Suomalaiset viettävät tutkitusti kotonaan keskimäärin 16h vuorokaudessa. Viikonloppuisin 18h.
Jos ihmisellä menee viikossa vajaa 40h töissä, niin 16h keskiarvo suomalaiselle kotona vietetystä ajasta per vuorokausi on valtavan paljon. Viikonloppuisin 6 tuntia vietetään keskimäärin muualla kuin kotona. Satakunnassa tunnit on 18h ja viikonloppuisin 20h. Lempipuuhaksi nimetään television ja kännykän katsominen. Millaisia ajatuksia tämä herättää keskustelijoissa? Itselle tulee vääjäämättä mieleen, että melkoisen metsäläisiä ollaan ja sosiaalisia suhteita hoidetaan verkossa, ei kasvotusten. Mielenkiintoista ois saada samaa dataa muista maista. Sitten kun nuo on keskiarvoja, niin oletan että kesäaika on aktiivisempaa, mutta jos katsotaan talviaikaa, luvut ovat käsittämättömiä. En tiedä.
Kommentit (41)
Niin, sosiaaliset suhteet nykyään ovat hyvin pitkälti verkossa. Itsekin olen usein helposti viikonkin kotona, jos kauppaan ei ole asiaa. Opiskelut ja työt teen myös etänä kotoa käsin. En juurikaan kaipaa ihmiskontakteja, silloin tällöin on mukava nähdä kavereita livenä mutta harvemmin, ehkä muutaman kerran kuukaudessa.
Ei ole rahaa kuin suoratoistopalveluun näin kokoaika työssäkäyvänä.
Tuo on ilmeisesti kaikkien ihmisten kotona viettämän ajan keskiarvo? Eli siihen on laskettu mukaan kaikki työttömät, sairaat ja eläkeläisetkin sekä kotiäidit ja lapset, jotka eivät ole päivähoidossa? Samoin kuin toki etätyöläiset.
Sillä työssäkäyvällä tulee jo helposti päivittäin 10 tuntia ja mahdollisesti enemmänkin sitä kotoa pois oloa, kun taas tuossa keskiarvossa oltaisiin poissa kotoa vain 8 tuntia.
No omalla kohdalla pitää varmaan paikkansa, teen siis pääsääntöisesti etätöitä. Muuten kuulostaa paljolta varsinkin työssäkäyvän osalta.
Yleensä nisäkkäät käyttää suurimman osan valveillaoloajastaan makailuun, oleiluun ja ruuansulatukseen.
Ympäristö ja sää vaikuttaa. Myös mahdollisuudet ja raha. Osa nyt asuu kerrostalossa, jos on pihassa seisomassa tulee aggressiivisia miehiä kohti. Osa käy kävelyllä.
Miksi ihminen ei saisi viihtyä kotona? Ja mitä vikaa on metsäläisyydessä?
Kerro ihmeessä ap, sinä kosmopoliitti kahviloissa istuksija.
Mitä mä tuolla pihalla syksyllä teen? En lähtisi näillä keleillä esim uimaan. Kesällä viihtyy vaikka koko päivän pihalla kun aurinko paistaa ja on lämmin.
Minä olen kotona aina, paitsi asioilla käydessä. Joka päivä 24h. Mihin minä kotoani lähtisin, ellei ole pakko.
Ikää on 52v.
Ap ei vissiin ole kuullut etätöistä ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä tuolla pihalla syksyllä teen? En lähtisi näillä keleillä esim uimaan. Kesällä viihtyy vaikka koko päivän pihalla kun aurinko paistaa ja on lämmin.
Sisäliikunta toimii hyvin syksyllä/talvella.
Esim uimahallit, kuntosalit, seinäkiipeily.
Mulla menee töissä 8,5h/työpäivä = 42,5h/vk
Työmatkat n 2h/työpäivä = 10h/vk
Työpäivä työmatkoineen ilman kaupassa käyntiä yms on siis 52,5h/vk
Loppuaika menee miten menee
Mä en ole ehtinyt käydä mun asunnolla 2 vuoteen. Teen 3 työtä.
Vierailija kirjoitti:
nukut töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nukut töissä?
Ei kun hän ei nuku. Tekee kolme 8 tunnin työvuoroa ilmeisesti.
Työpäivä kestää 7 tuntia ja nukun 8-9 tuntia yössä. Pelkästään tuosta tulee noin 16 tuntia kotonaoloa. Sosiaalisille suhteille ja kodin ulkopuoliselle toiminnalle jää vielä 8 tuntia. En näe tässä mitään ongelmaa.
Ymmärrän, oma koti paras <3 itsellä tavoitteena 100% etätyö niin ei tarvitse ikinä kotoa poistua.
No töissä. kaupassa, harrastuksissa ja joskus tuttujen luona, missä sitä sitten pitäis vielä viettää aikaa kodin ulkopuolella?
Mihin sitä nyt sitten pitäis mennä palkollisten menojen jälkeen? johonkin kahvilaan tai puiston penkille istumaan?
Sehän on jokaisen oma asia miten aikansa viettää. Työttömänä voin olla pari vuorokautta putkeen kotona kun ei jaksa tai huvita mennä mihinkään. Töissä ollessa se on hyvin kun jaksaa kaupassa käydä töiden jälkeen. Sohva kutsuu ja sänkykin kelpaa. Pitäisi olla lyhyemmät työpäivät niin ihmiset jaksaisivat muutakin kuin työnsä ja useammalle olisi töitä. Ei se käy kun sehän olisi ihmisille hyvinvointia. Yritykset ja rahan kahmiminen ovat nykyhallituksen juttuja.