Vaikea laihduttaa, kun en siedä jatkuvaa nälkää :(
Hetkeksi helpottaa aterian jälkeen, mutta muutoin vatsa kurisee ja ajattelen koko ajan ruokaa. Kasviksiakin syön ja ne ovat vähäkalorista vatsantäytettä, mutta ei auta.
Kommentit (195)
Laihdutin 10 vuotta sitten noin 10 kg, enkä muista kummempaa nälkää. Tein muutoksia ruokavalioon siten, että vaihdoin syömisiä kevyempään: juusto -> kalkkunaleike, murot -> puuro, maustamatonta jogurttia, tummaa leipää yms. Kannattaa syödä ihan kunnon kotiruokaa ilman liikaa rasvaa, se pitää nälän poissa. Sokereiden tarkkailu. Veden juominen auttaa pitämään nälkää pois. Nälkäisenä ei jaksa laihduttaa. Muut juomat pois. Alkoholi lihottaa paljon.
Kannattaa ehkä ottaa projekti enemmänkin elämäntapamuutoksena ruokavalion suhteen, sivutuotteena myös paino tippuu. Ei edes kannata käydä vaa'alla jatkuvasti. Laihtumisen huomaa nopeammin vaatteista ja olosta tulee kevyempi. Eikä kannata olla liian tiukka herkkujen suhteen, jotain pientä herkkua voi syödä, jos muuten ruokailut on kunnossa.
Tsemppiä!
Voiko mahdollisesti rasvoittunut maksa vaikeuttaa laihduttamista? Näin muistan lukeneeni jostain. Se on ristiriitaista, sillä pitäisi laihtua jotta rasvamaksa parantuisi. Pitääkö silloin olla VHH-ruokavalio? Voisin kuvitella että pitää.
Syötkö joka aterialla riittävästi proteiinia ja kasviksia ja vähän hyvää rasvaakin?
Onko ateriarymi ja veden juominen kunnossa?
Syötkö hitaasti. Menee n. 20 min saavuttaa kylläisyys.
Oletko käynyt mittaamassa Ferritiinin,kilpirauhasarvot ja verensokerin?
Kyllä painon saa putoamaan sillä, että jättää herkut pois ja syö terveellistä ruokaa niin, että vatsa täyttyy.
Olen saanut painon putoamaan ihan sillä, että olen jättänyt kahvipullat ja jälkkärit pois. Muuten voi syödä ihan normaalisti. Syön hiilaripitosta ruokaa: pastaa ja perunaa ja ison annoksen kasviksia päivässä.
Laihduttaa voi ilman itsensä kiduttamista.
Minäkin laihdutan, mutta oon kyllä enemmän ähkyssä kokoajan, kun terveellistä ruokaa pitää niin paljon syödä...
Hanki vaik maikki marjaniemen kiinteydy keittiössä ohjelma, silleen opin syömään oikein, kun katsoin ohjeista mitä kaikkea teen ruuaksi ja milloin.
Säännöllinen ruokailu, tarpeeksi ruokaa ja muista nukkua ja juoda vettä tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin yritin laihduttaa pitkään vain "muuttamalla ruokavaliota, mutta vähentämättä kaloreita". Kun sanottiin, että syödä pitää eikä kaloreita tarvitse laskea. Pitäisi vain syödä oikein.Sitä proteiinia.
Ei toiminut.
Tuo proteiinin syöminen on ollut elämässäni ainoa ruokavalio, jolla paino on pudonnut ilman nälännäkemistä. Putosi 14kg 2,5 kuukaudessa. Mutta siinä et saa syödä hiilaria käytännössä ollenkaan, max noin 30g päivässä. Silloin elimistö rupeaa polttamaan sitä rasvaa, koska sokeria ei tule. Olo oli muutoinkin loistava, kevytja hyvä. Kerran viikossa sai pitää hiilaripäivän, että sai syödä hiilareita niin paljon kuin halusi. Tuo on silti todella vaikea ruokavalio ylläpitää. Oli koko ajan älyttömät sokerinhimot, vaikka olo olikin muutoin loistava ja pirteä. Sen sokerinhimon kanssa oli vaikea elää.
Tuo on lähes mahdoton ruokavalio ylläpitää Suomessa. Ikävä kyllä. Asuin aikanaan vuoden verran Puolassa ja siellä tuo on ihan helppo ruokavalio. Useimmiten söimme ravintolassakin jonkinlaisia jaettavia liha-, juusto- ja leikkeleannoksia, joiden kylkeen tuli joskus salaatti ja joskus ei. Suomessa vain on mahdottoman hankalaa ja kallista ylläpitää tuota sinänsä toimivaa ruokavaliota. Ei ollut koskaan makeanhimoa. Suomeen muutettua alkoi taas karkin mussutus, kun täkäläinen ruoka on niin surkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Moni tekee laihduttamisessa sen virheen, että vähentää syömistä, vaikka useamman kohdalla auttaisi se, että syö sen verran kuin ennenkin, mutta syö sen kaiken epäterveellisen moskan sijasta terveellistä ruokaa. Oma salainen aseeni on kaurapuuro rasvattoman jogurtin ja marjojen ja banaanin ja omenapalojen kera. Aivan ihana herkku. Siihen mangososetta päälle ja välillä vähän pähkinöitä. Aamuisin kahvin seurana todella hyvä alku päivälle.
Rasvaton jogurtti on kaikkea muuta kuin terveellinen ja lisää sokeria mangososeesta. Vai soseutatko itse ilman lisukkeita?
Syömisten välillä pitää opetella pitämään pidempiä taukoja, muuten maha pyytää koko ajan jotain koska on tottunut saamaan koko ajan tipoittain jotain. Aluksi on vaikeaa, mutta vatsa oppii kyllä.
Noudatan 5:2 ruokavaliota ja tänään tulee n 600kcal. Ei ole ollut nälkä normaalia enempää. 2 lämmintä ateriaa + aamu- ja iltapala
Vierailija kirjoitti:
Tuo on lähes mahdoton ruokavalio ylläpitää Suomessa. Ikävä kyllä. Asuin aikanaan vuoden verran Puolassa ja siellä tuo on ihan helppo ruokavalio. Useimmiten söimme ravintolassakin jonkinlaisia jaettavia liha-, juusto- ja leikkeleannoksia, joiden kylkeen tuli joskus salaatti ja joskus ei. Suomessa vain on mahdottoman hankalaa ja kallista ylläpitää tuota sinänsä toimivaa ruokavaliota. Ei ollut koskaan makeanhimoa. Suomeen muutettua alkoi taas karkin mussutus, kun täkäläinen ruoka on niin surkeaa.
Itse teen täällä Suomessa juuri sellaista ruokaa kuin haluan. Kaupat on väärällään erilaisia raaka-aineita. Sieltä valitsemaan haluamansa ja noudattamaan ruokavaliotaan.
Vierailija kirjoitti:
Rasvaton jogurtti on kaikkea muuta kuin terveellinen ja lisää sokeria mangososeesta. Vai soseutatko itse ilman lisukkeita?
Ruokalusikallinen sosetta ei ole iso määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin yritin laihduttaa pitkään vain "muuttamalla ruokavaliota, mutta vähentämättä kaloreita". Kun sanottiin, että syödä pitää eikä kaloreita tarvitse laskea. Pitäisi vain syödä oikein.Sitä proteiinia.
Ei toiminut.
Aloitin nälkälaihdutuksen: nyt toimii ja vihdoinkin laihdun. Se vain on aika raakaa, että keho pitää puskea aika äärirajoille vähäkalorisen ruokavalion ja rankan liikunnan yhdistelmällä. Tällä tavalla syön ma-pe eli max 500-800 kaloria per päivä ja lisäksi tunti esim vauhdikasta kävelyä. Siinä menee päivän kalorit jo melkein tuohon liikuntaan joten keho pakotetaan käyttämään rasvavarastoja energiaksi.
Jos jättäisin liikkumatta keho yrittäisi sinnitellä tuolla 500-800 kalorilla käyttämättä vieläkään rasvavarastoja. Ikävä kyllä minun kohdallani se on näin ja se on kestänyt pitkään
Olen syönyt aina terveellisesti enkä syönepäterveellostä moskaa niin en voi vaohtaa sitä terveellisempään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä painon saa putoamaan sillä, että jättää herkut pois ja syö terveellistä ruokaa niin, että vatsa täyttyy.
Olen saanut painon putoamaan ihan sillä, että olen jättänyt kahvipullat ja jälkkärit pois. Muuten voi syödä ihan normaalisti. Syön hiilaripitosta ruokaa: pastaa ja perunaa ja ison annoksen kasviksia päivässä.
Laihduttaa voi ilman itsensä kiduttamista.
En ole kymmeneen vuoteen syönyt mitään herkkuja tai jälkkäreitä, ja onnistun aivan hyvin olemaan 15 kg ylipainoinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toiminut.
Aloitin nälkälaihdutuksen: nyt toimii ja vihdoinkin laihdun. Se vain on aika raakaa, että keho pitää puskea aika äärirajoille vähäkalorisen ruokavalion ja rankan liikunnan yhdistelmällä. Tällä tavalla syön ma-pe eli max 500-800 kaloria per päivä ja lisäksi tunti esim vauhdikasta kävelyä. Siinä menee päivän kalorit jo melkein tuohon liikuntaan joten keho pakotetaan käyttämään rasvavarastoja energiaksi.
Jos jättäisin liikkumatta keho yrittäisi sinnitellä tuolla 500-800 kalorilla käyttämättä vieläkään rasvavarastoja. Ikävä kyllä minun
Kerro siitä "terveellisestä"
Mulla on se ongelma, ettei mulla ole koskaan nälkä, joten unohdan syödä. Toki olen normaalipainoinen, mutta labratesteissä rauta-arvot oli liian matalat, lähes anemian rajoilla. Olen ollut vhh:lla 20 vuotta, joten keho on rasvapolttoinen. Pitää ehkä lisätä vähän hiilareita, että muistaisi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Noudatan 5:2 ruokavaliota ja tänään tulee n 600kcal. Ei ole ollut nälkä normaalia enempää. 2 lämmintä ateriaa + aamu- ja iltapala
Reistaileeko kuukautiskiertosi tuollaisen kalorimäärän vuoksi? Vai syötkö esim. pillereitä jotka pitävät kierron raiteillaan?
Kerro siitä "terveellisestä
kerropa itse mikä on terveellinen
Muutenhan käy se tavallinen, että mitä tahansa joku syö, on se mielestäsi epäterveellistä 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reistaileeko kuukautiskiertosi tuollaisen kalorimäärän vuoksi? Vai syötkö esim. pillereitä jotka pitävät kierron raiteillaan?
Miksi reistailisi, 5 päivää viikossa syön n 1500kcal. Menkat kellontarkat, ei pillereitä
Eilen söin aamulla pienen juustovoileivän kahvin kanssa 120kcal
Lounaaksi pienen annoksen linssikeittoa 120kcal
Päivälinen 100g palapaistia ja 200g paahdettua hapankaalia 200kcal
Illalla hapankorppu juustolla + pieni jugurtti 200kcal
640kcal tarkalleen. Ihan normiruokaa mutta pienemmät annokset ja vähemmän leipää. Vielä kun teen ruuat itse tiedän mitä niissä on. Proteiinin jäi vähiin mutta tasaantuu viikolla vähintään 1g:1kg
Jaaha, lainaukset ei taas toimi. Yritin siis sanoa ap:lle, joka luettele noita syömismallejaan, mitä niitä oli, amerikkalainen ja joku painonvartijat ja joku, että jokaisessa noista syödään viidesti päivässä, vain nimitykset vaihtuu. Se on ihan sama kutsutko sitä sapuskaa päivälliseksi vai pääateriaksi, joka tapauksessa viidesti päivässä tuo melko messevästi kaloreita. Ellei jokainen ateria ole tyyliin omena.
Mitäpä jos vähentäisit kolmeen ruokailukertaan päivässä. Nälän tunne ei tapa ketään ja pian totut vähempään ruokamäärään ja siihen, ettei koko ajan tarvitse mupeltaa jotakin.