Mitkä metatyöt on teidän taloudessa miehen vastuulla?
Olen eronnut, joten miestä ei ole, mutta meillä se meni niin, että minä mietin kaikki viikon ruokalistat ja tein kauppalaput, pidin huolen että kaapissa oli aina lapsille vuodenaikaan sopivat vaatteet, luistimet teroitettuna ennenkuin niitä tarvittiin, jne
Hoidin myös oman autoni renkaat, huollot ja katsastukset.
Mies huolehti omatoimisesti ilmanvaihtokoneen suodattimen vaihdosta. Muut asiat hoiti, kunhan muistutin. Minusta se muistuttelu oli aika raskasta. Kun jäin lasten kanssa taloon, oli jotenkin helpompaa.
Kommentit (597)
Hommaa kaikki kemikaalit ja pitää laitteet puhtaina ja kunnossa. Tekee myös varsinaisen valmistuksen ja jakelun.
Suosittelen metatöihin hukkuville ja elämänsä loputtomiksi prosesseiksi muuttaneille vaikka Fluixiin tutustumista. Siitä vaan koko perheelle tunnarit ja perustamaan projekteja, jossa kaikilla vastuualueet. Perheen yhteisen prosessiympäristön saa alkuun vaikka tälleen:
PROSESSI: Pyykkien pesu
PROSESSIN HENKILÖSTÖ: Koko perhe
PYYKINPESUAINEVASTAAVA: Kalle
Kalle vastaa siitä, että pyykinpesuainetta on aina saatavilla. Tarkistus tehdään viikon joka toinen päivä. Mikäli pyykinpesuaineen määrä on alle 20% pakkauksen sisällöstä tehdään ilmoitus Päivittäistavaroiden Ostosvastaavalle. Ilmoitus on tehtävä tikettinä, että prosessi toimii oikein.
PYYKIPESUVASTAAVA
Pyykinpesuvasta pesee pyykkikoriin kertyviä pyykkejä niiden tulojärjestyksessä. Pyykinpesuvastaava pitää huolta siitä ettei pyykkikori täyty yli sen maksimikapasiteetin. Tarkistus tehdään päivittäin. Pyykinpesujono on mahdollista hätätilanteessa ohittaa pyykinpeusvastaavalle tehdyllä hätätilatiketillä. Liinavaatteiden ja muiden tekstiilien kuin vaatteiden toimituksesta Pyykinpesuvastaavalle vastaa Tekstiilivastaava.
jne. jne.jne
Alussa on toki enemmän duunia kun prosessit luodaan, mutta lopussa kiitos seisoo kun metatyön valtavasta vyörystä on suurin osa automatioituna pilvessä-
Renkaanvaihto ja ruohonleikkuu tulevat ekana mieleen. Suodattimen putsaa joka kk. Näistä säännöllisesti toistuvista hommista nämä ainakin, tekee paljon muutakin niistä ilmoittelematta. Pesee pyykkiä, imuroi ja tekee ruokaa. En laske kotitöitä, koska teen vuorotyötä ja hommat tekee se joka ehtii/jaksaa/hoksaa, luulisin että aika tasapuolisesti menee.
Vierailija kirjoitti:
"Joka syksy ja kevät pitää käydä läpi mitä on, mikä vielä on ehjä ja sopii ja mikä pitää uusia"
Vain insinööri joka ei ikinä huolehdi lasten vaatteista voi kuvitella näin.
Oikeasti se menee niin että mietietään että jos Villen lasketteluhousut ovat käyneet pieneksi niin mahdammeko ensi talvena mennä ollenkaan laskemaan joten kannatatako niitä uusia lainkaan ja jos uusitaan niin ostetaanko vasta alennusmyynnistä vai jo aikaisemmin. Tai olisiko kenties serkulla pieneksi jääneet jotka voisivat sopia.
Ja tässä siis vain yksi vaatekappale ja vasta mietitty vaihtoehdot eikä edes vielä sitä mikä on kannattavinta.
No nyt ymmärrän, miksi metatöitä on valtavasti. Minä insinöörinainen totean, että Villen lasketteluhousut on jääneet pieniksi, ne siirtyvät Matti-serkulle ja Villelle ostetaan uudet. Ihan hirveän paljon metatyötähän tuommoinen vaatii siinä missä auton huoltoonvieminenkin.
Onko naisille (siis ei insinöörinaisille) kaikki muukin noin valtavan vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vaatii kyllä ihan erityisen ihmisen valittamaan vaikka siitä miten paljon vaivaa ja suunnittelua ruokakaupassa käyntiin tarvitaan.
Meillä kokkaan minä eli mies. Perheessä on yhteensä 4 henkeä, joista 2 on eskari-iässä.Töistä tullessa poikean kaupassa jos tarvitsee, mutta yleensä sitten kun on syöty ja määrällisesti pari kolme kertaa viikossa. Joskus tulee koko perhe mukaan ja joskus menen yksin.
Sitä kuuluisaa metatyötä tässä on käsittääkseni se kun ostoksia tehdessä pohdiskelen tekisikö huomiseksi makaronilaatikkoa kun siitä riittää pariksi päiväksi vai olisiko sittenkin kanafileitä...
Ihan nyt jmlauta ihmiset oikeesti.
T: Iskä vaan
Metatyötä on ensisijaisesti se, että tietää mitä sinne kotiin pitää ostaa: mikä on loppu, mitä tarvii ostaa jos tekee jotain tiettyä ruokaa jne.
Meillä molemmilla puolison kanssa tympäisee kyllä enemmän just tuo ruokien suunnittelu eli se kuuluisa "mitäs tänään syötäisiin" :D Eikä tosiaankaan jakseta lähteä sinne kauppaan pyörimään ja miettimään mitä ruokaa tekis. Turhaa ajankäyttöä meille eli suunnitellaan siksi ennakkoon (ja tilataan yleensä verkkokaupasta). Uusia reseptejä on helpompi kokeilla kun miettii ennakkoon eli tulee vaihtelua ruokiin näin. Mutta jokainen tietenkin tyylillään :)
Toki vaikuttaa myös se, että kuinka usein siellä kaupassa käy. Jos on helppoa (tai ylipäätään haluaa) käydä hakemassa erikseen jotain olennaista mitä puuttuu, niin silloinhan kaupassa käynti ei ikinä oo niin justiinsa. Me taas ostetaan ruuat viikoksi kerrallaan, kun asutaan sen verran syrjässä, että ei kauppaan kannata noin vaan lähteä. Niin tällöin pitää jo vähän tarkemmin mitä ostaa, että on myös sitä vessapaperiakin jne.
Toisaalta taas en jaksais enää sitäkään, että siellä kaupassa pitää poiketa jatkuvasti (kuten kaupungissa asuessa tehtiin). Nyt on kiva kun voi senkin ajan käyttää muuhun!
(Menipä vähän ohikseksi, mutta väliäkös sillä :)
Meidän talouteen kuuluu minä. Meidän taloudessa ei ole metatöitä. Niin ja olen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joka syksy ja kevät pitää käydä läpi mitä on, mikä vielä on ehjä ja sopii ja mikä pitää uusia"
Oikeasti se menee niin että mietietään että jos Villen lasketteluhousut ovat käyneet pieneksi niin mahdammeko ensi talvena mennä ollenkaan laskemaan joten kannatatako niitä uusia lainkaan ja jos uusitaan niin ostetaanko vasta alennusmyynnistä vai jo aikaisemmin. Tai olisiko kenties serkulla pieneksi jääneet jotka voisivat sopia.
Ja tässä siis vain yksi vaatekappale ja vasta mietitty vaihtoehdot eikä edes vielä sitä mikä on kannattavinta.
Tai sitten vaan ostetaan Villelle ne housut. Ta-daa!
No sehän on hienoa, että on varaa noin vain ostaa kalliit lasketteluhousut miettimättä yhtään onko ni
Onko siis asian kysyminen lapselta metatyötä tai päätös laskettelun lopettamisesta metatyötä? MInä kuvittelin, että tuo on normaalia elämää eikä mielessä edes käynyt, että juuri tuollaiset asiat johtavat eroon: kun mies ei ole miettinyt Villen lasketteluhousuja, niin minä en enää jaksa!
Resurssien riittävyyden kalkylointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt ymmärrän, miksi metatöitä on valtavasti. Minä insinöörinainen totean, että Villen lasketteluhousut on jääneet pieniksi, ne siirtyvät Matti-serkulle ja Villelle ostetaan uudet. Ihan hirveän paljon metatyötähän tuommo
Miksi sinä? Miksei lasten isä? Entä kun lapsia on neljä ja kaikkien vaatteet ja varusteet tarvitsee kartoittamisen kolmisen kertaa vuodessa ja se olet sinä joka jumalan kerta, kun ukko katsoo sillä aikaa Netflixiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten vaan ostetaan Villelle ne housut. Ta-daa!
Voihan sitä sen enemmän pohtimatta ostaa vaikka auton mutta järkevää se ei ole.
Oon nyt tehny metatöitä jo vartin kun oon pohtinu et mihin menis lounaalle
Vierailija kirjoitti:
Meidän talouteen kuuluu minä. Meidän taloudessa ei ole metatöitä. Niin ja olen mies.
Aivan, ja se se johtuu siitä, että olet sinkku. Ei siitä, että olet mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt ymmärrän, miksi metatöitä on valtavasti. Minä insinöörinainen totean, että Villen lasketteluhousut on jääneet pieniksi, ne siirtyvät Matti-serkulle ja Villelle ostetaan uudet. Ihan hirveän paljon metatyötähän tuommo
Hei, niitä lasketteluhousuja ei tarvitse tuoda Matille, me ostettiin hänelle ne muualta. Sanoit niistä jo aiemmin, mutta et tiennyt varmaksi, kun pari kertaa kysyin, niin en viitsinyt jäädä odottamaan, kun tarvetta jo oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatii kyllä ihan erityisen ihmisen valittamaan vaikka siitä miten paljon vaivaa ja suunnittelua ruokakaupassa käyntiin tarvitaan.
Meillä kokkaan minä eli mies. Perheessä on yhteensä 4 henkeä, joista 2 on eskari-iässä.Töistä tullessa poikean kaupassa jos tarvitsee, mutta yleensä sitten kun on syöty ja määrällisesti pari kolme kertaa viikossa. Joskus tulee koko perhe mukaan ja joskus menen yksin.
Sitä kuuluisaa metatyötä tässä on käsittääkseni se kun ostoksia tehdessä pohdiskelen tekisikö huomiseksi makaronilaatikkoa kun siitä riittää pariksi päiväksi vai olisiko sittenkin kanafileitä...
Ihan nyt jmlauta ihmiset oikeesti.
Metatyötä on ensisijaisesti se, että tietää mitä sinne kotiin pitää ostaa: mikä on loppu, mitä tarvii ostaa jos tekee jotain tiettyä ruokaa jne.
Meillä molemmilla pu
Niin. Siis meillä noi ruokakauppahommat ja ruuan laitto on 100% mun vastuulla ja sitä kautta luonnollisesti myös se, että kaapissa on myös maitoa ja voita ja muuta jatkuvan kulutuksen tavaraa. En millään kykene ymmärtämään mitä ihmeen erityistä ajatustyötä tämä minulta nyt vaatii. Ehkä minua nyt jotenkin riistetään huomaamattani :D
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen metatöihin hukkuville ja elämänsä loputtomiksi prosesseiksi muuttaneille vaikka Fluixiin tutustumista. Siitä vaan koko perheelle tunnarit ja perustamaan projekteja, jossa kaikilla vastuualueet. Perheen yhteisen prosessiympäristön saa alkuun vaikka tälleen:
PROSESSI: Pyykkien pesu
PROSESSIN HENKILÖSTÖ: Koko perhePYYKINPESUAINEVASTAAVA: Kalle
Kalle vastaa siitä, että pyykinpesuainetta on aina saatavilla. Tarkistus tehdään viikon joka toinen päivä. Mikäli pyykinpesuaineen määrä on alle 20% pakkauksen sisällöstä tehdään ilmoitus Päivittäistavaroiden Ostosvastaavalle. Ilmoitus on tehtävä tikettinä, että prosessi toimii oikein.PYYKIPESUVASTAAVA
Pyykinpesuvasta pesee pyykkikoriin kertyviä pyykkejä niiden tulojärjestyksessä. Pyykinpesuvastaava pitää huolta siitä ettei pyykkikori täyty yli sen maksimikapasiteetin. Tarkistus tehdään päivittäin. Pyykinpesujono on mahdollista hätätilant
Tämä on se oikea ratkaisu. Tuohon kun vielä lisätään varahenkilöt ja muutama tikettijono, niin saadaan systeemi toimimaan ilman mitään muuta metatyötä kuin kerran kuussa pidettävä tikettijonopalaveri, jossa katsotaan mahdolliset ongelmakohdat, kirjataan palvelulupauksesta poikkeavat jaksot ja varmistetaan tiedonkulku. Esimerkiksi Tekstiilivastaavan tehtävänkuva on sellainen, että hän lienee vahvasti tekemisissä sekä pyykinpesuprosessin että vaatehuoltoprosessin kanssa sekä saattaa olla myös varustehankintavastaava.
Metatyö terminä on vähän huono, kun niin monella on vaikeuksia hahmottaa mitä se tarkoittaa. Pitäisi puhua suunnittelu- ja organisointityöstä, niin metatyön olemassaolon kiistäjätkin ymmärtäisivät mistä puhutaan.
Käytännön esimerkki: mieheni lupaa tehdä Työn eli käydä kaupassa. Matkalla hän soittaa ja kysyy mitä kaupasta tarvitaan. Suunnittelu eli Metatyö on jäänyt tekemättä: se että ennen lähtöä katsoo kaapit, mitä puuttuu, sekä miettii mitä parina seuraavana päivänä syödään ja tarvitaan niin ettei kaupassa tarvitse rampata yhtenään jokaista tavaraa erikseen hakemassa.
Tämä on meillä hyvin tyypillinen tilanne, toinen hoitaa kaiken ennakoinnin, suunnittelun ja organisoinnin, toinen odottaa ohjeistusta eikä käsitä ollenkaan miksi aikuisen ihmisen jatkuva ohjaaminen on kuormittavaa. Olen kysynyt vaihdetaanko osia vaikka puoleksi vuodeksi, mutta sekään ei jostain syystä käy :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, ja se se johtuu siitä, että olet sinkku. Ei siitä, että olet mies.
Olen parisuhteessa. Metatöiden olemattomuus johtuu siitä, että olen neuronormaali ja mieleltäni terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt ymmärrän, miksi metatöitä on valtavasti. Minä insinöörinainen totean, että Villen lasketteluhousut on jääneet pieniksi, ne siirtyvät Matti-serkulle ja Villelle ostetaa
Ei haittaa. Kuten sovimme aikaisemmin, Villen lasketteluvarusteet siirtyvät teille kunnostettuina, oli tarvetta tai ei, puolisosi on luvannut viedä ne Matilta joka tapauksessa jäävien ehjien varusteiden ja asujen mukana paikalliseen urheiluvälineiden kierrätyskeskukseen.
"Ei haittaa. Kuten sovimme aikaisemmin, Villen lasketteluvarusteet siirtyvät teille kunnostettuina, oli tarvetta tai ei, puolisosi on luvannut viedä ne Matilta joka tapauksessa jäävien ehjien varusteiden ja asujen mukana paikalliseen urheiluvälineiden kierrätyskeskukseen."
Et kyllä niitä tänne raahaa vaikka veljesi on noin luvannut. Tuolla ne kaikki entisetkin on homehtumassa, kun mies ei saa aikaiseksi.
Jos ei ole varaa ostaa niitä housuja, ei varmaan ole varaa lähteä laskettelemaankaan, joten ongelma on edelleen ratkaistu.