Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten irti läheisriippuvaisuudesta?

Vierailija
19.01.2024 |

Mitä voisi tehdä itse kun tunnistaa näitä merkkejä itsessään?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko muiden miellyttämistä?

Vierailija
2/14 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisriippuvuudessa tuo riippuvuuden kohde on toinen ihminen. Läheisriippuvainen laittaa oman elämänsä toisen ihmisen varaan. Hänen onnellisuutensa ja hyvä olonsa on riippuvaista siitä, mitä toinen ihminen tekee. Tämän vuoksi hän on valmis kestämään mitä tahansa ja kuinka pitkään tahansa, koska kenties huomenna kaikki muuttuu. Hänen käytöksensä saattaa olla pakonomaista toisen ihmisen kontrollointia, jotta tämä antaisi hänelle sen mitä hän kaipaa ollakseen onnellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisriippuvaisen on vaikeaa tunnistaa omia primääritunteitaan, joista hänen toimintansa kumpuaa. Läheisriippuvainen saattaa tuntea syvää hylätyksi tulemisen pelkoa, joka näyttäytyy hänen toiminnassaan mustasukkaisena tarrautumisena kumppania kohtaan. Tämän kaltainen toiminta taas aiheuttaa konflikteja parisuhteeseen ja lisää läheisriippuvaisen häpeän ja syyllisyyden taakkaa.

Vierailija
5/14 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko muiden miellyttämistä?

Kyllä ja loputonta joustamista ja ahdistumista.

Vierailija
6/14 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oma elämänpiiri kutistuu ajan myötä sitä alkaa helposti elämään sen toisen kautta. Etenkin jos toisella se piiri on menoineen ja ihmsineen laajempi.

Vierailija
7/14 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse erosin koska ymmärsin että en ole oikeasti rakastunut tuohon läheisriippuvuuden kohteeseeni vaan kyse on oikeasti sairaalloisesta käytöksestä jonka vuoksi olin aivan järjettömän ahdistunut. En sano että ero oli helppo tai että se olisi ollut mikään taikakeino. Olen edelleen henkisesti ihan hajalla ja pelkään että käytökseni toistuu jos ihastun tulevaisuudessa johonkin toiseen. Veikkaan että jos ap oikeasti haluaa apua, niin ainoa oikea reitti on terapia.

Vierailija
8/14 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut ihmisistä joiden pitää mennä jopa samaan aikaan nukkumaan aina kumppanin kanssa koska ollaanniin kiinni toisessa. Tärkein varmaan tiedostaa ongelmansa, siitä sitä on helpompi lähteä muuttamaan.

Vierailija
9/14 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia

Vierailija
10/14 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ongelmaa sen kanssa, että tietää missä kumppani menee koko ajan luo turvan tunnetta. Huom, en pelkkää pettämistä. Luulen johtuvan siitä, että lapsuudessani vanhemmat erosi kun olin hyvin pieni ja isä teki katoamistemppuja välillä pitkäksikin aikaa ja viihtyi viihteellä eikä pitänyt kiinni tapaamisista.

Vierailija
11/14 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapia

Jospa tiedostamalla ongelman saisi itse tehtyä sille jotain.

Vierailija
12/14 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ongelmaa sen kanssa, että tietää missä kumppani menee koko ajan luo turvan tunnetta. Huom, en pelkkää pettämistä. Luulen johtuvan siitä, että lapsuudessani vanhemmat erosi kun olin hyvin pieni ja isä teki katoamistemppuja välillä pitkäksikin aikaa ja viihtyi viihteellä eikä pitänyt kiinni tapaamisista.

Ja tästä tulee kinaa kun eihän toinen jaksa ja ehdi ilmoitella jatkuvasti.

Vierailija
13/14 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin virtahepo olohuoneessa kirjan. Tajusin, että olen miellyttänyt muita koko ikäni. Olen perheestä, jossa paljon alkoholin käyttöä, henkistä-ja fyysistä väkivaltaa. Nykyään osaan sanoa ei.

vm-71

Vierailija
14/14 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä haluta mennä nukkumaan samaan aikaan ilman että on riippuvainen. Sehän lisää parisuhteen läheisyyttä eikä ole välttämättä millään tavalla yhteydessä mihinkään riippuvuuteen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi