Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaako joku paljastaa, paljonko saa työkyvyttömyyseläkettä?

Vierailija
12.01.2024 |

Jostain syystä täällä on aina oletuksena, että tällaiset keskustelut on tarkoitettu ihan vaan mollaamaan työttömiä tai työkyvyttömiä. Oma motiivi kysymiseen on ihan toinen.

Mulla on yksi tuttava, joka väitti, että sille jää verojen jälkeen työkyvyttömyyseläkettä noin 700-800e. Voiko se edes olla noin pieni raha? Eihän sillä edes eläisi kunnolla, koska vuokrakämppään menee valtaosa tuosta rahasta. Toki se ilmeisesti lasketaan tehdyistä työvuosista (paljonko olet veroja maksanut), vai miten se lasketaan? Kyseessä on nuori henkilö, joka ei ole tehnyt tietääkseni päivääkään vielä palkkatöitä. Aloin vähän epäillä tätä tarinaa.

Ja toinen kysymys. Voiko työkyvyttömyyseläkettä saada jotain muita tukia? Onko niissä siis sama juttu kuin tavallisilla työttömillä ja perustoimeentuloa saavilla, että ei voi saada esimerkiksi asumistukea, jos puolison tulot ylittävät jonkin rajan? Vai miten työkyvyttömyyseläkettä saavien kanssa menetellään?

Mä nyt kyselen näitä, koska mulle on alkanut tulla häiritsevä tunne siitä, että tän tuttavan puheista ehkä puolet vain on totta.

Kommentit (174)

Vierailija
121/174 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä jaksa työpäivän jälkeen mitään tehdä, lapset syö valmisruokia. Mutta teen sijaisuuksia ja olen työkkärin listoilla. Ollut neurologinen sairaus lapsena. 

En ymmärrä miten jotkut pääsevät eläkkeelle. 

Aina kun on kokous joudun ottamaan sairaslomaa tai lomapäivän, kun en pysty olemaan siellä. 

Ja nyt poistetaan työttömyystuista lapsikorotukset ja ansiosidonnaista leikataan. 

Joudun aina uuteen työpaikkaan, kun kuulemma olen liian hidas niin en pääse samaan työpaikkaan koskaan takaisin. 

Aivot väsyvät enkä pysty ymmärtämään asioita ja tekemään yhtä nopeasti kuin muut. 

En käsitä miten joku voi päästä tosta vaan nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle.

Itsellä paljon pitkiä sairaalajaksoja lapsena ja tajuttomuuskohtauksia. 

Miten voi päästä jo 20 - vuotiaana sairaseläkkeelle.

Minä olen kohta 50. Kävin muutaman kurssinkin 5 kertaan, siis saman kurssin, tutkinto oli muuten valmis. Mutta kun aivot ei toimi niinkuin muilla. 

Vierailija
122/174 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla takuueläke ja kansaneläke yhteensä n. 860 euroa, taitaa olla se ihan minimimäärä? Muita tukia en saa ja ihan ok pärjään

Miten asut ja kuka maksaa asumisesi? Tuolla summalla ei  nimittäin makseta sekä vuokraa että muita elämisen kuluja. Onko sinulla puoliso, joka maksaa loput?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/174 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkkeellä voi perustaa vaikka yrityksen jos siltä tuntuu ja saada pääomatuloja rajattomasti sen vaikuttamatta työkyvyttömyyseläkkeeseen.

Tämä on tk eläkeläisille todella hyvä mahdollisuus, se tarjoaa väylän osallistua työelämään oman jaksamisen ja voimavarojen mukaisesti, monilla kun työkyky vaihtelee tunneittain/päivittäin/viikottain/kuukausittain/vuosittain. Monien sairauksien kohdalla kodin ulkopuolinen kellokortitettu työelämä ei ole enää realistinen vaihtoehto pysyvien rajoitteiden takia, eikä kaikilla aloilla ole mahdollisuutta tehdä 75% tehoilla 50% työaikaa. 

Omalla toiminimellä/yrityksen kautta voi valikoida paremmin miten paljon töitä tekee ja millaisia töitä tekee, toki hieman ammatistakin riippuen. Jollekin voi sopia kesäkahvilan pitäminen, toiselle kausittaiset keikkatyöt kuten lumenpudotustyöt tai Lapin matkailualan työt, festarityöt tai satunnaiset valokuvauskeikat. 

Kotoa käsin voi etäopiskella uuden ammatin ja jatkaa siitä oman firman perustamisen kautta tehden freelance/käännös töitä, puhelinmyyntiä, koodausta/it tukea, aspaa, sisällöntuotantoa, perustaa nettikaupan tai myydä taidettaan.

Kotoa käsin tehtävissä toiminimi yrityksissä tulo ei useinkaan tule tasaisesti, joten ehdottomien tulorajojen kanssa olisi todella hankalaa pelata ja useimmat varmaankin jättäisivät kokonaan yrittämättä sanktioiden pelossa. Esim kuvanveistäjä tienaa 2 vuoden työstään kertalaakilla 10 000 euroa, mutta uusia tuloja ei sen jälkeen tulekaan 1-2 vuoteen riippuen miten työkunto vaihtelee. Nettikaupassa menekki voi olla kovaa sesonkina muutaman viikon tai kuukauden vuodesta, muuten myynti on vähäistä. 

Tämä järjestely avaa suht riskittömiä mahdollisuuksia kokeilla aivan uuttakin alaa ja ammattia. Yrittämisen avulla myös takaportti työelämään pysyy paremmin auki jos työkyky joskus palautuukin ennalleen (mahdollinen aiempi osaaminen ei välttämättä ehdi vanhentua). 

Vierailija
124/174 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku sanoa miten vanhempainvapaat vaikuttaa osatyökyvyttömyysrlääkkeeseen? 

Vierailija
125/174 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1336 e nettona. Mukana on eläkkeensaajan hoitotuki jonka saa jos on henkilökohtainen avustaja kuten minulla on. 

Vierailija
126/174 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ihmetteli täällä, miten tk eläkkeissä on niin suuria eroja. Onhan melko luonnollista, että 20 vuotias joka hädin tuskin ehti tehdä töitä saa vähemmän tk eläkettä kuin 50 vuotias joka ehti tehdä töitä 25 vuotta 3000-4000 bruttopalkalla. 

Hieno järjestelmä joka turvaa meidän kaikkien toimeentulon vakavassa paikassa. 

Ei kannata kadehtia tk eläkeläisiä, on kuitenkin melkoinen sosiaalinen arvonlasku monien silmissä, etenkin jos olet nuorempi ihminen. Eikä sinne helpolla pääse tänä päivänä vaan ihan syystä. Moni jää myös kaipaamaan työelämän sosiaalista ulottuvuutta. 

Vierailija
127/174 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ihmetteli täällä, miten tk eläkkeissä on niin suuria eroja. Onhan melko luonnollista, että 20 vuotias joka hädin tuskin ehti tehdä töitä saa vähemmän tk eläkettä kuin 50 vuotias joka ehti tehdä töitä 25 vuotta 3000-4000 bruttopalkalla. 

Hieno järjestelmä joka turvaa meidän kaikkien toimeentulon vakavassa paikassa. 

Ei kannata kadehtia tk eläkeläisiä, on kuitenkin melkoinen sosiaalinen arvonlasku monien silmissä, etenkin jos olet nuorempi ihminen. Eikä sinne helpolla pääse tänä päivänä vaan ihan syystä. Moni jää myös kaipaamaan työelämän sosiaalista ulottuvuutta. 

Sosiaalinen ulottuvuus on aivoille ihan pahinta sen vähänkin energia hukkaan laittamista. teen fyysistä työtä ja olen henkisesti aivan raunio työpäivän jälkeen ja menee monta päivää toipua kun olen jossain ihme transsissa sen jälkeen pitkään. Ei mikään ajatus liiku kun olen niin loppuun asti uupunut. Nyt pääsen koittamaan puolikasta ja ilman liiallista sosiaalisuutta. Toivon että tämä toimisi. Työni ei kuormita, se on ihmiset siellä työpaikalla. Kun ne poistaisi ja saisin vain tehdä työni.

Vierailija
128/174 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuueläkkeen saan.

Vierailija
129/174 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä jaksa työpäivän jälkeen mitään tehdä, lapset syö valmisruokia. Mutta teen sijaisuuksia ja olen työkkärin listoilla. Ollut neurologinen sairaus lapsena. 

En ymmärrä miten jotkut pääsevät eläkkeelle. 

Aina kun on kokous joudun ottamaan sairaslomaa tai lomapäivän, kun en pysty olemaan siellä. 

Ja nyt poistetaan työttömyystuista lapsikorotukset ja ansiosidonnaista leikataan. 

Joudun aina uuteen työpaikkaan, kun kuulemma olen liian hidas niin en pääse samaan työpaikkaan koskaan takaisin. 

Aivot väsyvät enkä pysty ymmärtämään asioita ja tekemään yhtä nopeasti kuin muut. 

En käsitä miten joku voi päästä tosta vaan nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle.

Itsellä paljon pitkiä sairaalajaksoja lapsena ja tajuttomuuskohtauksia. 

Miten

Vuoden kun on sairauslomalla niin siitä joutuu tk-eläkkeelle

Vierailija
130/174 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyky-eläke reilut 2.500€/kk/netto.

Työtä saisin tehdä n.2.600€/kk/brutto.

Parhaana vuonna olen tehnyt n.10.000€/v.töitä

Kannattaa olla varovainen tässä työnteossa,koska eläkevakuutusyhtiö tarkkailee tuloja ja voi keskeyttää maksamisen jos tulot säännöllisiä ja kohtuupalkkaisia!-Voivat keskeyttää maksamisen ja todetessaan työkykyiseksi-perua tyky-eläkkeen ja periä satojatuhansia€:ja takaisin.(...vastikään mies tuomittiin menettämään tyky-eläkkeensä ja korvauksiin,koska niskavaiva ei estänyt toimimasta jääkiekkomaalivahtina harrastuksissaan).

Uskosin,että e-vakuutusyhtiö voi seurata myös potilaskertomuksia ja lääkityksen noutoja ?

Ei kannata kadehtia tykyläisiä ,koska joskus luin,että ka.miehet elävät 20-vuotta vähemmän eläkkeellä vrt .terveisiin eläkkeelle pääseviin.

"Työ on aina parasta terapiaa"!

,,,& aina ajattoman lorvailun voittaa !

Vierailija
131/174 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan 2300€/kk käteen

-43w

Vierailija
132/174 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini sai aikanaan tk-eläkettä n. 1 000 e/kk. Oma tk-eläke nyt hieman alle 1 300 e/kk (työelämässä n. 30 v.). Tämä siis nettona. Tk-eläke määräytyy sen mukaan, mitä olet ansainnut ja mahd. tulisit ansaitsemaan jne. eli vaihtelee todella paljon henkilön työn, työssäolovuosien ja palkan mukaan. Tk-eläkkeellä oleva voi hakea KELAn tukia, mikäli edellytykset täyttyvät.

Mahtavaa, tk-eläkkeellä jo toisessa polvessa.

Vierailija
133/174 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta työkyvyttömien kuntoutukseen pitäis olla enemmän porkkanaa eli tuet ei poistu jos tekee 6kk tai jopa vuoden töitä.

No ei ne poistukaan. Eläkkeen voi laittaa lepäämään 3-24kk ajaksi ja tehdä töitä minkä lystää sen aikaa. Jos menee 25kk niin sitten loppuu eläke. Eläkkeensaajan asumistukeen voisi kyllä laittaa tämän vapaan tulon mikä nyt poistettiin asumistuesta. Se helpottaisi työn kokeilemista kun ei heti menisi tuki poikki, kun siitä terveydestä ei ole mitään takeita miten pitkään jaksaa.

Höpö höpö

Eläke laitetaan lepäämään siten että ansiotulon mukaan eli mukaan kuuluu lomarahat ym. eli vaikka työt loppuu 24kk sisällä niin silloin sinulla on ANSIOTULOA yli 24kk jälkeen (koska lomarahat ym tulee jälkikäteen työ suhte

Niin siksi kerroin miten asia menee KELAN puolella. Työeläkeyhtiöillä on omat jutut.

Vierailija
134/174 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkkeellä voi perustaa vaikka yrityksen jos siltä tuntuu ja saada pääomatuloja rajattomasti sen vaikuttamatta työkyvyttömyyseläkkeeseen.

Tämä on tk eläkeläisille todella hyvä mahdollisuus, se tarjoaa väylän osallistua työelämään oman jaksamisen ja voimavarojen mukaisesti, monilla kun työkyky vaihtelee tunneittain/päivittäin/viikottain/kuukausittain/vuosittain. Monien sairauksien kohdalla kodin ulkopuolinen kellokortitettu työelämä ei ole enää realistinen vaihtoehto pysyvien rajoitteiden takia, eikä kaikilla aloilla ole mahdollisuutta tehdä 75% tehoilla 50% työaikaa. 

Omalla toiminimellä/yrityksen kautta voi valikoida paremmin miten paljon töitä tekee ja millaisia töitä tekee, toki hieman ammatistakin riippuen. Jollekin voi sopia kesäkahvilan pitäminen, toiselle kausittaiset keikkatyöt kuten lumenpudotustyöt tai Lapin matkailualan työt,

Työkyvyttömyyseläkeläinen ei saa lainaa. En tiedä saako yritys startti rahaakaan?

Vierailija
135/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2350€/kk käteen

-Marja 44v

136/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan paljon tk-eläke on, jos on nelikymppisenä jäänyt eläkkeelle ja työvuosia ollut yht. 20 ja bruttopalkka ollut viimeiset 5 vuotta joku 3000€/kk?

Kun mun sukulaisella on tuollainen tilanne ja hän väittää olevansa erittäin pienituloinen.

Vierailija
137/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Kuinkahan paljon tk-eläke on, jos on nelikymppisenä jäänyt eläkkeelle ja työvuosia ollut yht. 20 ja bruttopalkka ollut viimeiset 5 vuotta joku 3000€/kk?

Kun mun sukulaisella on tuollainen tilanne ja hän väittää olevansa erittäin pienituloinen.

Luultavasti noin 1800 e brutto.

Vierailija
138/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Normaalia eläkettä noilla tuloilla saa noin 30€ x 20 vuotta = noin 600€ eli ei edes sitä minimieläkettä

(eläkertymä 30€ tulee 30000 vuosituloista taulukon mukaan. Jos tienaa esim 65000€/vuosi on eläkekertymä noin 70€/vuosi)

70€ x 20 vuotta = 1400€

Vierailija
139/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän unohdin tarkistaa Kevan sivuilta. Kohta vuosi sairaslomaa takana, mutta yritän päästä kuntoutustuen turvin opiskelemaan uutta alaa. Kuntoutustuesta näytti arvioksi 2500e, joka on 100e enemmän kuin mitä olen nykyisessä työssäni tienannut?

Vierailija
140/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen, joka tuntee olevansa liian uupunut työelämään, tässäkin ketjussa, on täysin oikeutettu ja vapaa hakeutumaan lääkärille kertomaan tilanteestaan ja saa sitten sieltä apua, jos tilanne katsotaan sellaiseksi. Niin se on kaikilla muillakin mennyt ja säännöt ovat kaikille samat. 

Monella on ollut epäämisiä ja lisäkyselyitä matkan varrella eikä eläkettä ole saanut tuosta vaan vaan. Jos on riittävän sairas, eläkkeen toki saa. Sitäkään ei saa yleensä suoraan vaan aluksi määräaikaisina pätkinä.

Kaksi ystävääni lyhyellä työuralla ovat mt-eläkeläisiä ja ovat kyllä erittäin pienissä rahavaroissa, koska vuosikymmeniä ollut vain eläke täyden palkan sijaan.