Haluaako joku paljastaa, paljonko saa työkyvyttömyyseläkettä?
Jostain syystä täällä on aina oletuksena, että tällaiset keskustelut on tarkoitettu ihan vaan mollaamaan työttömiä tai työkyvyttömiä. Oma motiivi kysymiseen on ihan toinen.
Mulla on yksi tuttava, joka väitti, että sille jää verojen jälkeen työkyvyttömyyseläkettä noin 700-800e. Voiko se edes olla noin pieni raha? Eihän sillä edes eläisi kunnolla, koska vuokrakämppään menee valtaosa tuosta rahasta. Toki se ilmeisesti lasketaan tehdyistä työvuosista (paljonko olet veroja maksanut), vai miten se lasketaan? Kyseessä on nuori henkilö, joka ei ole tehnyt tietääkseni päivääkään vielä palkkatöitä. Aloin vähän epäillä tätä tarinaa.
Ja toinen kysymys. Voiko työkyvyttömyyseläkettä saada jotain muita tukia? Onko niissä siis sama juttu kuin tavallisilla työttömillä ja perustoimeentuloa saavilla, että ei voi saada esimerkiksi asumistukea, jos puolison tulot ylittävät jonkin rajan? Vai miten työkyvyttömyyseläkettä saavien kanssa menetellään?
Mä nyt kyselen näitä, koska mulle on alkanut tulla häiritsevä tunne siitä, että tän tuttavan puheista ehkä puolet vain on totta.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Mulla takuueläke ja kansaneläke yhteensä n. 860 euroa, taitaa olla se ihan minimimäärä? Muita tukia en saa ja ihan ok pärjään
No takuueläke on enemmän kyllä.
2500 €/kk, mutta kykenen tekemään jonkin verran duunia, joten vanhuuseläke kasvaa. Ammattitauti ja kuntoutuminen muihin töihin hankalaa.
Mun työkyvyttömyyseläke on 1100 € bruttona ja nettona. Kansaneläkkeen osuus tuosta on n. 350 €. Muita tukia en saa, koska miehen eläke on nettona tonnin enemmän kuin mulla. Tein pienipalkkaisia töitä liki 30 vuotta, viimeisessä palkkakuitissa bruttopalkka pari vuotta sitten oli 2020 €, ja iso osa töistä oli myös sellaisia, joista ei eläkettä kertynyt.
2600€ nyt kun on kahtena vuotena tullut isot korotukset. 22-vuotiaana eka kuntoutustuelle ja 23-vuotiaana pysyvä eläkepäätös fyysisestä sairaudesta. Tuohon tulee vielä parin vuoden sisään se 25% korotus, minkä jälkeen eläke on 3250€. Lukiosta aikalailla suoraan töihin kun hätäsesti oli 18v ehtinyt täyttää, niin ei tuo sairastuminen ollut niin paha katastrofi kuin se olisi opiskelijalle ollut.
Tuohon on mahdoton vastata, joku saa 700€ ja joku toinen 4000€/kk.
Sukulaiseni saa jotain 3700€/kk, maksajana vakuutusyhtiö, kun oli liikenneonnettomuudessa ja tuli rattijuopon yliajamaksaksi, juuri ylippilaaksi tulon jälkeen. Ja ainakin hänelle eläkkeeseen vaikutti hyvät arvosanat koulussa ja vanhempiensa korkea koulutustausta ja työura eläkkeen suuruutta laskettaessa ja millainen työura olisi ollut mahdollista saada.
Vierailija kirjoitti:
2500 €/kk, mutta kykenen tekemään jonkin verran duunia, joten vanhuuseläke kasvaa. Ammattitauti ja kuntoutuminen muihin töihin hankalaa.
Selittyykö korkea työkyvyyttömyyseläke ammattitaudilla, joka maksetaan työnantajien vakuutusten perusteella, eikä sitä maksa Kela.
Vierailija kirjoitti:
2600€ nyt kun on kahtena vuotena tullut isot korotukset. 22-vuotiaana eka kuntoutustuelle ja 23-vuotiaana pysyvä eläkepäätös fyysisestä sairaudesta. Tuohon tulee vielä parin vuoden sisään se 25% korotus, minkä jälkeen eläke on 3250€. Lukiosta aikalailla suoraan töihin kun hätäsesti oli 18v ehtinyt täyttää, niin ei tuo sairastuminen ollut niin paha katastrofi kuin se olisi opiskelijalle ollut.
Ei kuulosta uskottavalta, jos työkyvyttömyys johtuu sairaudesta, eikä työelämän tapaturmasta tai ammattitaudista, jossa huomioidaan mahdollinen työura eläkeikään asti.
Mita mita mita sina kysya. Mina saada 3200 kuusa ja lisa harkintavara raha. Sitte saada panna aina kun haluta.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon on mahdoton vastata, joku saa 700€ ja joku toinen 4000€/kk.
Sukulaiseni saa jotain 3700€/kk, maksajana vakuutusyhtiö, kun oli liikenneonnettomuudessa ja tuli rattijuopon yliajamaksaksi, juuri ylippilaaksi tulon jälkeen. Ja ainakin hänelle eläkkeeseen vaikutti hyvät arvosanat koulussa ja vanhempiensa korkea koulutustausta ja työura eläkkeen suuruutta laskettaessa ja millainen työura olisi ollut mahdollista saada.
Sukulaisesi eläke lasketaan eri tavalla kuin normaali työkyvyttömyyseläke, koska työkyvyttömyys johtuu liikennevahingosta, jossa hän on ollut syyttömänä osapuolena. Tällöin tosiaan arvioidaan, millaiseen ammattiin henkilö olisi todennäköisesti kouluttautunut, ja eläke on lähes sama kuin olisi palkka siitä työstä. Myös työtapaturman vuoksi työkyvyttömäksi joutuneen eläke on parempi kuin tavallinen työkyvyttömyyseläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta uskottavalta, jos työkyvyttömyys johtuu sairaudesta, eikä työelämän tapaturmasta tai ammattitaudista, jossa huomioidaan mahdollinen työura eläkeikään asti.
Kyllä työkyvyttömyyseläkkeessä huomioidaan myös ne tulevan ajan ansiot, jotka jää saamatta, kun työkyky menee. Eihän neljän vuoden työurasta, jossa oli myös sairauslomia, ihan mahdottoman suurta eläkettä ehdi kertyä. Tulevan ajan eläke lasketaan pääsääntöisesti viiden vuoden ansioiden perusteella, mutta jos on niin nuori ettei ole ehtinyt 18 vuotta täytettyään olla viittä vuotta töissä, se ansiotulojen keskiarvo lasketaan lyhyemmältä ajalta.
Tulevan ajan eläke lasketaan nuorilla siihen asti, kun täyttää 65v. Kyllähän siitä kohtuueläke tulee, kun lasketaan neljän vuoden työuran päälle 43 vuodelta tulevan ajan eläke. Ja tuo myöhemmin tuleva 25% korotus hyvittää sitä, ettei ehtinyt päästä niille paremmille palkoille, mihin terveenä olisi ollut mahdollisuus.
1100 euroa. Asumistukea en saa koska asun kumppanin kanssa joka käy töissä. Tällä rahalla ei juhlita inflaatiossa.
Mun tk-eläke on n. 970e. En saa muita tukia, koska puolison bruttopalkka on 2500e.
Olen 5-kymppinen ja ollut todellakin palkkatyössä mutta työk eläkkeeni on 900€/kk bruttona. Lisäksi pari sataa kelan kansaneläkettä joten totta taitaa ystäväsi puhua.
Nettona n.3900€, sisältää myös eläkkeen toisesta maasta. Olin IT-alalla kun tämä myönnettiin 2013. Nyt ikää on 49v.
Eräs tuntemani saa hiukan yli viisi tonnia bruttona kuukaudessa. Oli ehtinyt toimia yli 20 vuotta isopalkkaisissa hommissa.
Jos oikeasti kiinnostaa tämä työkyvyttömyyseläke ja miten se määräytyy eri tilanteissa, niin esimerkiksi täällä on kerrottu perusasioita:
https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/tyokyvyttomyysel…
Olen itse verotuksesta ja eläkkeistä kiinnostunut ja jollain surffailukierroksella löysin jopa sellaisen noin 100-sivuisen oppaan, joka oli tarkoitettu eläkeratkaisijoiden tueksi eläkkeen laskentaan. Siinä oli vielä tarkempaa nippelitietoa esim. siitä, miten sairauslomat huomioidaan keskiansioiden laskennassa.
Työkyvyttömyyseläke 1122 e/kk brutto + kelalta (muistaakseni) 156 e/kk brutto.
Muita tukia en saa puolison tulojen takia. Luulen, että saisin vähän asumistukea, jos asuisin yksin.
Minä tulen vain sairaaksi käydessäni töissä. Yksi päivä vaatii 4 päivää lepoa. Olo on aivan kammottava seuraavana päivänä. Seuraava vuorokausi menee jossain dissosiatiivisessa tyhjiössä. Toisaaltaa se tyhjä pää tuntuu mielenkiintoiselle. On niin uupunut ettei kykene edes ajattelemaan. Laihtuukin kun ei saa syötyä.