Haluaako joku paljastaa, paljonko saa työkyvyttömyyseläkettä?
Jostain syystä täällä on aina oletuksena, että tällaiset keskustelut on tarkoitettu ihan vaan mollaamaan työttömiä tai työkyvyttömiä. Oma motiivi kysymiseen on ihan toinen.
Mulla on yksi tuttava, joka väitti, että sille jää verojen jälkeen työkyvyttömyyseläkettä noin 700-800e. Voiko se edes olla noin pieni raha? Eihän sillä edes eläisi kunnolla, koska vuokrakämppään menee valtaosa tuosta rahasta. Toki se ilmeisesti lasketaan tehdyistä työvuosista (paljonko olet veroja maksanut), vai miten se lasketaan? Kyseessä on nuori henkilö, joka ei ole tehnyt tietääkseni päivääkään vielä palkkatöitä. Aloin vähän epäillä tätä tarinaa.
Ja toinen kysymys. Voiko työkyvyttömyyseläkettä saada jotain muita tukia? Onko niissä siis sama juttu kuin tavallisilla työttömillä ja perustoimeentuloa saavilla, että ei voi saada esimerkiksi asumistukea, jos puolison tulot ylittävät jonkin rajan? Vai miten työkyvyttömyyseläkettä saavien kanssa menetellään?
Mä nyt kyselen näitä, koska mulle on alkanut tulla häiritsevä tunne siitä, että tän tuttavan puheista ehkä puolet vain on totta.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ei työhistoriaa ollenkaan?
Silloin saa takuueläkkeen
Työkyvyttömyyseläkkeellä voi perustaa vaikka yrityksen jos siltä tuntuu ja saada pääomatuloja rajattomasti sen vaikuttamatta työkyvyttömyyseläkkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
970 ja risat. Minimi takuueläke.
Mulla työtuloraja 2500€/kk eli tuon verran voisi työskennellä sen vaikuttamatta eläkkeeseen, työtuloraja muuten nousee aina kun eläkekin nousee samalla prosentilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan käteen 1480€/kk.
Puoliso käy töissä, eikä ole ollut tarvetta mihinkään tukiin. Työkyvyttömyyseläke on eläke, ei tukimuoto.
Töitä tk-eläkkeellä saa tehdä tiettyyn rajaan asti, mikä on henkilökohtainen.
Opiskella saa vaikka tohtoriksi asti, mutta opintotukea ei saa. Opiskelija-alennuksista en tiedä. Eläkeläisen edut saa, jos kehtaa näyttää korttiaan.
Opiskelija-alennuksia ei saa, mutta eläkeläisalennukset tietysti. Olen opiskellut vuosia tk-eläkkeellä.
Kyllä minä saan opiskelija-alennukset vaikka olen eläkeläinen. Ei sitä kukaan tiedä. Mulla on lompakossa eläkeläiskortti ja kännykässä Frank. Joskus eläkeale on isompi ja toisinaan opiskelijan alennukset on isommat.
Opiskelen, jotta pääsen joskus takaisin töihin. Ei ole haluja jäädä eläkkeelle.
N. 1300€ netto. Eipä tuolla juhlita eikä mt-ongelmat poistu.
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkkeellä voi perustaa vaikka yrityksen jos siltä tuntuu ja saada pääomatuloja rajattomasti sen vaikuttamatta työkyvyttömyyseläkkeeseen.
Eläkeläisen opas sivutoimiyrittäjyyteen Sivutoimisen yrityksen perustaminen turvallisesti työkyvyttömyyseläkkeen rinnalle
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/91620/Jessica_Koskela.pdf…
"Työkyvyttömyyseläkkeellä voi perustaa vaikka yrityksen jos siltä tuntuu ja saada pääomatuloja rajattomasti sen vaikuttamatta työkyvyttömyyseläkkeeseen."
Täh? Ihan oikeasti? Myönnetäänkö tuo työkyvyttömyyseläke yleensä kerralla joksikin tietyksi ajaksi vai miten sitä sitten seurataan? Vai seurataanko ollenkaan? Katkeaako se jossain kohtaa, jos huomataan, että joku onkin jo pidempään tienannut omalla yritystoiminnalla tai normaalissa palkkatyössä sievoisia summia?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen muutaman kerran yrittänyt ystävystyä, mutta kun tulee ilmi että olen työkyvytön, se on ollut siinä.
Ihan kuin tämä tarttuisi.
No, tämä oli tällainen ohis.
Et ole ainut. Olen itse onnettomuudessa vammatunut ja on oikeinkin mieltä ylentävää kuulla, miten seurassani alkaa joitakin koskea, kun minua katsoo tai sitten katsotaan liian pitkään ja käännetään heti selkä, kun kuullaan eläkkeestä.
Väsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
"Työkyvyttömyyseläkkeellä voi perustaa vaikka yrityksen jos siltä tuntuu ja saada pääomatuloja rajattomasti sen vaikuttamatta työkyvyttömyyseläkkeeseen."
Täh? Ihan oikeasti? Myönnetäänkö tuo työkyvyttömyyseläke yleensä kerralla joksikin tietyksi ajaksi vai miten sitä sitten seurataan? Vai seurataanko ollenkaan? Katkeaako se jossain kohtaa, jos huomataan, että joku onkin jo pidempään tienannut omalla yritystoiminnalla tai normaalissa palkkatyössä sievoisia summia?
Vain TYÖtulot merkitsee jos ne ylittyy eläke katkeaa ja jää lepäämään
Vierailija kirjoitti:
Juu ja moni perustelee yrityksiä tuosta vaan kroonisen kipuhelvetin ja sen aiheuttaman univajeen ja aivosumun keskellä.
Aina löytyy niitä, jotka jaksavat kivoja ehdotella. Silti haluaisin nähdä edes yhden ihan kivuttoman ihmisen, joka nukkuu viikossa 20 tuntia läpi vuoden ja perustaa yrityksen siinä perheen pyörittämisen ohessa, toivomatta itku kurkussa edes niitä vartin unia.
Mulla takuueläke ja kansaneläke yhteensä n. 860 euroa, taitaa olla se ihan minimimäärä? Muita tukia en saa ja ihan ok pärjään
Vierailija kirjoitti:
Sehän on jopa toivottavaa jos pystyy edes osittaiseen yrittäjyyteen tai työntekoon
Tosin voi perustaa yrityksen ja työllistää muita ja itse vain omistaa yrityksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ja moni perustelee yrityksiä tuosta vaan kroonisen kipuhelvetin ja sen aiheuttaman univajeen ja aivosumun keskellä.
Aina löytyy niitä, jotka jaksavat kivoja ehdotella. Silti haluaisin nähdä edes yhden ihan kivuttoman ihmisen, joka nukkuu viikossa 20 tuntia läpi vuoden ja perustaa yrityksen siinä perheen pyörittämisen ohessa, toivomatta itku kurkussa edes niitä vartin unia.
Niinpä. Turhan ruusuinen kuva tulee kun lukee noita mitä voi tehdä työkyvyttömyyseläkkeellä. Totuus on kuitenkin omalla kohdallanikin se, että jos edes neljä päivää pystyisin tekemään kuukaudessa, vajaita luonnollisesti, niin olisi hienoa. Ei pelkoakaan tulorajojen paukkumisesta tai että tässä elettäisiin leveästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Ihan oikeasti? Myönnetäänkö tuo työkyvyttömyyseläke yleensä kerralla joksikin tietyksi ajaksi vai miten sitä sitten seurataan? Vai seurataanko ollenkaan? Katkeaako se jossain kohtaa, jos huomataan, että joku onkin jo pidempään tienannut omalla yritystoiminnalla tai normaalissa palkkatyössä sievoisia summia?Sehän on jopa toivottavaa jos pystyy edes osittaiseen yrittäjyyteen tai työntekoon
Tosin voi perustaa yrityksen ja työllistää muita ja itse vain omistaa yrityksen
Voi perustaa hoivakodin, haalia Thaimaasta työntekijät ja tuet Suomen valtiolta ja EU:sta? Ja voitot omaan taskuun?
Työkyvyttömyyseläkkeeni nousi nyt yli 3 tonnin. Suunnilleen saman verran saan yritystoiminnastani. Tulorajoista ei ole ollut haittaa, kun toiminimen YEL-työtulon voi näköjään ilmoittaa käytännössä haluamansa suuruiseksi. Jos ongelmia olisi, vaihtaisin osakeyhtiöön ja nostaisin pääomatuloja eläkkeen päälle.
Voi perustaa hoivakodin, haalia Thaimaasta työntekijät ja tuet Suomen valtiolta ja EU:sta? Ja voitot omaan taskuun?
Vaikkapa kunhan toimii lakien puitteissa.😊
767,94 e+takuu eläke 189,75€
Asumistuen kanssa saan 1500 kaiken kaikkiaan. Haluaisin tehdä töitä mutta netto palkan pitää olla vähintään 500€ enemmän.