Mistä tiesit vaihdevuosien alkaneen? Perimenopaussi?
Olen itse 44v, öisin saan välillä hikisyys-kohtauksia ja saatan niihin heräillä. Päivisin ei ole. Mielestäni ainakaan sen isommin. Mulla on nivelkipuja ja väsymystä myös. Mieliala välillä matalalla.
Mistä sinä tiesit? Mitä hoidoksi?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Erittäin tyhmä kysymys tähän väliin, mutta jos on syönyt vuosia Cerazette-pillereitä ja menkkoja ei siis ole käytännössä ollenkaan, niin mistä saa selville onko vaihdevuosioireita? Ei tekis mieli lopettaa turhaan jos sattuukin vahinko tai tilalle saa jotkut megamenkat? Muuta epämääräistä oiretta ollut tässä noin vuoden ajan, eli esim. yöheräämisiä ja nivelvaivoja. t. 50 vee
Kyllähän yöheräily ja nivelvaivat ovat kaikkein tyypillisimpiä vaihdevuosioireita ja ikäsikin tukee sitä. Varmaan voit ottaa estrogeenigeelin cerazeten rinnalle, koska estrogeenihoito vaatii rinnalleen keltarauhashormonia myös.
Olen jo 55 mutta kuukautiset vielä ilmestyvät. Kierto tosin harventunut ja kesto lyhentynyt.
Muita oireita en allekirjoita.
Täällä yks 44v. Ollut jo kauan olotila että on todella kuuma sitten välillä kylmä. Myös punastelu tai naama ihan punasena ilman syytä. Järkkyä ihmisvihaa ja vitutusta. Masennusta,ahdistusta. Mikään ei tunnu miltään, tunteeton olo.
Toinen tissi kipuillut kauan pms aikaan, kipeempi kuin toinen. Häviää kun menkat alkaa. Menkkojen säännöllisyys ruvennut muuttamaan. Ensin tulee pikku tippa sitten ei mitään sitten vasta alkaa. Kestää n. 4 pv menkat.Erilaisia kiputiloja nivelissä,lihaksissa yms. Hiukset ja kynnet hapertuneet.Myös hiuksia lähtee enemmän ja ovat kuivat. Huomattavasti kuivempi alapää, kutisee menkkojen jälkeen. Lihominen. Väsymys.
Vituttaa olla nainen!
Vaihdevuosioireet voivat kestää muutamasta vuoden tai koko loppuiän. Näin sanoin gyne. Mulla on kestänyt nyt 13 vuotta. Kuumia aaltoja yötä päivää 20 min. välein. Yöheräilyä kahden tunnin välein. Muisti pätkii, aivosumua, nivelsärkyä oikeastaan joka paikkaa särkee. Mikään ei tunnu miltään. Menin työterveyslääkärille valittamaan vaihdevuosioireita ja väsymystä. Lääkäri totesi että kyllä hänkin on väsynyt ja kun valitin että keskittymiskyky on heikko ja muisti pätkii määräasi muistitestiin. Työnantaja vaatii täydellistä työpanosta joka päivä ja jos poikkeamia, sitten keskustellaan mistä ne johtuu. Vaikka selitan tilannettani, kuuroille korville menee niin työnantajalla kuin työterveyslääkärillä.
No, sitten kun robotit hoitaa nämä työt niin hommat hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miesten vaihdevuodet eivät ole esillä koskaan. Puhumme vain naisten oireista.
No,kun se on niin selvä oireinen. Aamulla, heti 60v. täytettyäsi, aamukusella lerppu putoo lattialle ja se on siinä...
Ja sitten vielä lisäksi raivarit ja minulla onnettomalla vielä kiukkuinen luonto, minua ei kestä kukaan mies, tsemppiä kaikille naisille jotka kipuilevat vaihdevuosi oireiden kanssa!
Noh, vuoto pitää pitkiä taukoja. Siitä kai. T: 54v
Kun vaihdevuodet alkavat, ennen viimeisiä kuukautisia on premenopaussi. Viimeisen kuukautisten jälkeen on kyse perimenopaussista.
Kuumat aallot kun alkoivat yöheräilyineen menin saman tien gynelle ja sain hormonikorvaushoidon. Se oli sillä selvä. Hiukset ovat vahvat, kynnet ovat vahvat, iho on hyvä, nivelet kunnossa, kroppa toimii hyvin ja mieliala on tasainen. Muutaman vuoden kuluttua aloin lisäksi käyttää emätinpuikkoja ja voiteita, kun limakalvoissa tuntui kuivuutta.
Jos ei ole jotain oikeasti merkittävää estettä hormonihoidolle, niin ei sitä todellakaan kannata jättää käyttämättä ja jäädä kärsimään. Vaihdevuodet on liian vähän tutkittu aihe, joka helposti jää luonnollisuuspuheen alle, että pitää kärsiä, niin kuin naisen osa on. Ei pidä, ei tarvitse, apukeinoja on ja niitä kannattaa käyttää! Älkää naiset pilatko vuosia elämästänne kärsimällä, jos on vaihtoehtoja!
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosioireet voivat kestää muutamasta vuoden tai koko loppuiän. Näin sanoin gyne. Mulla on kestänyt nyt 13 vuotta. Kuumia aaltoja yötä päivää 20 min. välein. Yöheräilyä kahden tunnin välein. Muisti pätkii, aivosumua, nivelsärkyä oikeastaan joka paikkaa särkee. Mikään ei tunnu miltään. Menin työterveyslääkärille valittamaan vaihdevuosioireita ja väsymystä. Lääkäri totesi että kyllä hänkin on väsynyt ja kun valitin että keskittymiskyky on heikko ja muisti pätkii määräasi muistitestiin. Työnantaja vaatii täydellistä työpanosta joka päivä ja jos poikkeamia, sitten keskustellaan mistä ne johtuu. Vaikka selitan tilannettani, kuuroille korville menee niin työnantajalla kuin työterveyslääkärillä.
No, sitten kun robotit hoitaa nämä työt niin hommat hoituu.
Onko sulla joku syy, miksi et voi käyttää hormonikorvaushoitoa vai eikö se vaan tehoa sulla?
Uni loppui ja yöt olivat jatkuvaa heräilyä. Tuli päivisin kuumia aaltoja, menkat loppuivat. Mieliala oli matalalla. Tukka oheni puolella. Ikää oli 42v.
Menin gynelle, joka määräsi hormonikorvaushoidon.
N.6kk korvaushoidon aloituksesta vuodin kuin pistetty sika, sitten alkoi helpottaa. Menkat eivät ole tulleet enää takasin ja kait se mieliala on vähän noussut. Hiukset eivät ole elpyneet entiselleen. Unet edelleen katkonaiset - kuumat aallot pysyneet poissa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä vaihtuu?
Mieliala
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen itselläni alkaneen, kuukautiskierto on lyhentynyt viimeisen puolen vuoden aikana 30 - > 27/28
Muita oireita ei vielä ole.
Vm -81
Mulla oli tuon verran lyhentynyt kierto, kun iski vauvakuume, ja kuopushan siitä vielä tuli. Eli ei välttämättä merkitse vaihdevuosia.
Ihan normaalia, että 43 vuotiaalla on perimenopaussi. Täällä yksi 39 perimenopaussissa oleva
Vierailija kirjoitti:
Aamuyön heräilyt. Muita oireita ei ole, tuo jatkui viisi vuotta, nyt syön rauhoittavia yrttejä, niin nukun aamuun asti.
50-v
Mitä yrttejä? T: heräilijä
nukkuminen muuttui, huononi ja vuodot rupesi tulemaan miten sattuu, lyhyellä 2,5 viikon välillä tai 3 kuukauden välillä, nuo nyt ainakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamuyön heräilyt. Muita oireita ei ole, tuo jatkui viisi vuotta, nyt syön rauhoittavia yrttejä, niin nukun aamuun asti.
50-v
Mitä yrttejä? T: heräilijä
Löytyikin jo vastaus, kiitos!
Epäsäännöllinen kierto, pitkittynyt 'tiputtelu', unettomuus/lyhyet unet, paino on vähän noussut, tukka harmaantuu, iho kukkii taas.. Nivelkipuja. Ikää 43v.
Menkat loppui ja that's it. Ei mulla ollut mitään muita oireita kuin satunnainen kuuma aalto.
Pääsin vähällä kuten äitinikin aikoinaan. Ei mikään lääketieteellinen fakta, mutta jos voit kysyä äidiltäsi niin saat aika hyvin tietoa mitä on odotettavissa.
En ole halunnut mitään hoitoa; ei ole tarvis. Liikuntaa kannattaa lisätä ja syömisiään valvoa.
Vuodot runsastuivat, sain siihen Caprilonia, mutta oli jo anemia ja ferritiiniarvo 2. Sitten alkoivat yöhikoilut ja -heräilyt. Sain hormonikierukan verenvuotoihin ja se lopetti yöhikoilut - ja heräilytkin. Anemia ja ferritiini paranivat vuodessa normaalitasolle. Paria vuotta myöhemmin yöoireet alkoivat taas. Kävin gynellä ja toinen munasarja jo lopettanut toimintansa, toinen toimi vielä. Sain estrogeenigeelin, ja se vei taas yöoireet pois. Nyt tässä odotellaan, että lopettaispa toinenkin toimintansa, ja pääsisi naistenvaivoista eroon.