Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä metatyöt on teidän taloudessa miehen vastuulla?

Vierailija
10.01.2024 |

Olen eronnut, joten miestä ei ole, mutta meillä se meni niin, että minä mietin kaikki viikon ruokalistat ja tein kauppalaput, pidin huolen että kaapissa oli aina lapsille vuodenaikaan sopivat vaatteet, luistimet teroitettuna ennenkuin niitä tarvittiin, jne

Hoidin myös oman autoni renkaat, huollot ja katsastukset.

Mies huolehti omatoimisesti ilmanvaihtokoneen suodattimen vaihdosta. Muut asiat hoiti, kunhan muistutin. Minusta se muistuttelu oli aika raskasta. Kun jäin lasten kanssa taloon, oli jotenkin helpompaa. 

Kommentit (597)

Vierailija
581/597 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa ja toivon parasta :) jaksamista!

Vierailija
582/597 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tekee kumpi osaa paremmin. Älytöntä edes ajatella että työt pitäis mennä kirjaimellisesti tasan. Joukkuepeli, pitää hyödyntää vahvuuksia ja löytää oikea pelipaikka.

Ei kukaan ole seppä syntyessään, uusia asioita voi opetella. Vahvuuksia toki saa ja kannattaakin hyödyntää, mutta turha esittää ettei osaisi mitään. Opettele. Ette te miehetkään synny miksikään talonrakentajiksi, lentäjiksi, metsureiksi, palomiehiksi ja astronauteiksi, vaan se kaikki on ollut kovan työn ja opettelun tulosta. Nainenkaan ei synny äitinä, vaan opettelee äidiksi. On naisia jotka ei sitä tee, heiltä otetaan lapset pois. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/597 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ulkoisti itsensä ihan kaikesta taloon ja perhe-elämään kuuluvasta, erohan siitä tuli. Eleli kun teini ja kiukutteli minkä ehti. Sääliksi käy seuraavaa uhria

Juuri tällaisia tapauksia on todella paljon. Ja mies kuitenkin oli se joka sen talon halusi. Naiselle olisi hyvin riittänyt kerrostalo tai rivarikämppä. Minunkin mies vinkuu taloa ja mökkiä ja venettä, mutta olen omein vanhempieni kohdalla nähnyt mitä se touhu sitten lopulta miehen talo/mökkikuumeen jälkeen on. En suostu. Tulee se avioero helpomminkin.

Vierailija
584/597 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole miestä, autoa, rahaa kauheasti tai muuta. Eli käsipelillä mennään. Kummitus ei suostu imuroimaan.

Meillä kummitus vääntää auton peruutuspeilejä (edesmennyt isäni), mutta miksei hoida muita metatöitään, kuten auton lamppujen vaihdot, en tiiä.

Vierailija
585/597 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä tiskaaminen/ tiskikoneen täyttö (minä tyhjennän sen)  ja pölyjen pyyhkiminen/biojätteen vienti. Minä vien ja lajittelen muut roskat, yleensä aina imuroin (kerran kuussa mies tekee sen, jos pesen silloin  lattioita), pesen pyykit, vaihdan lakanat jne. Mies joutuu hoitamaan myös lumenluonnin, mikä ei ole pieni homma tontillamme, myös haravoinnin, ellen halua itse avuksi, onneksi lapset ja koirat hoidetaan yhdessä. Ja mies huoltaa automme, pesee saunan pari kertaa vuodessa, vähintään kerran vuodessa tamppaa matot. Minä sitten pesen kaapit sisällä ja pesen ikkunat (mielelläni, mies roiskii ne likaiseksi pestessään). Eli hyvin meillä on jaossa kaikki, ollaan molemmat päivätöissä, on lapsia ja lemmikkejäkin, mutta kumpikaan ei käytä niitä tai harrastuksiakaan tekosyynä millekään.

Vierailija
586/597 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2024 vauvapalstalaisten enemmistö ei vielä ole oppinut käsitteiden metatyö ja kotityö eroa. 

Vierailija
587/597 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä:

-autot kaikkinensa (niiden vaihto, huolto, renkaat, pissipoika, tankkaus)

-polttopuut (tilaus, pinoaminen varastoon, tuonti sisälle, lämmitys, tuhkat)

-ulkosaunan lämmitys (vedet, puut)

-ruokakaupassa ja Alkossa käynti

-ruoan valmistus 

-imurointi ja siivous

-nurmikon leikkaus

-talon kunnossapito (pienet maalaukset jne.)

Vaimolla pyykkihuolto kokonaan. T.M52

Vierailija
588/597 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kertoa ihan selkokielellä että mitä ne metatyöt oikein on? Kun meillä.on vaan näitä kotitöitä ja kodin askareita joita me tehdään kotona ja kodin ulkopuolella. Ja sitten on vielä erikseen ne ansiotyöt. Vaimo on ulkkis, ei osaa vielä täydellistä Suomen kieltä, ja jotkut termit hakusassa (ei saa käyttää sitä toista, virallista termiä "ulkkiksesta"), ja minä olen ihan tavallinen syntyperäinen suomalainen mies keski-suomesta. Se sana metatyö, on jotenkin uusi eikä me oikein tiedetä sen termin sisältöä. Miten se metatyö poikkeaa normaaleista töistä kun se on aiheuttanut näin paljon kirjoittelua ja pahaa verta kirjoittajissa? Onko niistä metatöistä enempi haittaa vai hyötyä arjessa? Kannattaako niitä ottaa itselleen vai vältellä? Olis ihan hyvä tietää jos aletaan tekemään niitä metatöitä. Kiitokset etukäteen tiedoista.

T: se normimies

Vierailija
589/597 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa ihan selkokielellä että mitä ne metatyöt oikein on? Kun meillä.on vaan näitä kotitöitä ja kodin askareita joita me tehdään kotona ja kodin ulkopuolella. Ja sitten on vielä erikseen ne ansiotyöt. Vaimo on ulkkis, ei osaa vielä täydellistä Suomen kieltä, ja jotkut termit hakusassa (ei saa käyttää sitä toista, virallista termiä "ulkkiksesta"), ja minä olen ihan tavallinen syntyperäinen suomalainen mies keski-suomesta. Se sana metatyö, on jotenkin uusi eikä me oikein tiedetä sen termin sisältöä. Miten se metatyö poikkeaa normaaleista töistä kun se on aiheuttanut näin paljon kirjoittelua ja pahaa verta kirjoittajissa? Onko niistä metatöistä enempi haittaa vai hyötyä arjessa? Kannattaako niitä ottaa itselleen vai vältellä? Olis ihan hyvä tietää jos aletaan tekemään niitä metatöitä. Kiitokset etukäteen tiedoista.

Ei voi, enää. Asia on käsitelty jo moneen kertaan, ja jos se ei tästäkään ketjusta vieläkään avautunut, käytä Googlea. Toivottavasti teet töitä yksin jos ymmärtäminenn on noin hankalaa.

Vierailija
590/597 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä:

-ruoan valmistus 

-imurointi ja siivous

-nurmikon leikkaus

Kyse oli siis kotitöistä. Meillä vaimolla on 4/5 päivänä kotoa käsin tehtävä vaativa asiantuntijatyö, joten  koska hän harvemmin poistuu kotoa, on luonnollista, että esim. suunnittelen ja käyn ruokakaupassa ja Alkossa. Ja teen ruoat. Esim kalaa ja valkoviiniä, lihapata ja punaviiniä jne.

Vierailija
591/597 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä teen lähinnä mitä pystyn. Naisena ja sähköallergikkona kun en ymmärrä autoista tai muusta tekniikasta niin hoidan lähinnä pyykit.

Vierailija
592/597 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa opetella lukemaan niin asia selviää tästäkin ketjusta. Tai sitten on semmoinen kuin Google, josta voi hakea tietoa. Se helpottaa elämää monessa jutussa 👍

Vierailija
593/597 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies hoitaa isoista kokonaisuuksista ruokahuoltoa enemmän, sekä niitä "talon töitä", joita ei kylläkään kovin paljon ole, mutta just se suodattimien vaihto ja tarkistaa keväällä että kattotiilet on ehjät, muistaa pudottaa lumet valokatteen päältä jne. Jos jotain isompaa tulee niin pohditaan kyllä yhdessä, ja puutarhahommista minulla taas on päävastuu koska ne minua enemmän kiinnostaa. Samoin polkupyörien huollot mies hoitaa. Autoasiat menee aika tasan. Minä hoidan sitten sen lasten vaaterumban ja isommalta osin harrastukset ja myös lomasuunnitelmat on enemmän minun hommaa. Mies toisaalta etätöitä tekevänä useammin vie lapsen päiväkotiin ja lähettää isomman kouluun ja huolehtii siihen liittyvät muistamiset. Lasten synttärit on molempien hommaa. Molemmat myös siivoaa ja molemmilla on siinä vähän omia osa-alueita jotka muistaa paremmin. 

Vierailija
594/597 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso osa keskustelijoista ei ymmärrä yhtään mistä on edes kyse ja jää jankkaamaan jostain kauppareissun suunnittelun tarpeettomuudesta tai siitä, miten paljon jotain housujen ostoa pitää ajatella minuuteissa tai tunneissa. Kyse ei ole tällaisista asioista.

Metatyö on vastuun ottamista asioiden hoitamisesta ja järjestämisestä oma-aloitteisesti. Suunnittelu on sitä, mutta suunnittelu on vain osa isompaa yleistä vastuun ottamisen kokonaisuutta. Metatyön tekemistä demonstroi parhaiten esimerkki henkilöstä, joka ei sitä tee. Ihminen, joka ei tee metatyötä, ei saa asioita tehtyä ilman, että joku toinen huolehtii, että hän tekee ne, tai vaihtoehtoisesti hän huomaa tarpeen tekemiselle vasta kun on myöhäistä. Kun samassa taloudessa on kaksi ihmistä saati lapsia, alkaa toista äkkiä suututtaa, jos toinen ei hoida arkielämään kuuluvia töitä ja velvollisuuksia ilman, että hänelle kerrotaan, mitä pitää tehdä, milloin ja miten. Tällöin hän

Tässä hyvää pohdintaa aiheesta!

Vierailija
595/597 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://duunitori.fi/tyoelama/arjen-metatyo

Tuossa ihan ok artikkeli aiheesta.

Vierailija
596/597 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä:

-ruoan valmistus 

-imurointi ja siivous

-nurmikon leikkaus

Lapsia ei ole? 

Vierailija
597/597 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä se oli aika hyvin kerrottu. Mutta jos ei edes halua ymmärtää, niin silloin on vaikea ymmärtää.

Koska Metatyö ei ole pelkkää suunnittelua eikä edes organisointia, vaan se on myös jatkuvaa havainnointia, ja nimenomaan kaikkien lankojen käsissä pitämistä. Jos ensimmäisen asteen metatyö on havainnointia : huomaat että lapsi tarvitsee uimakoulua, tai kavereita, tai uusia vaatteita, tai sen harrastusaika on siirtynyt tunnilla tai huomenna on luistelua tai onkohan se kipeä tai IHAN MITÄ TAHANSA muuta.

Seuraavan asteen metatyö on sitten sitä suunnittelua ja organisointia: Missä on uimakouluja? Mitä kamppeita tarvitaan? Koska sinne pitää ilmoittautua? Tai milloin ja mistä ne vaatteet kannattaahankkia, tai kysynpä naapurin Raimolta voisiko se viedä lapsen viulutunnille, kun itse olen vielä töissä. 

Ymmärrätkö? Tuskin, kun jaksat tätä samaa jankata.

Tässä vielä kirjoitus, jossa asia on esitelty oikein kunnolla. 

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/29/jenny-lehtinen-metatyo-kunniaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan