Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miestäni pahoinpideltiin lapsena isänsä toimesta. Säälittää kun mies yrittää kääntää sen niin, että hän ansaitsi sen.

Vierailija
19.01.2024 |

Miehen isä pahoinpiteli tätä lapsena. Siis "kuritti", eli löi remmillä ja tällaista. Tämä mies on jo kuollut aikoja sitten, joten en häntä tunne. Sääliksi kuitenkin käy mieheni, joka näkee tässä pahoinpitelyssä jonkun isänsä "hyväntahtoisuuden" ja kokee että ansaitsi sen. Mies kuulemma sai selkäänsä jos maitopurkki kaatui pöydässä. "Ei kaatunut toista kertaa", mieheni totesi ja on sitä mieltä että se oli hyvä opetus hänellä. Että hakattiin kun vahingossa teki jotakin, mitä voisi käydä kenelle tahansa. Lisäksi mies idolisoi jo kauan sitten kuollutta isäänsä, luo tähän kaikenlaisia omia kuvitelmiaan, joiden tiedän olevan paikkansapitämättömiä.

En tiedä onko tällainen yleistä. Olen joskus ehdottanut hänelle terapiaa. Mutta sinne hän ei ole valmis menemään, vaan turvautuu mieluummin omaan mielikuvitukseensa.

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain remmistä, mutta en mistään maitolasin kaatamisen kaltaisesta vahingosta. Eikä minua nimitelty vai väheksyttä tai mitään sellaista. Kyse oli yleensä tilanteista, jossa en totellut, vaikka oli sanottu usemman kerran. Ei ne mitään isoja juttuja olleet, olin kuitenkin sellainen aika kiltti ja ujo tyttö aina. Kai kyse oli enemmän periaatteesta, että piti totella. Tekoon nähden rangaistus oli mielestäni aika kova, vaikka tavallaan se olikin aiheesta, niin vyö kuitenkin sattuu ihan hirveästi, ei ollut mikään muodollinen näpsäys, vaan ihan kunnolla kuritettiin. Muistan, että aika isonakin vielä kuritettiin, ehkä 12-vuotiaana vielä, jos oikein muistan.

Aika karua! Onhan se nyt normaalia lapsen kehitystä, että ei aina tottele, vaan hakee vähän niitä rajoja. Myös ne ns. kiltit tytöt.

Miksi kirjoitat vuodesta toiseen näitä kilttityttöviestejä tänne ja vielä vastailet itsellesi?

Vierailija
42/113 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain remmistä, mutta en mistään maitolasin kaatamisen kaltaisesta vahingosta. Eikä minua nimitelty vai väheksyttä tai mitään sellaista. Kyse oli yleensä tilanteista, jossa en totellut, vaikka oli sanottu usemman kerran. Ei ne mitään isoja juttuja olleet, olin kuitenkin sellainen aika kiltti ja ujo tyttö aina. Kai kyse oli enemmän periaatteesta, että piti totella. Tekoon nähden rangaistus oli mielestäni aika kova, vaikka tavallaan se olikin aiheesta, niin vyö kuitenkin sattuu ihan hirveästi, ei ollut mikään muodollinen näpsäys, vaan ihan kunnolla kuritettiin. Muistan, että aika isonakin vielä kuritettiin, ehkä 12-vuotiaana vielä, jos oikein muistan.

varmaan aika normaalia vielä 50 vuotta sitten

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa, ehkä hakeekin juuri sääliäsi ja niitä tekoja joita siitä seuraa.

Vierailija
44/113 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika karua! Onhan se nyt normaalia lapsen kehitystä, että ei aina tottele, vaan hakee vähän niitä rajoja. Myös ne ns. kiltit tytöt.

En nyt muuten ota kantaa asian järkevyyteen, mutta eikö tuossa nimenomaan haettu rajoja ja löydetty ne rajat?

Toisin sanoen, lapsi testasi kuinka kauan voi olla tottelematon ja sitten tuli raja vastaan, jossa vahemmat haki vyön?

Vierailija
45/113 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mua lyötiin lapsena, jos kaadoin pöydässä vahingossa vaikkapa maitolasin. 

Vierailija
46/113 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nykypäivän lasupelossa marinoidut vanhemmat tekevät jos lapsi kaataa maitolasin?

Vierailija
47/113 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nykypäivän lasupelossa marinoidut vanhemmat tekevät jos lapsi kaataa maitolasin?

Miksi pitäisi tehdä mitään, jos kyseessä on vahinko? Voi yhdessä lapsen kanssa siivota jäljet.

Vierailija
48/113 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti tuo kaikki on täysin väärin, mutta ihmettelen vaan sitä, että kai sinä isona 12v:nä tajusit sen, että jos jatkat tottelemattomuuta, saat lopulta remmiä? Miksi silti teit niin?

Vierailija
49/113 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehen isä myös pahoinpiteli mieheni äitiä ja kuritti miestäni tämän lapsena ollessa. En aio tavata mieheni isää koska en viitsi alkaa esittää, että kaikki on ihan jees. Ollaan aika uusi pari. Mies voi mennä yksin käymään isänsä luona, se on hänen asiansa.

Vierailija
50/113 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä näkisin jossain vanhempansa kurittamassa lastaan, niin joko ottaisin videokuvaa ja pistäisin videokuvan nettiin, sutaten vain lapsen naaman, tai sitten menisin vetämään sitä kurittajaa turpaan! Olisi ihan oikein, että lapsenhakkaaja saa maistaa omaa lääkettään!

Vierailija
51/113 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ollut jo alle kouluikäisestä asti selvää, että ongelma on vanhemmassani eikä minussa.

Sen sijaan mielenterveyden pettämistä lähemmäs 20 vuoden jälkeen oli vaikea sulattaa pitkään. Olin todella pettynyt itseeni, kun kaikki lopulta vyöryi päälle onnistuttuani pitämään itseni kasassa kaikki vuodet. Tuolloin mieleeni hiipi välillä myös ajatus siitä, että kaikki tapahtunut oli syytäni, vaikka sinänsä tiesin yhä, että asia ei ole niin. Asiaa ei yhtään auttanut ympärilläni olevat vanhempaani yhä kaikesta huolimatta palvovat ihmiset. 

Vierailija
52/113 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehellä siskoja/veljiä? Jos on, niin joutui vielä avuttomana katsomaan heihin kohdistuvia rangaistuksia. Se vasta pahaa jälkeä aiheuttaa. Pidähän huoli, ettei omia lapsiaan lyö.

Vierailija
53/113 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko miehellä siskoja/veljiä? Jos on, niin joutui vielä avuttomana katsomaan heihin kohdistuvia rangaistuksia. Se vasta pahaa jälkeä aiheuttaa. Pidähän huoli, ettei omia lapsiaan lyö.

Itse asun vankilan naapurissa ja joudun avuttomana katsomaan miten vankeja rangaistaan siellä.

Vierailija
54/113 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kirjoitit noin kryptisesti, kun faktan pitäisi olla "Mieheni isä pahoinpiteli poikaansa" - ei se ollut teko jonkun toimesta.

Vierailija
55/113 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuttavapiirissä kaikki miehet kenen kanssa olen keskustellut aiheesta kun heidän isä on fyysisesti kurittanut heitä ovat sanoneet että se on  ollut oikein, kuulemma ilman sitä heistä ei olisi tullut "kunnollisia" ja he tarvitsivat  sitä, kuulemma mikään muu tapa ei olisi saanut heitä lopettamaan hölmöilyä. Minusta se on surullista että moni mies ajattelee näin.

Vierailija
56/113 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tuttavapiirissä kaikki miehet kenen kanssa olen keskustellut aiheesta kun heidän isä on fyysisesti kurittanut heitä ovat sanoneet että se on  ollut oikein, kuulemma ilman sitä heistä ei olisi tullut "kunnollisia" ja he tarvitsivat  sitä, kuulemma mikään muu tapa ei olisi saanut heitä lopettamaan hölmöilyä. Minusta se on surullista että moni mies ajattelee näin.

Itsekin olen naisena kiinnittänyt huomiota tähän. Miehille on tärkeää saada tavoitteet läpi hinnalla millä hyvänsä, eikä ihmisoikeuksista tai lastenoikeuksista piitata. Miehinen kasvatus ja miehinen yhteiskunta on autoritäärinen ja hierarkioihin perustuva, eikä heikoilla ole juurikaan suojaa vahvempia vastaan. Tämä näkyy sekä vähemmistöjen, lasten että naisten asemassa.

Vierailija
57/113 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattavatko tällaiset miehet edelleen sitä, että myös omia lapsia pitäisi kurittaa?

Vierailija
58/113 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tuntuu valitettavasti olevan yllättävän yleistä. Olen joutunut prosessoimaan samaa omalla kohdalla ja toisen kerran alkaessa parisuhteeseen miehen kanssa, joka ei ollut sitä omalla kohdallaan miettinyt.

Haluaisin muistuttaa, että nämä asiat on todella tärkeä käydä läpi, analysoida ja surra ennen kuin aletaan kasvattaa mahdollisia omia lapsia. Ja silloinkin tie saattaa olla pidempi kuin ensin kuvittelisi. Ei riitä, että näkökulman vain kertaalleen vaihtaa, vaan pitää opettaa itsensä suhtautumaan uudestaan jokaikiseen sellaiseen tilanteeseen, jossa lapsena sai maistaa kuria.

Erikseen pitää oppia ymmärtävä ja empaattinen asenne yliväsynyttä, mokannutta, kiukkuista, kapinoivaa, vatsakipuista, surullista, hidastelevaa ja pelleilevää lasta kohtaan. Jos omassa lapsuudessa ainoa työkalu oli väkivalta, niin vaatii todella paljon ajatustyötä oppia kohtaamaan eri tilanteet tarpeen mukaan huumorilla, keskustelemalla tai muuten.

Vierailija
59/113 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miehen isä pahoinpiteli tätä lapsena. Siis "kuritti", eli löi remmillä ja tällaista."

Minä olen ihmetellyt sitä, että aiemmin ei ajateltu, että kurittaminen on pahoinpitelyä. Siis sama ihminen saattoi ajatella, että jos lyö nyrkillä naamaan, se on pahoinpitelyä, jos lyö lasta nahkavyöllä paljaalle takapuolelle, niin se ei olekaan pahoinpitelyä vaan kasvatusta.

Miten ajattelulogiikka voi mennä tällä tavalla?

Vierailija
60/113 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miehen isä pahoinpiteli tätä lapsena. Siis "kuritti", eli löi remmillä ja tällaista."

Minä olen ihmetellyt sitä, että aiemmin ei ajateltu, että kurittaminen on pahoinpitelyä. Siis sama ihminen saattoi ajatella, että jos lyö nyrkillä naamaan, se on pahoinpitelyä, jos lyö lasta nahkavyöllä paljaalle takapuolelle, niin se ei olekaan pahoinpitelyä vaan kasvatusta.

Miten ajattelulogiikka voi mennä tällä tavalla?

Olisiko samalla logiikalla kuin siinä, että jos varas ottaa rahaa väkisin toiselta, niin se on rikos ja paheksuttavaa, kun taas jos valtio ottaa väkisin rahaa toiselta niin se on ok. Siksi valtion suorittamaa rahan väkisin ottamista ei edes kutsuta varkaudeksi vaan se on vero tai sakko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä