Mitkä metatyöt on teidän taloudessa miehen vastuulla?
Olen eronnut, joten miestä ei ole, mutta meillä se meni niin, että minä mietin kaikki viikon ruokalistat ja tein kauppalaput, pidin huolen että kaapissa oli aina lapsille vuodenaikaan sopivat vaatteet, luistimet teroitettuna ennenkuin niitä tarvittiin, jne
Hoidin myös oman autoni renkaat, huollot ja katsastukset.
Mies huolehti omatoimisesti ilmanvaihtokoneen suodattimen vaihdosta. Muut asiat hoiti, kunhan muistutin. Minusta se muistuttelu oli aika raskasta. Kun jäin lasten kanssa taloon, oli jotenkin helpompaa.
Kommentit (597)
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä metatyön käsitettä tai siis sitä, miksi suunnittelu ja organisointi olisi jotenkin vähemmän työtä. Suunnittelu on työtä siinä missä toteutuskin. Kertoo vain suunnittelijoiden työn väheksynnästä mokoma metatyökäsite.
Vai tekeekö esim. Arkkitehti töitä vasta silloin kun piirtää jotain, eikä vielä silloin kuin miettii mitä siihen piirustukseen tulee? Kauppalista on hyvä esimerkki. Se on kotityö, ei mitään metatyötä. Toki sen suunnittelun voi tehdä vasta kaupassa ja ostella ostokset ilman listaakin, mutta silloin suunnittelu kuuluu kokonaisuuteen kotityöhön nimeltä kaupassa käynti.
Se on just metatyötä, että mietit milloin edellinen ruoka loppuu ja tarvitsee käydä hakemassa kaupasta lisää aineksia, ja mitä ruokaa aiot tehdä ja mitä aineksia siihen tarvitaan. Eli suunnittelu ja listan laatiminen.
Kirjoitin, että meillä ex-mies huolehti "omista metatöistään", mutta ei yhteisistä. Eikä kovin hyvin niistäkään. Käytännössä hän siis tunnisti kehossaan, että ahaa, nyt on nälkä. Pitää saada ruokaa. Ei miettinyt onko jääkaapissa jotain, vaan paineli Mäkkäriin tai kauppaan hakemaan sitä mitä teki mieli juuri sillä hetkellä. Loppukuusta valitti rahojen vähyyttä, kun ei osannut ottaa huomioon, että herkkujen mättäminen päivittäin on kallista.
Hänestä niiden metatöiden tekeminen, eli asioiden muistaminen, ennakointi ja suunnittelu, oli yksi rankimmista "kotitöistä".
Minä
- aikuisten ja lasten vaatteet (onko tarvittavia, ovatko oikean kokoisia, puhtaita ja missä ovat kun tarvitaan)
- lasten kouluasiat (hoidan wilmalla tarvittavat viestit sairastumisista ym, autan tarvittaessa läksyissä ja kokeisiin lukemisessa jne)
- ruokahuolto minun vastuulla, teen kauppalistat, suunnittelen ja toteutan ruuat (tämä meillä erityisen kuormittavaa koska perheessä paljon allergioita niin pitää aina huolehtia että on kaikille sopivat leivät, ruuat ym). Mies käy kaupassa valmiin listan kanssa jos pyydän tai hakee grilliltä ruokaa perheelle.
- siivoukseen liittyvät asiat
- laskut, kaikkien veroilmoitukset, vakuutukset ym paperit hoidan minä ja myös miehen äidin vastaavat asiat
mies
- huolehtii kaiken autoihin liittyvän (oikeasti huoltaa ja korjaa itse meidän autot ei siis teetä muilla)
- huolehtii talon lämmityksen (puu lämmitys ja teen kyllä yhdessä polttopuita mutta mies hoitaa metatyöt mistä metsästä ja milloin jne)
- mies tekee puukaupat
- mies vaihtaa suodattimet ym talotekniikan jutut omatoimisesti
meillä suuri osa metatyöstä minulla koska olen kotona työttömänä ja mies töissä. Mutta olen tyytyväinen siihen että mies arvostaa sekä tekemääni metatyötä että ihan konkreettisia kotitöitä. Kumpikin tekee myös toisen hommia tarvittaessa. Esim yhtenä talvena tein lasten kanssa suuren osan meidän talven polttopuista (20 irtokuutiota) kun mies oli sairaana koko talven. Siis minä kaadoin, karsin ja pinosin lasten kanssa ja lapset ajoivat ne traktorilla kotiin ja tunkivat klapikoneesta läpi. Ja jos minä olen sairas tai laiskottaa niin kyllä mies laittaa ruuan/pesee pyykkiä.
Minusta ruuanlaitto on ihan kivaa, kun tietää etukäteen mitä ruokaa tehdään ja että ainekset on kotona valmiina. Ruokien keksiminen on taas työn ja tuskan takana. Olen yrittänyt nakittaa sitä miehelle, mutta huonoin tuloksin. Miehen vastaus on yleensä tyyliä "perunoita ja jotain kastiketta". Kerran kauppaan mennessä kysyin, että mitä me ensi viikolla syödään. Mies tiuskaisi, että hän ei halua elää noin suunnitelmallisesti vaan mennä fiilispohjalla. Jaaha, me käydään kaupassa kerran viikossa ja hankala siinä on mitään fiiliksen mukaan tehdä, jos kotona ei ole aineksia. Ruoka kotiin tilattuna on miehelle eiei, ilmeisesti hinnan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän talouteen kuuluu minä. Meidän taloudessa ei ole metatöitä. Niin ja olen mies.
Aivan, ja se se johtuu siitä, että olet sinkku. Ei siitä, että olet mies.
Olen parisuhteessa. Metatöiden olemattomuus johtuu siitä, että olen neuronormaali ja mieleltäni terve.
Kirjoitit "meidän talouteen kuuluu minä". Mistä se puoliso siihen nyt tupsahti, kun just kerroit, että siinä ei ole muita sinun lisäksi?
Täh? Ei parisuhde tarkoita yhteistaloutta. Koita nyt vähän rauhoittua. Käy vaikka kävelyllä. Hengitä.
Ihan sama asia, kun kerran asut yksin. Sinulla ei ole metatöitä eikä kotitöitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä metatyön käsitettä tai siis sitä, miksi suunnittelu ja organisointi olisi jotenkin vähemmän työtä. Suunnittelu on työtä siinä missä toteutuskin. Kertoo vain suunnittelijoiden työn väheksynnästä mokoma metatyökäsite.
Vai tekeekö esim. Arkkitehti töitä vasta silloin kun piirtää jotain, eikä vielä silloin kuin miettii mitä siihen piirustukseen tulee? Kauppalista on hyvä esimerkki. Se on kotityö, ei mitään metatyötä. Toki sen suunnittelun voi tehdä vasta kaupassa ja ostella ostokset ilman listaakin, mutta silloin suunnittelu kuuluu kokonaisuuteen kotityöhön nimeltä kaupassa käynti.
Kauppalistan tekemiseen tarvitaan ensin ajattelutyö mitä ruokia viikon aikana on tarkoitus valmistaa. Mahdollisesti myös tutkia resepteistä tarvittavat ainesosat.
Meilläkin mies joka henmetin kerta soitt
Tää on just se ihmistyyppi, mihin menee kaupassa hermot. Mä olen täsmäkävijä. Mulla on vähän aikaa ja lista, jonka mukaan todellakin paikan päällä tiedän, mitä tarvin. Mutta joka hyllyn edessä on kärryineen tien tukkiva pohtija, joka vasta siinä arpoo, että mitähän sitä keksisi, tuijottaa apaattisena hyllyjä eikä huomioi muita. Joka hyllly on sitten mulle "anteeksi, anteeksi, nappaan siitä vain tuon", kun nämä haaveilijat tukkivat hyllykön parin metrin matkalta.
Vierailija kirjoitti:
Täh? Ei parisuhde tarkoita yhteistaloutta. Koita nyt vähän rauhoittua. Käy vaikka kävelyllä. Hengitä.
Ei tarkoita mutta ketjun aiheena on yhdessä asuvat.
Ei olekaan. Jokainen voi valita viettää vapaa-aikansa kuten haluaa. Jos haluaa keksiä jotain metatöitä itselleen, niin ihan vapaasti. Kukaan muu ei sitä keneltäkään vaadi eikä kukaan hyödy siitä millään tavalla, mutta jos sellaista haluaa harrastaa, niin mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyöt?
Ei ole oikea termi, vaan naisten keksimä sana sille että kun ne aina huolehtii voi voi.
Kommentti lapsettomalta sinkkumieheltä, jonka ei tarvitse tehdä muuta kuin huolehtia omasta prseestään.
Sori, mutta en ole sinkku. Kyllä huolehdin naiseni perseestä myös rohkaisevilla läpsyillä panemisen aikana.
Auto (asutaan autossa osa vuodesta, ei pikkujuttu), siivous ja hänen vanhuksensa (molemmilla autettavia).
Se yleensä suunnittelee ruuat joka käy kaupassa. Lapsen ulkovaatteet, urheiluvälineet ja kengät usein on miehen hommia, mun sisävaatteet. Wilma viestit tulee molemmille, mä ehkä nopeammin ne katson jolloin infoan et tällä viikolla hiihtoa tms. Mies suunnittelee kokeisiin harjoittelut ja enempi niissä treenaa lasta ja kyselee multa että ollaanko varmasti harjoiteltu. Minä enimmäkseen pesen pyykkiä ja siivoan, mies tekee lumityöt, lehtiharavoinnit, ilmalämpöpumpun huollot jne. Vaikea sanoa meneekö tasan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole ikinä pahemmin mietitty mitään ruoka- tai kauppalistoja etukäteen. Jos on jotain erityisempää, kuten tulossa vieraita tmv., niin sitten tehdään vähän listaa, mutta muuten mennään kauppaan ja ostetaan ruokaa. Yleensä tämän tekee meillä mies, itse käyn todella harvoin kaupassa.
Minäkään en oikein tunnista näitä metatöitä. Asia hoidetaan, kun se eteen tulee ja se hoitaa, joka sattuu sillä hetkellä ehtimään tai muistamaan.
Teillä ei selkeästi ole lapsia. Niiden kanssa ei vain voi jättää arvan varaan, että toinen muistaa sen hammaslääkärin tai eväät kouluretkelle. Epätasa-arvoisessa suhteessa valikoituu se toinen, joka on aina se "muistaja" ja selvittäjä. Tekeminen on eri asia.
Tuo puhui kauppalistasta. Voi niillä silti olla lapsia, vaikka puhui kotitöistä eikä luettele automaattisesti myös lastenhoito(työtä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyöt?
Metatyöllä tarkoitetaan näkymätöntä, mutta välttämätöntä suunnittelu-, järjestely- ja organisointityötä, jonka merkitys huomataan usein vasta silloin, kun se on jäänyt tekemättä.
Esimerkiksi ruokalistan/kauppalistan suunnittelu jne.
Oho, meillä ei ikinä kuuna päivänä ole tehty kauppalistaa eikä ruokalistaa, en minä eikä mies. Me mennään kauppaan ja ostetaan mitä ostetaan. Hyvin muistaa mitä kotoa uupuu. Ja ruokaa teen mitä mieleen juolahtaa. En usko että me ollaan Suomen ainoa pariskunta jotka toimii näin.
Mies on itse ilmoittanut hoitavansa talon huoltoon liittyvät työt. Pari vuotta tässä nyt asuttu ja ilmeisesti niitä ei sitten ole kun en kertaakaan ole huomannut hänen tekevän niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän sama kuin tekisi hiihtämisestä tiedettä. Hirveä metatyö miettiä, missä ne sukset on ja sauvat myös, missä on latu ja miten sinne pääsee. Tällä tavalla saa hiihtämisestä yhden tärkeän kotityön!
Sanoo ihminen, jolla ei ole ne lapset siellä hiihtämässä myös. Ja kun sadatta kertaa olet se, joka sen suunnittelee, tarkastaa lasten varusteiden sopivuuden, hankkii sopivia, ostaa eväät, pakkaa kaiken, niin jossain vaiheessa vaan on mitta täynnä, kun se toinen vanhempi vain heittää omat kamppeensa mukaan ja on lähtövalmis. Ja sitten vielä päälle ihmettelee, miksi tää nyt on niin hankalaa aina lähteä.
Olen varmaan jotenkin outo, mutta ei meillä hiihtoa suunnitella. Sukset ja sauvat on paikallaan, monot myös ja tähän asti on riittänyt, että asia kerran vuodessa tarkistetaan ja välit
Varmaan se on joka nippelin muistaminen, joka on sitä metatyötä. Eikä ainakaan meillä (kaksi lasta) siihen hiihtovälineiden tai luisteluvälineiden tarkistamiseen mene mitään viittä minuuttia, vaan hyvin hujahtaa tunti, kun katsotaan että lapsi vielä osaa ne välineensä itse pukeakin (alakoululaisia). Miten meni monot siteisiin ja miten päin sauvan lenksut käsiin, tai luistinten suojat ja kypärän soljet ym.
Sukset, sauvat, monot, vimpulat jolla ne sukset saa nippuun (en tiedä nimeä). Sopivat hanskat, pipo ja naaman eteen jotain. Jotkut vielä voiteleekin suksia? Mutta joo kertatarkistus riittää per lapsi, harvemmin kasvavat parissa kuukaudessa talviurheiluvälineistä ulos.
Joissain kouluissa otetaan eväät mukaan, ainakin pidemmillä kuin yhden liikuntatunnin ulkoilureissuilla.
Meilä mies kokkaa, pyykkää, siivoaa, hoitaa autoihin liittyvät jutut jne. Ei valittamista
Onneks on lapset jo teinejä niin metahäsläystä ei ole. Kertovat jos jotain tarvitsevat ja ruuaksi sitä mitä tänään satun tarjouksesta kaupasta bongaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppalistan tekemiseen tarvitaan ensin ajattelutyö mitä ruokia viikon aikana on tarkoitus valmistaa. Mahdollisesti myös tutkia resepteistä tarvittavat ainesosat.
Meilläkin mies joka henmetin kerta soittaa minulle, että mitä kaupasta tarvitaan. Aina.
Kauppalistan tekoon tarvitaan myöe tieto seuraavan viikon koko perheen menoista. Ketkä on syömässä poikkeavaan aikaan, harrastuspäiviksi jotain nopeaa/lämmitettävää, lähdetäänkö mökille ja mitä sinne tarvitaan, onko joku meno joka estää kaupassa käymisen tiettynä päivänä, tuleeko lapsen kaveri kylään, mitä näitä nyt onkaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyöt?
Metatyöllä tarkoitetaan näkymätöntä, mutta välttämätöntä suunnittelu-, järjestely- ja organisointityötä, jonka merkitys huomataan usein vasta silloin, kun se on jäänyt tekemättä.
Et siis keksi muuta kuin kauppalistan, ok
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyöt?
Et siis keksi muuta kuin kauppalistan, ok
Ei kai sitä esimerkiksi tarvitse luetteloida kaikkea. Kauppalista ja ruokalista ovat monelle selkeitä esimerkkejä. Vaatehuolto, lomalle pakkaaminen jne ovat vastaavia esimerkkejä.
Tässä syy siihen, miksi en koskaan tee kauppalistaa. Menen kauppaan, ostan tarvittavat tarvikkeet ja teen ruokaa. Näin jää huomattavasti enemmän vapaa-aikaa kuin metatyötä tehden. Arvostan aikaani, en turhaa vaivaa.