Pelaatteko lautapelejä?
Siis me ollaan ihan hurahdettu taas perinteisiin lautapeleihin perheen ja kaveriporukoiden kanssa. Viimeks pelattiin IskelmäTriviaa ja se oli hauskaa vaikei iskelmää tuu kuunneltua:) Teini-ikäisten joukko päihitti meidät, on ilmeisen suoisttua kunnella iskelmää 15-19 vuotiaina tänä päivänä.
Joulupukki toi myös Pentagon, se on vuoden 2006 aikuisten peli. ihanaa taktikointia! kuka osaa suoitella jotain hyviä lautapelejä?
Kommentit (23)
esim afrikantähteä, muumipeliä, kimbleä jne.
aikuisten kanssakin olisi pelata, mutta mun mies ei tykkää ja niinpä se jää aina tekemättä...
Lapsilla on pleikkarit ja pelataan netistä pelejä.
Minä pelaan usein lasten kanssa erilaisia lautapelejä. Lisäksi varsinkin lomilla pelataan mahdollisimman isolla porukalla aikuisten kesken. Trivial on meidän suosikki, onneksi siitä tulee lähes joka vuosi uusi versio, niin pysyy mielenkiinto yllä. Meillä sitä pelataan aina joukkuepelinä miehet vastaan naiset. Tänä jouluna naiset voitti ihan 6-0!!
nyt lasten kanssa pelaamme mm. Afrikan tähteä, Tieto, Taito ja Temppua, tai jotakin muuta lukuisista lautapeleistämme.
Tuollaiset nettipelit ja kaiken maailman pleikkarit ovat aivan eri asia kuin lautapelit! Lautapelit ovat seurapelejä, pleikkarit kaikkea muuta.
Odotan sitä, että lapsi kasvaa ja sen kanssa voi alkaa pelata pelejä. Vanhempieni luona pelataan sitten isommalla porukalla. Kavereidenkin kanssa silloin tällöin.
Onhan meillä muitakin, mutta netissä on Pelitalo(piste fi) josta voi tilata helposti pelejä. me luotetaan suomalaisuuteen. se joka väittää lautapelaamisen olevan vanhanaikaista ei taida osata pelata.. Tottakai pleikkarit on tosi hauskoja, mut eihän niitä voi verrata seurapeleihin...?
ja lasten suosikit: muistipelit, Rocket Race, junnu alias
Miten nykyään, vieläkö vanhemmat pelaatte lastenne kanssa lautapelejä?
Meillä usein viikonloppuisin on yhteinen pelihetki, lomilla pelaamme useammin kun enemmän aikaa. Iltaisinkin välillä yksittäinen nopea peli.
Suosikkeina Kimble,Trivoli, Afrikan tähti, muistipeli, Muuttuva labyrintti, Hopp Hopp, Hedelmätarha.
Korttipeleistä Uno, Doble, Skip bo.
Meillä on paljon lautapelejä, osa vielä lapsille liian vaikeita, minun lapsuuden pelejä. Minusta on mukava pelata yhdessä lasten kanssa myös ihan pienten pelejä. Se on mukava tapa irrottautua arjesta, olla yhteisen tekemisen äärellä ja antaa aidosti aikaa lapselle.
Samalla lapsi opettelee sosiaalisia taitoja, vuoron odottamista, sääntöjen noudattamista, pettymyksen sietämistä, se parantaa myös keskittymiskykyä. Looginen päättely, muisti ja ongelmanratkaisutaidot kehittyvät samalla. Pienemmän kanssa pelit ei saa olla liian vaikeita ja pitkiä. Isomman kanssa pelatessa pienempi voi olla aikuisen kanssa tiimi. Mutta on mukavaa yhdessä tekemistä ja parasta sadepäivän puuhaa!
Vierailija kirjoitti:
Miten nykyään, vieläkö vanhemmat pelaatte lastenne kanssa lautapelejä?
Meillä usein viikonloppuisin on yhteinen pelihetki, lomilla pelaamme useammin kun enemmän aikaa. Iltaisinkin välillä yksittäinen nopea peli.
Suosikkeina Kimble,Trivoli, Afrikan tähti, muistipeli, Muuttuva labyrintti, Hopp Hopp, Hedelmätarha.Korttipeleistä Uno, Doble, Skip bo.
Meillä on paljon lautapelejä, osa vielä lapsille liian vaikeita, minun lapsuuden pelejä. Minusta on mukava pelata yhdessä lasten kanssa myös ihan pienten pelejä. Se on mukava tapa irrottautua arjesta, olla yhteisen tekemisen äärellä ja antaa aidosti aikaa lapselle.
Samalla lapsi opettelee sosiaalisia taitoja, vuoron odottamista, sääntöjen noudattamista, pettymyksen sietämistä, se parantaa myös keskittymiskykyä. Looginen päättely, muisti ja ongelmanratkaisutaidot kehittyvät samalla. Pienemmän kanssa pelit ei saa olla liian vaikeita ja pitkiä. Isomman kanssa pelatessa pienempi voi olla aikuisen kanssa tiimi. Mutta on mukavaa yhdessä tekemistä ja parasta sadepäivän puuhaa!
Minkä ikäisiä sinulla on?
Perhe alias. Lapsille ja aikuisille omat sanaselityskortit. Eli koko perhe voi pelata yhdessä.
Afrikan tähti ja Muuttuva labyrintti jouluisin perheenjäsenten kanssa.
Pienestä asti ollaan pelattu tai ratkottu jotain yhdessä lapsen kanssa päivittäin tai ainakin melkein. Mutta hmmm.. En koskaan ajatellut, että jokin peli voisi olla lapselle liian pitkä tai vaikea. Luotin lapsen oppimiskykyyn ja aivojen joustavuuteen. Siksi varmaan oppikin jo tosi pienenä monenlaisia pelejä vanhempiaankin paremmin... Ainoa lapsi, ei sisarusseuraa, joten usein aikuisia peliseurana.
Meillä lapsilla ja heidän kavereillaan on pienimuotoinen shakkibuumi. Pelaavat sekä netissä että livenä.
Meillä poika tykkää Apinasaaren aarre lautapelistä.
Vierailija kirjoitti:
nyt lasten kanssa pelaamme mm. Afrikan tähteä, Tieto, Taito ja Temppua, tai jotakin muuta lukuisista lautapeleistämme.
En ole ikinä pelannut lasten kanssa huonoja lautapelejä kuten Afrikan tähteä. Lapset ovat pelanneet strategialautapelejä noin 5-vuotiaasta lähtein innoissaan. Suosittelen "hieman" haastamaan lapsia. Kunnon peli vie mukanaan. Afrikan tähteä pelatessa odottaa vain milloin se loppuu.
Aika paljon on palstalla Afrikan tähteä pelaavia rasisteja. Pukeudutteko pelin jälkeen siirtomaaherroiksi ja syljeksitte blackfacettua nukkea?
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon on palstalla Afrikan tähteä pelaavia rasisteja. Pukeudutteko pelin jälkeen siirtomaaherroiksi ja syljeksitte blackfacettua nukkea?
Minusta Puerto Rico on parempi. Siinä kerätään ruskeita pelinappuoita työntekijöiksi, viljellään maissia, tupakkaa ja kahvia ja lähetetään laivoilla valkoisille.
Myös Carcassonne ja Alhambra ovat oivia ja laadukkaita pelejä.