Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tiesit vaihdevuosien alkaneen? Perimenopaussi?

Vierailija
28.01.2024 |

Olen itse 44v, öisin saan välillä hikisyys-kohtauksia ja saatan niihin heräillä. Päivisin ei ole. Mielestäni ainakaan sen isommin. Mulla on nivelkipuja ja väsymystä myös. Mieliala välillä matalalla.

Mistä sinä tiesit? Mitä hoidoksi?

Kommentit (141)

Vierailija
121/141 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minulta oli kohtu poistettu, ei ollut vuotohäiriöitä. Sen sijaan aloin hikoilla öisin. Päivisin ei ensin ollut mitään outoa. Sitten tuli mielialamuutoksia ja aloin olla ihan turhista asioista kärttyinen. Gyne tutki ja totesi, että juu, kyllä sulla on alkanut vaihdevuodet. Sain hoidoksi estrogeenia, jota siveltiin iholle. Jo heti päätin, että en rupea kovin kauan käyttämään lääkitystä. Ensimmäisen kerran lopetin reilun kahden vuoden käytön jälkeen, mutta tyhmyyttäni lopetin kuin seinään eli ei toiminut. Jatkoin vuoden verran, sitten aloin hiljakseen vähentää lääkitystä ja ennen kuin neljä vuotta oli kulunut aloituksesta, olin lopettanut estrogeenin käytön eivätkä oireet enää palanneet. Gyne ei tykännyt omapäisestä lääkkeen lopetuksesta, mutta minkäs hän mahtoi. Tulee kuulemma alapään kuivumista ja kutinaa ym. vaivoja. No ei tullut. Toisin sanoen vähällä pääsin koko rytäkästä. 

Vierailija
122/141 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin tyhmä kysymys tähän väliin, mutta jos on syönyt vuosia Cerazette-pillereitä ja menkkoja ei siis ole käytännössä ollenkaan, niin mistä saa selville onko vaihdevuosioireita? Ei tekis mieli lopettaa turhaan jos sattuukin vahinko tai tilalle saa jotkut megamenkat? Muuta epämääräistä oiretta ollut tässä noin vuoden ajan, eli esim. yöheräämisiä ja nivelvaivoja. t. 50 vee

Ehkäisyrenkaan käyttäjänä mietin aivan samaa. Kun ensimmäinen kriteeri tuntuu aina olevan menkat lopput tai kierron muutos. Mutta kun ei ole menkkoja vuosiin ollut, niin tajusin tosiaan muista samoihin aikoihin alkavista oireiluista että jahas, nyt olla tässä vaiheessa. Jalkaterävaivat, entistä huonompi uni ja kuivat limakalvot. Ja oli sellainen 5-6 viikon jakso viime syksynä, että hiuksia lähti päästä aivan tolkuttomasti. Rauhoittui tuon lyhyen jakson jälkeen, mutta vahvistivat kyllä ajatusta missä mennään.

N48

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/141 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mikä vaihtuu?"

Luonto. Kesästä syksyyn. Mutta ei kuitenkaan ikiroutaan.

Vierailija
124/141 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin tyhmä kysymys tähän väliin, mutta jos on syönyt vuosia Cerazette-pillereitä ja menkkoja ei siis ole käytännössä ollenkaan, niin mistä saa selville onko vaihdevuosioireita? Ei tekis mieli lopettaa turhaan jos sattuukin vahinko tai tilalle saa jotkut megamenkat? Muuta epämääräistä oiretta ollut tässä noin vuoden ajan, eli esim. yöheräämisiä ja nivelvaivoja. t. 50 vee

No jos olet 50, niin ihan varmasti sinulla on jotain oireita. Nivelkivut, jäykkyys ja aamuöinen heräily ovat erittäin tyypillisiä esivaihtari- ja vaihtarioireita.

Vierailija
125/141 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuyön heräilyt. Muita oireita ei ole, tuo jatkui viisi vuotta, nyt syön rauhoittavia yrttejä, niin nukun aamuun asti.

50-v

Kerrotko, mitä nuo rauhoittavat yrtit ovat, niin voisin itsekin kokeilla univaikeuksiin.

