Vaikea laihduttaa, kun en siedä jatkuvaa nälkää :(
Hetkeksi helpottaa aterian jälkeen, mutta muutoin vatsa kurisee ja ajattelen koko ajan ruokaa. Kasviksiakin syön ja ne ovat vähäkalorista vatsantäytettä, mutta ei auta.
Kommentit (195)
Hiilarit minimiin ja aluksi kärvistele kokonaan paastolla muutama päivä. Kunhan kestät ne ensimmäiset päivät niin nälkää ei enää tule
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus johtuu liian helposta elämästä.
Prinsessat kelluskelee kermavaahdossa ja kaiken saa valmiina eteen syntymästä asti.
Isät ja äidit tasoittaa aina tietä eikä koskaan ole pienintäkään vastoinkäymistä ja jos tuleekin niin heti on vanhemmat pelastamassa pikku prinsessan.
Tunti ilman herkkuja aiheuttaa vieroitusoireena "nälän' tunteen ja on jo tilattava pitsaa. Sitä se on kun ei ole tottunut minkäänlaiseen kuriin ja vähiten itsekuriin.
Aina kun näen lihavan naisen niin mietin miten helppoa tuonkin elämä on ollut.
Elellyt pelkillä herkuilla pienen ikänsä.
Ei koske ainakaan minua tuo kuvauksesi, aika kaukana siitä. Kuten kerroin jo aikaisemmin, lihoin tunnesyöpöttelyn vuoksi eli juuri nimenomaan vastoinkäymisten aiheuttamien, ja muidenkin tunteiden, vuoksi. Lihominen tosin on pysähtynyt, jos jotain posit
Siitä on jo hyvä lähteä liikkeelle. Tiedostat tilanteesi ja sulla on motivaatiota. Itse suosittelen pätkäpaastoa ja hiilareiden vähentämistä. Tekee aluksi tiukkaa, mutta siihen tottuu. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On laskettu että 30 minuuttia aktiivista seksiä vastaa 5 kilometrin juoksulenkkiä. Ainoa mitä ihmettelen tuossa on se, että miksi sitten yyhhoot voi olla ylipainoisia? Heidänhän pitäisi silloin olla ylikuntoisia.
Eihän yyhoilla ole miestä.
Eiks niillä ole monta eri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On laskettu että 30 minuuttia aktiivista seksiä vastaa 5 kilometrin juoksulenkkiä. Ainoa mitä ihmettelen tuossa on se, että miksi sitten yyhhoot voi olla ylipainoisia? Heidänhän pitäisi silloin olla ylikuntoisia.
Eiks niillä ole monta eri?
Vaihtuva valikoima.
Ap:lle voisi sopia pätkäpaasto. Sen avulla saa sen oikean nälän- ja kylläisyydentunteen takaisin. Tuo jatkuva nälkä ei ole sitä oikeaa nälän tunnetta, kylläisyyshorminit vain on sekaisin siitä jatkuvasti puputtamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle voisi sopia pätkäpaasto. Sen avulla saa sen oikean nälän- ja kylläisyydentunteen takaisin. Tuo jatkuva nälkä ei ole sitä oikeaa nälän tunnetta, kylläisyyshorminit vain on sekaisin siitä jatkuvasti puputtamisesta.
puputi puputi
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaessa ei pidä olla jatkuvasti nälässä.
Totta. Minä ajat sitten laihduttaessani pysyvästi muutaman kilon, söin tomaatteja aloittaessa. Elimistö luuli ruoan loppuvan kokonaan. Tomaatit täyttää mukavasti ja ovat ihania.
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaaso on hyvä. Syön vain klo 9-16. Sen jälkeen keittiön ovi on lukittu minulta. Helppoa. Olen kolme vuotta sitten laihduttanut liki 20 kiloa ja se on pysynyt poissa, kun vieläkin pätkäpaastoan. Illalla ei ole edes nälkä. Keho tottuu, ettei se saa silloin mitään.
Mulla on hyvin samanlainen kokemus, aloitin pätkäpaaston vuonna 2019 ja niin vaan vielä nelikymppisenä laihduin lähes 20 kiloa! Normaalipainoisena ole pysynyt tuosta saakka, pätkäpaastolla siis edelleen ja syön klo 12-20.
Vierailija kirjoitti:
Sinä et edes tiedä mitä nälkä on. Ole kolme päivää syömättä yhtään mitään. Silloin nälkä vasta alkaa. Se että haluat jatkuvasti sokeria ja rasvaa ei tarkoita että sinulla on nälkä.
Kyllä se on niin, että jos olet kolme päivää syömättä yhtään mitään ja juomatta muuta kuin vettä, niin nälkä loppuu, ei ala. Kutsutaan myös vesipaastoksi. Elimistö siirtyy ketoosiin ja nälkää ei vain ole. Jollain tietysti aiemmin ja joku poikkeusyksilö ei vielä edes tuossa vaiheessa ketoosiin pääse, mutta kyllä suurin osa ihmisistä ei sen kolmannen päivän iltana nälkää tunne.
Ihan ohiksena, mun ruokailutapojani on kommentoitu 90-luvulta asti, koska pitkään olin "erilainen". Esim. Eihän ihminen VOI elää ilman lihaa. Ja tietenkin ehheheh niin hauska "Jos sä kerran olet kasvissyöjä niin otaksä edes suihin?" Ai että kun nauratti, etenkin kun sen kuuli kolmannenkymmenennen kerran. Tai just tämä Miten niin et syö aamupalaa?? Päivän tärkein ateria! Vielä pahempi jos paljasti tosiaan joskus syövänsä vasta illalla sen päivän ainoan aterian. Ai kauhee. Henkihän siinä lähtee jos ei syö viisi kertaa päivässä.
Nyt sitten kaikki tämä on upeaa ja normaalia ja saanut hienot nimet, kuten just pätkäpaasto, intuitiivinen syöminen ja OMAD. Kasvisruokaakin saa lähes joka ravintolasta ja siihen kannustetaan.
Ei mulla muuta, huvittaa vaan. Niin ne suositukset muuttuu. Odotan jännityksellä mikä ruokailuinnovaatio seuraavaksi on in ja pop. Itse jatkat valitsemallani tiellä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Nälkä johtuu lihavuuden pilaamasta hormonitoiminnasta,laihoilla on harvoin nälkä.
Ja lihavat luulevat että laihoilla on aina nälkä kun eivät syö tauotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla toimi tämä 76kg->59kg .
-jätin pois iltapalan, jos oli nälkä join teetä ilman hunajaa tai sokeria
-menin ajoissa nukkumaan (ei tule nälkä ja uni tekee hyvää!)
-ruokaannoksia en pienentänyt alussa, hiilareita vähemmän ja niiden sijasta viherkaalia, papuja,porkkanaa ja juustoa (sitä valkoista muruista en nyt muist nimeä)
-päivittäiset kävelyt, ainakin 1h.Tämän jälkeen paljon vettä ettei tule nälkä
-huolehdin että saan kaikki mineraalit ja vitamiinit, muuten hiukset putoavat päästä!
-pienensin annoksia pikkuhiljaa ja vartalo tottui pienempään määrään
Lopulta mies kommentoi että syön vähemmän kuin lapsi.Tämän jälkeen olen kasvattanut annoksia hieman, ja alunperin olin laihtunut niin että painoin 55kg, sain pikkuhiljaa painoa lisää että nyt painan 59kg.
Parmesaanijuus
Eihän Parmesaani ole mitään muruista eikä edes valkoista. Itselleni tuli Feta ensimmäisenä mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Se on vähän sama kuin alkoholin kanssa: mitä enemmän juo, sitä enemmän se maistuu.
Jos vähentää/lopettaa napostelun, se himokin siitä laantuu jos vain on selkärankaa läpsäistä itseään kädelle, aina jos meinaa retkahtaa. Proteiinirikas ruoka taas pitää nälkää paremmin.
Tässäpä viisaus. Tuo napostelu on kaikkien pahinta. Se vie sen aidon näläntunteen. Paras on rytmittää ruokailu eli kaikki syöminen (vedenjuontia lukuunottamatta) vaikkapa 3 tai 4 ruoka-aikaan: aamupala, lounas, päivällinen. Ehkä joku terveellinen välipala (kuten kaksi porkkanaa tai yksi omena), jos jonkun ruoka-ajan väli venyy aivan liian pitkäksi. Ruoka-aikoina sitten kunnon reilut annokset, joissa paljon kasviksia ja erityisesti proteiineja. Muina aikoina sitten se suu aukeaa vain veden juontiin, puhumiseen ja pussailuun.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset lihoo kun ne syövät mitä sattuu.
Itsellä pääravintoaineena on liha jota syömällä yksikään ihminen ei ole koskaan lihonnut. 5-7 kg lihaa on normaali kulutus raavaalla miehellä. Eikä mitään teollisuuden pilaamaa eines huttua ollenkaan. Lihaa riisiä ja kasviksia,ei mitään jauhoja yhtään missään muodossa kuten makaroonia,nuudelia,ym turhaa.
191/100 eikä ylimääräistä rasvaa missään. Harrastuksina kuntosali,maraton juoksu sekä triathlon. Lihavuus on aina ihmisen omavalintainen ominaisuus. Selitti sitä sitten millä tekosyyllä tahansa.
Varsinainen asiantuntija täällä. Ja kaikki pieleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostatte kärryllisen lanttua, kaalia ja porkkanaa.
Niistä pilkkoen tavaraa niin, että aina kun tekee mieli napostella, niin antaa mennä.
Tuttava söi noin pelkästään porkkanaa. Vähän iho muuttui oranssihtavaksi, mutta -20kg vuodessa. Muuten söi normiterveellisesti ja alkoi kävellä sen lyhyehkön työmatkansa ja lopetti hissien käytön.
Näihin naposteluporkkana/hapankorppu yms. ehdotuksiin tulee aina niitä halveksuvia "maistuu pahalta", "ei ole sama asia" jne. vastauksia... Mutta nämä eivät tajua, että ne alkavat maistumaan kun totutat itsesi niihin. Se on selvää, ettei se porkkana ole yhtä "hyvää", kuin iso Twix, jos on viimeiset viisi vuotta "sallinut" itselleen päivittäisen Twixin.
Mä en vetele twixejä, mutta hapankorppu tai porkkana on silti pitemmän päälle tylsää. Mun tapani on lisätä reippaasti kasviksia muuten syömällä salaatteja joihin tulee niitä kasviksia joista pidän, oliivia, jotain juustoa (mozzarella, leipäjuusto tms.) ja kastikkeeksi sitruunamehu/etikka ja pieni määrä suolaa.
Maustaminen ja eri tavalla valmistaminenkin saa kasviksista ja juureksista aivan eri makuisia. Esim. suolavedessä keitetty parsakaali on mielestäni itsessään herkullista. Samoin on uunijuurekset joihin on hierottu hieman öljyä ja mausteita. Puntti tilliä riittää myös sekä suoraan keitettyjen perunoiden kaveriksi että maustamaan kermaviilikastiketta.
En mäkään kaikkea ole vielä kerennyt kokeilemaan, mutta uskon että napostelu jää vähemmälle jos syö hyvää ruokaa muutenkin. Mun kohdalla se ainakin toimii. Ja joskus se napostelu on ihan vain nälkää enkä ole niin fakiiri, että nälkäisenä menisin nukkumaan.
Nimim. kilpirauhasen vajaatoiminnalla ja normaalipainossa
Minulla ei ole nälkä jos en syö mitään, helposti pystyy olemaan kokonaisen päivän syömättä, mutta jos syön yhden makeisen, niin sen jälkeen on armoton nälkä. Tietenkin kun syö tasaisesti 5 kertaa päivässä, niin nälkää ei tule.
Vaikeinta ei ole laihduttaminen vaan se painon ylläpito. Helposti valuu takaisin herkutteluihin ja liian paljon syömiseen. Ruokamäärien pienentäminen on avainasemassa ja liikunta. Monipuolinen ateriointi, proteiinia ja kuituja.
7 vuotta kestää että aivot hyväksyy uuden painon.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän nykysin suositellaan. Ei ihmisen tarvitse esim illalla enää syödä, kyllä jaksaa nukkua muutenkin.
Viellä parempi kuin varsinaiseen laihdutukseen pätkäpaasto on saavutetun painon ylläpitämiseen. Kaikkihan onnistuvat laihtumaan, mutta se uudelleen lihominen kerta toisensa jälkeen on ongelma.
Itselleni sopii aikaikkuna 19 - 07, jolloin en syö. Kevyt iltapala ennen seitsemää. Muuten syön normaalistit toki mässäämättä ja kasviksia paljon.
Monet syövät esim. 10 tunnin aikaikkunassa, mutta itsellä on nyt tarkoitus vain olla lihomatta ja siihen tuo 12 tuntia riittää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Ja ihan koko ajan hirvittävä napostelun tarve, ei siis mikään nälkä. Olenkin yrittänyt keksiä jotain sellaista kevyttä, mitä voi suht huoletta välipalana nauttia. Hedelmä ei vie himoa.
Ateriat ovat pienehköjä, salaattia, raasteita, tomaattia jne. yli puolet lautasesta. Rasvatonta raejuustoa lisäksi.
Ihan ensimmäisenä, ennen kuin teet mitään muutoksia muuhun ruokavalioon niin opettele eroon napostelusta. Laihdut luultavasti jo sillä muutoksella.
Syö ruoka-aikoina kunnolla, kasvislisukkeet ovat lämpiminä tai kypsennettyinä usein ruokaisampia, herkullisempia ja pitävät nälkää paremmin.
Esim nopeasti kiehautetut ja sen jälkeen nopeasti valkosipulissa pannulla pyöräytetyt parsakaalit tai vihreät pavut, tai uunissa paahdetut kasvikset ja juurekset ovat ihania terveellisiä ja vähäkalorisia lisukkeita, jotka taipuvat moneen. Näitä voi valmistaa etukäteen ja käyttää pitkin viikkoa.
Mä laihduin viime vuonna kymmenen kiloa ja ainoat muutokset mitkä tein oli välipalojen ja napostelun lopettaminen ja kasvisten lisääminen. Pyrin syömään 10 erilaista kasvista (ja hedelmää) joka päivä. Ei ollut vaikeaa eikä kituuttamista.