Haluaako joku paljastaa, paljonko saa työkyvyttömyyseläkettä?
Jostain syystä täällä on aina oletuksena, että tällaiset keskustelut on tarkoitettu ihan vaan mollaamaan työttömiä tai työkyvyttömiä. Oma motiivi kysymiseen on ihan toinen.
Mulla on yksi tuttava, joka väitti, että sille jää verojen jälkeen työkyvyttömyyseläkettä noin 700-800e. Voiko se edes olla noin pieni raha? Eihän sillä edes eläisi kunnolla, koska vuokrakämppään menee valtaosa tuosta rahasta. Toki se ilmeisesti lasketaan tehdyistä työvuosista (paljonko olet veroja maksanut), vai miten se lasketaan? Kyseessä on nuori henkilö, joka ei ole tehnyt tietääkseni päivääkään vielä palkkatöitä. Aloin vähän epäillä tätä tarinaa.
Ja toinen kysymys. Voiko työkyvyttömyyseläkettä saada jotain muita tukia? Onko niissä siis sama juttu kuin tavallisilla työttömillä ja perustoimeentuloa saavilla, että ei voi saada esimerkiksi asumistukea, jos puolison tulot ylittävät jonkin rajan? Vai miten työkyvyttömyyseläkettä saavien kanssa menetellään?
Mä nyt kyselen näitä, koska mulle on alkanut tulla häiritsevä tunne siitä, että tän tuttavan puheista ehkä puolet vain on totta.
Kommentit (174)
Saan käteen 1480€/kk.
Puoliso käy töissä, eikä ole ollut tarvetta mihinkään tukiin. Työkyvyttömyyseläke on eläke, ei tukimuoto.
Töitä tk-eläkkeellä saa tehdä tiettyyn rajaan asti, mikä on henkilökohtainen.
Opiskella saa vaikka tohtoriksi asti, mutta opintotukea ei saa. Opiskelija-alennuksista en tiedä. Eläkeläisen edut saa, jos kehtaa näyttää korttiaan.
TKeläkkeen lisäksi voi saada kansaneläkettä jos jää tulo pieneksi.
Muita etuuksia voi myös saada jos oikeutettu.
Äitini sai aikanaan tk-eläkettä n. 1 000 e/kk. Oma tk-eläke nyt hieman alle 1 300 e/kk (työelämässä n. 30 v.). Tämä siis nettona. Tk-eläke määräytyy sen mukaan, mitä olet ansainnut ja mahd. tulisit ansaitsemaan jne. eli vaihtelee todella paljon henkilön työn, työssäolovuosien ja palkan mukaan. Tk-eläkkeellä oleva voi hakea KELAn tukia, mikäli edellytykset täyttyvät.
Mä saan minimin. Onkos se bruttona jotain päälle 900€. En muista tarkalleen.
Minä saan Kevalta työeläkettä tänä vuonna 680 e/kk ja Kela maksaa lisäksi 412 e. Siinäpä ne. Töitä olen tehnyt aina, kun siihen kykenin. Suurta osaa ei katsottu eläkettä kerryttäväksi; työsuhteet liian lyhyitä, minä liian nuori jne. Sitten iski sairaus ja suht nuorena oli jäätävä eläkkeelle.
Jos työhistoriaa ei ole, niin silloin hän saa takuueläkkeen verran työkyvyttömyyseläkettä.
Sekin on mahdollista, että saa osatyökyvyttömyyseläkettä ja sen lisäksi jotain työttömyysetuutta.
Itse saan osatyökyvyttömyyseläkettä n. 700 € brutto (- vero 14%). Käyn myös osa-aikatyössä. Eihän tuolla eläkkeellä pystyisi maksamaan edes asumiskuluja.
Minulla työkyvyttömyyseläke on nyt 1300 euroa nettona kuukaudessa. Tuossa on mukana noin 30 työvuotta ja se tuleva aika, joka laskettiin 63 vuoden eläkeikään asti.
On se mahdollista että on noin pieni tk-eläke. Yleensä joutuvat hakemaan muita tukia elääkseen.
Mulla on osa-aikaeläke ja saan siitä käteen 740 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Saan käteen 1480€/kk.
Puoliso käy töissä, eikä ole ollut tarvetta mihinkään tukiin. Työkyvyttömyyseläke on eläke, ei tukimuoto.
Opiskella saa vaikka tohtoriksi asti, mutta opintotukea ei saa. Opiskelija-alennuksista en tiedä. Eläkeläisen edut saa, jos kehtaa näyttää korttiaan.
Saako työkyvyttömyyseläkkeellä tosiaan opiskella?
Mulla on tk-eläke vuodessa tasan 20 000 euroa bruttona. Työkyvyttömyyden syynä paranoidinen skitsofrenia, joka on täsmentynyt skitsoaffektiiviseksi häiriöksi.
1350e nettona ja nyt täytyy myöntää etten ole tehnyt palkkatyötä elämäni sikana kuin maksimissaan kolme vuotta. Tuohon tulisi vielä päälle 230e asumistukea jos asuisin yksin. Tämä kaverisi saa varmaan jotain osittaista eikä siitä pitäisi mitään veroa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan käteen 1480€/kk.
Saa, koska siinä on iso mahdollisuus siihen että ihminen työllistyykin ja eläke jää tarpeettomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan käteen 1480€/kk.
Saa vaikka väittelisit tohtoriksi asti
3680 kuukaudessa käteen. Ammattitaudista johtuva työkyvyttömyys.
Minun sisareni teki vuorotyötä lentokentällä, kun sairastui. Hän oli 24-vuotias, ja eläke oli tuolloin sen 1300€/kk. Se riippuu siis ihan työhistoriasta.
Kela ei olisi korvannut siskon kuntoutusta ja opiskelua, mutta eläkevakuutusyhtiö lähti siihen. Tuloksena se, että sisko on nyt nelikymppisenä töissä, ja pystyy tekemään töitään myös vajaakuntoisena kiitos päätetyön, jota voi tehdä kotona ja virka-aikojen ulkopuolella. Mitään tukia ei tarvitse.
Tätä kannattaa miettiä ennen kuin alkaa haukkua työkyvyttömyyseläkkeellä olevia. Moni voisi päästä takaisin työelämään edes osa-aikaisiksi, jos kuntoutusta tuettaisiin ja opintoihin kannustettaisiin. Mutta ei, suuri osa koko järjestelmästä vain passivoi.
Olen siskolle monesti sanonut, että menisi ja puhuisi ääneen omasta taustastaan ja antaisi kasvot niille nuorille ja aikusille työkyvyttömille, joilla on haluja ja kykyjä, mutta ei riittävästi voimavaroja eikä tukea. Jos sisko olisi jäänyt yksin, ei varmasti olisi nyt työelämässä.
Brutto 1870e, netto n1500e kun jäin 61v tk-eläkkeelle.
37v töitä takana, viimeisten vuosien palkka 3400e/kk, sitä ennen 4v 1/2 tkeläkkeellä (900e/kk, ei muuta rahaa mistään)
Takuueläke on 976,59. Voiko hän saada jotain osatyökyvyttömyyseläkettä, mutta miten sitten niin paljon jollei ole ollut päivääkään töissä, oletko varma?