Mistä tiesit vaihdevuosien alkaneen? Perimenopaussi?
Olen itse 44v, öisin saan välillä hikisyys-kohtauksia ja saatan niihin heräillä. Päivisin ei ole. Mielestäni ainakaan sen isommin. Mulla on nivelkipuja ja väsymystä myös. Mieliala välillä matalalla.
Mistä sinä tiesit? Mitä hoidoksi?
Kommentit (141)
Tuli vuoto joka ei loppunut koskaan. Muita oireita oli jo aiempina vuosina. Piti mennä gynelle. Joka antoi pillerin avuksi. Selvitin onko haittoja, ei ilmeisesti. Mutta en voi syödä estrogeeniä, eli sitä ei pillerissä ole. Salviaa voisin kestää. En tiedä pitäisikö olla joku jatkuvasti napsittava pilleri, ehkä en osaisi sitä, tämä on tietyt päivät kuusta. Kun hikoilua on, ei ole välttämättä kuuma todellakaan, vaihtopaitoja yms.
Itselläni oli kuumotuskohtauksia, aamuyön heräämistä, ihastuminen ( kyllä, ihastuin työkaveriin, ei mitään vakavaa), kuukautisvuodon määrä väheni...
Aivan järkyttävät vuodot. En ole uskaltanut suunitella mitään edes parin pv päähän. Nuoret lääkärinaiset ei ymmärrä mistä vaivassa on kyse. Muiden vaivojen kanssa kyllä elän.
No ihastuminen ei taida olla vaihdevuosioire 🙄
Yöhikoilu, vitutus, itkuherkkyys.
Miksi miesten vaihdevuodet eivät ole esillä koskaan. Puhumme vain naisten oireista.
Epäilen itselläni alkaneen, kuukautiskierto on lyhentynyt viimeisen puolen vuoden aikana 30 - > 27/28
Muita oireita ei vielä ole.
Vm -81
Vierailija kirjoitti:
Miksi miesten vaihdevuodet eivät ole esillä koskaan. Puhumme vain naisten oireista.
Miksi et tee aloitusta aiheesta?
Menkat loppui. Jatkuva väsymys liian vähäisten yöunien vuoksi. Unohtelu, lyhyt pinna ja välillä suoranainen raivo. Hiuksen rasvoittuu liikaa samoin kasvot. Kuumia aaltoja mutta onneksi ei päivittäin. Rytmihäiriöitä usein. Herään nivelkipuihin muutaman kerran viikossa. Liikutun älyttömän pienistä asioista mikä ei tod ole luonteenomaista minulle.
Hormonikorvaushoito poissuljettu sairauksien ja kohonneen rintasyöpäriskin takia.
Onneksi asun yksin. Voin kiroilla ja kiukutella rauhassa
Asuin eräässä lämpimässä kehitysmaassa kun vaihdevuodet alkoivat. Minulla oli siellä aina hiki niin että en huomannut että vaihdevuosihikoilu oli alkanut. Suomessa sitten ihmettelin kun joka paikassa on niin kuuma ja ilmastointi ei toimi, kunnes lamppu syttyi. Mielialavaihteluista en osaa sanoa, kun olen niin kuin veljeni kuvaili minua, "Maija" on niin tasainen luonne, aina huonolla tuulella.
Huomasin, että vuoto meni sellaiseksi vetiseksi ja rytmi kuukautisista katosi kokonaan. Alkoi tuossa noin 6kk sitten. N53
Vierailija kirjoitti:
Epäilen itselläni alkaneen, kuukautiskierto on lyhentynyt viimeisen puolen vuoden aikana 30 - > 27/28
Muita oireita ei vielä ole.
Vm -81
Mulla oli tuon verran lyhentynyt kierto, kun iski vauvakuume, ja kuopushan siitä vielä tuli. Eli ei välttämättä merkitse vaihdevuosia.
Kierron heittelyt ensin puolisen vuotta ja sitten kuukautiset loppui ja sitten heti alkoi kuumat aallot, siinäpä se, ei tarvinnut arvuutella. Oireet on kyllä selkeät, että tietää vaihdevuosien alkaneen.
Menkkojen välit pitenivät ja vuoto niukkeni, välillä tuli vain ruskehtavaa tippavuotoa. Pinna oli välillä melkoisen kireällä. Tää oli alussa. Sitten kun alkoi varsinainen menopaussi, alkoi kuumat aallot, nivelkivut, jonkinasteinen masennus, unihäiriöt... ja mitähän muuta? Nuo nyt ainakin. Mun vaihdevuodet alkoi vähän alle nelikymppisenä jo.
Ja juurikin tuo, että vuoto muuttui niin vetiseksi koostumukseltaan, että meni hetkessä kaikesta ohi. Tuntuu myös jokaikinen tippakin joka valuu, koska vuoto on niin ohutta.
Kuukautisten yhteydessä alkoi ensin tulla kuumia aaltoja öiseen aikaan. Kuukautisten väli vaihteli, ja vuodot olivat hyvin runsaita. Välillä vuodot olivat poissa useita kuukausia. Sitten alkoi kuumia aaltoja tulla myös keskellä päivää, pahimmillaan useamman kerran tunnissa. Ei olut enää epäilystäkään, että kyse on vaihdevuosista. Oireilu alkoi n. viisikymppisenä.
Olen nyt 53, ja edelleen on kuumia aaltoja, muttei niin usein kuin ihan alussa. Oireet vaihtelevat, voi mennä useampi kuukausi ilman aaltoja, ja sitten taas useampi kuukausi menee hikoillessa. Yöunet ovat joka tapauksessa katkonaisia ja uni kevyttä, mutta pärjään. En muista, milloin olisin viimeksi nukkunut sikeästi illasta aamuun. Mutta tämä on nyt tätä, naisen elämää.
Pari vuotta sitten menkat alkoivat heitellä. Nytkin viimeisten kiertojen pituudet ovat olleet 21, 22 sekä jotain yli 70 vrk (en jaksanut enää pitää lukua niin tarkkaan), ja nyt ollaan menossa kiertopäivässä 34. Vuodot olisivat myös järkyttävän massiivisia, mutta olen alkanut ottaa buranaa heti kun tunnen, että sieltä tullaan, ja se auttaa kyllä vähentämään vuotoa. Toinen parisen vuotta sitten ilmaantunut ja aina silloin tällöin ilmenevä oire on aamuöinen hikoilu.
N50
Aamuyön heräilyt. Muita oireita ei ole, tuo jatkui viisi vuotta, nyt syön rauhoittavia yrttejä, niin nukun aamuun asti.
50-v
Eiks kukaan osaa kertoo?