Mistä tiesit vaihdevuosien alkaneen? Perimenopaussi?
Olen itse 44v, öisin saan välillä hikisyys-kohtauksia ja saatan niihin heräillä. Päivisin ei ole. Mielestäni ainakaan sen isommin. Mulla on nivelkipuja ja väsymystä myös. Mieliala välillä matalalla.
Mistä sinä tiesit? Mitä hoidoksi?
Kommentit (141)
Ei ole kuumia aaltoja, päinvastoin, aina on kylmä.
Mutta limakalvojen kuivuminen on ikävää ja jossain määrin kivuliasta. Olen 52, sen täytyy johtua vaihdevuosista
Vierailija kirjoitti:
Miksi miesten vaihdevuodet eivät ole esillä koskaan. Puhumme vain naisten oireista.
Koska nainen kysyi kysymyksen tässä
Mä sain 44-vuotiaana yhdistelmäe-pillerit valitettuani gynelle unettomuutta ja yöhikoilua. Kierto oli tuolloin säännöllinen vrk. Niiden myötä unet palasivat ja sain heittää pois Doxepinit ja verenpainelääkkeet. No, nyt vuotta myöhemmin olen menossa sinne gynelle taas uudelleen, välivuodot ovat aikamoisia. Katsotaan mitä tällä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
nosto
Samoja oireita. Lisäksi prostaglandiinin vaikutus (supistaa kohtulihaksen lisäksi koko kehoa ja verenkiertoa, aiheuttaa mm. päänsärkyä ja huimausta) estrogeenin ollessa alhaalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain 44-vuotiaana yhdistelmäe-pillerit valitettuani gynelle unettomuutta ja yöhikoilua. Kierto oli tuolloin säännöllinen vrk. Niiden myötä unet palasivat ja sain heittää pois Doxepinit ja verenpainelääkkeet. No, nyt vuotta myöhemmin olen menossa sinne gynelle taas uudelleen, välivuodot ovat aikamoisia. Katsotaan mitä tällä kertaa.
*säännöllinen 22 vrk. Myös pinnakireys ja ankeus helpottivat.
Yöllisiä hikoilukohtauksia ennen menkkoja. Kuukautiskierto lyhenii, vuodon määrä runsastui ja vuotopäivät lisääntyivät (eli "koko ajan menkat". Yöuni muuttui kevyemmäksi, heräilen herkemmin aamuyöstä tai jos nukun koko yön, herään aiemmin kuin ennen (viideltä - puoli kuudelta herääminen ei ole mitenkään harvinaista).
Minipillerit vei menkat ja suurimman osan vaihdevuosioireista, joten nyt on jäljellä pelkästään tuo heräily. Ultrassa näkyi, ettei munasarjoissa enää ole oikein elämää, kuulemma minipillereitä en enää ehkäisyn takia edes tarvitsisi. Ikää mulla 48v.
Vierailija kirjoitti:
Yöllisiä hikoilukohtauksia ennen menkkoja. Kuukautiskierto lyhenii, vuodon määrä runsastui ja vuotopäivät lisääntyivät (eli "koko ajan menkat". Yöuni muuttui kevyemmäksi, heräilen herkemmin aamuyöstä tai jos nukun koko yön, herään aiemmin kuin ennen (viideltä - puoli kuudelta herääminen ei ole mitenkään harvinaista).
Minipillerit vei menkat ja suurimman osan vaihdevuosioireista, joten nyt on jäljellä pelkästään tuo heräily. Ultrassa näkyi, ettei munasarjoissa enää ole oikein elämää, kuulemma minipillereitä en enää ehkäisyn takia edes tarvitsisi. Ikää mulla 48v.
Ja oireilut alkoivat mulla jo yli 10 v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen itselläni alkaneen, kuukautiskierto on lyhentynyt viimeisen puolen vuoden aikana 30 - > 27/28
Muita oireita ei vielä ole.
Vm -81
Mulla oli tuon verran lyhentynyt kierto, kun iski vauvakuume, ja kuopushan siitä vielä tuli. Eli ei välttämättä merkitse vaihdevuosia.
Merkitsee, kierto lyhenee väliaikaisesti 42 vuoden kieppeillä.
Täytin viime vuonna 45, mutta vielä ei ole tullut mitään oireita. Odotan innolla.
Tällä hetkellä vain epäsäännölliset menkat. Välillä kymmenen päivää välissä ja välillä 30 päivää. Vuoto ihan normaalia.
N43
Mielenterveys romahti. Menkkojen alkamiseen liittyneet hikoilut alkoivat olla jatkuvia. Liikunnan jälkeen kuumuus jää päälle, ei saa nukuttua.
IGAF asenne iski.
Nyt uusimpana, olkapääkipu.
Olen 45v
Vaihtareissa tai premenopaussissa on se ongelma, että iän myötä kroppa nyt vaan alkaa muutenkin hajota, joten et tiedä mikä on oire ja mikä on sen syy. Itselläni selvä oire oli kuukauden kestäneet hirveät kuumat aallot, joita tuli tunnissa useita kertoja, jopa öisin. Mutta sitten ne alkoivat lieventyä ja katosivat saman kuukauden aikana. Aivan hirveä tunne ja tilanne, kun et voi hallita kroppaasi.En ihmettele, että vanhenevat naiset saavat mt-häiriöitä.
Ensimmäinen oire, jonka huomasin 42v, oli kierron lyheneminen 28-> 21. Näin meni muutaman kuukauden, jonka jälkeen kierto säännöllistyi muutamaksi vuodeksi mutta mielialavaihtelut ja univaikeudet tulivat mukaan. Sitten alkoi kuumat aallot. Menopaussi 48v. Nyt 50v ja kuumat aallot jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveys romahti. Menkkojen alkamiseen liittyneet hikoilut alkoivat olla jatkuvia. Liikunnan jälkeen kuumuus jää päälle, ei saa nukuttua.
IGAF asenne iski.
Nyt uusimpana, olkapääkipu.
Olen 45v
Niin ja, nyt on kierukka suojaamassa kohtua estrogeenin aiheuttamilta haitoilta. Saan syklistä estrogeenia (ilm voidetta, käytetään tiettyinä päivinä kuukaudessa), kunhan ensin pääsen käymään mammografiassa. Ainiin! Tissikipu on vaivannut myös, uskon että liittyy perimenopaussiin.
Niin ja tämä muisti. Pelkään ihan oikeasti, että muistihäiriöt on alkavaa dementiaa.
Mielialahäiriöt oli ihan järkkyjä. Ahdistuksen takia olin aivan romuna ja työkyvytön.
Olin 51-52 v ja minulla tuli yhtäkkiä kuuma. Olen aina ollut vilukissa, ja yhtäkkiä heitän sukat pois jalasta hetkeksi. Ei se hikoilua ollut, tuli vain kuuma.
En kyllä tuolloin vielä tajunnut niiden liittyvän vaihdevuosiin. Mutta kun sen jälkeen aloin valvomaan klo 04-05, niin sitten tajusin.
Unettomuuteen sain hormonilaastarin. Kun sen sain, niin unettomuus ei tosin hävinnyt, mutta tuo kuumuus hävisi. Ja huomasin, että silmistä katosi hiekka, eli nekin olivat varmaan kuivat.
Teurastusvuoto alkoi. Otin lisärautaa ja yritin lisätä urheilemista, vaikka vaikeaahan se oli. Oikku kesti noin vuoden, kunnes kroppa sopeutui ja vuodot loppuivat. Muita oireita ei ole tullut ja elämä on nyt hyvää. Nautin tästä ajasta.
Menkat kun loppuu alkaa vaihtarit.
Mulla on Mirena ja vuodot pois niin en oikein tiedä mistä voisin päätellä menopaussin alkaneen. Näkeekö gynekologi ultralla munasarjoista, vai pitääkö jotain verikokeita ottaa? Mirenasta en luovu, koska elämä on niin hyvää ilman menkkoja ja kun pysyy rautavarastot kunnossa.
Minkä ikäisiä olitte kun oireet alkoivat? Tutkittiinko jotenkin gynellä? Oletteko saaneet hormoneita? pillerinä? Laastarina? Auttoiko?