Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tiesit vaihdevuosien alkaneen? Perimenopaussi?

Vierailija
28.01.2024 |

Olen itse 44v, öisin saan välillä hikisyys-kohtauksia ja saatan niihin heräillä. Päivisin ei ole. Mielestäni ainakaan sen isommin. Mulla on nivelkipuja ja väsymystä myös. Mieliala välillä matalalla.

Mistä sinä tiesit? Mitä hoidoksi?

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset runsastui ja piteni 58-vuotiaana. Siitä arvasin missä mennään. Sitten tulivat hyvin harvoin kunnes loppuivat. Siinä se. Ei mitään muita oireita ole ollut, olen niin onnellinen kun pääsin niin vähällä! :)

Vierailija
42/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin minipillereitä, menkat oli pois. Just 53 täytettyäni alkoi tolkuton unettomuus, siihen hain apuja terkkarista, ja naislekuri ohjasi gynelle. Luulin tulleeni hulluksi, tolkuton mielialan vaihtelu, unohtelu, keskittymisvaikeus. Ällö olo koko ajan. Gyne oli i h a n a, sanoi että päivittäin kuulee näitä tarinoita, ja minä kun 'kuvittelin' olevani ainoa😠

Hormonihoito helpotti olon kuukaudessa, söin pillereitä 6v, lopetin, eikä mitään oireita ollut sen jälkeen, nyt oon 63

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuyön heräilyt. Muita oireita ei ole, tuo jatkui viisi vuotta, nyt syön rauhoittavia yrttejä, niin nukun aamuun asti.

50-v

Mitä yrttejä sulla on käytössä?

Vierailija
44/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista saa (reseptivapaasti) vaihdevuositestejä, voi ainakin kokeilla ennen gynelle menoa jos mietityttää.

Vierailija
45/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 37v ja mulla hikoilukohtauksia yöllä, unettomuutta, kierto lyhentynyt, särkyjä ja kolotuksia.

Masentaa. Aivan liian aikaisin :(

Vierailija
46/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Vauva.fi-palstalla pitää jankata vaihdevuosista? Annetaan tämän Vauva-fi-palstan olla positiivinen ja vaihdevuosivapaa vyöhyke! KIITOS!

Miksi joka mediassa ja jokaisella kanavalla on vaihdevuosijankkaajia? Jos ikääntyvällä naisella on ongelmia, vaivoja ja sairauksia, niin silloin hänen kannattaa mennä lääkäriin!

Vierailija
47/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Vauva.fi-palstalla pitää jankata vaihdevuosista? Annetaan tämän Vauva-fi-palstan olla positiivinen ja vaihdevuosivapaa vyöhyke! KIITOS!

Miksi joka mediassa ja jokaisella kanavalla on vaihdevuosijankkaajia? Jos ikääntyvällä naisella on ongelmia, vaivoja ja sairauksia, niin silloin hänen kannattaa mennä lääkäriin!

Suksi sinä vtuun

Vierailija
48/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on Aihe Vapaa, historiaa palstalla kohta jo 26 vuotta, ja sen myötä kävijöissä paljon keski-ikäisiä naisia.

Vierailija
49/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, uniapneaa?

Vierailija
50/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuli vuoto joka ei loppunut koskaan. Muita oireita oli jo aiempina vuosina. Piti mennä gynelle. Joka antoi pillerin avuksi. Selvitin onko haittoja, ei ilmeisesti. Mutta en voi syödä estrogeeniä, eli sitä ei pillerissä ole. Salviaa voisin kestää. En tiedä pitäisikö olla joku jatkuvasti napsittava pilleri, ehkä en osaisi sitä, tämä on tietyt päivät kuusta. Kun hikoilua on, ei ole välttämättä kuuma todellakaan, vaihtopaitoja yms."

Minulla jatkuvan vuodon syy oli estrogeenidominanssi sekä myomat. Sain keltarauhaskuurin, jota käytin syklisesti 10 vuoden ajan. Kunnes kuukautisia ei enää tullut.

Kuumat aallot/kylmät aallot ja muu vaihtariin kuuluva ihanuus - siitä on kärsitty nyt toistakymmentä vuotta. Gyne sanoi että voi mennä ohi muutamassa vuodessa mutta voi kestää loppuelämän.

Estrogeenia en voi käyttää nuoruudessa sairastetun munasarjasyövän sekä rintasyöpäsukuun kuulumisen vuoksi. Keltarauhashormoni oli sopiva itselleni vaikka jouduinkin käyttämään sitä syklisesti vuosia. Lopetti kuitenkin jatkuvat vuodot. Kyllä nämä muut oireet kestää ja ovat nyt vähän lieventyneet, enää ei kuuma aalto yllätä 20 min välein yötä päivää.