Vierailija
126/141 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin siitä että 49 täytettyäni alkoi hormonit hyrräämään enemmän kuin koskaan aiemmin ja sain herkemmin orgasmeja. Tunsin olevani enemmän sinut vartaloni kanssa ja hoikistuin 5 kiloa. Kasvojen iho alkoi hehkumaan vaikka hiukset ohenivat mutta leikkuutin pitkän olkapäille asti ylettyvän polkan mikä teki nuoremman näköiseksi. Vaikka kuukautiset jäi pois 1-2 kuukauden välein niin silti tuo hormonien into yllätti ja aattelin että eikö tämän pitäisi mennä toisin päin?!

Nyt muutamaa vuotta myöhemmin ei vieläkään kuumia aaltoja eikä yöheräämisiä ellen ole juonut lasillista tai kahta punaviiniä esim viikonloppuisin mikä aina alkanut lämmittää kehoa.

Vierailija
127/141 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä.

Vierailija
128/141 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vauvan 44 v. Ei tietoakaan vaihareista. 

Vierailija
129/141 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli kuumotuskohtauksia, aamuyön heräämistä, ihastuminen ( kyllä, ihastuin pressan virkaan, ei mitään vakavaa),  kuukautisvuodon määrä väheni...kun huomasin ettei minusta tullut pressaa....

tervisin Pekka H

Vierailija
130/141 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamuyön heräilyt. Muita oireita ei ole, tuo jatkui viisi vuotta, nyt syön rauhoittavia yrttejä, niin nukun aamuun asti.

50-v

Kerrotko, mitä nuo rauhoittavat yrtit ovat, niin voisin itsekin kokeilla univaikeuksiin.

Salvia muistaakseni. Itse käytän ashwagandhaa, joka auttaa ainakin stressin aiheuttamaan yöheräilyyn. 

Vierailija
131/141 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ketään joka alkoi saada KYLMIÄ aaltoja, kuuman sijaan?

Minulla nimittäin kk-vuodot harveni ja alkoi "kylmät" aallot! :o

Vierailija
132/141 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miesten vaihdevuodet eivät ole esillä koskaan. Puhumme vain naisten oireista.

No,kun se on niin selvä oireinen. Aamulla, heti 60v. täytettyäsi, aamukusella lerppu putoo lattialle ja se on siinä...

😂

Vierailija
133/141 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu vuorotellen kylmä ja kuuma, posket helpottaa sit tulee kylmä taas.

Vierailija
134/141 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu vuorotellen kylmä ja kuuma, posket helpottaa sit tulee kylmä taas.

Helottaa siis

Vierailija
135/141 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasta 40-vuotias ja itselläni on nyt itselleni täysin normaalit ja oikeaan aikaakin alkaneet kuukautiset, mutta selvästi jonkinlaiset oireet ovat jo alkaneet. Kierto on siis lyhentynyt parilla päivällä ja tunnistan ovulaationkin aikaisempaa selvemmin. Pahinta on siis oireilu öisin eli jonkinlaiset kehon lämpötilan vaihtelut eli hikoilusta paleluun hetkessä. Lisäksi on jonkinlaista hengenahdistusta ja sydän tykyttää voimakkaasti, jota olen aikaisemmin pitänyt vain ahdistuskohtauksena, sillä kärsin pahasta ahdistuksesta muutenkin. Nukun myös hyvin huonosti ja siis heräilen öisin. Toki olen saanut myös autismikirjon diagnoosin, johon liittyy paljon oireita, kärsin siis pahasta ahdistuksestakin ja myös kroonisista suolistovaivoista, joten vaikea sanoa lopulta mikä on mitäkin. Kuormitukseni on valtavaa monesta syystä johtuen, joten on toisaalta aivan selvää, että keho reagoi tähän.

Vierailija
136/141 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50-v

Salvia muistaakseni. Itse käytän ashwagandhaa, joka auttaa ainakin stressin aiheuttamaan yöheräilyyn. 

Minuakin Ashwagandha auttoi, mutta aiheutti sydämen tykyksiä. 

Saksan Amazonista tilasin jossain vaiheessa villijamssivoisetta ja sanoisin, että se kyllä auttoi. Kun tuli kuumia aaltoja läträsin sitä ohjetta enemmän. Myyvät myös kapseleita. Mutta enpä ole yhtään varma, saisko näitä Suomeen edes tilata.

Voidetta voisin taas kokeilla tilata, jossain vaiheessa ei vaan saanut enää mistään.

Villijamssin teho perustuisi diosgeniiniin, joka joidenkin lähteiden mukaan toimii estrogeenin tai progesteronin korvaajana naisen elimistössä, riippuen kummasta on puutetta.

Tieteellistä tukea oli kyllä vaikea asialle löytää. Mutta minua auttoi.

Vierailija
137/141 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vasta 40-vuotias ja itselläni on nyt itselleni täysin normaalit ja oikeaan aikaakin alkaneet kuukautiset, mutta selvästi jonkinlaiset oireet ovat jo alkaneet. Kierto on siis lyhentynyt parilla päivällä ja tunnistan ovulaationkin aikaisempaa selvemmin. Pahinta on siis oireilu öisin eli jonkinlaiset kehon lämpötilan vaihtelut eli hikoilusta paleluun hetkessä. Lisäksi on jonkinlaista hengenahdistusta ja sydän tykyttää voimakkaasti, jota olen aikaisemmin pitänyt vain ahdistuskohtauksena, sillä kärsin pahasta ahdistuksesta muutenkin. Nukun myös hyvin huonosti ja siis heräilen öisin. Toki olen saanut myös autismikirjon diagnoosin, johon liittyy paljon oireita, kärsin siis pahasta ahdistuksestakin ja myös kroonisista suolistovaivoista, joten vaikea sanoa lopulta mikä on mitäkin. Kuormitukseni on valtavaa monesta syystä johtuen, joten on toisaalta aivan selvää, että keho reagoi tähän.

Mulla tytär sai autismidiagnoosin ja tunnistan oireet myös itselläni.

Mulla meni jossain vaiheessa neljänkympin tienoilla kaikki keinot maskata ja en osannut olla ihmisten kanssa sosiaalinen enää sitäkään vähää, mitä ennen. Palautumisaika oli tosi pitkä sosiaalisen elämän jälkeen. 

Jäin etätöihin burnoutin jälkeen.

Minulla on mennyt estrogeenia ihon kautta noin 6kk ja tilanne on parempi. Jaksan taas maskata ja esittää normaalimpaa (tosin tämä voi olla taas vahingollista itseäni kohtaan, olen kuitenkin pääosin etätöissä ja saan kuitenkin aikaa palautua). Jaksan huomattavasti paremmin myös perhe-elämää. Mutta! Opin tuon mun burnoutin aikana, että lepo on pakollista. Tarvitsen paljon omaa rauhaa. Vastamelukuulokkeet on välttämättömät. 

Ahdistus on lievittynyt todella paljon. 

Vierailija
138/141 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa "maskata"?

Vierailija
139/141 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä alkoi turhankin aikaisin vaihdevuosioireet, tosin en tajunnut niitä niiden olevan. Hikoilin yöllä ja pinna oli kireällä, miehelle tuli kiukuteltua vaikka ja mistä. Lääkäri otatti verikokeen, josta kävi ilmi, jeps vaihdevuodet iskeneet. Kyseli milloin äidilläni alkoivat, no ei ollut tullut puheeksi, plus äidiltä oli kohtu poistettu, eli ei varmaan tullutkaan ehkä. Äiti on siis jo kuollut aikaa sitten. Sain lääkkeen, ensin geeliä reisiin, ei auttanut, sitten nappi ja nyt vielä vahvempi nappi. Yöhikoilu jäi pois, luojan kiitos. Siitä meinas mennä hermo oikeasti. Eikä ole pinna niin kireällä enää. Halut on kyllä kadonneet, millähän ne saisi takaisin?

Vierailija
140/141 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnea perheellenne - ihanaa!

Vierailija kirjoitti:

Sain vauvan 44 v. Ei tietoakaan vaihareista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi