Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaako joku paljastaa, paljonko saa työkyvyttömyyseläkettä?

Vierailija
12.01.2024 |

Jostain syystä täällä on aina oletuksena, että tällaiset keskustelut on tarkoitettu ihan vaan mollaamaan työttömiä tai työkyvyttömiä. Oma motiivi kysymiseen on ihan toinen.

Mulla on yksi tuttava, joka väitti, että sille jää verojen jälkeen työkyvyttömyyseläkettä noin 700-800e. Voiko se edes olla noin pieni raha? Eihän sillä edes eläisi kunnolla, koska vuokrakämppään menee valtaosa tuosta rahasta. Toki se ilmeisesti lasketaan tehdyistä työvuosista (paljonko olet veroja maksanut), vai miten se lasketaan? Kyseessä on nuori henkilö, joka ei ole tehnyt tietääkseni päivääkään vielä palkkatöitä. Aloin vähän epäillä tätä tarinaa.

Ja toinen kysymys. Voiko työkyvyttömyyseläkettä saada jotain muita tukia? Onko niissä siis sama juttu kuin tavallisilla työttömillä ja perustoimeentuloa saavilla, että ei voi saada esimerkiksi asumistukea, jos puolison tulot ylittävät jonkin rajan? Vai miten työkyvyttömyyseläkettä saavien kanssa menetellään?

Mä nyt kyselen näitä, koska mulle on alkanut tulla häiritsevä tunne siitä, että tän tuttavan puheista ehkä puolet vain on totta.

Kommentit (174)

Vierailija
141/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini sai aikanaan tk-eläkettä n. 1 000 e/kk. Oma tk-eläke nyt hieman alle 1 300 e/kk (työelämässä n. 30 v.). Tämä siis nettona. Tk-eläke määräytyy sen mukaan, mitä olet ansainnut ja mahd. tulisit ansaitsemaan jne. eli vaihtelee todella paljon henkilön työn, työssäolovuosien ja palkan mukaan. Tk-eläkkeellä oleva voi hakea KELAn tukia, mikäli edellytykset täyttyvät.

Mahtavaa, tk-eläkkeellä jo toisessa polvessa.

Luuletko, että hänestä on mahtavaa syntyä perheeseen, joka altisti työkyvyttömyydelle vai mielummin turvalliseen perheeseen, jossa äiti opettaja ja isä insinööri ja todennäköisyys terveelle ja menestyneelle elämälle moninkertainen?

Vierailija
142/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini sai aikanaan tk-eläkettä n. 1 000 e/kk. Oma tk-eläke nyt hieman alle 1 300 e/kk (työelämässä n. 30 v.). Tämä siis nettona. Tk-eläke määräytyy sen mukaan, mitä olet ansainnut ja mahd. tulisit ansaitsemaan jne. eli vaihtelee todella paljon henkilön työn, työssäolovuosien ja palkan mukaan. Tk-eläkkeellä oleva voi hakea KELAn tukia, mikäli edellytykset täyttyvät.

Ei kannata ilkkua, kun et itse tiedä, joudutko jossain vaiheessa työkyvyttömyyseläkkeelle. Paitsi, jos olet jo nyt vanhuuseläkkeellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että hänestä on mahtavaa syntyä perheeseen, joka altisti työkyvyttömyydelle vai mielummin turvalliseen perheeseen, jossa äiti opettaja ja isä insinööri ja todennäköisyys terveelle ja menestyneelle elämälle moninkertainen?

Eihän tuossa ole kerrottu, mistä syystä he joutuivat työkyvyttömyyseläkkeelle? Niin joutui oma äitinikin muutama vuosi ennen vanhuuseläkeikää, kun loukkasi jalkansa onnettomuudessa sen verran pahasti. Minä jouduin fyysisen sairauden takia viisikymppisenä, mutta töissä olin ehtinyt käydä jo 30 vuoden ajan ennen sitä.

Vierailija
144/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole kerrottu, mistä syystä he joutuivat työkyvyttömyy

Silloin ei oikein voi käyttää termiä toisessa polvessa, ellei olla telottu itseään kännissä.

Vierailija
145/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole k

Tuota termiä käytti vain tuo vttuilija.

Vierailija
146/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just sille vittulijalle vastasinkin, että varmaan jokainen, jos saa valita, syntyy mielummin perheeseen, joka valmistaa hyvään elämään kuin sellaiseen, joka romuttaa terveyden.

147/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Kuinkahan paljon tk-eläke on, jos on nelikymppisenä jäänyt eläkkeelle ja työvuosia ollut yht. 20 ja bruttopalkka ollut viimeiset 5 vuotta joku 3000€/kk?

Kun mun sukulaisella on tuollainen tilanne ja hän väittää olevansa erittäin pienituloinen.

Luultavasti noin 1800 e brutto.

Tuohan on mielestäni ihan hyvä eläke. Eläkkeellä ollessa ei edes kulu rahaa bensaan kun ei tarvii ajaa työmatkoja . Ja on aikaa ja energiaa esim kotona ruuan laittoon jne

Vierailija
148/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Kuinkahan paljon tk-eläke on, jos on nelikymppisenä jäänyt eläkkeelle ja työvuosia ollut yht. 20 ja bruttopalkka ollut viimeiset 5 vuotta joku 3000€/kk?

Kun mun sukulaisella on tuollainen tilanne ja hän väittää olevansa erittäin pienituloinen.

Tuohan on mielestäni ihan hyvä eläke. Eläkkeellä ollessa ei edes kulu rahaa bensaan kun ei tarvii ajaa työmatkoja . Ja on aikaa ja energiaa esim kotona ruuan laittoon jne

Siis mielestäsi olisi ok saada noin 1500 e käteen koko loppuelämä ja pärjätä sillä? No, bensat voisi unohtaa, kun ei olisi varaa autoon ja olisi sitten kiva viettää seuraavat 45 vuotta kotona kokkaillen? Lisäksi yleensä se sairaus, joka on johtanut eläkkeeseen, aiheuttaa hoitokuluja.

Vierailija
149/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Unohtuiko se, että henkilö on niin sairas, ettei hän pysty työhön. On täysin mahdollista, ettei hän kykene kokkailuunkaan tai sitten se onkin ainoa, mihin hän pystyy. Olen ollut sairaslomalla vuoden enkä ole kokkaillut yhtään sen enempää kuin työarkenakaan. Se sairaus on vienyt sen mitä työ normaalisti vie ja enemmänkin. Normaalisti jäi enemmän voimia työpäivän tai viikon jälkeen kuin nyt ilman työtä.

Vierailija
150/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on ollut yli 3500 e brutto ja olen vuoden saanut sairaspäivärahaa 1600 e netto. Lisäksi sairauden tehokkaaseen hoitoon menee 300 - 500 e/kk niin ei tällä mitenkään juhlita vaan säästöt hupenevat, kun rahaa ei jää yhtään yli asunnon, vanhan auton ja ruoan jälkeen, aina ei kata edes niitä. Tietysti jos jättäisin oman kuntoutuksen väliin ja alistuisin loppuelämäkseni työkyvyttömäksi, voisin selvitä 50 euron hoitokuluilla, mutta se ei olisi oma eikä yhteiskunnan etu.

Vierailija
151/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

976.56€/kk, josta pakollisiin asumismenoihin noin puolet ja ei-pakollisiin (internet, puhelin) noin viidennes. Jäljelle jää noin 250€/kk, joka on kuun ruokabudgetti + muut menot (vaatteet, yms.)

Vierailija
152/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Edelliseen toki sisältyy myös lääkkeet, matkakulut, yms. joihin menee ~300€/kk. Vammaiskuljetusten omavastuu on kasvanut vuosi vuodelta, ja toisin kuin KELA-kuljetuksissa, niissä ei ole hintakattoa. Tässä kuussa tuli neljän kuukauden omavastuu kerralla takautuvasti kun laskutus takkuaa, ~550€/kk.)

Vierailija
153/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla työtuloraja 2500€/kk eli tuon verran voisi työskennellä sen vaikuttamatta eläkkeeseen, työtuloraja muuten nousee aina kun eläkekin nousee samalla prosentilla.

Miksi se on sitten kelan sivuilla se 800-900 euroa? Ja ei saa tehdä 2 kuukautta pitempää vuosittain.

Kela maksaa vain pieniä työkyvyttömyyseläkkeitä. Esimerkiksi Kevan työkyvyttömyyseläkkeellä oleva voi usein ansaita vaikkapa 2000 euroa joka kuukausi.

Ilmeisesti Kela maksaa työkyvyttömyyseläkettä niille, joille ei ole kertynyt ollenkaan työhistoriaa. Voi olla kyseessä  syntymästään  pysyvästi sairas tai vammainen ihminen. Työelämässä olleet saavat työkyvyttömyyseläkettä Kevalta, ainakin, jos on oltu valtion tai kunnan työssä. Menikö se näin?

Vierailija
154/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan käteen 1480€/kk.

Puoliso käy töissä, eikä ole ollut tarvetta mihinkään tukiin. Työkyvyttömyyseläke on eläke, ei tukimuoto. 

Töitä tk-eläkkeellä saa tehdä tiettyyn rajaan asti, mikä on henkilökohtainen.

Opiskella saa vaikka tohtoriksi asti, mutta opintotukea ei saa. Opiskelija-alennuksista en tiedä. Eläkeläisen edut saa, jos kehtaa näyttää korttiaan.

Saako työkyvyttömyyseläkkeellä tosiaan opiskella?

Onkos tämä se "eläke", mikä myönnetään vuodeksi kerrallaan? Saahan sen aikana tehdä töitäkin ettei se vaikuta siihen, tyyliin 40% siitä tuesta voi tienata. 

Vierailija
155/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Mikä energia? Olen vuoden kestävällä sairaslomalla ja raskaissa syöpähoidoissa koko ajan. Nukun suurimman osan päivästä. Jos tästä seuraa työkyvyttömyys niin bruttoni on n 1000 euroa/kk .

Vierailija
156/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1400 e/kk nettona.

Noin paljon. Sehän on melkein suomalaisen normaali eläke. Miten on mahdollista 😳?

Joo, vähän tuli samat ajatukset. Mutta käsi sydämellä: kuka oikeasti haluaa olla pitkäaikaissairas tai että olisi saanut pahoja vammoja jossain onnettomuudessa tai rikoksen uhrina?

Vierailija
157/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti Kela maksaa työkyvyttömyyseläkettä niille, joille ei ole kertynyt ollenkaan työhistoriaa. Voi olla kyseessä  syntymästään  pysyvästi sairas tai vammainen ihminen. Työelämässä olleet saavat työkyvyttömyyseläkettä Kevalta, ainakin, jos on oltu valtion tai kunnan työssä. Menikö se näin?

Suunnilleen. Itse olin kaupungilla töissä hieman alle vuoden, sekä erinäisissä palkattomissa 'työharjoitteluissa' muutaman voiden. Näistä ei kertynyt niin paljon eläkettä että Keva olisi ruvennut maksamaan, joten saan pelkkää takuueläkettä Kelalta. Eli sen 976,59€/kk.

Vierailija
158/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu 2600€ netto. Suuruus määräytyy palkkatulojen mukaan mitä tehnyt ennen eläkettä. Minä olin kahdessa työpaikassa ennen työkyvyttömyyttä joten siksi eläke ihan kohtuullinen nyt. Mitään tukia en saa eläkkeen päälle.

Vierailija
159/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1400 e/kk nettona.

Noin paljon. Sehän on melkein suomalaisen normaali eläke. Miten on mahdollista 😳?

Joo, vähän tuli samat ajatukset. Mutta käsi sydämellä: kuka oikeasti haluaa olla pitkäaikaissairas tai että olisi saanut pahoja vammoja jossain onnettomuudessa tai rikoksen uhrina?

Senhän KUULUU vastata ihmisen normaalia eläkettä! Millä sen sairaan muuten pitäisi elää?

Mutta moni pelkää taloudellista ahdinkoa vanhuuseläkeläisenä. Haluaisitko lyhentää palkan ansaitsemista kymmenen vuotta,  kaksikymmentä, kolmekymmentä? Ja lisäksi sairaus fyysisine, henkisine ja taloudellisine raskauksineen ja rajoituksineen päälle.

Vierailija
160/174 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilu 2600€ netto. Suuruus määräytyy palkkatulojen mukaan mitä tehnyt ennen eläkettä. Minä olin kahdessa työpaikassa ennen työkyvyttömyyttä joten siksi eläke ihan kohtuullinen nyt. Mitään tukia en saa eläkkeen päälle.

2600 netto on yläkvartiilissa eli paljon enemmän kuin "kohtuullinen", saa olla kiitollinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi