin vaika unirästejä pois 10h käymättä veskissä. Alapää kuoli, tunnottomuus, Ajatus;miten sitä on ikinä ikinä edes voinut suudella ketään, saati muuta. Libido katosi täysin.Limakalvot kuivat. Sen jäölkeen ei edes yhtä suudelmaa. On istuu hyvin sinkkuna kaikki tuo.Yölaukeamiset unessa loppui seinään. Tuota ollut myös yli 10 vuoden jälkeen. 5 vehkä pahinta,,yhä 10 vuoden jälkeen lieviä naamkuumotusjuttuja ja ihan lievää hikeä ja vastenmmiielisyys ukkoja kohtaan yhä ja pahenee vaan.

Vierailija
87/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkat loppui. Jatkuva väsymys liian vähäisten yöunien vuoksi. Unohtelu, lyhyt pinna ja välillä suoranainen raivo. Hiuksen rasvoittuu liikaa samoin kasvot. Kuumia aaltoja mutta onneksi ei päivittäin. Rytmihäiriöitä usein. Herään nivelkipuihin muutaman kerran viikossa. Liikutun älyttömän pienistä asioista mikä ei tod ole luonteenomaista minulle.

Hormonikorvaushoito poissuljettu sairauksien ja kohonneen rintasyöpäriskin takia.

Onneksi asun yksin. Voin kiroilla ja kiukutella rauhassa

No nämä eivät ole esivaihdevuodet, vaan vaihdevuodet.

Vierailija
88/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt 47. Oireet alkoi salakavalasti 43-44-vuotiaana. Ensin aloin herätä tukka ja lakanat märkänä hiestä. Kuumotuskohtauksia alkoi tulla samaan aikaan, ja muistan varsinkin kesän 2021 kun nolotti julkisilla paikoilla kun tunsin että naama meni yhtäkkiä punaiseksi ja hiki virtasi. Samoihin aikoihin em. kanssa alkoi kuukautisvuoto tulla runsaammaksi, reilusti runsaammaksi kuin ennen. Päivällä ei enää riittänyt superplustamponi, vaan piti laittaa yöside jos halusin välttyä yllätyksiltä. Yöllä piti myös olla tuplatoppaukset ja silti sai herätä paristi yössä vaihtamaan tamponia. Sitten vielä mielialanvaihtelut! Kuin teini-ikäisellä! Järkyttävä raivo tai lohduton itku tuli ihan pienestäkin ärsykkeestä. 

Nyt kaikki tuo alkaa helpottaa, eikä kuumia aaltoja tai yöhikoiluja ole ollut enää ainakaan vuoteen. Joka toinen kuukausi näyttää menkat jäävän väliin ja odottelen vain sitä että kuivuvat kokonaan pois.

Lisään vielä, että kaikki seksihalut kuoli kokonaan pois, vaikka alapää ei ole kuivunut tms. Olen harrastanut seksiä mieheni kanssa harvakseltaan edelleen, mutta oikeastaan koskaan ei tee mieli. Saan orgasmeja edelleen joka kerta kun harrastamme seksiä, mutta kiihottuminen vie aikaa ja vaatii pitkät esileikit.

Vierailija
89/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menkat niukkeni ja kierto vähän lyheni. Jossain vaiheessa ehkä parin kuukauden ajan heräsin välillä aamuyöstä siihen, että oli vähän kuuma. Se meni ohi sillä, että laittoi peiton sivuun ja odotti pari minuuttia, sitten olikin taas jo kylmä ja sai vetää peiton korviin. Parilla kolmella viimeisellä kerralla kun oli menkat, oli niiden alkaessa parin päivän ajan hirveää virtsankarkailua, mitä ei siis aikaisemmin ollut ollut, eikä onneksi sen jälkeenkään.

Siinä oikeastaan kaikki, noista on nyt muutama vuosi, olen 54. Olen selkeästi päässyt helpolla, mutta ehkä pitää jotain puuta koputtaa, että ei enää tässä vaiheessa tule uusia oireita.

Vierailija
90/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierto oli 37-vuotiaana lyhentynyt parilla päivällä. Tuolloin tuli ekat maksaläiskät. Niihin auttaa ihon tarkka suojaaminen auringolta. Nelikymppisenä aamu-uni alkoi vähitellen hapertua, orgasmikyky heikkeni, kynnet alkoivat lohkeilla, hiukset menettää kiiltoa, kasvoihin ilmestyi enemmän karvaa, kierto lyheni edelleen. Emättimen kuivuus alkoi vaivata ajoittain, mutta siihen onneksi auttaa estrogeenivoide. Hiuksiin laitan nykyään hiusöljyä ja kiiltosuihketta. Kynsissä käytän vähintään väritöntä lakkaa, joskus kynnenkovettajaa. Nelikymppisenä oli myös rytmihäiriöitä. 

Nyt olen 52v. Pari vuotta sitten oli tiheitä, runsaita vuotoja. Nyt kierto on alkanut pidentyä. Uni on edelleen huonontunut ja herään liian aikaisin. Olen todella väsynyt ja aloitekyvytön silloinkin, kun olen nukkunut paremmin.

Pienenä yksityiskohtana voi mainita kulmakarvojen pitenemisen. Niitä on nykyään leikattava.

Vieläkään en siis ole vaihdevuosissa, koska ne alkavat vasta kuukautisten loputtua. Mutta periaatteessa esivaihdevuodet alkavat jo noin 35v kun hedelmällisyys romahtaa. Se on seurausta hormonitoiminnan muutoksesta, jolla on paljon muitakin vaikutuksia. Naiset eivät vain useinkaan osaa yhdistää esimerkiksi alakuloa tai kynsien huonoa kuntoa asiaan. Kuvitellaan, että homma on simppeli: menkat loppuu ja sitten tulee vähän kuumia aaltoja. Todellisuudessa naisen elämässä tuskin on yhtäkään osa-aluetta, johon hormonitoiminnan muuttuminen ei vaikuttaisi. 

Estrogeenikorvaushoito auttanee, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi hakea. Tutkimusten mukaan lihaskuntoharjoittelu ja liikunta ylipäänsä helpottaa oireita. 

Vierailija
91/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli öisin hikisyyskohtauksia, aamulla heräsin usein yöpaita märkänä. Luulin vaihdevuosioireiksi mutta hikoilut loppuivat kuin sain uniapneadiagnoosin ja siihen cpap-laitteen.

Vierailija
92/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin kun otin asiasta selvää netissä.

Vierailija
93/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin tyhmä kysymys tähän väliin, mutta jos on syönyt vuosia Cerazette-pillereitä ja menkkoja ei siis ole käytännössä ollenkaan, niin mistä saa selville onko vaihdevuosioireita? Ei tekis mieli lopettaa turhaan jos sattuukin vahinko tai tilalle saa jotkut megamenkat? Muuta epämääräistä oiretta ollut tässä noin vuoden ajan, eli esim. yöheräämisiä ja nivelvaivoja. t. 50 vee

Vierailija
94/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ajottain kaikkia samoja oireita kuin AP.lla. Olen 42 v. mies

Vierailija
95/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin kun otin asiasta selvää netissä.

Miksi alapeukku? Olin voinut huonosti jo pitkään, kunnes aloin epäillä vaihtareita. Netistä sain vahvistuksen.

Vierailija
96/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset loppuivat ja tuli kuumia aaltoja kun ikää oli 40 v. Sain hormonikorvaushoidon ja sillä menty nyt 7 v.

Vierailija
97/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalenterista.

Vierailija
98/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologinen kello herätti.

Vierailija
99/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamuyön heräilyt. Muita oireita ei ole, tuo jatkui viisi vuotta, nyt syön rauhoittavia yrttejä, niin nukun aamuun asti.

50-v

Mitä yrttejä sulla on käytössä?

Kärsimyskukka, valeriaana ja sitruunamelissa.

Vierailija
100/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tsekkauttaa verikokeilla FSH-arvo, se lisääntyy vaihdevuosien alkaessa. Oireina oli tiheentynyt virtsaamistarve erityisesti öisin, matala ärsytyskynnys, joskus yöhikoilua. FSH vahvisti asian ja nyt hormoonihoito päällä, unet parani heti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän