Mitkä metatyöt on teidän taloudessa miehen vastuulla?
Olen eronnut, joten miestä ei ole, mutta meillä se meni niin, että minä mietin kaikki viikon ruokalistat ja tein kauppalaput, pidin huolen että kaapissa oli aina lapsille vuodenaikaan sopivat vaatteet, luistimet teroitettuna ennenkuin niitä tarvittiin, jne
Hoidin myös oman autoni renkaat, huollot ja katsastukset.
Mies huolehti omatoimisesti ilmanvaihtokoneen suodattimen vaihdosta. Muut asiat hoiti, kunhan muistutin. Minusta se muistuttelu oli aika raskasta. Kun jäin lasten kanssa taloon, oli jotenkin helpompaa.
Kommentit (597)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joka syksy ja kevät pitää käydä läpi mitä on, mikä vielä on ehjä ja sopii ja mikä pitää uusia"
Vain insinööri joka ei ikinä huolehdi lasten vaatteista voi kuvitella näin.
Oikeasti se menee niin että mietietään että jos Villen lasketteluhousut ovat käyneet pieneksi niin mahdammeko ensi talvena mennä ollenkaan laskemaan joten kannatatako niitä uusia lainkaan ja jos uusitaan niin ostetaanko vasta alennusmyynnistä vai jo aikaisemmin. Tai olisiko kenties serkulla pieneksi jääneet jotka voisivat sopia.
Ja tässä siis vain yksi vaatekappale ja vasta mietitty vaihtoehdot eikä edes vielä sitä mikä on kannattavinta.
Vaikeaa on. Jos ei mennä laskemaan niin sitten housut mene kategoriaan "pitää uusia", tietenkään. Eli tuokin tapaus oli käsitelty.
Toisakseen, jos lasketaan niin usein että pitää olla erilliset lasketteluhousut niin si
On tuhat ja yksi esimerkkiä siitä monen vihaamasta metatyöstä, jota suunnitteluksikin kutsutaan, ja joka on aikaa vievää ja stressaavaa.
Meillä esimerkiksi uusittu hiljattain huonekaluja, ja minä naisena tietysti esittelen ehdotuksia, selaan kauppojen hintoja, kysyn lopulta mielipidettä jne. Myös suunnittelen sitä, tarvitseeko jonkun paikkaa siirtää ym.
Ja sitten se vanhojen luopuominen: kierrätyskeskukseen vai myyntiin. Milloin myydään, milloin tulee uudet, mitäs jos uudet viipyy eikä ole sohvaa. Ja joo, kaikesta toki selviää, mutta miehen kommentti on laiska: ihan sama, mulle käy kaikki.
Ja minä olen sitten myös se myynti-ilmoitusten tekijä ja myynti-/noutoaikatauluista sopija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyöt?
Pirttihirmun töiden listaaminen. Huom! Ei ne itse työt, vaan niiden listaaminen.
Sanoo mies, joka kyllä pukee lapsen päiväkotiin, pakkaa sille eväät reppuun ja antaa lelun lelupäivää varten, kunhan vaimo on ensin muistanut hankkia kauteen sopivat vaatteet ajoissa edellisen kauden aikana, hankkinut lapselle päiväkotirepun, muistanut työpäivän jälkeen hakea kaupasta ne eväät, kaivanut eväsrasian kaapista pöydälle valmiiksi, hakenut varavaatteet valmiiksi repun viereen ja kirjoittanut muistilapun eväistä, vaihtovaatteista ja lelupäivästä.
Mies sitten ihmettelee, että mitä miettimistä ja muistamista tässä on.
Vierailija kirjoitti:
"Ei haittaa. Kuten sovimme aikaisemmin, Villen lasketteluvarusteet siirtyvät teille kunnostettuina, oli tarvetta tai ei, puolisosi on luvannut viedä ne Matilta joka tapauksessa jäävien ehjien varusteiden ja asujen mukana paikalliseen urheiluvälineiden kierrätyskeskukseen."
Et kyllä niitä tänne raahaa vaikka veljesi on noin luvannut. Tuolla ne kaikki entisetkin on homehtumassa, kun mies ei saa aikaiseksi.
Et ehkä muista, että veljeni on kuollut aikaa sitten. Tarkoitin nykyistä puolisoasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän talouteen kuuluu minä. Meidän taloudessa ei ole metatöitä. Niin ja olen mies.
Aivan, ja se se johtuu siitä, että olet sinkku. Ei siitä, että olet mies.
Olen parisuhteessa. Metatöiden olemattomuus johtuu siitä, että olen neuronormaali ja mieleltäni terve.
Kirjoitit "meidän talouteen kuuluu minä". Mistä se puoliso siihen nyt tupsahti, kun just kerroit, että siinä ei ole muita sinun lisäksi?
Mulla olisi idea lapsiperheille. Olisi pitänyt keksiä tämä aikoinaan myös meille käyttöön.
Yhden lapsen kanssa jakakaa ajanjaksot (on se sitten kuukausi tai puoli vuotta), jolloin kaikki lapseen liittyvä metatyö on toisen vastuulla, sitten vaihdatte. Kahden lapsen kanssa yksi ottaa toisen ja toinen toisen, vaihto päittäin vaikka 6kk välein. Kolmannen muksun kanssa voi soveltaa samaa vaihtelua kuin yhden kanssa jne... Ruokasuunnittelu myös jollain aikajakoperiaatteella. Tai mitä nyt haluaakaan jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joka syksy ja kevät pitää käydä läpi mitä on, mikä vielä on ehjä ja sopii ja mikä pitää uusia"
Vain insinööri joka ei ikinä huolehdi lasten vaatteista voi kuvitella näin.
Oikeasti se menee niin että mietietään että jos Villen lasketteluhousut ovat käyneet pieneksi niin mahdammeko ensi talvena mennä ollenkaan laskemaan joten kannatatako niitä uusia lainkaan ja jos uusitaan niin ostetaanko vasta alennusmyynnistä vai jo aikaisemmin. Tai olisiko kenties serkulla pieneksi jääneet jotka voisivat sopia.
Ja tässä siis vain yksi vaatekappale ja vasta mietitty vaihtoehdot eikä edes vielä sitä mikä on kannattavinta.
Vaikeaa on. Jos ei mennä laskemaan niin sitten housut mene kategoriaan "pitää uusia", tietenkään. Eli tuokin tapaus oli käsitelty.
Toisakseen, jos lasketaan niin usein e
Anna kun arvaan: sun mies ei katso tarpeelliseksi vaihtaa huonekaluja, joten hän nosti kädet pystyyn ja totesi, että ei ota kantaa koko asiaan.
No mä ej juurikaan näe vaivaa talon huoltojen, lämmityksen, polttopuiden, pihan niittämisen (pari kertaa kesässä) ja saunan pesun kanssa. Mies myös huoltaa molempien autot, omani katsastan ja molemmille tilaan pyydetyt varaosat. Metsänhoitoon ja varsinkaan sen välineisiin en laita tikkua ristiin verotusta ja fyysistä laskunmaksua enempää, jonkun ketjun voin sahaan pyydettäessä hakea rautiksesta.
Ruokakauppaa miettii koko perhe, että mitä seuraavalla viikolla huvittais syödä.
Oliskohan ne muut metat sitten mun vastuulla. Mä kyllä enempi makoilen sohvallakin, että joutaa siinä pohtia asioita. Toisaalta miehen luonne on sellainen ettei se istuskele joutilaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei haittaa. Kuten sovimme aikaisemmin, Villen lasketteluvarusteet siirtyvät teille kunnostettuina, oli tarvetta tai ei, puolisosi on luvannut viedä ne Matilta joka tapauksessa jäävien ehjien varusteiden ja asujen mukana paikalliseen urheiluvälineiden kierrätyskeskukseen."
Et kyllä niitä tänne raahaa vaikka veljesi on noin luvannut. Tuolla ne kaikki entisetkin on homehtumassa, kun mies ei saa aikaiseksi.
Et ehkä muista, että veljeni on kuollut aikaa sitten. Tarkoitin nykyistä puolisoasi.
Aaa, vieläkö sinä mökötät jostain vanhasta asiasta. Veljesi on edelleen elossa eikä minulla ole ollut muuta puolisoa.
Kun olin vielä naimisissa - ei mikään. Mies huolehti joistain itseensä liittyvistä metatöistä, mutta ei ikinä yhteisistä jutuista.
En edes kehtais luetella mitään metatöitä kun siihen menee aikaa sekunteja, maks minuutteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän talouteen kuuluu minä. Meidän taloudessa ei ole metatöitä. Niin ja olen mies.
Aivan, ja se se johtuu siitä, että olet sinkku. Ei siitä, että olet mies.
Olen parisuhteessa. Metatöiden olemattomuus johtuu siitä, että olen neuronormaali ja mieleltäni terve.
Kirjoitit "meidän talouteen kuuluu minä". Mistä se puoliso siihen nyt tupsahti, kun just kerroit, että siinä ei ole muita sinun lisäksi?
Täh? Ei parisuhde tarkoita yhteistaloutta. Koita nyt vähän rauhoittua. Käy vaikka kävelyllä. Hengitä.
Itse en ymmärrä metatyön käsitettä tai siis sitä, miksi suunnittelu ja organisointi olisi jotenkin vähemmän työtä. Suunnittelu on työtä siinä missä toteutuskin. Kertoo vain suunnittelijoiden työn väheksynnästä mokoma metatyökäsite.
Vai tekeekö esim. Arkkitehti töitä vasta silloin kun piirtää jotain, eikä vielä silloin kuin miettii mitä siihen piirustukseen tulee? Kauppalista on hyvä esimerkki. Se on kotityö, ei mitään metatyötä. Toki sen suunnittelun voi tehdä vasta kaupassa ja ostella ostokset ilman listaakin, mutta silloin suunnittelu kuuluu kokonaisuuteen kotityöhön nimeltä kaupassa käynti.
Pesee joskus pyykkiä ja roskien vieminen.
Anna kun arvaan: sun mies ei katso tarpeelliseksi vaihtaa huonekaluja, joten hän nosti kädet pystyyn ja totesi, että ei ota kantaa koko asiaan.
joudun tekemään näin, kun tämä lainaaminen ja ketjuttaminen ei täällä toimi järkevästi.
Mutta joo, toki ihan pointtinsa tuossakin; mieshän olisi varmaan ihan tyyväinen istuessaan ämpärin päällä pahvilaatikko sohvapöytänä, kunhan vaan telkkari ja pleikkari toimii, mutta nauttii kuitenkin hiljaa toisen ehostamasta toimivasta ja esteettisestä kodista. Ja tarve tässä tapauksessa oli oikea, jonka hänkin tiedosti.
Ei me naiset aina pelkkiä pirttihirmuja olla.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä metatyön käsitettä tai siis sitä, miksi suunnittelu ja organisointi olisi jotenkin vähemmän työtä. Suunnittelu on työtä siinä missä toteutuskin. Kertoo vain suunnittelijoiden työn väheksynnästä mokoma metatyökäsite.
Vai tekeekö esim. Arkkitehti töitä vasta silloin kun piirtää jotain, eikä vielä silloin kuin miettii mitä siihen piirustukseen tulee? Kauppalista on hyvä esimerkki. Se on kotityö, ei mitään metatyötä. Toki sen suunnittelun voi tehdä vasta kaupassa ja ostella ostokset ilman listaakin, mutta silloin suunnittelu kuuluu kokonaisuuteen kotityöhön nimeltä kaupassa käynti.
Kauppalistan tekemiseen tarvitaan ensin ajattelutyö mitä ruokia viikon aikana on tarkoitus valmistaa. Mahdollisesti myös tutkia resepteistä tarvittavat ainesosat.
Meilläkin mies joka henmetin kerta soittaa minulle, että mitä kaupasta tarvitaan. Aina.
Mies huolehtii kaikki ulkotyöt. Lumenkolaus, ruohonleikkuu, haravointi, kasvimaan kokonaan (muokkaus, kylvö, kitkentä, sadonkorjuu...). Sisätöistä imuroinnin kokonaan, osittain astianpesun ja pyykinpesun.
Naisilla on paljon enemmän metatöitä kuin miehillä. Esimerkiksi ripsivärissä pitää etsiä netistä tietoa erilaisista ripsiväreistä, niiden laadusta, hinnasta ja käyttäjäkokemuksesta. Ripsiväriä käyttäessään joutuu huomioimaan, milloin on aika hankkia uusi ja tietenkin osata ajoittaa ostotapahtuma oikein eli ei liian aikaisin eikä liian myöhään. Tässä joutuu selvittämään ostopaikkoja, nettikauppojen nopeuksia jne. sekä tietenkin tekemään isoja päätöksiä siitä, millä kanavalla tuote on parasta itselle saada eli hakea itse kaupasta, Postin kautta noutopisteeseen vai Matkahuollon kotiinkuljetus tms. Vanhan ripsivärin kanssa joutuu miettimään kierrätystä sekä oikeaa hetkeä jättää vanha tuote poistoon.
Ei ihme, että naisilla on vaikeaa! Ja ihan liikaa töitä.
Minulla ei ole metatöitä eikä edes kotitöitä. Minulla on vain ihan tavallinen elämä, jota elän. Imuroiminen, kaupassa käyminen ja kokkaaminen eivät ole minulle työtä, vaan tavallista elämää. Työtä teen palkkaa vastaan toimistossa ja joskus kotona.
Vierailija kirjoitti:
Se on ollut pakko eritellä, koska suuri osa miehistä ei tajua, että pelkästään se näkyvä työosuus ei riitä. Pullistevat, että tekevät kyllä vaikka mitä. Joo, tekevät, kunhan sen suunnitelun ja valmistelun on ensin nainen tehnyt. Etenkin lapsiperheessä. Minustakin olisi kauhean kiva, että voisin vain napata muksun kainaloon ja viedä retkelle välittämättä mistään mitään ja kaikki olisi juuri niin kuin pitää. Mutta kuka onkaan tehnyt ne kaikki suunnittelut, että kaikki on niin kuin pitää sekä sillä isällä lapsen kanssa retkellä, johon menee about koko päivä? Ja kuten tässä ketjussakin, toiset iskät lähtee kauppaan ja kysyy vasta siellä, että mitä pitäisi ostaa. Ja voin sanoa, ettei opi, jos aina saa vastaukset ja suunnitelmat valmiina. Mikä voi olla niin vaikeaa hoitaa oikeasti se koko prosessi itse suunnitelmasta toteutukseen?
Mies lupaa käydä kaupassa, joten miksi kerrot hänelle, mitä puuttuu? Oppii aika pian katsomaan itse.