Haluaako joku paljastaa, paljonko saa työkyvyttömyyseläkettä?
Jostain syystä täällä on aina oletuksena, että tällaiset keskustelut on tarkoitettu ihan vaan mollaamaan työttömiä tai työkyvyttömiä. Oma motiivi kysymiseen on ihan toinen.
Mulla on yksi tuttava, joka väitti, että sille jää verojen jälkeen työkyvyttömyyseläkettä noin 700-800e. Voiko se edes olla noin pieni raha? Eihän sillä edes eläisi kunnolla, koska vuokrakämppään menee valtaosa tuosta rahasta. Toki se ilmeisesti lasketaan tehdyistä työvuosista (paljonko olet veroja maksanut), vai miten se lasketaan? Kyseessä on nuori henkilö, joka ei ole tehnyt tietääkseni päivääkään vielä palkkatöitä. Aloin vähän epäillä tätä tarinaa.
Ja toinen kysymys. Voiko työkyvyttömyyseläkettä saada jotain muita tukia? Onko niissä siis sama juttu kuin tavallisilla työttömillä ja perustoimeentuloa saavilla, että ei voi saada esimerkiksi asumistukea, jos puolison tulot ylittävät jonkin rajan? Vai miten työkyvyttömyyseläkettä saavien kanssa menetellään?
Mä nyt kyselen näitä, koska mulle on alkanut tulla häiritsevä tunne siitä, että tän tuttavan puheista ehkä puolet vain on totta.
Kommentit (174)
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Kuinkahan paljon tk-eläke on, jos on nelikymppisenä jäänyt eläkkeelle ja työvuosia ollut yht. 20 ja bruttopalkka ollut viimeiset 5 vuotta joku 3000€/kk?
Kun mun sukulaisella on tuollainen tilanne ja hän väittää olevansa erittäin pienituloinen.
Luultavasti noin 1800 e brutto.
Tuohan on mielestäni ihan hyvä eläke. Eläkkeellä ollessa ei edes kulu rahaa bensaan kun ei tarvii ajaa työmatkoja . Ja on aikaa ja energiaa esim kotona ruuan laittoon jne
Joo. ..pa joo. Minulla on paljon säästöjä. Jos saisin tuon noin 1500 e/kk, voisin hyvin olla terveenä ja energisenä muutaman vuoden tauolla työelämästä ja kokkailla ja harrastaa ja kattaa kuluja myös säästöistä. Se ei kuitenkaan ole realismia yhtään kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilu 2600€ netto. Suuruus määräytyy palkkatulojen mukaan mitä tehnyt ennen eläkettä. Minä olin kahdessa työpaikassa ennen työkyvyttömyyttä joten siksi eläke ihan kohtuullinen nyt. Mitään tukia en saa eläkkeen päälle.
2600 netto on yläkvartiilissa eli paljon enemmän kuin "kohtuullinen", saa olla kiitollinen.
Valitinko? Tuon eläkkeen eteen on tehty kymmeniä vuosia töitä. Ennen työkyvyttömyyttä tein kolmivuorotyötä ja vapaa-ajalla olin toisessa firmassa tekemässä tuurauksia. Olisiko sinusta samaan vuosiksi? Ja ei, työvyttömyyteni syy ei ollut burn out. Mun tuloista valtaosa menee lääkkeisiin, kuntoutukseen, fysioterapiaan ja kotisairaalahoitomaksuihin. Ja siinä ei ole mitään kadehdittavaa. Kiitollinen en kyllä osaa olla nykyisestä työkyvyttömyydestä ja kivuista. Vaihtaisin milloin vaan osia terveen ja työkykyisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilu 2600€ netto. Suuruus määräytyy palkkatulojen mukaan mitä tehnyt ennen eläkettä. Minä olin kahdessa työpaikassa ennen työkyvyttömyyttä joten siksi eläke ihan kohtuullinen nyt. Mitään tukia en saa eläkkeen päälle.
2600 netto on yläkvartiilissa eli paljon enemmän kuin "kohtuullinen", saa olla kiitollinen.
Valitinko? Tuon eläkkeen eteen on tehty kymmeniä vuosia töitä. Ennen työkyvyttömyyttä tein kolmivuorotyötä ja vapaa-ajalla olin toisessa firmassa tekemässä tuurauksia. Olisiko sinusta samaan vuosiksi? Ja ei, työvyttömyyteni syy ei ollut burn out. Mun tuloista valtaosa menee lääkkeisiin, kuntoutukseen, fysioterapiaan ja kotisairaalahoitomaksuihin. Ja siinä ei ole mitään kadehdittavaa. Kiitollinen en kyllä osaa olla nykyisestä työkyvyttömyydestä ja kivuista. Vaihtaisin
Puutuin vaan sanaan kohtuullinen. Eläkkeesi on parempi kuin kohtuullinen, yritä tiedostaa se.
Ja työteliäitä on muitakin kuin sinä. Olen työskennellyt vuosia pitkiä päiviä sairaudesta huolimatta yrittäjänä, kuten moni muukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti Kela maksaa työkyvyttömyyseläkettä niille, joille ei ole kertynyt ollenkaan työhistoriaa. Voi olla kyseessä syntymästään pysyvästi sairas tai vammainen ihminen. Työelämässä olleet saavat työkyvyttömyyseläkettä Kevalta, ainakin, jos on oltu valtion tai kunnan työssä. Menikö se näin?Suunnilleen. Itse olin kaupungilla töissä hieman alle vuoden, sekä erinäisissä palkattomissa 'työharjoitteluissa' muutaman voiden. Näistä ei kertynyt niin paljon eläkettä että Keva olisi ruvennut maksamaan, joten saan pelkkää takuueläkettä Kelalta. Eli sen 976,59€/kk.
Minä saan Kevalta eläkettä n. 70e. Kelalta saan kansaneläkkeen, ja koska nämä vielä yhdessäkin jäävät alle takuueläkkeen määrän, saan takuueläkkeen nimellä sen 117e.
Eli kaikki yhteensä ovat takuueläkkeen määrä.
Tietysti myös työeläkettä alle tietyn määrän kerryttänyt saa kansaneläkettä kelalta lisäksi, eli kai jos esim. on kertynyt 700e/kk, niin kansaneläkettä saa 459 päälle.
Saan nettona noin 1500, joista valtaosa työeläkeyhtiöltä ja parisataa kansaneläkkeenä. Päälle saan tienata 986 euroa. Tuloraja riippuu aiemmista tuloista. Muita tukia en itse tällä hetkellä saa, mutta eläkkeensaajan asumistukea sain aiemmin (silloin kun eläke oli pienempi eliennen kertakorotusta, joka työeläkkeisiin tulee alle 50-vuotiailla 5v jälkeen) ja myös eläkkeensaajan hoitotukea voi saada.
Takuueläke on 986 euroa ja siitä ei mene veroa, mutta on mahdollista, että kaverisi saa osatyökyvyttömyyseläkettä. Sitä maksetaan vain työeläkkeissä ja määrä on puolet täydestä työkyvyttömyyseläkkeestä.
Työkyvyttömyyseläkkeeseen lasketaan tulevan ajan osuus, jos on riittävästi työhistoriaa eli tuloja on viimeiseltä 10 vuodelta tietty määrä. Siksi itsekin saan työeläkettä yli 1000 euroa ja kansaneläkettä vain parisataa, vaikka työeläkettä ei niin paljon ehtinyt kertyä. Olin ollut töissä sairastumista edeltävät viisi vuotta ja eläke laskettiin sen mukaan, mitä olisin tienannut.
Eli sinänsä kannattaisi esim valmistua hyväpalkkaisen ammattiin mahdollisimman nuoressa iässä, tehdä 5000 e/kk hommia muutama vuosi ja jäädä tk-eläkkeelle alle 30v. Silloin työeläke on hyvä ja saa vielä maksimikertakorotukset. Lisäksi tuloraja on korkea ja päälle voi ansaita.
Paitsi että ei kannata, koska sairaus voi tehdä elämästä todellista kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Saan käteen 1480€/kk.
Puoliso käy töissä, eikä ole ollut tarvetta mihinkään tukiin. Työkyvyttömyyseläke on eläke, ei tukimuoto.
Töitä tk-eläkkeellä saa tehdä tiettyyn rajaan asti, mikä on henkilökohtainen.
Opiskella saa vaikka tohtoriksi asti, mutta opintotukea ei saa. Opiskelija-alennuksista en tiedä. Eläkeläisen edut saa, jos kehtaa näyttää korttiaan.
Mun kuntoutustuki eli määräaikainen työkyvyttömyyseläke oli just tuota luokkaa. Nyt opiskelen kuntoutusrahalla a käteen jää 1800€ plus kulukorvauksia n 600€/vuosi. Mies käy töissä, pari lasta on eikä muita tukia.
Työkyvyttömyyseläke brutto 2960€/kk ja netto 2224€/kk. Työnantajan vakuutusyhtiö maksaa kuukausittain.
N. 1 475 e/kk, netto. En saa muita tukia. Siirtymässä iän puolesta juuri vanhuuseläkkeelle. Tuolla tulee toimeen, mutta ei sillä mitään ostella. Lääkäri- ja lääke- ym. kulut vievät suuren osan, lisäksi vuokra korkea.
Vierailija kirjoitti:
50000e/kk
Pötyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla työtuloraja 2500€/kk eli tuon verran voisi työskennellä sen vaikuttamatta eläkkeeseen, työtuloraja muuten nousee aina kun eläkekin nousee samalla prosentilla.
Miksi se on sitten kelan sivuilla se 800-900 euroa? Ja ei saa tehdä 2 kuukautta pitempää vuosittain.
Jos saa kansaneläkettä, raja on takuueläkkeen suuruinen eli 986 euroa. Pelkkää työeläkettä saavilla raja määräytyy henkilökohtaisesti aiemman asiotason mukaan eli täydellä tk-eläkkeellä se on 40% ja osatyökyvyttömyyseläkkeellä 60% aiemmasta vakiintuneesta ansiotasosta. Ja 2 kk saa työskennellä niin että tuloraha voi ylittyä ilman että tarvitsee laittaa eläkettä lepäämään. Jos työskentelee kolme kuukautta tai yli, eläke pitää laittaa lepäämään. Se voi olla lepäämässä korkeintaan kaksi vuotta, jonka jälkeen se lakkautetaan.
Valtaosa työkyvyttömyyseläkeläisistä joko sairastaa tai ovat esim. kuntoutusta vaille ja tästä syystä työkyvyttömiä. Ja lääkkeet ja hoidot maksaa. Eläkkeellä rahat kuluut hoito-, lääke- ja matkakulukattoihin ja niiden täyttymisenkin jälkeen itselläni menee silti tuhansia euroja osastohoitoihin, viime vuonna kaikkinensa yli 5000€ sairauden hoitoon. Sen kun jaat 12 kuukaudelle niin kertyyhän sitä kuukausittain maksettavaa. Sairaalassa olostakin joutuu maksamaan alennettua päivämaksua vaikka hoitomaksukatto olisikin täynnä. Tämän lisäksi saan (maksan) kotisairaalan käynneistä. Ja ei ole energiaa kotona mihinkään.