Mistä sellainen puhetyyli johtuu missä toistellaan toisen nimeä?
Miksi, miksi, miksi. Niin ärsyttävää eikä sovi suomenkieleen. Tällaisesta puhetyylistä tulee mieleen kehno manipulointiyritys tai halu muuten vaan päästä niskan päälle. Todella iljettävää.
Kommentit (55)
Tämä! Uudessa työpaikassani on 50+ nainen joka toistelee etunimeäni puhuessaan minulle. Minua ärsyttää. En kehtaa sanoa mitään. Tekeekö hän sen tietoisesti? Mitä se tarkoittaa?
Lukenut liikaa "Miten saan ystäviä..." -kirjaa - jenkkihapatusta siis.
Tossa on joku mielistelyn halu ja nimenomaan yritetään saada sen toisen huomio. "Punainen lippu" hmisestä joka tekee näin.
Tosiaan jenkeissä ainakin tehdään tuota - puhutellaan nimellä ja toistellaan sitä kaiken aikaa. Ei minustakaan ole yhtään suomalainen tapa.
Suomalaiset välttelevästi kiintyneet eivät pidä kun heidän nimensä mainitaan.
Tosi ahdistavaa jos asiakkaat tekee näin. Yleensä heistä tulee jotenkin outo energia :D
Suomalaiseen tyyliin ei kuulu toistella etunimeä sähköpostiviesteissäkään. On työelämässä todella iso punainen lippu tämä.
On kyllä omituinen tapa, vaikka en sitä pahalla otakaan. Minusta nimeä käytetään kun halutaan tietyn henkilön huomio, mutta kahden kesken puhuessa juttukumppanin pitäisi tietää jo kenelle puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Tossa on joku mielistelyn halu ja nimenomaan yritetään saada sen toisen huomio. "Punainen lippu" hmisestä joka tekee näin.
Tai huomiointia ja asiallisuutta.
Telkkarissa Ari Hakahuhta tekee tätä kommentoidessaan uutistenlukijan pyynnöstä.
Sillä on tarkoitus ALENTAA puhuteltavaa.
Aika teennäinen vaikutelmahan tuollaisesta tulee.
Mun työpaikalla (kuulin myöhemmin) oli vedetty totaaliherneet nenään tuosta tavasta. Kuulemma puhuin alentuvasti kuin olisin ollut kuninkaallinen ja he mun alamaisia. Puhun kuitenkin noin miehelleni ja lapsillenikin eikä ne ole moksiskaan. Saatan sanoa puhelimessa lapselleni"milloin Anni (nimi keksitty) olet tulossa tänne päin?" Tai "voi Mikko (nimi keksitty) kun olet tehnyt hyvää ruokaa!". On tapa ja hyvällä tarkoitettu :).
Vierailija kirjoitti:
Vain heikkoitsetuntoinen ajattelee noin.
99% varmuudella sellainen henkilö on töissä pöhinäpajassa eli liittymämyyjänä tai muissa puhelinmyyntihommissa. Niissä näytetään hyvää pöhinää sillä että toistellaan nimiä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiseen tyyliin ei kuulu toistella etunimeä sähköpostiviesteissäkään. On työelämässä todella iso punainen lippu tämä.
Noin asia oli ehkä 15v sitten. Nykyisin lähes kaikki viestit alkavat "Hei Sinikka" tyylillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kysymys itsetunnosta. Tietyissä ammateissa opetetaan puhuttelemaan nimellä, jotta puhuteltava tietäisi paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kysymys itsetunnosta. Tietyissä ammateissa opetetaan puhuttelemaan nimellä, jotta puhuteltava tietäisi paikkansa.
Höpö höpö. Kasvata nyt itsetuntoa.
Jos on kyse jostain sosiaali- tai terapiasuhteesta, se kuuluu työn menetelmiin. Tarkoitus on osoittaa, että kuunnellaan ja otetaan huomioon se henkilö.
Henkilökohtaisessa elämässä se on varmasti joku amerikkalaisilta omaksuttu tapa Suomessa. Ihan niin kuin kaikenlaiset ilmaisut, joita ei oikeasti ole suomen kielessä.
Mitä tälläisestä jos joku sanoo mitä sitä Erikalle kuuluu, tarkoittaa mua????? Sanotaan mitä sulle/sinulle kuuluu.