Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vatsataudin tarttumisesta, milloin kutsua vieraita?

Vierailija
28.01.2024 |

Kysymys. Jos keskiviikkona vanhin lapsemme sairastui vatsatautiin, to oli ensimmäinen parantelupäivä (jolloin ei oksentanut) niin milloin meille voi kutsua vieraita? Meillä olisi nuorimman synttärit sovittu maanantaille eli 4 oireetonta päivää, ja juhlapäivä olisi viides oireeton päivä. 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oli noro, niin tarttuu kodista jopa 12 vuorokautta. 

Vierailija
2/25 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noro tarttuu kodista jopa 12 vuorokautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on noro, pitäis olla 72h oireetonta aikaa. Jos sen 72h sisällä kukaan muu teidän perheestä ei sairastu, voitte pitää juhlat

Vierailija
4/25 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä on noro, pitäis olla 72h oireetonta aikaa. Jos sen 72h sisällä kukaan muu teidän perheestä ei sairastu, voitte pitää juhlat

Toki siis tämä edellyttää perusteellista siivousta ja pintojen desinfiointia jos aikoo kotona juhlia

Vierailija
5/25 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtäisin kk päähän juhlat. Itse sain tartunnan jouluaattona paikasta jossa oli 2 vk taudista. Varsinkin lapset koskevat tautikäsillään joka paikkaan. Aikuistaloudessa hyvän siivoamisen jälkeen viikko parantumisesta on ok aika kyläillä.

Vierailija
6/25 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vatsatauti kiertoon😂

Vierailija
7/25 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki siis tämä edellyttää perusteellista siivousta ja pintojen desinfiointia jos aikoo kotona juhlia

Eikä se kaikilta onnistu. Oma lapsi sai vauvana vatsatautitartunnan lasten infektio-osastolta, vaikka luulisi että siellä osataan siivota tarkasti. 

Vierailija
8/25 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette siirrä kunnolla niin ilmoittakaa ainakin kutsutuille tilanne, että voivat itse sitten päättää riskeeraavatko terveytensä vai eivät.

Vierailija
9/25 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita vatsatauti kiertoon😂

Onneksi meidän Pertti ehti juuri parantua... vinkkinä kivoihin smalltalk keskusteluihin kahvipöydässä. 

Vierailija
10/25 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi viikkoa, varmuudeksi, jos olikin noro.

Meillä on miehen veljen vaimo loukkaantunut, kun emme menneet heille nyt jouluna. Piti mennä siis mieheni kaikki sisarukset perheineen ja appivanhemmat. Itse kertoivat että "lapset oli vähän kipeitä mutta ei ole koronaa" alkuviikosta, eli vajaa viikko ennen joulua. Torstaina kävin jumpassa ja näin yhteisen tuttavan, jonka lapset samassa päiväkodissa kuin miehen veljen lapset. Kertoi, että ryhmässä riehunut noro. Kun kysyin miehen veljeltä ja tämän vaimolta, oliko heidän lapsilla siis ollut vatsatauti, niin ensin kiertelivät ja sitten myönsivät ja sitten selittelivät, että ovat jo kaikki terveitä. Sanoin, ettemme tule koska noro elää pinnoilla kaksi viikkoa ja emme halua sairastua lomalla. Sain haukut. Muut menivät, ja appivanhemmat sekä miehen sisko ja miehensä sairastuivat seuraavana keskiviikkona. Ei kuulemma välttämättä ollut sieltä tauti kotoisin. Joopa joo. (Terkkuja tutuille!)

Vierailija
11/25 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtäisin juhlia pari viikkoa eteenpäin. Aika tympeää olisi pitää juhlat, joiden jälkeen kaikki vieraat sairastuisivat. Enkä itse haluaisi päästää lastani kylään paikkaan, jossa juuri oksennustautia sairastettu. Liian monta kertaa koettu miten tarttuu vielä pitkään sairastamisen jälkeen.

Vierailija
12/25 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oliko noro, ainakaan ei vaikuttanut hänellä rajulta (oksensi kaksi eri kertaa) eikä ollut kuumetta tms. 

Hmm. Toisaalta tekisi mieli siirtää juhlia, mutta toisaalta olen itse huomannut olevan ihan ylivarovainen näissä tautiasioissa (olemme mm. Saaneet monta kertaa törmätä tilanteeseen, että meidät on kutsuttu juhliin missä perheessä on toinen lapsista sairastanut vatsataudin ja kun ollut kaksi oireetonta vuorokautta niin meidät on kutsuttu sen jälkeen.., tai mummolaan on tullut veljen perhe jolla vasta osa sairastanut enteron..) 

-ap

Vierailija
13/25 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi viikkoa pidettävä väliä, ainakin. 

Vierailija
14/25 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En tiedä oliko noro, ainakaan ei vaikuttanut hänellä rajulta (oksensi kaksi eri kertaa) eikä ollut kuumetta tms. "

Noro on yleisin vatsatautien aiheuttaja, ja epidemia lähestyy juuri huippuaan. Joten todennäköisesti oli noro. Sen voi sairastaa raujuna tai lievänä tai kokonaan ilman oireita.

Vierailija
15/25 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noro on siitä ikävä, kun se voi tarttua niin monella tavalla, se elää niin pitkään pinnoilla, eikä kaikki muihin tauteihin tehoavat puhdistusmenetelmät siihen tehoa. Moni ei esim. tiedä, ettei tavallinen käsidesi tehoa noroon, koska se on vastustuskykyinen sille. Se tarttuu myös hyvin pienistä virusmääristä. Grammassa tai parissa ulostetta tai oksennusta on jo niin paljon noroviruksia, että se riittäisi sairastuttamaan kaikki maailman ihmiset. Tarttuu myös saastuneista ruuista ja juomista, sinne se voi levitä pisaroidenkin välityksellä. Joku yskäisee noronsa noutopöydän ruokiin tai klähmii niitä pesemättömillä tai huonosti pestyillä käsillä tai tavallisella käsidesillä puhdistetuilla käsillä, niin sen jälkeen noro on kymmenillä henkilöillä, jotka niitä ruokia söivät.

Vierailija
16/25 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noropanikoijat, vatsatauti, jossa ei oksenneta seuraavana päivänä on vatsatauti. Kaikki vatsataudit ei ole noroja. Harva vatsatauti on noro.

Ap:n tapauksessa mietin, että joku perheenjäsenistä voi saada vielä taudin. Ainakaan kodissa ei pitäisi syntymäpäiväjuhlia. Jos juhlat muualla, niin mielestäni ok.

Vierailija
17/25 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En tiedä oliko noro, ainakaan ei vaikuttanut hänellä rajulta (oksensi kaksi eri kertaa) eikä ollut kuumetta tms. "

Noro on yleisin vatsatautien aiheuttaja, ja epidemia lähestyy juuri huippuaan. Joten todennäköisesti oli noro. Sen voi sairastaa raujuna tai lievänä tai kokonaan ilman oireita.

Norossa ei selviä kahdella oksennuksella yhtenä päivänä. Se ei ole noro.

Vierailija
18/25 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi illalla vääntää vatsassa ja tänään on ollut päivällä samaa. Olen kuitenkin pystynyt syömään ja milloinhan se tauti iskee tosissaan. Oksettavaa tunnetta ei ole ollut ainakaan vielä ja saattaa olla lieva vatsatauti vain.

Vierailija
19/25 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oli noro, niin tarttuu kodista jopa 12 vuorokautta. 

Etenkin pinnoilta, jonne on voinut roiskua virusta sisältäviä eritteitä. WC tulisi siis pestä kloorilla huolellisesti, eikä sekään välttämättä auta.

Vierailija
20/25 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirtäisin kk päähän juhlat. Itse sain tartunnan jouluaattona paikasta jossa oli 2 vk taudista. Varsinkin lapset koskevat tautikäsillään joka paikkaan. Aikuistaloudessa hyvän siivoamisen jälkeen viikko parantumisesta on ok aika kyläillä.

Mä oon myös saanu tartunnan vielä kahden viikon kuluttua viimeisen perheenjäsenen oireilusta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi