Miestäni pahoinpideltiin lapsena isänsä toimesta. Säälittää kun mies yrittää kääntää sen niin, että hän ansaitsi sen.
Miehen isä pahoinpiteli tätä lapsena. Siis "kuritti", eli löi remmillä ja tällaista. Tämä mies on jo kuollut aikoja sitten, joten en häntä tunne. Sääliksi kuitenkin käy mieheni, joka näkee tässä pahoinpitelyssä jonkun isänsä "hyväntahtoisuuden" ja kokee että ansaitsi sen. Mies kuulemma sai selkäänsä jos maitopurkki kaatui pöydässä. "Ei kaatunut toista kertaa", mieheni totesi ja on sitä mieltä että se oli hyvä opetus hänellä. Että hakattiin kun vahingossa teki jotakin, mitä voisi käydä kenelle tahansa. Lisäksi mies idolisoi jo kauan sitten kuollutta isäänsä, luo tähän kaikenlaisia omia kuvitelmiaan, joiden tiedän olevan paikkansapitämättömiä.
En tiedä onko tällainen yleistä. Olen joskus ehdottanut hänelle terapiaa. Mutta sinne hän ei ole valmis menemään, vaan turvautuu mieluummin omaan mielikuvitukseensa.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Minä sain remmistä, mutta en mistään maitolasin kaatamisen kaltaisesta vahingosta. Eikä minua nimitelty vai väheksyttä tai mitään sellaista. Kyse oli yleensä tilanteista, jossa en totellut, vaikka oli sanottu usemman kerran. Ei ne mitään isoja juttuja olleet, olin kuitenkin sellainen aika kiltti ja ujo tyttö aina. Kai kyse oli enemmän periaatteesta, että piti totella. Tekoon nähden rangaistus oli mielestäni aika kova, vaikka tavallaan se olikin aiheesta, niin vyö kuitenkin sattuu ihan hirveästi, ei ollut mikään muodollinen näpsäys, vaan ihan kunnolla kuritettiin. Muistan, että aika isonakin vielä kuritettiin, ehkä 12-vuotiaana vielä, jos oikein muistan.
Aika samaa meillä. Hiukan katkera olen erityisesti siitä kummallisesta "tasa-arvosta", että minua ja vain vähän vanhempaa veleä kuritettiin suunnilleen yhtä paljon. Mutta itse en tehnyt koskaan mitään oikeasti tyhmää, kun taas veli oli enemmän rasavilli ja teki tyhmyyksiäkin. Lopputulos oli se, että 10-12v. iässä esimerkiksi veli saattoi saada remmiä jostain tappelunujakoinnista, minä puolestaan siitä, että olin mankunut ja kiukutellut kauppareissulla.
En tiedä, oliko tämä tämä tytön ja pojan eri tavalla kohtelu tiedostettua vai tiedostomatonta, mutta ihan selvä ero, en taatusti kuvitellut sitä! Onko muilla kokemusta vastaavasta?
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ymmärrän miestäsi jossain määrin. Minuakin on pahoinpidelty lapsena, sekä kurinpidollisessa mielessä (tekoihin nähden kohtuuttomasti) että täysin sattumanvaraisesti.
Itse näen asian niin, että pahoinpitelijäni (isä) kärsi mielenterveydellisistä ongelmista sekä päihderiippuvuudesta, jotka johtivat vääriin ja vahingollisiin toimintatapoihin. Samaan aikaan uskon, että isä tästä huolimatta rakasti minua ja halusi minulle hyvää, vaikka aiheuttikin pahaa. Ei vain osannut tai pystynyt toimimaan niin kuin olisi pitänyt.
Minulle ja omalle hyvinvoinnilleni on ollut tärkeää, että en näe tai koe itseäni uhrina. Tiedän, että olen ollut väkivallan uhri, mutta koen itseni pikemminkin väkivallasta selviytyjänä. Olen rakentanut itselleni hyvän elämän, johon kuuluu rakas perhe, hyviä ystäviä, mielekäs työ ja vapaa-ajan harrastuksia.
Välini molempiin vanhempiini ovat aikuisena hyvät, ja isäni mielenterveys on par
Tämä on hyvin pitkälle oma tarinani, paitsi etten ole kyennyt anteeksiantoon. Lapsuuden ja nuoruuden pahoinpitelyt ovat mielessä joka päivä, olen kuusikymppinen.
niinkun sanoit et ole edes nähny koko ukkoo. mistä sää mitään tiiät?
ootteko kuvitellu käyvänne kostamassa :D minua ei oo kuritettu kun varmaan ymmärsivät että saavat takas, ollu aina todella vahva oikeuden tunne. eiks olis hienoo vähän pyöräyttää vanhusta lattialla ja potkasta kylkeen muistuttaa että vanhenemalla ei rikoksista pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös mua lyötiin lapsena, jos kaadoin pöydässä vahingossa vaikkapa maitolasin.
Mitä nykypäivän lasupelossa marinoidut vanhemmat tekevät jos lapsi kaataa maitolasin?
Jos lapsi kaataa vahingossa, sanotaan että oho, kävi vahinko. Jos kaataa tahallaan, torutaan sanallisesti ja otetaan maitolasi hetkeksi tai kokonaan pois. Vola, ei vaadi väkivaltaa.
Joskus 40 vuotta sitten oli tuo älytön tapa nujertaa lapset uskomaan että ovat tyhmiä ja hölmöjä ja ansaitsevatkin kaiken paskan vanhemmiltaan.
Esimerkiksi nyt joku maidon kaatuminen oli vanhempien mielestä aina tahallista ja siitä tuli vähintään huutoa. Tai jos satutti itsensä niin ensimmäisenä oli vanhemmat ilkkumassa että mitäs teit noin, mitäs juoksit, mitäs hypit. Ei puhettakaan mistään lohdutuksesta saati että olisi edes normaalilla äänellä puhuttu.
Sitten oikein ylpeinä kehuttiin miten meillä on niin kiltit ja kuuliaiset lapset. No kai ne nyt oli kun oli joko nolattu, nöyryytetty, huudettu tai hakattu hiljaisiksi ja näkymättömiksi.
Aika samaa meillä. Hiukan katkera olen erityisesti siitä kummallisesta "tasa-arvosta", että minua ja vain vähän vanhempaa veleä kuritettiin suunnilleen yhtä paljon. Mutta itse en tehnyt koskaan mitään oikeasti tyhmää, kun taas veli oli enemmän rasavilli ja teki tyhmyyksiäkin. Lopputulos oli se, että 10-12v. iässä esimerkiksi veli saattoi saada remmiä jostain tappelunujakoinnista, minä puolestaan siitä, että olin mankunut ja kiukutellut kauppareissulla.
En tiedä, oliko tämä tämä tytön ja pojan eri tavalla kohtelu tiedostettua vai tiedostomatonta, mutta ihan selvä ero, en taatusti kuvitellut sitä! Onko muilla kokemusta vastaavasta?
olisko pointti ollut se, että se varsinainen rike oli se, että sana ei mennyt perille? Toiselle oli sanottu, että ei saa tapella ja sinulle sanottiin, että lopeta mankuminen. Tavallaan siksi sama rangaistus? Enkä tosiaan puolustele tuollaista kurittamista, kumpaakaan ei olisi pitänyt kurittaa, mutta pohdinpa vaan, että ei se välttämättä ollut epätasa-arvoista, vaikka se siltä sinusta on tuntunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nykypäivän lasupelossa marinoidut vanhemmat tekevät jos lapsi kaataa maitolasin?
Jos lapsi kaataa vahingossa, sanotaan että oho, kävi vahinko. Jos kaataa tahallaan, torutaan sanallisesti ja otetaan maitolasi hetkeksi tai kokonaan pois. Vola, ei vaadi väkivaltaa.
Sitten kun lapsi kaataa maitolasin tahallaan päivästä toiseen eikä lopeta sitä vaikka maitolasin ottaa joka kerta pois niin vanhemmat ovat avuttomia. Oikeastaan ainoa asia mitä kroonisen itsepäiselle ja kurittomalle lapselle voidaan tehdä on vieminen nepsytutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun lapsi kaataa maitolasin tahallaan päivästä toiseen eikä lopeta sitä vaikka maitolasin ottaa joka kerta pois niin vanhemmat ovat avuttomia. Oikeastaan ainoa asia mitä kroonisen itsepäiselle ja kurittomalle lapselle voidaan tehdä on vieminen nepsytutkimuksiin.
No jos lapsella on niin paljon rajoitteita ja haasteita, ettei normaali kasvatus riitä, niin ei se lapsen tilanne hakkaamalla parane. Päin vastoin. Lasussa tullu vastaan näitä nepsylapsia joita on myös hakattu. Tommonen lapsi oppii itsekin, että väkivalta ja voimaylivalta on se millä homma toimii ja alkaa pian hakkaamaan aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos lapsella on niin paljon rajoitteita ja haasteita, ettei normaali kasvatus riitä, niin ei se lapsen tilanne hakkaamalla parane. Päin vastoin. Lasussa tullu vastaan näitä nepsylapsia joita on myös hakattu. Tommonen lapsi oppii itsekin, että väkivalta ja voimaylivalta on se millä homma toimii ja alkaa pian hakkaamaan aikuisia.
Isompana tällaisen lapsen on paha enää vedota siihen, että saa tehdä mitä vaan koska "kärsii rajoitteista ja haasteista". Jos niin toimii, niin joutuu nopeasti tekemisiin valtion väkivaltakoneiston kanssa.
Myös lastensuojelu muuten pyytää rutiininomaisesti virka-apua valtion väkivaltakoneistolta. Tyypillinen tilanne on esimerkiksi se, missä jokin perhe kasvattaa lapsiaan suositusten vastaisella tavalla, ja kun lastensuojelu tulee hakemaan lapset pois, niin perhe kieltäytyy itsepintaisesti luovuttamasta heitä. Tällöin tarvitaan väkivaltaa jotta perhe saadaan aisoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole mitään "hakkaamista" vaan se on ruumiillista kuritusta joka on yksi rangaistuskeino. Useimmissa maissa ruumiillinen kuritus on täysin laillista. Lukuisissa paikoissa (kuten USA:ssa) ruumiillinen kuritus on käytössä kouluissakin vaihtoehtona jälki-istunnolle.
No ei varmasti ole USA:n kouluissa ruumillista kurittamista. Joissain osavaltioissa ilmeisesti saa edelleen kotona vanhemmat kurittaa, mikä on aika pöyristyttävää, toisaalta onhan tuossa kivikautisessa maassa myös kuolemanrangaistus käytössä.
Vierailija kirjoitti:
No ei varmasti ole USA:n kouluissa ruumillista kurittamista. Joissain osavaltioissa ilmeisesti saa edelleen kotona vanhemmat kurittaa, mikä on aika pöyristyttävää, toisaalta onhan tuossa kivikautisessa maassa myös kuolemanrangaistus käytössä.
Kaikissa osavaltioissa ruumiillinen kuritus on laillista kodeissa. Kouluissa sen sijaan vain osassa osavaltioita.
Mitä jos antaisit miehesi olla ja lakkaisit vatvomasta hänen lapsuuttaan? Hänellä on oikeus ajatuksiinsa, et voi toista ihmistä muuttaa.
Entäs kun sinä mokailet, tuleeko väkivaltainen rangaistus? Miten suhtautuu muiden laspsien mokiin? Entä huitoisiko omaa lastanne?
En ihmettele, että monet nykylapset ja nuoret ovat usein täysin rajattomia. Tänne kirjoittavien mielestä lasta ei saa rajoittaa mitenkään, ettei lapselle tule paha mieli. Vanhemmat vain ymmärtävät, sanoittavat ja lässyttävät. Haluavat olla kivoja kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun sinä mokailet, tuleeko väkivaltainen rangaistus? Miten suhtautuu muiden laspsien mokiin? Entä huitoisiko omaa lastanne?
Ei puolisoa rangaista, tietenkään. Vai otatko sinä puolisoltasi kännykän pois, kun mokailee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa osavaltioissa ruumiillinen kuritus on laillista kodeissa. Kouluissa sen sijaan vain osassa osavaltioita.
Mietipä suomalaista sossua lomamatkalla USA:ssa. Kulkee esim. leikkipuiston ohi ja pöyristyy kaikista vanhemmista jotka täysin avoimesti tukistavat lapsiaan. Eikä pysty tekemään sille yhtään mitään, koska USA:ssa kurinpito ei ole lasun paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikseen pitää oppia ymmärtävä ja empaattinen asenne yliväsynyttä, mokannutta, kiukkuista, kapinoivaa, vatsakipuista, surullista, hidastelevaa ja pelleilevää lasta kohtaan. Jos omassa lapsuudessa ainoa työkalu oli väkivalta, niin vaatii todella paljon ajatustyötä oppia kohtaamaan eri tilanteet tarpeen mukaan huumorilla, keskustelemalla tai muuten.
Sitä lapsen huonoa käytöstä pitää oppia vaan sietämään koska lapsella on aina joku hyvä syy siihen kuten tunnetila. Jos lapselta kielletään oikeus omien tunteiden ilmaisuun niin sillä on todella haitallinen vaikutus tunnetaitojen kehitykselle.
Whaaat?? Entä jos lapsi kiusaa toista henkilöä? Lyö? Sitä pitää vain oppia sietämään?
Sitä lapsen huonoa käytöstä pitää oppia vaan sietämään koska lapsella on aina joku hyvä syy siihen kuten tunnetila. Jos lapselta kielletään oikeus omien tunteiden ilmaisuun niin sillä on todella haitallinen vaikutus tunnetaitojen kehitykselle.