Mitkä metatyöt on teidän taloudessa miehen vastuulla?
Olen eronnut, joten miestä ei ole, mutta meillä se meni niin, että minä mietin kaikki viikon ruokalistat ja tein kauppalaput, pidin huolen että kaapissa oli aina lapsille vuodenaikaan sopivat vaatteet, luistimet teroitettuna ennenkuin niitä tarvittiin, jne
Hoidin myös oman autoni renkaat, huollot ja katsastukset.
Mies huolehti omatoimisesti ilmanvaihtokoneen suodattimen vaihdosta. Muut asiat hoiti, kunhan muistutin. Minusta se muistuttelu oli aika raskasta. Kun jäin lasten kanssa taloon, oli jotenkin helpompaa.
Kommentit (597)
Meillä ei ole ikinä pahemmin mietitty mitään ruoka- tai kauppalistoja etukäteen. Jos on jotain erityisempää, kuten tulossa vieraita tmv., niin sitten tehdään vähän listaa, mutta muuten mennään kauppaan ja ostetaan ruokaa. Yleensä tämän tekee meillä mies, itse käyn todella harvoin kaupassa.
Minäkään en oikein tunnista näitä metatöitä. Asia hoidetaan, kun se eteen tulee ja se hoitaa, joka sattuu sillä hetkellä ehtimään tai muistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole metatöitä.
Kuka teillä miettii mitä syödään ja ostetaan kaupasta?
Sen näkee sitten siellä kaupassa.
Jep. Ties vaikka olisi kalaa tarjouksessa, mutta se pitäisi käyttää viimeistään huomenna, mutta ruokalistalla kalaa on vasta sunnuntaina, joten jääköön kauppaan.
Autoon liittyvien asioiden muistaminen ja jotain pihajuttuja. Siinäpä ne. Minä hoidin suurperheessä kaiken muun metatyön. Nimenomaan META, eli muistamisen ja lankojen pitäminen käsissä ja järjestyksessä. Hän ei suostunut ottamaan enempää vastuuta, vaikka yritin. On ex. Nykyinen on tasa-arvoinen kumppani.
Ei mitkään, asun yksin.
Kun asuin miehen kanssa, MYÖS vastuu ilmanvaihtokoneen toiminnasta oli minulla. Minähän sen talon rakensin ja huolsin. MIes ei olisi osannut edes arvata, missä se vaihdettava suodatin on tai miten laitteen saa auki.
Vierailija kirjoitti:
Eihän joku suodattimen vaihto tai auton korjaus ole metatyötä.
Metatyö on näkymätöntä suunnittelua, ajattelutyötä, esim lasten kamppeiden miettimistä huomista koulupäivää varten.
Kyllä se vaatii ajattelutyötä että pysyy kärryillä siitä mitä on vaihdettu milloinkin ja millaisin välein niitä pitää aina uudestaan vaihtaa. Myös se että huolehtii että on aina tarvittavat tarvikkeet oikeaan aikaan vaatii ajattelua.
Monesti asiat jotka joku muu tekee näyttäytyvät helppoina ja sellaisiana jotka eivät vaadi ajattelua ja taas ne omat työt näkee helpommin vaativina. Mutta se on usein harhaa koska ei vain tiedä mitä kaikkea niihin liittyy.
Tää on vähän sama kuin tekisi hiihtämisestä tiedettä. Hirveä metatyö miettiä, missä ne sukset on ja sauvat myös, missä on latu ja miten sinne pääsee. Tällä tavalla saa hiihtämisestä yhden tärkeän kotityön!
Vastaan että rahat riittävät ja laskut tulevat maksettua. Tuo on vaativin metatyö, joka minulla on. Pienemmät jutut on sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole metatöitä.
Jep. Ties vaikka olisi kalaa tarjouksessa, mutta se pitäisi käyttää viimeistään huomenna, mutta ruokalistalla kalaa on vasta sunnuntaina, joten jääköön kauppaan.
Pakastin on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyöt?
Pirttihirmun töiden listaaminen. Huom! Ei ne itse työt, vaan niiden listaaminen.
Ei listaaminen, vaan ajatustyö siitä että pitäisi tehdä lista.
Joulukinkun tilaaminen ja joulukuusen hankinta on täysin miehen vastuulla. Tosin joulukinkun osalta olen sanonut, että se paistetaan 22. päivä enkä aio valvoa öitä kinkun takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole metatöitä.
Pakastin on keksitty.
Ja sen kierron suunnittelun listaus on ihan oma metatyönsä, älä sitä nyt sotke tähän. Jos kala ei lue listalla, sitä ei osteta, vaikka olisi sentillä kilo.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole ikinä pahemmin mietitty mitään ruoka- tai kauppalistoja etukäteen. Jos on jotain erityisempää, kuten tulossa vieraita tmv., niin sitten tehdään vähän listaa, mutta muuten mennään kauppaan ja ostetaan ruokaa. Yleensä tämän tekee meillä mies, itse käyn todella harvoin kaupassa.
Minäkään en oikein tunnista näitä metatöitä. Asia hoidetaan, kun se eteen tulee ja se hoitaa, joka sattuu sillä hetkellä ehtimään tai muistamaan.
Teillä ei selkeästi ole lapsia. Niiden kanssa ei vain voi jättää arvan varaan, että toinen muistaa sen hammaslääkärin tai eväät kouluretkelle. Epätasa-arvoisessa suhteessa valikoituu se toinen, joka on aina se "muistaja" ja selvittäjä. Tekeminen on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko tuo sama sinun palkkatöiden suhteen? Mitään ei tarvitse suunnitella vaan sitten tehdään, kun asia tulee vastaan?
Yhdessä entisessä työpaikassa tuli puheeksi, että jos pidettäisiin avoimien ovien päivä. Joku kysyi, ketkä rupeavat suunnittelemaan päivää. Yksi mies ihmetteli, että mitä sitä suunnittelemaan, sen kun laitetaan ilmoitus lehteen. Kivahan siinä olisi kävijöiden tulla ihmettelemään, että mitä täällä tehdään. Meillä kaikilla on kuitenkin omat työt hoidettavana enkä minä olisi päästänyt ketään huoneeseeni katsomaan, kun näpyttelen tietokonetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ala luettelemaan, mutta meillä niistä vastaa minä, mies ja lapset. Esim tämän viikon ruokalistan on suunnitellut Ella 11v.
Siis teillä ja aloittajalla oikeasti tehdään viikon ruokalistat kerralla? Miksi?
Eri, mutta kyllä minäkin teen. Tai oikeastaan mulla on nykyisin kasa valmiita viikon ruokalistoja ja vastaavat ostoskorit tallennettuna verkkokauppaan. Parempaakin tekemistä kun miettiä mitäs tänään/huomenna syötäisiin. Riittää kun valitsee listan, täydentää ostoskoriin muut mahdollset puutteet ja klikkaa tilauksen menemään niin on ruokapuoli hoidossa. Lisäksi kun nuo listat on aikanaan ajatuksella tehty niin tulee varmati syötyä riittävän monipuoisesti ilman että sitä täytyy erikseen enää miettiä.
Meillä on hankaluuksia kummallakin muistaa asioiden hoito ja siksi ne pyritään kirjoittamaan aina muistiin isoon, yhteiseen kalenteriin. Käytännössä metat jakautuvat niin, että minä suunnittelen, hommaan ja paketoin kaikki joulu- ja synttärilahjat, sekä järjestän lasten sukulais- ja kaverisynttärit. Muistan lasten kouluun liittyvät asiat. Hoidan, että heillä on sopivan kokoiset eri vuodenaikojen vaatteet ja kengät sekä liikuntavälineet olemassa. Huolehdin myös kaikesta pyykkäykseen ja lasten matkapakkaukseen liittyvistä muistamista. Mies hoitaa kodinkoneisiin, tietotekniikkaan, taloyhtiöön ja autojen huoltoon liittyvät asiat. Ruokaostokset ja suunnittelut tehdään yhdessä tai mies tekee kyllä niistä vähän suuremman osan.
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän sama kuin tekisi hiihtämisestä tiedettä. Hirveä metatyö miettiä, missä ne sukset on ja sauvat myös, missä on latu ja miten sinne pääsee. Tällä tavalla saa hiihtämisestä yhden tärkeän kotityön!
Sehän on, kun kyse on lapsen koulun liikuntatunneista. Lapsi se siinä kärsii, jos hänellä ei ole suksia mukana tai monot on liian pienet.
Vierailija kirjoitti:
Sanoo ihminen, jolla ei ole ne lapset siellä hiihtämässä myös. Ja kun sadatta kertaa olet se, joka sen suunnittelee, tarkastaa lasten varusteiden sopivuuden, hankkii sopivia, ostaa eväät, pakkaa kaiken, niin jossain vaiheessa vaan on mitta täynnä, kun se toinen vanhempi vain heittää omat kamppeensa mukaan ja on lähtövalmis. Ja sitten vielä päälle ihmettelee, miksi tää nyt on niin hankalaa aina lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän joku suodattimen vaihto tai auton korjaus ole metatyötä.
Metatyö on näkymätöntä suunnittelua, ajattelutyötä, esim lasten kamppeiden miettimistä huomista koulupäivää varten.
Kyllä se vaatii ajattelutyötä että pysyy kärryillä siitä mitä on vaihdettu milloinkin ja millaisin välein niitä pitää aina uudestaan vaihtaa. Myös se että huolehtii että on aina tarvittavat tarvikkeet oikeaan aikaan vaatii ajattelua.
Monesti asiat jotka joku muu tekee näyttäytyvät helppoina ja sellaisiana jotka eivät vaadi ajattelua ja taas ne omat työt näkee helpommin vaativina. Mutta se on usein harhaa koska ei vain tiedä mitä kaikkea niihin liittyy.
Meinasin tulla kirjoittamaan samaa. Itse suodattimen vaihto ei ole metatyötä mutta, kun siihen lisää sen, että huolehtii, että niitä vaihtosuodattimia on ja että ne vaihdetaan säännöllisesti oikeaan aikaan, niin eipä se enää eroa siitä, että mietitään onko lapselle oikean kokoiset luistimet talveksi ja mistä ne saisi tilattua. Sama juttu auton kanssa. Huolehditaan, että renkaat tulee vaihdettua oikeaan aikaan, tankki on täynnä ja huollot tehty, jotta auto ei ole huollossa juuri silloin, kun on reissu sovittu tai talvirenkaat laittamatta, kun tulee liukkaat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyöt?
Ei ole oikea termi, vaan naisten keksimä sana sille että kun ne aina huolehtii voi voi.