Vierailija
51/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamuyön heräilyt. Muita oireita ei ole, tuo jatkui viisi vuotta, nyt syön rauhoittavia yrttejä, niin nukun aamuun asti.

50-v

Mitä yrttejä sulla on käytössä?

En ole kyseinen henkilö, mutta Ahswagandha on sellainen jota voi kokeilla. Ihan on jopa tieteellistä näyttöä tehosta 

Hikoiluun voi auttaa salvia.

Unettomuuteen monet saa apua valeriaanasta

Jokainen tietenkin tarkistaa, että kyseiset luontaistuotteet heille sopivat, ennen kuin aloittavat käytön 

Vierailija
52/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoihin aikoihin alkoivat ensin limakalvojen kuivuminen ja jalkaterien kipuilu. Olin juts täyttänyt 47v. Limakalvoja hoidan nyt 2x viikossa ovestinilla. Jalkaterät olivat kipeät noin vuoden, kun se loppui. Kipuilu oli siis jalkaterien luiden rutinaa ja ne olivat kuin legopaikat jotka etsivät uutta paikkaa itselleen. Aina istumisen jälkeen kipeät kun alkoi kävellä ne ensimmäiset metrit.

Sitten monta viikkoa putkeen kestävä päänsärky ja muutan kerran sahalaitakuvioita. Migreeni todettiin joten jouduin jättämään ehkäisyrenkaan ja sen tilalle minipillerit.

Muutama satunnainen yöhikoiluyö vielä tässä kohtaa. Sitäkin enemmän tuota yövalvoskelua (2-3 tuntiakin keskellä yötä hereillä) tai sitten herään viiden aikaan eikä uni enää siinä kohtaa tule. Ja jatkuva ärsytys ja vitutus. Sellainen olo että jos joku tulee soittamaan suutaan niin tekee mieli tintata.

Nyt viimeisimpänä on ranteiden kipuilu, jotka laitan samaan sarjaan. Nivelvaivoja niissä taitaa olla.

Nyt olen sentään pari viikkoa nukkunut vähän paremmin, mutta harvassa ovat hyvin nukutut yöt. Yhä useammin pitää nousta 2 kertaa vessaan sen 1 käynnin sijaan.

N48

Vierailija
53/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suksi sinä vtuun

Onkohan tuo eka kommentaattori mies, joka on kyllästynyt naisten vaivoihin :D :D

Tai jos sillä on vaan miesten vaihtarit.

Vierailija
54/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oireet helpottaneet kun olen alkanut käydä viihteellä/keikoilla kerran kuukaudessa. Ihan kunnolla tuulettumassa!! Seuraukset: nukun paremmin, mieliala on tasaisempi ja iloinen, en enää murehdi tai ahdistu. Suosittelen raikulitytön elämää vielä 6-kymppisenäkin, se auttaa ja on helvetin mukavaa. Uusi menovaihe.

Vierailija
55/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oireet helpottaneet kun olen alkanut käydä viihteellä/keikoilla kerran kuukaudessa. Ihan kunnolla tuulettumassa!! Seuraukset: nukun paremmin, mieliala on tasaisempi ja iloinen, en enää murehdi tai ahdistu. Suosittelen raikulitytön elämää vielä 6-kymppisenäkin, se auttaa ja on helvetin mukavaa. Uusi menovaihe.

Ihan mahtava vinkki! Itse rakastan matkustelua. Olen 46-v ja odottelen tässä vielä vaihdevuosioireita. Itse aion paeta p*skamaista fiilistä elämyksiin vieraissa kulttuureissa. Luulen, että tämän vinkin pointtina on juurikin mieleinen "distraction". Eli ajatukset pois itsensä tarkkailusta, ikävien ajatusten hautomisesta ja kurjasta olosta. Aion noudattaa, kun sen aika tulee. :)

Vierailija
56/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta ennen 50v päiviä alkoi kierto lyhenemään, ei muuta tässä vaiheessa. Tätä vaihetta kesti noin 54v asti, sitten alkoivat kiertojen välit pidentyä, jopa 5kk pisin väli. Sitten luulin menkkojen loppuneen jo kokonaan, mutta 58v asti pari kertaa vuodessa tuli pikkumenkat. Samat oireet kuin ennenkin, rintoja aristi ja pientä vuotoa 1-2 pv. Ajattelin loogisesti, että ei kai aina kaikki lopu kuin seinään, kuten monilla on käynyt.

Mitään kuumia aaltoja ei ollut koskaan, selkein oire oli uniongelmat. Olin aina ollut hyvin sikeäuninen, mutta nyt alkoi aamuöinen heräily ja sehän oli ikävää, kun olin vielä työelämässä. Tämä unijuttu alkoi noin 52v. Lisäksi alkoi tulla nivelvaivoja, 55v huomasin ekat nivelrikot sormissa. Ärtyneisyys vaivasi myös ja siinä lähempänä 60v alkoi seksuaalinen haluttomuus vaivata. Yksinkertaisesti vain ei enää jaksa kiinnostaa. 

Mitään hormonihoitoja en ole koskaan harkinnut, ehkä jos olisi ollut kuumia aaltoja niin olisin kokenut tarpeellisiksi. Nyt olen jo 67v ja eiköhän vaihtarit ole jo ohi.

Vierailija
57/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Mirena ja vuodot pois niin en oikein tiedä mistä voisin päätellä menopaussin alkaneen. Näkeekö gynekologi ultralla munasarjoista, vai pitääkö jotain verikokeita ottaa? Mirenasta en luovu, koska elämä on niin hyvää ilman menkkoja ja kun pysyy rautavarastot kunnossa.

Mulla alkoi hillittömät hikoilut. Mirenan aikana ei vuodoista tietoa. Gynekologi totesi että oireet sopii vaihdevuosiin, sain yhdistelmähormonilaastarin koska en halunnut luopua vuodottomasta elämästä. Hikoilut loppu kahdessa viikossa, nukun paremmin ja taitaa vituttaakin vähemmän. 

Vierailija
58/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen itselläni alkaneen, kuukautiskierto on lyhentynyt viimeisen puolen vuoden aikana 30 - > 27/28

Muita oireita ei vielä ole. 

Vm -81

Mulla oli tuon verran lyhentynyt kierto, kun iski vauvakuume, ja kuopushan siitä vielä tuli. Eli ei välttämättä merkitse vaihdevuosia.

Merkitsee, kierto lyhenee väliaikaisesti 42 vuoden kieppeillä. 

Hedelmällisyys päättyy keskimäärin noin kymmenen vuotta ennen menopaussia. Kierto voi toki lyhentyä jo nelikymppisenä, mutta tosiaan moni siinä iässä vielä saa lapsia. Tuo aiemmin mainittu, kierron lyhenemisen jälkeen alkunsa saanut lapsi menee syksyllä kouluun, ja kiertoni on edelleen lyhyempi kuin nuorempana, mutta edelleen säännöllinen.

En osaa ajatella, että olisin elänyt vaihdevuosia seitsemän tai kahdeksan viime vuotta. En osaa ajatella, että olisin kärsinyt vaihdevuosista ollessani raskaana ja imettäessäni. Mutta toki se on tulkintakysymys. Sitten kun vuotoja alkaa jäädä väliin, myönnän että nyt ne vaihtarit ovat alkaneet. 

Vierailija
59/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Mirena ja vuodot pois niin en oikein tiedä mistä voisin päätellä menopaussin alkaneen. Näkeekö gynekologi ultralla munasarjoista, vai pitääkö jotain verikokeita ottaa? Mirenasta en luovu, koska elämä on niin hyvää ilman menkkoja ja kun pysyy rautavarastot kunnossa.

37 vastaa. 

minullakin Mirenan vuoksi menkat poissa 20 vuotta. Kirjoitin yllä omista huomioistani.

Vierailija
60/141 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukautiset runsastui ja piteni 58-vuotiaana. Siitä arvasin missä mennään. Sitten tulivat hyvin harvoin kunnes loppuivat. Siinä se. Ei mitään muita oireita ole ollut, olen niin onnellinen kun pääsin niin vähällä! :)

Hyvä tietää, että muitakin myöhäisiä. Itse olen toki vasta 48, mutta kuukautiset edelleen tavalliset ja säännölliset. Viimeisimmällä käynnillä sanoi, ettei kyllä näe kohdun limakalvossa ja munasarjoissa eroa kolmekymppiseen, ovuloin edelleen ja hormonitasotkin oli hyvät ja ehkäisylle edelleen tarve. Isoäitini sai luomuna viimeisen lapsensa 51-vuotiaana, joten kai tämä geneettistä on. Äidilläni loppui kuukautiset jossain kohtaa viiden ja kuuden kympin välillä kuin veitsellä leikaten. Tulivat säännöllisesti siihen asti. Mitään vaihdevuosioireita ei kuulemma ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi