Haluaako joku paljastaa, paljonko saa työkyvyttömyyseläkettä?
Jostain syystä täällä on aina oletuksena, että tällaiset keskustelut on tarkoitettu ihan vaan mollaamaan työttömiä tai työkyvyttömiä. Oma motiivi kysymiseen on ihan toinen.
Mulla on yksi tuttava, joka väitti, että sille jää verojen jälkeen työkyvyttömyyseläkettä noin 700-800e. Voiko se edes olla noin pieni raha? Eihän sillä edes eläisi kunnolla, koska vuokrakämppään menee valtaosa tuosta rahasta. Toki se ilmeisesti lasketaan tehdyistä työvuosista (paljonko olet veroja maksanut), vai miten se lasketaan? Kyseessä on nuori henkilö, joka ei ole tehnyt tietääkseni päivääkään vielä palkkatöitä. Aloin vähän epäillä tätä tarinaa.
Ja toinen kysymys. Voiko työkyvyttömyyseläkettä saada jotain muita tukia? Onko niissä siis sama juttu kuin tavallisilla työttömillä ja perustoimeentuloa saavilla, että ei voi saada esimerkiksi asumistukea, jos puolison tulot ylittävät jonkin rajan? Vai miten työkyvyttömyyseläkettä saavien kanssa menetellään?
Mä nyt kyselen näitä, koska mulle on alkanut tulla häiritsevä tunne siitä, että tän tuttavan puheista ehkä puolet vain on totta.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
N. 1300€ netto. Eipä tuolla juhlita eikä mt-ongelmat poistu.
Riippuu, paljonko on menot. Jos asumismenot saa 300 euroon (yhtiövastike) niin sitten on ok. Jos vuokraa maksaa niin sitten varmaan kädestä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkkeellä voi perustaa vaikka yrityksen jos siltä tuntuu ja saada pääomatuloja rajattomasti sen vaikuttamatta työkyvyttömyyseläkkeeseen.
Juu ja moni perustelee yrityksiä tuosta vaan kroonisen kipuhelvetin ja sen aiheuttaman univajeen ja aivosumun keskellä.
Aina löytyy niitä, jotka jaksavat kivoja ehdotella. Silti haluaisin nähdä edes yhden ihan kivuttoman ihmisen, joka nukkuu viikossa 20 tuntia läpi vuoden ja perustaa yrityksen siinä perheen pyörittämisen ohessa, toivomatta itku kurkussa edes niitä vartin unia.
Niinpä. Turhan ruusuinen kuva tulee kun lukee noita mitä voi tehdä työkyvyttömyyseläkkeellä. Totuus on kuitenkin omalla kohdallanikin se, että jos edes neljä päivää pystyisin tekemään kuukaudessa, vajaita luonnollisesti, niin olisi hienoa. Ei pelkoa
Ihan sama juttu. Aina kuulee, miten mahtavaa pitäisi olla. On aikaa olla ja nauttia...
Aika menee univajeen ja kivun takia horteessa. Jatkuvaa taistelua fysiikan kanssa ja aina joku ihminen haluaa jotakin, kun "sinullahan on aikaa". Ei vaan ymmärretä, että voimat ovat nollissa ja sen takia sitä eläkkeellä on.
Toinen mikä suorastaan vithuttaa, on se, että suututaan, kun en lähde konserttiin, festareille, reissuun tai tee muitakaan suunnitelmia. Ihmiset eivät vain ymmärrä, että ei se kipu katso onko kyseessä työ tai vapaa-ajalla oleva viihdyke. Ihan samalla tavalla joudun jättämään kaiken elämästäni pois.
Ja jos johonkin pystyn, voi se vaatia kuukausien levon ja toipumisen.
Minusta työkyvyttömien kuntoutukseen pitäis olla enemmän porkkanaa eli tuet ei poistu jos tekee 6kk tai jopa vuoden töitä.
Bruttona 3.840 e/kk, jäin työkyvyttömyyseläkkeelle 2022, 57 vuotiaana.
Jätetään se eläkkeen suuruus kateellisen persun arvailtavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta työkyvyttömien kuntoutukseen pitäis olla enemmän porkkanaa eli tuet ei poistu jos tekee 6kk tai jopa vuoden töitä.
Mitkä vtun tuet? Ei työkyvyttömät saa mitään tukia, vaan työeläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Ja toisaalta pysyvästi vammautuvien olisi kohtuullista saada edes sellainen eläke, jolla pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla työtuloraja 2500€/kk eli tuon verran voisi työskennellä sen vaikuttamatta eläkkeeseen, työtuloraja muuten nousee aina kun eläkekin nousee samalla prosentilla.
Miksi se on sitten kelan sivuilla se 800-900 euroa? Ja ei saa tehdä 2 kuukautta pitempää vuosittain.
Kela maksaa vain pieniä työkyvyttömyyseläkkeitä. Esimerkiksi Kevan työkyvyttömyyseläkkeellä oleva voi usein ansaita vaikkapa 2000 euroa joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
767,94 e+takuu eläke 189,75€
Asumistuen kanssa saan 1500 kaiken kaikkiaan. Haluaisin tehdä töitä mutta netto palkan pitää olla vähintään 500€ enemmän.
Miksi ihmeessä vähintää 500 euroa? Pienikin määrä työtunteja piristää kummasti. Ainakin minua.
Vierailija kirjoitti:
"Työkyvyttömyyseläkkeellä voi perustaa vaikka yrityksen jos siltä tuntuu ja saada pääomatuloja rajattomasti sen vaikuttamatta työkyvyttömyyseläkkeeseen."
Täh? Ihan oikeasti? Myönnetäänkö tuo työkyvyttömyyseläke yleensä kerralla joksikin tietyksi ajaksi vai miten sitä sitten seurataan? Vai seurataanko ollenkaan? Katkeaako se jossain kohtaa, jos huomataan, että joku onkin jo pidempään tienannut omalla yritystoiminnalla tai normaalissa palkkatyössä sievoisia summia?
En tiedä miten nämä menee jos saa eläkkeen Kelasta, mutta itse saan vakuutusyhtiöstä ja heidän säännöissä saan tehdä töitä 2 kk putkeen ja jos pidempään jatkuu, niin sitten eläke laitetaan tauolle.
1374e netto ja Kelalta lisäksi joku parikymppiä. Olisin halunnut/haluaisin takaisin työelämään, mutta toipumista ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla työtuloraja 2500€/kk eli tuon verran voisi työskennellä sen vaikuttamatta eläkkeeseen, työtuloraja muuten nousee aina kun eläkekin nousee samalla prosentilla.
Miksi se on sitten kelan sivuilla se 800-900 euroa? Ja ei saa tehdä 2 kuukautta pitempää vuosittain.
Summa on henkilökohtainen. Kirjaudu oman työeläkeyhtiön sivuille, niin saat oman palkkarajasi selville. Jos eläkkeen maksaa Kela, niin siellä on eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
767,94 e+takuu eläke 189,75€
Asumistuen kanssa saan 1500 kaiken kaikkiaan. Haluaisin tehdä töitä mutta netto palkan pitää olla vähintään 500€ enemmän.
Miksi ihmeessä vähintää 500 euroa? Pienikin määrä työtunteja piristää kummasti. Ainakin minua.
Koska olen tehnyt duunari hommia tuolla 200 netolla ja se ei todellakaan piristä. enemmänkin aiheuttaa korkeaa verenpainetta.
Mulla 30 työvuoden jälkeen työkyvyttömyyseläke olisi bruttona hieman yli 800 e. En tiedä mitä siitä veroja sitten menisi.
Eli voi kaverisi totta puhuakin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten nämä menee jos saa eläkkeen Kelasta, mutta itse saan vakuutusyhtiöstä ja heidän säännöissä saan tehdä töitä 2 kk putkeen ja jos pidempään jatkuu, niin sitten eläke laitetaan tauolle.
Ansaintarajasi sisällä saat nostaa palkkaa 12 kk vuodessa. Kuukausittaisen ansaintarajan saa ylittää, jos 1) sen tekee korkeintaan 2 perättäisen kuukauden aikana ja 2) vuositulo on korkeintaan 12 kertaa kuukausittainen ansaintaraja.
Olen nuori eläkeläinen. 1355,64€ on tarkka summa minkä saan ja siihen sisältyy kansaneläke, takuueläke sekä eläkkeensaajan asumistuki. Asumistuen osuus tuosta on n. 390€. Vuokrani on n. 550€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1350e nettona ja nyt täytyy myöntää etten ole tehnyt palkkatyötä elämäni sikana kuin maksimissaan kolme vuotta. Tuohon tulisi vielä päälle 230e asumistukea jos asuisin yksin. Tämä kaverisi saa varmaan jotain osittaista eikä siitä pitäisi mitään veroa mennä.
Sinulla on täytynyt olla kova palkka. Eläkkeeseen vaikuttaa todella paljon viimeisten 5 vuoden palkka. Sen perusteella määritellään tulevan ajan eläkekertymä. Tämä laskennallinen tulevan ajan eläke lisätään jo kertyneeseen eläkkeeseen.
Jokainen vuosi joka puuttuu siitä 5 vuodesta, pienentää eläkettä reippaasti.
10e tunti on ollut maksimi palkkani aikoinaan. Tein vain töitä uupumukseen asti.
Outoa, mun palkka sentään 22e/h ja tk-eläke 1870/1500e
Minäkin olen ollut yhteensä kolmisen vuotta pätkätöissä, ja eläkkeeni on takuueläke. Minulle ei laskettu ns. tulevaa aikaa.
Samaan aikaan työkyvyn arviossa oli muita joilla ei työhistoriaa sen enempää, mutta saivat huomattavasti isompaa kuntoutustukea, kun siihen parin tonnin palkan päälle laskettiin heillä se tulevan ajan osuus.
Vierailija kirjoitti:
No ei ne poistukaan. Eläkkeen voi laittaa lepäämään 3-24kk ajaksi ja tehdä töitä minkä lystää sen aikaa. Jos menee 25kk niin sitten loppuu eläke. Eläkkeensaajan asumistukeen voisi kyllä laittaa tämän vapaan tulon mikä nyt poistettiin asumistuesta. Se helpottaisi työn kokeilemista kun ei heti menisi tuki poikki, kun siitä terveydestä ei ole mitään takeita miten pitkään jaksaa.
Jos ei ole paljon töissä ollut, saa luultavasti tuon verran työeläkettä, sitten erikseen kelalta työkyvyttömyyseläkettä, ja jos asuu yksin niin saa eläkkeensaajan asumistukea.