Mistä tiesit vaihdevuosien alkaneen? Perimenopaussi?
Olen itse 44v, öisin saan välillä hikisyys-kohtauksia ja saatan niihin heräillä. Päivisin ei ole. Mielestäni ainakaan sen isommin. Mulla on nivelkipuja ja väsymystä myös. Mieliala välillä matalalla.
Mistä sinä tiesit? Mitä hoidoksi?
Kommentit (141)
Siis että mistä tiedät vaihdevuosien loppuneen vai?
perimenopaussista puhut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen itselläni alkaneen, kuukautiskierto on lyhentynyt viimeisen puolen vuoden aikana 30 - > 27/28
Muita oireita ei vielä ole.
Vm -81
Mulla oli tuon verran lyhentynyt kierto, kun iski vauvakuume, ja kuopushan siitä vielä tuli. Eli ei välttämättä merkitse vaihdevuosia.
Merkitsee, kierto lyhenee väliaikaisesti 42 vuoden kieppeillä.
Hedelmällisyys päättyy keskimäärin noin kymmenen vuotta ennen menopaussia. Kierto voi toki lyhentyä jo nelikymppisenä, mutta tosiaan moni siinä iässä vielä saa lapsia. Tuo aiemmin mainittu, kierron lyhenemisen jälkeen alkunsa saanut lapsi menee syksyllä kouluun, ja kiertoni on edelleen lyhyempi kuin nuorempana, mutta edelleen säännöllinen.
Kyllä, menopaussi alkaa kun vuodot loppuvat. Vaihdevuodet tai perimenopaussi on aika niiden ympärillä.
Kierron heittely on merkki niistä. Minullakin on vielä kierto, vaikka gynekologin mielestä olen vaihdevuosissa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oireet helpottaneet kun olen alkanut käydä viihteellä/keikoilla kerran kuukaudessa. Ihan kunnolla tuulettumassa!! Seuraukset: nukun paremmin, mieliala on tasaisempi ja iloinen, en enää murehdi tai ahdistu. Suosittelen raikulitytön elämää vielä 6-kymppisenäkin, se auttaa ja on helvetin mukavaa. Uusi menovaihe.
Kerrankin hyvä vinkki. Rasittavaa, kun joka paikassa aina suositellaan erilaisia terveellisten elintapojen suorittamisia ja kahta kauheampaa elämisen kontrollia joka asiaan. Se voi jopa pahentaa elämisen henkistä kuormitusta, joka on nyt jo liiallista. Ilo ja vapaalle vaihtaminen tuo todellista muutosta.
Valtavan runsaat kuukautiset, muutos tuli juuri ennen neljättäkymmentä syntymäpäivääni ja kesti 14 vuotta. En ihan ehtinyt täyttää 54, kun loppuivat vihdoin. Se oli varsinainen jatkuva verirumba, en totisesti kaipaa. Mitään hoitoja en hakenut, en olisi jaksanut.
Aloitus on veteen piirretty viiva ja vaikea todeta. Voit käydä testauttamassa asian lääkärissä, jos haluat varmuuden. Itse olin kiukkuinen ja kireä muutaman vuoden ja yritin kaikenlaista, esim. ehkäisyn vaihtamista. Mikään ei toiminut, ennen kuin sitten sain kevyen masennuslääkkeen. Annos on huomattavasti niukempi kuin masentuneilla (5mg/päivä), eikä aiheuta mulle mitään sivuoireita. Liekö kyse siitä, että yksilönä satun sietämään tuotetta hyvin vai siitä, että annos on pieni.
Kuukautiset loppuivat, ei muuta. Normaali luonnollinen olotila, ei tarvetta millekään hoidoille, kun ei tee asiasta numeroa.
Vierailija kirjoitti:
No ihastuminen ei taida olla vaihdevuosioire 🙄
Kyllä se voi aivan hyvin olla. Elimistö on sekaisin, monet hormonit toimivat myös aivojen välittäjäaineina, jotka vastaavat ihastumisen tunteista.
Täytän kohta 52 v ja viimeisen vuoden aikana on välillä ollut kausia, jolloin tulee kuumia aaltoja. Välillä menee kuukausia, ettei niitä tule ollenkaan. Menkat ovat harventuneet viimeisen vuoden aikana ja niillä saattaa olla parikin kuukautta väliä. Uusin oire on nivelten kipeytyminen, ei kuitenkaan niin pahana, että varsinaisesti elämää haittaisi. Olen ollut aina huono nukkuja, joten aamuyön heräily ja valvominen on mulle ihan normaalia arkea.
Ilmeisesti alan siis olla vaihdevuosissa :-)
n51
Kaikki ikäntymisen muutokset eivät liity vaihdevuosiin.
Menkat loppui kolme kuukautta sitten, ensin järkyttävät kuumat aallot erityisesti öisin läpi yön. Nyt enää unihäiriöitä ja nivelsärkyä. Toivottavasti ne aallot ei palaa, järki meinasi lähteä ja alasti oli pakko riisua milloin vain kehtasi 😅 Edeltävästi useita vuosia lievempiä kuumia aaltoja ennen menkkoja ja ajoittaista kiukuttelua ja itkemistä. 54v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset runsastui ja piteni 58-vuotiaana. Siitä arvasin missä mennään. Sitten tulivat hyvin harvoin kunnes loppuivat. Siinä se. Ei mitään muita oireita ole ollut, olen niin onnellinen kun pääsin niin vähällä! :)
"Hyvä tietää, että muitakin myöhäisiä. Itse olen toki vasta 48, mutta kuukautiset edelleen tavalliset ja säännölliset. Viimeisimmällä käynnillä sanoi, ettei kyllä näe kohdun limakalvossa ja munasarjoissa eroa kolmekymppiseen, ovuloin edelleen ja hormonitasotkin oli hyvät ja ehkäisylle edelleen tarve. Isoäitini sai luomuna viimeisen lapsensa 51-vuotiaana, joten kai tämä geneettistä on. Äidilläni loppui kuukautiset jossain kohtaa viiden ja kuuden kympin välillä kuin veitsellä leikaten. Tulivat säännöllisesti siihen asti. Mitään vaihdevuosioireita ei kuulemma ollut."
Sama täällä. 50v. hormonitasoni olivat samanlaiset kuin 30 vuotiaan. Meilläkin suvussa naisia jotka ovat synnyttäneet vielä vähän yli viiskymppisenä.
Menkat loppui ja elämä parani. Ei muita oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oireet helpottaneet kun olen alkanut käydä viihteellä/keikoilla kerran kuukaudessa. Ihan kunnolla tuulettumassa!! Seuraukset: nukun paremmin, mieliala on tasaisempi ja iloinen, en enää murehdi tai ahdistu. Suosittelen raikulitytön elämää vielä 6-kymppisenäkin, se auttaa ja on helvetin mukavaa. Uusi menovaihe.
Kerrankin hyvä vinkki. Rasittavaa, kun joka paikassa aina suositellaan erilaisia terveellisten elintapojen suorittamisia ja kahta kauheampaa elämisen kontrollia joka asiaan. Se voi jopa pahentaa elämisen henkistä kuormitusta, joka on nyt jo liiallista. Ilo ja vapaalle vaihtaminen tuo todellista muutosta.
Noin mäkin aion tehdä, jahka tämä lepokausi menee ohi. Olen huomannutkin piristymisen merkkejä, etenkin kun kaamos alkaa hellittää.
Nyt perimenopaussissa on väsynyt tai muuten viihtyy muualla kuin menoissa. Korvat eivät kestä kovia ääniä.
Alkoholia en käytä, ja etsin myös uusia mielenkiinnon kohteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kerrankin hyvä vinkki. Rasittavaa, kun joka paikassa aina suositellaan erilaisia terveellisten elintapojen suorittamisia ja kahta kauheampaa elämisen kontrollia joka asiaan. Se voi jopa pahentaa elämisen henkistä kuormitusta, joka on nyt jo liiallista. Ilo ja vapaalle vaihtaminen tuo todellista muutosta."
Tunnollisena ja kunnollisena ihmisenä olen elänyt hyvin aina rutiininomaista ja terveellistä elämää. Pari vuotta sitten 60 v. täytettyäni päätin pistää ranttaliksi vaikka vaihdevuosioireet täpöillä päällä kaikilla mausteilla. Ajattelin että vitut siitä, vanhenen joka vuosi ja kremppaa tulee vuosien myötä vaan lisää. Sitten muutin asennetta, lähdin tosiaan viihteelle. Enkä siitä luovu, koska sillä on ihan selvästi myönteisiä vaikutuksia. Iloinen mieli ja hyvä olo vahvistaa myös immuunipuolustusta ja vastustuskykyä. Henkisestikin olen tullut vahvemmaksi, tuntuu että oma elämä alkoi vasta pari vuotta sitten.
Täytyy rikkoa rajoja, vaikka vasta yli 60-vuotiaana. Koskas sitten, jos ei nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin mäkin aion tehdä, jahka tämä lepokausi menee ohi. Olen huomannutkin piristymisen merkkejä, etenkin kun kaamos alkaa hellittää.
Nyt perimenopaussissa on väsynyt tai muuten viihtyy muu
Kun käyn artistien keikoilla mietin että voinko nostaa kädet ylös, laulaa mukana ja tanssia. Ensimmäisillä kerroilla ujostelin. Katsoin ympärilleni ja näin nauravia kasvoja musiikista nauttivia ihmisiä - kaikenikäisiä! suurin osa selvinpäin tai ainakin melkein joten sokka irtosi ja siitä eteenpäin fiilistelen aina koko keikan ajan turhia ujostelematta (selvinpäin). Näin vanhaksi piti elää, että uskaltaa vihdoin olla oma itsensä joka tilanteessa.
Kun ei mistään voi olla sataprosenttisen varma ja sehän tässä ihmetyttää.
Minulla hormonikierukka, olen 53-vuotias, täytän 54. Ei lapsia enkä ole koskaan ollut raskaana. En tupakoi enkä ole koskaan tupakoinut. Kaikilla tupakoivilla sukulaisnaisilla on muuten alkanut vaihdevuodet 42-47 vuoden iässä.
Kierukan takia nyt ei tiedetä että onko menopaussi vai kierukka aiheuttanut kuukautiset ainoastaan 2 kk välein, sillä nekin saattaa jättää ne kokonaan pois. Aiemmin ollut säännöllinen 1 kk kierto.
Kierukka saa kuulemma olla toistaiseksi nyt tarkistuksen jälkeen, ja kaksi kuukautta sitten ultraäänessä minulla havaittiin vielä aika paljon hereillä olevia munasoluja. Ettei vaan kävisi mitään viime hetken vahinkoja!!! Ai kauheeta se nyt vielä tästä puuttuisi.........
Ei yöhikoiluja eikä hikoilukohtauksia, yöunet lyhentyneet mutta stressi osasyynä siihen. Vatsa saattaa turpoilla hieman herkemmin kuin aiemmin.
Kärsin migreenistä ja vaihdevuosien myötä monet pääsee viimeistään siitä eroon. Aiemmin migreenikohtauksia oli 1-2 kertaa kuukaudessa. Nykyään kerran 2-3 kuukaudessa eli tuon perusteella päättelisin että ehkä menopaussi on alkanut. Vaikka stressiä on taustalla työtilanteeni vuoksi, mikä osaltaan aiemmin lisännyt migreeniä.
Vierailija kirjoitti:
Menkat loppui. Jatkuva väsymys liian vähäisten yöunien vuoksi. Unohtelu, lyhyt pinna ja välillä suoranainen raivo. Hiuksen rasvoittuu liikaa samoin kasvot. Kuumia aaltoja mutta onneksi ei päivittäin. Rytmihäiriöitä usein. Herään nivelkipuihin muutaman kerran viikossa. Liikutun älyttömän pienistä asioista mikä ei tod ole luonteenomaista minulle.
Hormonikorvaushoito poissuljettu sairauksien ja kohonneen rintasyöpäriskin takia.
Onneksi asun yksin. Voin kiroilla ja kiukutella rauhassa
Sama setti muuten, mutta menkat ei vielä ole loppuneet kokonaan. Jostain luin just että nämä oireet voi kestää jopa 15-20 vuottakin (oliko peräti viidesosa naisista) eli käytännössähän sitä sitten on loppuikä ensin tätä ja sitten vanhuutta vaivoineen. Hieno elämä.
N49
Vierailija kirjoitti:
Valtavan runsaat kuukautiset, muutos tuli juuri ennen neljättäkymmentä syntymäpäivääni ja kesti 14 vuotta. En ihan ehtinyt täyttää 54, kun loppuivat vihdoin. Se oli varsinainen jatkuva verirumba, en totisesti kaipaa. Mitään hoitoja en hakenut, en olisi jaksanut.
NO huh huh! Itselläni tuo verinen ohut vuoto, aivan valtavilla hyytymillä, on kestänyt nyt reilu 3 vuotta ja olen kokoajan ollut hajoamispisteessä. Tuntuu että vuodet menee hukkaan, koska oikein mitään en uskalla suunnitella tai tehdä. Reissut ulkohuusillisille mökeille on saanut unohtaa, kuten myös pidemmät automatkat. N.2.5 vuotta mikään liikuntakaan ei onnistunut, koska jo kävely asunnosta autokatokseen sai hurveän vuodon aikaiseksi. Kerran kun vuotoa oli kestänyt 6vk yhtä soitttoa ja juoksin vain vessassa, niin menin itkien terveyskeskukseen. Sielä minua kierrätettiin luukulta toiselle ja vasta viimeisellä nainen huolestui ja antoi heti lähetteen labraan. Viikon päästä sain lääkäriajan. Hän kirjoitti Primolut kuurin, joka takasi vain lisää vuotoa.... Sain myös ajan gynelle, joka kirjoitti minipillerit. Niistä oli hyötyä tasan 2 kuukautta ja taas alkoi hirviövuodot. Olen syönyt pillereitä kokoajan nyt n.2 vuotta, mutta ei tosiaan tuonut helpotusta. Niin ja sain myös cyklokapronit, ei hyötyä, kuin korkeintaan mielelle. Toivon aina auttavan, mutta ihan tyhjän kanssa.
*) siis gynekologi sanoi viime käynnillä