Haluaako joku paljastaa, paljonko saa työkyvyttömyyseläkettä?
Jostain syystä täällä on aina oletuksena, että tällaiset keskustelut on tarkoitettu ihan vaan mollaamaan työttömiä tai työkyvyttömiä. Oma motiivi kysymiseen on ihan toinen.
Mulla on yksi tuttava, joka väitti, että sille jää verojen jälkeen työkyvyttömyyseläkettä noin 700-800e. Voiko se edes olla noin pieni raha? Eihän sillä edes eläisi kunnolla, koska vuokrakämppään menee valtaosa tuosta rahasta. Toki se ilmeisesti lasketaan tehdyistä työvuosista (paljonko olet veroja maksanut), vai miten se lasketaan? Kyseessä on nuori henkilö, joka ei ole tehnyt tietääkseni päivääkään vielä palkkatöitä. Aloin vähän epäillä tätä tarinaa.
Ja toinen kysymys. Voiko työkyvyttömyyseläkettä saada jotain muita tukia? Onko niissä siis sama juttu kuin tavallisilla työttömillä ja perustoimeentuloa saavilla, että ei voi saada esimerkiksi asumistukea, jos puolison tulot ylittävät jonkin rajan? Vai miten työkyvyttömyyseläkettä saavien kanssa menetellään?
Mä nyt kyselen näitä, koska mulle on alkanut tulla häiritsevä tunne siitä, että tän tuttavan puheista ehkä puolet vain on totta.
Kommentit (174)
Brutto 2928,89€ netto 2211,31€. Tapaturmaeläke 52v. Vuosia väänsin vakuutusyhtiön kanssa eläkkeestä. Työkokeilu 3 kertaa sekä uudelleen koulutusta yritettiin onnistumatta. Helpotus lopulta kun lopullinen tk- eläke tuli.
Brutto reilu 1950 €/kk, netto melko tasan 1660 €/kk. Ikää 44 v. ja eläkkeellä 10 vuotta. Opiskelen myös yliopistossa tutkintoa ja käyn välillä töissä.
Porukka saa kyllä ihan liikaa työkyvyttömyyseläkettä. Sen pitäisi olla vain minimi. Eri asia sitten jos työeläkekertymä on isompi kuin takuueläke, se toki voitaisiin maksaa.
926e työkyvyttömyysrläkettä,43v.työhistoriaa takana
Aloitin 15 vuotiaana,eikä silloin kertynyt vielä eläkettä,laki tuli myöhemmin voimaan.Voit saada takuueläkettä,jos jää eläke pienemmäksi nykyään 976e.ja lisksi eläkeläisen asumistuen. Tervetuloa meidän rikkaitten eiäkelläisten seuraan,kun jotkut väittää että eläkkeet on niin suuret ja ovat kateellisia.q
2971 e bruttoa ja käteen verojen jälkeen 2271 e. Siis työkyvyttömyyseläke.
Jäin osatyökyvyttömyyseläkkeelle 8vuotta sitten, 3kymppisenä. Eläkkeen maksaa eläkevakuutusyhtiö. Alkuun eläke oli 800€/kk, olen kaikki nämä eläkevuodet tehnyt osa-aikatöitä, ennen eläkettä kokoaikatöissä. Tällä hetkellä eläke 1200€/kk sekä ansiotuloraja kuukaudessa 1900€. Eli pärjään ihan hyvin. Kannustan tekemään töitä eläkkeen ohella jos vaan siihen kykenee, tekee hyvää fyysisesti ja henkisesti. Itsellä eläköitymisen syynä tapaturmainen päävamma joka muistuttaa itsestään päivittäin.
En kauheasti, kun en vakituisena kerennyt töissä olemaan niin pitkään, mutta kyllä tällä pärjää.
2097e siitä verot pois. Ikää 41v.
Käteen 3500 e. Olen 43 -vuotias ja mies lähti kun sairastuin.
Oli erittäin hyväpalkkainen työ. Saisin ansaita 2200 e tuon lisäksi, mutta kukapa työkyvyttömän palkkaisi osa-aikaisestikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta työkyvyttömien kuntoutukseen pitäis olla enemmän porkkanaa eli tuet ei poistu jos tekee 6kk tai jopa vuoden töitä.
No ei ne poistukaan. Eläkkeen voi laittaa lepäämään 3-24kk ajaksi ja tehdä töitä minkä lystää sen aikaa. Jos menee 25kk niin sitten loppuu eläke. Eläkkeensaajan asumistukeen voisi kyllä laittaa tämän vapaan tulon mikä nyt poistettiin asumistuesta. Se helpottaisi työn kokeilemista kun ei heti menisi tuki poikki, kun siitä terveydestä ei ole mitään takeita miten pitkään jaksaa.
Höpö höpö
Eläke laitetaan lepäämään siten että ansiotulon mukaan eli mukaan kuuluu lomarahat ym. eli vaikka työt loppuu 24kk sisällä niin silloin sinulla on ANSIOTULOA yli 24kk jälkeen (koska lomarahat ym tulee jälkikäteen työ suhteen loppumisen jälkeen) jolloin sinun tuet on edelleen poikki.
TÄSTÄ ON SEURAUKSENA!: Se että työkykysi arvioidaan uudestaan!
Jos teet vaikka 2 kuukautta töitä tänä vuonna ja teet ensi vuonna myöskin töitä 2kk SE KATSOTAAN SÄÄNÖLLISEKSI ANSITULOKSI eli työkykysi arvioidaan taas uudestaan!
Minulla on tästä työkyvyttömyyseläke ja työnteosta nyt yli 10 vuoden kokemus. Sisältäen kymmeniä ja kymmeniä keskusteluja kelan asiantuntijoiden kanssa (virkailijat ei tiedä he kysyy aina asiantuntijoilta jotka arvioi tapauskohtaisesti) Ja monta kertaa olen tehnyt taloudellisen ja byrokratisen_itsemurhan.
Vierailija kirjoitti:
1400 e/kk nettona.
Noin paljon. Sehän on melkein suomalaisen normaali eläke. Miten on mahdollista 😳?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta työkyvyttömien kuntoutukseen pitäis olla enemmän porkkanaa eli tuet ei poistu jos tekee 6kk tai jopa vuoden töitä.
No ei ne poistukaan. Eläkkeen voi laittaa lepäämään 3-24kk ajaksi ja tehdä töitä minkä lystää sen aikaa. Jos menee 25kk niin sitten loppuu eläke. Eläkkeensaajan asumistukeen voisi kyllä laittaa tämän vapaan tulon mikä nyt poistettiin asumistuesta. Se helpottaisi työn kokeilemista kun ei heti menisi tuki poikki, kun siitä terveydestä ei ole mitään takeita miten pitkään jaksaa.
Höpö höpö
Eläke laitetaan lepäämään siten että ansiotulon mukaan eli mukaan kuuluu lomarahat ym. eli vaikka työt loppuu 24kk sisällä niin silloin sinulla on ANSIOTULOA yli 24kk jälkeen (koska lomarahat ym tulee jälkikäteen työ suhteen loppumisen jälkeen) jolloin sinun tuet on
Työeläkeyhtiön ollessa maksaja, tuo ei ihan noin mene. Kyllä mä saan sen oman ansaintarajani kanssa tehdä ihan säännöllisesti töitä eikä kukaan mitään kysele.
Vierailija kirjoitti:
2971 e bruttoa ja käteen verojen jälkeen 2271 e. Siis työkyvyttömyyseläke.
Käsittämätöntä.
Puoliso saa käteen 1701e tk-eläkettä, eli nyttemmin vanhuuseläkettä, joksi se tk-eläke muuttui 65 -ikäiseksi tullessa, ollut eläkkeellä 2 selkäleikkauksen jälkeen v.1995 lähtien.
Kohtaan työssäni paljon työkyvyttömyyseläkkeellä olevia. Jokainen saa vain sen minimin. En haluaisi olla työkyvytön enkä kituuttaa niin pienellä rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Porukka saa kyllä ihan liikaa työkyvyttömyyseläkettä. Sen pitäisi olla vain minimi. Eri asia sitten jos työeläkekertymä on isompi kuin takuueläke, se toki voitaisiin maksaa.
noinhan se juurikin on, se tk-eläke on juurikin sen kertyneen suuruinen, korjattuna tulevan ajan oletuksella.
Alle takuueläkerajan kertymä on se takuueläkkeen suuruinen
Vierailija kirjoitti:
N. 1600e verojen jälkeen.
Tuon verran saa toimistotöissä, kun tekee 40 h viikko.
Kaupan alalla, kun tekee 30 h joka viikko vuorotyötä saa 1300 netto kuukaudessa ja nyt viedään sovitellut päivärahat.
En minä jaksa työpäivän jälkeen mitään tehdä, lapset syö valmisruokia. Mutta teen sijaisuuksia ja olen työkkärin listoilla. Ollut neurologinen sairaus lapsena.
En ymmärrä miten jotkut pääsevät eläkkeelle.
Aina kun on kokous joudun ottamaan sairaslomaa tai lomapäivän, kun en pysty olemaan siellä.
Ja nyt poistetaan työttömyystuista lapsikorotukset ja ansiosidonnaista leikataan.
Työkyvyttömyyseläke on työeläkkeen suuruinen