Ateismi - minkä tyhjiön se ihmisessä täyttää, mikä on sen tarkoitus
Tuoko ateismi elämään hyvyyttä mistä johonkin uskova jää paitsi?
en itse oikein perusta ateismista koska en näe mitä hyötyjä siitä on ja miten ne olisivat mitattavissa?
Irtiottona, irtirepäisynä fundamentalistisesta menosta sen näkisin hyvänä välineenä, eli suomessa vanhoillislestadiolaiset, muut kulttilaiset, hindut ja muhamettilaiset.
Kommentit (638)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksellasi osoitit juuri päinvastaista, kuin kirjoitata. Eikö toisen pitäminen tyhmänä ole ylemmyydentuntoa? Eikö "uskon" puuttuminen ole myös uskoa?
En pidä sinua tyhmänä koska olen ateisti. Pidän sinua tyhmänä ulosantisi perusteella. Uskon puuttuminen on uskoa yhtä paljon kuin kaljuus on hiusten väri tai selibaatti seksiasento. Eli ei, jos et ole noistakaan koskaan kuullut.
Kerrankin rehellinen vastaus. Ateisti myöntää tyhmyytensä.
Naurahdin ääneen. Täydellinen vastaus ja esimerkki siitä, miten uskiksen kanssa ei voi keskustella järkevästi, ja vielä huonommin se sujuu kun uskiksen luetunymmärtäminen on eskaritasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksellasi osoitit juuri päinvastaista, kuin kirjoitata. Eikö toisen pitäminen tyhmänä ole ylemmyydentuntoa? Eikö "uskon" puuttuminen ole myös uskoa?
En pidä sinua tyhmänä koska olen ateisti. Pidän sinua tyhmänä ulosantisi perusteella. Uskon puuttuminen on uskoa yhtä paljon kuin kaljuus on hiusten väri tai selibaatti seksiasento. Eli ei, jos et ole noistakaan koskaan kuullut.
Kerrankin rehellinen vastaus. Ateisti myöntää tyhmyytensä.
Onko vika lukutaidossa, vai ymmärtämisessä? Lauseiden objektit ja subjektit eivät ole tuttuja? Eikun sinä olitkin se paskanrölöttäjä, antaa olla sitten vaan, knacka tappen vaan siellä mamman kellarissa kuten tähänkin asti 🖕
Vierailija kirjoitti:
Eikö ateistisessa maailmassa ja elämässä tarvita esim. lakia, sääntöjä, rajoituksia ym. jotka koemme nyt normaaliksi yhteiskunnan järjestyneisyydeksi vaan se on mielestään raamatullista hapatusta? Lakia meilläkin luetaan eikä Raamattua. Kenties ateistimaailmassa olisi jopa kovempaa kuria mitä tulee ihmisten ajatteluvapauksiin. Jos sitten joku näiden lisäksi noudattaa jotain uskonnostaan omaksumaansa moraalia tms. niin miksi se kaivelee niin pahasti ateistia? Nokkelampi ateisti tajuaakin, että samoin kuin ihmisille on ominaista muodostaa sosiaalinen konstruktio, niin myös avoin mahdollisuus sille mitä emme näe tai voi todistaa fysikaalisesti, on yhtä ominaista. Ja antaa asian olla. Tyhmempikin ateisti kokee ymmärtävänsä enemmän kuin joku alkeellinen eläin, mutta häneen, ateistiin se viisaus sitten on asettunut.
Mitä sä nyt lain ja järjestyksen sotket johonkin huru-ukkojen kirjoittamiin sepustuksiin, joista on koottu ns. pyhä kirja.
Vierailija kirjoitti:
Ateistit sotivat. Ateistit. varastavat. Ateistit petkuttavat. Mitä hyvää ateistit tuovat tai edes yrittävät tuoda ihmisten elämään? Eipä kannata hurskastella siellä. Joku neuroosi itsemääräämisoikeudesta taitaa olla, mikä ei ole muille ongelma.
Oho, onpa vaarallista porukkaa. Onneksi raamatun jumala käskee tappamaan mokomat vääräuskoiset.
Minkä tyhjiön täyttää ettei usko Shivaan?
Olen ateisti, koska en kerta kaikkiaan kykene ottamaan mytologioita todesta.
Vierailija kirjoitti:
Ateistit sotivat. Ateistit. varastavat. Ateistit petkuttavat. Mitä hyvää ateistit tuovat tai edes yrittävät tuoda ihmisten elämään? Eipä kannata hurskastella siellä. Joku neuroosi itsemääräämisoikeudesta taitaa olla, mikä ei ole muille ongelma.
Vankiloissa on enemmän uskovia kuin väestössä keskimäärin. Tutkitusti voidaan todistaa ateistien näin ollen tekevän vähemmän rikoksia.
"Eikö ateistisessa maailmassa ja elämässä tarvita esim. lakia, sääntöjä, rajoituksia ym. jotka koemme nyt normaaliksi yhteiskunnan järjestyneisyydeksi vaan se on mielestään raamatullista hapatusta?"
Tietenkin ateistisessa maailmassa tarvitaan lakeja, sääntöjä ja rajoituksia, ne vaan eivät tule Raamatusta. Eihän Raamattu ota kantaa esim. liikennesääntöihin tai kyberrikollisuuteen, jotka ovat modernin maailman ilmiöitä. Raamattu on jämähtänyt 2000 vuoden takaiseen aikaan.
Eikä tässä ole kyse pelkästään laeista, säännöistä ja rajoituksista, vaan siitä, että jumala on konseptina täyisn järjenvastainen. Miten esim. jumala voi olla kaikkialla kaiken aikaa, tai miten jumala voi olla kaikkivoipa ja armollinen salliessaan viattomien kärsimykset?
Monelle ateismi on kuin uskonto. Jumalan tilalla on vain joku Marx tai muu karvanaama. Moni ateisti kääntyy ennen kuolemaansa takaisin uskovaiseksi, kun tajuaa, että muuten putoaa tyhjyyteen kuoltuaan. Haluaa papin siunaamaan ja hautansa siunattuun maahan. Niin vahva se ateistin usko sitten on!
En nyt lainkaan ymmärrä avausta. Jos ei siis usko jumalaan niin mikä tyhjiö siinä pitäisi täyttää? Tuohan on vain termi sille, ei mitään sen kummempaa.
Ihmisen tarve ymmärtää ja kontrolloida kaikki maailmankaikkeudessa, sitähän se ateismi on.
Vaikka tiedämme, ett ihmisen äly ja aistit ovat rajallisia.
Ateismi on mielen köyhyyttä, oven sulkemista asioilta, jotka ovat ihmisen ulottumattomissa.
Agnostismi on viisaampi tapa lähestyä elämää.
Kaikki ihmiset ovat syntyessään ateisteja.
Vierailija kirjoitti:
Monelle ateismi on kuin uskonto. Jumalan tilalla on vain joku Marx tai muu karvanaama. Moni ateisti kääntyy ennen kuolemaansa takaisin uskovaiseksi, kun tajuaa, että muuten putoaa tyhjyyteen kuoltuaan. Haluaa papin siunaamaan ja hautansa siunattuun maahan. Niin vahva se ateistin usko sitten on!
Ei minulla ainakaan ole "gurua" päättämässä puolestani asioita. Ja miten minä voin kuoltuani pudota tyhjyyteen, kun mitään "minua" ei enää ole?
Vierailija kirjoitti:
En nyt lainkaan ymmärrä avausta. Jos ei siis usko jumalaan niin mikä tyhjiö siinä pitäisi täyttää? Tuohan on vain termi sille, ei mitään sen kummempaa.
Pikemminkin asia on päinvastoin. Jumalusko on "lisävaruste", joka ateistilta puuttuu. Hankitaanhan autoihinkin lisävarusteita siksi, kun ne muuten koetaan vaillinaisiksi. Minä olen kokonainen ilman lisävarustetta nimeltä "jumalusko".
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen tarve ymmärtää ja kontrolloida kaikki maailmankaikkeudessa, sitähän se ateismi on.
Uskovakin haluaa ymmärtää, mutta sen sijaan, että selvittäisi asioita itse, hän ulkoistaa mysteerin ratkaisun keksimälleen jumalalle. Ja siltikään uskovan ei tarvitse itse ymmärtää mitään, sillä jumala ymmärtää hänen puolestaan :)
Vierailija kirjoitti:
Ateismi on mielen köyhyyttä, oven sulkemista asioilta, jotka ovat ihmisen ulottumattomissa.
Agnostismi on viisaampi tapa lähestyä elämää.
Minkä oven se avaa, jos myöntää, ettei tiedä/ymmärrä? Eihän se totuus ole silloin yhtään lähempänä.
Ja ateistina taas luotan siihen, että ne ihmisen ulottumattomissakin olevat asiat saavat selityksen aikanaan tieteen avulla.
"Monelle ateismi on kuin uskonto. Jumalan tilalla on vain joku Marx tai muu karvanaama."
En kyllä tunne yhtään tuollaista ateisti. Aivan tavallisia ihmisiä joista ei mitenkään huomaa sitä että ovat ateisteja.
"Moni ateisti kääntyy ennen kuolemaansa takaisin uskovaiseksi"
Tuo on uskovaisten hellimä myytti jolle ei ole mitään oikeita perusteita tai todisteita. Eikä voi kääntyä takaisin sellaiseen jota ei koskaan ole ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
En minä halua kontrolloida mitään enkä tiedä monestakaan asiasta paljoakaan, ja silti olen ateisti.
Eikö löydy luulevaista vastaamaan tähän?