Miestäni pahoinpideltiin lapsena isänsä toimesta. Säälittää kun mies yrittää kääntää sen niin, että hän ansaitsi sen.
Miehen isä pahoinpiteli tätä lapsena. Siis "kuritti", eli löi remmillä ja tällaista. Tämä mies on jo kuollut aikoja sitten, joten en häntä tunne. Sääliksi kuitenkin käy mieheni, joka näkee tässä pahoinpitelyssä jonkun isänsä "hyväntahtoisuuden" ja kokee että ansaitsi sen. Mies kuulemma sai selkäänsä jos maitopurkki kaatui pöydässä. "Ei kaatunut toista kertaa", mieheni totesi ja on sitä mieltä että se oli hyvä opetus hänellä. Että hakattiin kun vahingossa teki jotakin, mitä voisi käydä kenelle tahansa. Lisäksi mies idolisoi jo kauan sitten kuollutta isäänsä, luo tähän kaikenlaisia omia kuvitelmiaan, joiden tiedän olevan paikkansapitämättömiä.
En tiedä onko tällainen yleistä. Olen joskus ehdottanut hänelle terapiaa. Mutta sinne hän ei ole valmis menemään, vaan turvautuu mieluummin omaan mielikuvitukseensa.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän ymmärtää aloittajaa, vaikka vaikeata se on. Olen myös saanut ruumiillista kuritusta lapsena, enkä todellakaan ilman syytä.
Aikuisena jopa kiitin isääni siitä. Rauha hänen muistolleen.
mitä hyötyä siitä mielestäsi oli?
Se on tehokas rangaistus. Remmi tuottaa aika sietämättömän kirvelyn eikä sitä halua todellakaan kokea uudestaan, minkä vuoksi yleensä pelkkä sillä uhkaaminen riittää. Teho on ihan toista luokkaa kuin vaikka jollain jäähypenkillä. Moni lapsi istuu jäähyllä monta kertaa päivässä eivätkä ole siitä moksiskaan.
T: eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein päivätyöni lasten kanssa.
Kerran pikkuiselta kaatui maitomuki, samassa jo kysyi että "mikset sä ala huutamaan". Olin aivan "järkyttynyt" kysymyksestä.
Tämä! Ennenkuin minulla oli lapsia näin ystäväni perheessä tällaisen "maitolasi kaatui vahingossa" -tilanteen ja sen miten ystäväni ei hermostunut asiasta vaan pyyhkii tyynesti maidot ja poisti lasinsirut lattialta. Olin ihan ymmälläni tästä rauhallisesta suhtautumisesta.
Meillä lapsuudenkodissa ei reagoitu näin. Silloin ymmärsin jotain. Ja itse olen suhtautunut vastaavaan rauhallisesti. Mutta on toki tilanteita, kun olen hermostunut ja huutanutkin. Ehkä minun on vaikea tunnistaa tilanteita, joissa pitäisi pitäisi olla hermostumatta.
Minulla kävi toisin päin. Ystäväni suuttui lapselleen. Olin järkyttynyt. Olisi tehnyt miel
No mikset lohduttanut?! Pelkäsitkö kaveriasi niin, että lapsen etu ja hyvinvointi jäi taka-alalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikolla psyykeellä varustetut ihmiset eivät kestä raakaa ja rumaa totuutta vanhemmistaan, vaan turvautuvat valheeseen, johon alkavat uskoa. He ovat myös niitä, joita kusetetaan ja käytetään hyväksi aina vaan uudestaan. Siihen ei oikein mikään auta. Ei edes terapia koska nämä ihmiset pelkäävät totuutta liikaa.
P*skanmarjat se mistään heikosta psyykestä johtuu. Ihan normaali psyyken reaktio vakavaan kaltoinkohteluun lapsena, kun tukena ei ole yhtään aikuista. Ilmeisesti miehen äitikin on katsellut toimintaa vain sivusta.
Ironisesti altteimpia traumatisoitumaan ovat ne, jotka oppivat nopeasti ja joiden muistiin jää heti jälki - jopa kerrasta. Ja myös traumaattisesta tapahtumasta.
Sellainen, joka ei opi mistään kokemastaan eikä sitä myöskään myöhemmin muista, on vähemmän altis traumatisoitumaan.
Sitä voi jokainen miettiä keskenää
Siis jos näet jatkuvasti perheväkivaltaa, sinua kohdellaan useasti väkivaltaisesti, fyysisesti ja psyykkisesti, niin et opi sitä etkä muista aikuisena? No saa aika hullu olla jos ei muista jos on pelon vallassa saanut lapsuutensa elää ja sit vaan unohtaa aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain remmistä, mutta en mistään maitolasin kaatamisen kaltaisesta vahingosta. Eikä minua nimitelty vai väheksyttä tai mitään sellaista. Kyse oli yleensä tilanteista, jossa en totellut, vaikka oli sanottu usemman kerran. Ei ne mitään isoja juttuja olleet, olin kuitenkin sellainen aika kiltti ja ujo tyttö aina. Kai kyse oli enemmän periaatteesta, että piti totella. Tekoon nähden rangaistus oli mielestäni aika kova, vaikka tavallaan se olikin aiheesta, niin vyö kuitenkin sattuu ihan hirveästi, ei ollut mikään muodollinen näpsäys, vaan ihan kunnolla kuritettiin. Muistan, että aika isonakin vielä kuritettiin, ehkä 12-vuotiaana vielä, jos oikein muistan.
Tietysti tuo kaikki on täysin väärin, mutta ihmettelen vaan sitä, että kai sinä isona 12v:nä tajusit sen, että jos jatkat tottelemattomuuta, saat lopulta remmiä? Miksi silti teit niin?
Poliisitkin voi piiskata suo tienposkessa, jos ajat ylinopeutta?
Varmasti on mies selkäsaunansa ansainnut. Ruumiillinen kurittaminen pitäisi sallia niin saataisiin häiriköt aisoihin!
Kyllä se poliisi teidät pamputtaa tai portsari antaa kolimoukulia jos käytte vastaan vääntämään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se poliisi teidät pamputtaa tai portsari antaa kolimoukulia jos käytte vastaan vääntämään.
Raippaa persposkille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain remmistä, mutta en mistään maitolasin kaatamisen kaltaisesta vahingosta. Eikä minua nimitelty vai väheksyttä tai mitään sellaista. Kyse oli yleensä tilanteista, jossa en totellut, vaikka oli sanottu usemman kerran. Ei ne mitään isoja juttuja olleet, olin kuitenkin sellainen aika kiltti ja ujo tyttö aina. Kai kyse oli enemmän periaatteesta, että piti totella. Tekoon nähden rangaistus oli mielestäni aika kova, vaikka tavallaan se olikin aiheesta, niin vyö kuitenkin sattuu ihan hirveästi, ei ollut mikään muodollinen näpsäys, vaan ihan kunnolla kuritettiin. Muistan, että aika isonakin vielä kuritettiin, ehkä 12-vuotiaana vielä, jos oikein muistan.
Tietysti tuo kaikki on täysin väärin, mutta ihmettelen vaan sitä, että kai sinä isona 12v:nä tajusit sen, että jos jatkat tottelemattomuuta, saat lopulta remmiä? Miksi si
Poliisitkin voi piiskata suo tienposkessa, jos ajat ylinopeutta?
Osassa maista joistakin rikoksista seuraa piiskaus. Esim. Singaporessa on näin.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on mies selkäsaunansa ansainnut. Ruumiillinen kurittaminen pitäisi sallia niin saataisiin häiriköt aisoihin!
Tuo voisi ihan oikeasti auttaa paljon varsinkin koulujen työrauhan suhteen. Mukulat eivät enää uskaltaisi haistatella opelle, kun olisi uhkana, että tulee viivottimesta sormille.
Ei onneksi ainakaan tuttava miehet ketä tunnen. Tiedostavat että nykyään se ei ole hyväksyttävää.
^^en saanut laitettua lainausta edelliseen tekstiin mutta yritin kommentoida että vaikka isää on pahoinpidelty lapsena ei tarkoita että aikoo jatkaa samaa käytösmallia omiin lapsiin.
Älä sääli miestäsi, vaan ole hänen tukenaan. En itse ainakaan haluaisi säälipisteitä puolisoltani.
mitä hyötyä siitä mielestäsi oli?