Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaako joku paljastaa, paljonko saa työkyvyttömyyseläkettä?

Vierailija
12.01.2024 |

Jostain syystä täällä on aina oletuksena, että tällaiset keskustelut on tarkoitettu ihan vaan mollaamaan työttömiä tai työkyvyttömiä. Oma motiivi kysymiseen on ihan toinen.

Mulla on yksi tuttava, joka väitti, että sille jää verojen jälkeen työkyvyttömyyseläkettä noin 700-800e. Voiko se edes olla noin pieni raha? Eihän sillä edes eläisi kunnolla, koska vuokrakämppään menee valtaosa tuosta rahasta. Toki se ilmeisesti lasketaan tehdyistä työvuosista (paljonko olet veroja maksanut), vai miten se lasketaan? Kyseessä on nuori henkilö, joka ei ole tehnyt tietääkseni päivääkään vielä palkkatöitä. Aloin vähän epäillä tätä tarinaa.

Ja toinen kysymys. Voiko työkyvyttömyyseläkettä saada jotain muita tukia? Onko niissä siis sama juttu kuin tavallisilla työttömillä ja perustoimeentuloa saavilla, että ei voi saada esimerkiksi asumistukea, jos puolison tulot ylittävät jonkin rajan? Vai miten työkyvyttömyyseläkettä saavien kanssa menetellään?

Mä nyt kyselen näitä, koska mulle on alkanut tulla häiritsevä tunne siitä, että tän tuttavan puheista ehkä puolet vain on totta.

Kommentit (174)

Vierailija
21/174 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan käteen 1480€/kk.

Puoliso käy töissä, eikä ole ollut tarvetta mihinkään tukiin. Työkyvyttömyyseläke on eläke, ei tukimuoto. 

Töitä tk-eläkkeellä saa tehdä tiettyyn rajaan asti, mikä on henkilökohtainen.

Opiskella saa vaikka tohtoriksi asti, mutta opintotukea ei saa. Opiskelija-alennuksista en tiedä. Eläkeläisen edut saa, jos kehtaa näyttää korttiaan.

Opiskelija-alennuksia ei saa, mutta eläkeläisalennukset tietysti. Olen opiskellut vuosia tk-eläkkeellä.

Vierailija
22/174 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

612€ täällä.

Kolmella ylilääkärin lausunnolla 100% työkyvytön, vakuutusyhtiön mielestä osittain. Siksi noin pieni summa.

Koska puolison tulot ovat nippanappa yli sen summan, jolla pitää pärjätä, emme saa muualta mitään.

Minua on kehotettu eroamaan, että saisin täyden rahan, mutta lasten takia en sitä tee. On myös ehdotettu, että puoliso hakisi pitkän sairasloman esim. uupumuksen takia, jolloin tulomme nousisivat.

Kyllä tämä maa on viisas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/174 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkku, saan 800 e nettona työttömyyskorvausta ja siitä maksan kaiken. Kohta sekoan kun rahat ei riitä mihinkään, paljonkohan sillon saisin?

Vierailija
24/174 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuntoutuuko osittain riippuu ihan jokaisesta itsestään. Minua on auttanut eniten se, että lopettivat minun hoitamisen sairaaksi. Minä teen osa-aika töitä nyt terveyteni sallimissa rajoissa, koska minä olen hoitanut itseni oikein tähän pisteeseen asti. Ja jatkan kuntouttamistani sillä osaamisella jonka olen saanut tämän prosessin aikana. Opin joka kerta työssä ollessani mitkä asiat kuormittaa, mikä työmuoto, aika tai tapa ei sovi minulle. Opin mikä on toipumisaikani jotta olen taas työkykyinen ja mikä on ehdoton maksimi jonka jälkeen pakka leviää täysin. Etenen hitaasti, yksi ongelma kerrallaan ratkaisten. Kukaan joka ei ole minä ei voisi tarjota minulle sopivia ratkaisuja ja mikään sairaanhoitajalla lätinä ei asioita muuta. Kukaan ulkopuolinen sitä ei voi sanoa koska on edes valmis yrittämään kuntoutumista eikä terveeksi voi patistaa tai täyttä työkykyä edes vaatia silloin kun ihminen on pysyvästi rikki. Pitää ottaa se vähäkin vastaan ja olla tyytyväinen siitä.

Vierailija
25/174 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot kiitokset jo tähän asti vastanneille. Juuri tällaista keskustelua olin toivonut, että ihmiset vastaa rohkeasti, eikä kukaan tule tänne arvostelemaan teitä tai mitään muutakaan. Sain myös itse opittua tässä lisää näistä eläke- ja tukiasioista. Tuttavan rahapuheista (tai muistakaan puheista) en taida kyllä silti edelleenkään ottaa täyttä selkoa... Ei minua edes toisen raha-asiat sinänsä muuten kiinnostaisi, vaan taustalla on pieni harmitus siitä kun tyyppi on muuten mukava ja aluksi ajattelin, että olisiko siitä aineksia ystävyyteen. On vain vähän vaikea ystävystyä syvällisemmin kun minulle tuli tunne, etten tiedä mihin voin luottaa toisen puheissa. Nämä rahajutut eivät siis todellakaan ole ainoita, joista epäilykset ovat vähän heränneet ja koko kuviossa haiskahtaa jokin. -ap

Vierailija
26/174 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isot kiitokset jo tähän asti vastanneille. Juuri tällaista keskustelua olin toivonut, että ihmiset vastaa rohkeasti, eikä kukaan tule tänne arvostelemaan teitä tai mitään muutakaan. Sain myös itse opittua tässä lisää näistä eläke- ja tukiasioista. Tuttavan rahapuheista (tai muistakaan puheista) en taida kyllä silti edelleenkään ottaa täyttä selkoa... Ei minua edes toisen raha-asiat sinänsä muuten kiinnostaisi, vaan taustalla on pieni harmitus siitä kun tyyppi on muuten mukava ja aluksi ajattelin, että olisiko siitä aineksia ystävyyteen. On vain vähän vaikea ystävystyä syvällisemmin kun minulle tuli tunne, etten tiedä mihin voin luottaa toisen puheissa. Nämä rahajutut eivät siis todellakaan ole ainoita, joista epäilykset ovat vähän heränneet ja koko kuviossa haiskahtaa jokin. -ap

Erikoista, että tuttavasi kertoo sinulle tuloistaan. Oletko sinä kertonut omista tuloistasi hänelle? Minun eläkkeen määrää eivät tiedä edes ystäväni, ainoastaan mies. Joskus olen tainnut puhua summista lasteni kanssa, mutta en muista, miten tarkasti.

Vierailija
27/174 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen muutaman kerran yrittänyt ystävystyä, mutta kun tulee ilmi että olen työkyvytön, se on ollut siinä. 

Ihan kuin tämä tarttuisi. 

No, tämä oli tällainen ohis. 

Vierailija
28/174 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu 1700e netto, enpä tukia tarvitse.  Talvella en ehdi läheskään kaikkea tuhlaamaan, kesällä sitten nollaan tilin 

Vierailija
29/174 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1350e nettona ja nyt täytyy myöntää etten ole tehnyt palkkatyötä elämäni sikana kuin maksimissaan kolme vuotta. Tuohon tulisi vielä päälle 230e asumistukea jos asuisin yksin. Tämä kaverisi saa varmaan jotain osittaista eikä siitä pitäisi mitään veroa mennä.

Sinulla on täytynyt olla kova palkka. Eläkkeeseen vaikuttaa todella paljon viimeisten 5 vuoden palkka. Sen perusteella määritellään tulevan ajan eläkekertymä. Tämä laskennallinen tulevan ajan eläke lisätään jo kertyneeseen eläkkeeseen. 

Jokainen vuosi joka puuttuu siitä 5 vuodesta, pienentää eläkettä reippaasti.

Vierailija
30/174 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilu 1700e netto, enpä tukia tarvitse.  Talvella en ehdi läheskään kaikkea tuhlaamaan, kesällä sitten nollaan tilin 

Haista ittees!

Vierailija
31/174 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 39v ja osatyökyvyttömyyseläkkeellä, eläkkeen brutto 1200€. Lisäksi teen 60% työviikkoa, 3x8h/vko. Näin ollut jo vuosia.

Vierailija
32/174 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

KELAN sivuilta näet summat. Olikohan tämänkin ketjun aloittajalta, pahaa tarkoittavaa mieltä eläkeläisistä ? Olisin töissä, jos pystyis.

Vierailija
33/174 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1350e nettona ja nyt täytyy myöntää etten ole tehnyt palkkatyötä elämäni sikana kuin maksimissaan kolme vuotta. Tuohon tulisi vielä päälle 230e asumistukea jos asuisin yksin. Tämä kaverisi saa varmaan jotain osittaista eikä siitä pitäisi mitään veroa mennä.

Sinulla on täytynyt olla kova palkka. Eläkkeeseen vaikuttaa todella paljon viimeisten 5 vuoden palkka. Sen perusteella määritellään tulevan ajan eläkekertymä. Tämä laskennallinen tulevan ajan eläke lisätään jo kertyneeseen eläkkeeseen. 

10e tunti on ollut maksimi palkkani aikoinaan. Tein vain töitä uupumukseen asti.

Vierailija
34/174 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saat Kelasta noin paljon ? Minä saan puolikkaan eläkkeen Kevasta noin 550e/kk ja kela vähentää tuon kokonaisuudessaan työmarkkinatuesta . 

Vierailija
35/174 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan käteen 1480€/kk.

Puoliso käy töissä, eikä ole ollut tarvetta mihinkään tukiin. Työkyvyttömyyseläke on eläke, ei tukimuoto. 

Töitä tk-eläkkeellä saa tehdä tiettyyn rajaan asti, mikä on henkilökohtainen.

Opiskella saa vaikka tohtoriksi asti, mutta opintotukea ei saa. Opiskelija-alennuksista en tiedä. Eläkeläisen edut saa, jos kehtaa näyttää korttiaan.

Saako työkyvyttömyyseläkkeellä tosiaan opiskella?

Tietenkin saa. Miksi ei saisi? Pitäisikö vaan maata sängyssä?

Vierailija
36/174 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laskin hypoteettisen työkyvyttömyyseläkkeen määrän ja katsoin samalla jo tienatun vanhuuseläkkeen.

Nyt saisin 100% työkyvyttömyydellä noin 2755e/kk brutto

Paljon suurempi kuin olin ajatelut ja siihen saisi vielä tienata noin 2300/kk

Tuloni ovat nyt vähän yli 5000e/kk

Vierailija
37/174 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saat Kelasta noin paljon ? Minä saan puolikkaan eläkkeen Kevasta noin 550e/kk ja kela vähentää tuon kokonaisuudessaan työmarkkinatuesta . 

Voi hyvänen aika. Tuo on kurjaa. Etkö mitenkään saisi itseäsi vekslattua kokonaiselle eläkkeelle?  Ja eikös tuohon kuulu kansaneläke päälle vai eikö siihen ole oikeutta jos on puolikkaalla, koska jos saisit 1100e/kk eläkettä niin siihen tulisi vielä kansaneläkettä lisäksi.

Vierailija
38/174 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljastakaa genitaalit (myös mitat) miehet. 

Ikä ja lähikuvia ja eläkkeesi eli tulojesi määrä kiinnostavat. Jos säästöjä, tuloja, osakkeita, perintöä luvassa, ehdottomasti kiinnostavia tietoja myös.

Vierailija
39/174 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10e tunti on ollut maksimi palkkani aikoinaan. Tein vain töitä uupumukseen asti.

Outoa, mun palkka sentään 22e/h ja tk-eläke 1870/1500e. 37v töitä

Olisi kiva tietää miksi jotkut saavat saman verran tekemättä mitään??

Perseestä koko Suomi!

Vierailija
40/174 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa, mun palkka sentään 22e/h ja tk-eläke 1870/1500e

Lähes 30 000e oli vuositulot lopettaessa. Minulla on myös eläkkeessä 17% kertakorotus. Tuloja ei huomioida eläkkeeseen kuin viideltä viimeiseltä vuodelta joten on ihan sama mitä ennen sitä on tehnyt ja kuinka pitkään.