Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikea laihduttaa, kun en siedä jatkuvaa nälkää :(

Vierailija
06.01.2024 |

Hetkeksi helpottaa aterian jälkeen, mutta muutoin vatsa kurisee ja ajattelen koko ajan ruokaa. Kasviksiakin syön ja ne ovat vähäkalorista vatsantäytettä, mutta ei auta.

Kommentit (195)

Vierailija
121/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et edes tiedä mitä nälkä on. Ole kolme päivää syömättä yhtään mitään. Silloin nälkä vasta alkaa. Se että haluat jatkuvasti sokeria ja rasvaa ei tarkoita että sinulla on nälkä.

Olin tuossa joulun jälkeen kolme päivää lähes syömättä. Ensimmäisenä päivänä sain sairaalassa iltapalan, olin mennyt päivystykseen jo yöllä. Toisena päivänä odotin leikkausta, en saanut syödä, sain taas vain iltapala. Kolmantena päivänä leikkasivat ja silloinkin palasin osastolle niin myöhään, että sain vain iltapalan. Ei minulla oikeastaan kovin kova nälkä missään vaiheessa ollut, liekö kipu vienyt niin suuren huomion, etten huomannut sitä, mutta oli se sitten neljänetänä päivänä kiva saada jo lämmintäkin ruokaa.

Ja mitäs sinne suoneen tiputeltiin sillä aikaa? Ei voi ihan verrata. 

Vierailija
122/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla toimi tämä 76kg->59kg .

-jätin pois iltapalan, jos oli nälkä join teetä ilman hunajaa tai sokeria

-menin ajoissa nukkumaan (ei tule nälkä ja uni tekee hyvää!)

-ruokaannoksia en pienentänyt alussa, hiilareita vähemmän ja niiden sijasta viherkaalia, papuja,porkkanaa ja juustoa (sitä valkoista muruista en nyt muist nimeä)

-päivittäiset kävelyt, ainakin 1h.Tämän jälkeen paljon vettä ettei tule nälkä 

-huolehdin että saan kaikki mineraalit ja vitamiinit, muuten hiukset putoavat päästä!

-pienensin annoksia pikkuhiljaa ja vartalo tottui pienempään määrään

Lopulta mies kommentoi että syön vähemmän kuin lapsi.Tämän jälkeen olen kasvattanut annoksia hieman, ja alunperin olin laihtunut niin että painoin 55kg, sain pikkuhiljaa painoa lisää että nyt painan 59kg.

Mulle taas tuli raejuusto mieleen. Tulehan alkuperäinen kirjoittaja kertomaan oliko joku meistä oikeassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vähän sama kuin alkoholin kanssa: mitä enemmän juo, sitä enemmän se maistuu. 

Jos vähentää/lopettaa napostelun, se himokin siitä laantuu jos vain on selkärankaa läpsäistä itseään kädelle, aina jos meinaa retkahtaa. Proteiinirikas ruoka taas pitää nälkää paremmin. 

Tässäpä viisaus. Tuo napostelu on kaikkien pahinta. Se vie sen aidon näläntunteen. Paras on rytmittää ruokailu eli kaikki syöminen (vedenjuontia lukuunottamatta) vaikkapa 3 tai 4 ruoka-aikaan: aamupala, lounas, päivällinen. Ehkä joku terveellinen välipala (kuten kaksi porkkanaa tai yksi omena), jos jonkun ruoka-ajan väli venyy aivan liian pitkäksi. Ruoka-aikoina sitten kunnon reilut annokset, joissa paljon kasviksia ja erityisesti proteiineja. Muina aikoina sitten se suu aukeaa vain veden juontiin, puhumiseen ja pussailuun.

Syön 5 kertaa päivässä: aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Juuri lounaan ja päivällisen välillä on se pahin hetki. Pelkkä omena välipalaksi, niin nälkä tulee ja odottaa koko ajan päivällistä.

Joissain lainaamissani kirjoissa ruokarytmi on toisenlainen, ja esim. päivällinen on päivän viimeinen ateria. Amerikkalaisissa laihdutuskirjoissa on näin, samoin noiden Välimeren maiden ruokaohjeissa (?). Esim. Amerikan Suurin pudottaja -kirjassa on aamupala, välipala, lounas, välipala ja illallinen. 

Olen kerran kokeillut 4 viikkoa ruokavaliota, jossa oli aamupala, välipala, pääateria, välipala ja iltapala. Laihduinkin, ja tuo oikeastaan sopi minulle. Tosin se jälkimmäinen välipala ei saa olla liian niukka. Eli pahin nälkä ajoittuu minulla lounaan ja päivällisen väliin, jos etenisin ns. perinteisellä suomalaisella tyylillä. Harkitsen tuon aiemmin hyväksi todetun mallin kokeilemista jos ei mitään ala tapahtua, tai sitten tuota Amerikan mallia. 

Ap

Vierailija
124/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ohiksena, mun ruokailutapojani on kommentoitu 90-luvulta asti, koska pitkään olin "erilainen". Esim. Eihän ihminen VOI elää ilman lihaa. Ja tietenkin ehheheh niin hauska "Jos sä kerran olet kasvissyöjä niin otaksä edes suihin?" Ai että kun nauratti, etenkin kun sen kuuli kolmannenkymmenennen kerran. Tai just tämä Miten niin et syö aamupalaa?? Päivän tärkein ateria! Vielä pahempi jos paljasti tosiaan joskus syövänsä vasta illalla sen päivän ainoan aterian. Ai kauhee. Henkihän siinä lähtee jos ei syö viisi kertaa päivässä.

Nyt sitten kaikki tämä on upeaa ja normaalia ja saanut hienot nimet, kuten just pätkäpaasto, intuitiivinen syöminen ja OMAD. Kasvisruokaakin saa lähes joka ravintolasta ja siihen kannustetaan.

Ei mulla muuta, huvittaa vaan. Niin ne suositukset muuttuu. Odotan jännityksellä mikä ruokailuinnovaatio seuraavaksi on in ja pop. Itse jatkat valitsemallani tiellä edelleen.

Olisin vastannut, että tollaisilta mulkuilta en ottas suihin 

Vierailija
125/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vielä vuosi sitten 65 kiloa ylipainoa. En ollut onnistunut lukuisista laihdutusyrityksistä huolimatta ja pääsin lihavuusleikkaukseen. Leikkauksesta on nyt n 10 kk ja nälkä ei ole ollut kertaakaan vaikka painoa on tippunut 57 kiloa.

Vierailija
126/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli vielä vuosi sitten 65 kiloa ylipainoa. En ollut onnistunut lukuisista laihdutusyrityksistä huolimatta ja pääsin lihavuusleikkaukseen. Leikkauksesta on nyt n 10 kk ja nälkä ei ole ollut kertaakaan vaikka painoa on tippunut 57 kiloa.

Joo no minulla on ylipainoa 15-16 kg, joten en pääsisi edes lihavuusleikkaukseen, enkä näissä mitoissa menisikään. 

Ap

Vierailija
127/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino noussut eilisestä 300 g... Ja en ole napostellut vaan syönyt tismalleen suunnitelman mukaan. Pohjautuu Painonvartijoiden vanhaan extra-ohjelmaan. Ehkä tosiaan ne liiat hiilihydraatit ja pakkasista johtuva liikkumattomuus on syynä, mutta että paino NOUSEE? Sen ei pitäisi kaiken järjen mukaan olla mahdollista. Ja siis käyn vaa'alla aina samoissa olosuhteissa eli aamulla vessassa käynnin jälkeen ennen aamupalaa.

Ap

Vierailija
128/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vähän sama kuin alkoholin kanssa: mitä enemmän juo, sitä enemmän se maistuu. 

Jos vähentää/lopettaa napostelun, se himokin siitä laantuu jos vain on selkärankaa läpsäistä itseään kädelle, aina jos meinaa retkahtaa. Proteiinirikas ruoka taas pitää nälkää paremmin. 

Tässäpä viisaus. Tuo napostelu on kaikkien pahinta. Se vie sen aidon näläntunteen. Paras on rytmittää ruokailu eli kaikki syöminen (vedenjuontia lukuunottamatta) vaikkapa 3 tai 4 ruoka-aikaan: aamupala, lounas, päivällinen. Ehkä joku terveellinen välipala (kuten kaksi porkkanaa tai yksi omena), jos jonkun ruoka-ajan väli venyy aivan liian pitkäksi. Ruoka-aikoina sitten kunnon reilut annokset, joissa paljon kasviksia ja erityisesti proteiineja. Muina aikoina sitten se suu aukeaa vain veden juontiin, puhumiseen ja pussailuun.

Olennaisinta on se, että ei puputa ruokaa aamusta iltaan eli koko valveillaoloaikaa. Jätät joko aamupalan pois ja syöt kevyen lounaan + illalla enemmän, tai toisinpäin. Sun pitää päästä paastotilaan, jos haluat laihtua. 

Vierailija
129/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukut esiin.

Helpoin, nopein ja terveellisin painonpudotuskeino on ketogeeninen ruokavalio. Ihan hirveesti ei tarvii edes liikkua ja paino putoo itsellään. Kulutat rahaa vähemmän ruokaan, ruoka ja herkuttelu ei ole koko aikaa mielessä, hampaatkaan ei rasitu viittä-kuutta kertaa päivässä. 

Asiaan pitää kyllä perehtyä ensin kunnolla ennen kuin aloittaa.

Vierailija
130/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika radikaalilta, mutta hienoa että olet onnistunut laihduttamaan noin paljon. 

Vierailija
131/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juuri tuon takia sinulla on nälkä jos lappaat suuhusi jatkuvasti jotain. On epäterveellistä syödä kokoajan, sillä se pitää insuliinitasot korkealla. 

Vierailija
132/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paino noussut eilisestä 300 g... Ja en ole napostellut vaan syönyt tismalleen suunnitelman mukaan. Pohjautuu Painonvartijoiden vanhaan extra-ohjelmaan. Ehkä tosiaan ne liiat hiilihydraatit ja pakkasista johtuva liikkumattomuus on syynä, mutta että paino NOUSEE? Sen ei pitäisi kaiken järjen mukaan olla mahdollista. Ja siis käyn vaa'alla aina samoissa olosuhteissa eli aamulla vessassa käynnin jälkeen ennen aamupalaa.

Ap

Tottakai se on mahdollista, koska hiilihydraatit. Se on sokeria. Se imeytyy helpoiten ja nopeiten. Keho käyttää energiana ensin hiilareita ja vasta sitten jos niitä ei ole saatavilla, alkaa pilkkoa rasvaa ja proteiinia energiaksi. Perusbiologiaa. 

Vierailija
133/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttamisen aloittaminen on kaikille hieman epämiellyttävä kokemus. Kysymys on enemmänkin prosessin tuntemisesta ja siihen luottamisesta.

Kehosi pyrkii aktiivisesti pysymään juuri sellaisena kuin on, olit sitten lihava tai laiha. Mitä pidempään olet jompaa kumpaa ollut, sitä vaikeampaa muutos on.

Nälän tunteeseen alkaa tottumaan vähitellen. Mitä pidemmälle jatkat, sen enemmän se pakottaa kehoasi sopeutumaan. Ja kyllä, kehosi tulee sopeutumaan halusit tai et, jos pysyt suunnitelmassa.

Suurin nälän tunne kaikkoaa noin kahden viikon kuluttua, mutta voi toki kestää jopa kuukaudenkin. Sen jälkeen laihduttaminen ei ole helppoa, mutta helpompaa.

Mitä pidemmälle jatkat, sen paremmin Kehosi sopeutuu ja jopa tottuu käyttämään Kehosi rasvaa energiaksi, koska sen on pakko. Näin laihtumisen tunteesta tulee normaalimpi.

Suurin kompastuskivi laihduttamisessa on ettei siedetä epämukavuutta, mikä tulee joka tapauksessa helpottamaan mitä pidemmälle jatkat.

Vierailija
134/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön 5 kertaa päivässä: aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Juuri lounaan ja päivällisen välillä on se pahin hetki. Pelkkä omena välipalaksi, niin nälkä tulee ja odottaa koko ajan päivällistä.

Joissain lainaamissani kirjoissa ruokarytmi on toisenlainen, ja esim. päivällinen on päivän viimeinen ateria. Amerikkalaisissa laihdutuskirjoissa on näin, samoin noiden Välimeren maiden ruokaohjeissa (?). Esim. Amerikan Suurin pudottaja -kirjassa on aamupala, välipala, lounas, välipala ja illallinen. 

Olen kerran kokeillut 4 viikkoa ruokavaliota, jossa oli aamupala, välipala, pääateria, välipala ja iltapala. Laihduinkin, ja tuo oikeastaan sopi minulle. Tosin se jälkimmäinen välipala ei saa olla liian niukka. Eli pahin nälkä ajoittuu minulla lounaan ja päivällisen väliin, jos etenisin ns. perinteisellä suomalaisella tyylillä. Harkitsen tuon aiemmin hyväksi todetun mallin kokeilemista jos ei mitään ala tapahtua, tai sitten tuota Amerikan mallia. 

Ap

Opettele sietämään nälkää. Nyt en tarkoita mitään 10h syömättä nälkää, vaan juuri esim. tuo lounaan ja päivällisen välinen aika. Se ei ole niin pitkä, etteikö sitä kestäisi. Kiinnität aivan liikaa huomiota näläntunteeseen. Juo vettä, tee asioita, harrasta, pure hammasta, ihan mitä vaan, mutta aivan varmasti ajan kanssa se helpottaa.

Eräs henkilö laihdutti kolmen aterian päivärytmillä. Hänelle sopi se, että syö aina isomman aterian, niin tuntee ainakin osan aikaa itsensä kylläiseksi. Eli toisille sopii se viisi pienempää ateriaa ja toisille kolme suurempaa päivässä.

Vierailija
135/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et edes tiedä mitä nälkä on. Ole kolme päivää syömättä yhtään mitään. Silloin nälkä vasta alkaa. Se että haluat jatkuvasti sokeria ja rasvaa ei tarkoita että sinulla on nälkä.

Olin tuossa joulun jälkeen kolme päivää lähes syömättä. Ensimmäisenä päivänä sain sairaalassa iltapalan, olin mennyt päivystykseen jo yöllä. Toisena päivänä odotin leikkausta, en saanut syödä, sain taas vain iltapala. Kolmantena päivänä leikkasivat ja silloinkin palasin osastolle niin myöhään, että sain vain iltapalan. Ei minulla oikeastaan kovin kova nälkä missään vaiheessa ollut, liekö kipu vienyt niin suuren huomion, etten huomannut sitä, mutta oli se sitten neljänetänä päivänä kiva saada jo lämmintäkin ruokaa.

Ja mitäs sinne suoneen tiputeltiin sillä aikaa? Ei voi ihan verrata. 

Ihan perus liuoksia, ei mitään ravintoliuoksia tuhlata ihan huvikseen. (ne maksaa aika paljon).

Hyvin menee aikuisella viikko syömättä jos saa vaan nestettä.Ja ihan omin jaloin ne kävelee sairaalasta pois.

Vierailija
136/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukut esiin.

Helpoin, nopein ja terveellisin painonpudotuskeino on ketogeeninen ruokavalio. Ihan hirveesti ei tarvii edes liikkua ja paino putoo itsellään. Kulutat rahaa vähemmän ruokaan, ruoka ja herkuttelu ei ole koko aikaa mielessä, hampaatkaan ei rasitu viittä-kuutta kertaa päivässä. 

Ehdottomasti ei, siinä pelleilee terveydellään, nämä lahkolaiset ovat tunkemassa tuota ketoaan jopa diabetikolle, joille se voi käydä kuolemaksi.

Vierailija
137/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukut esiin.

Ehdottomasti ei, siinä pelleilee terveydellään, nämä lahkolaiset ovat tunkemassa tuota ketoaan jopa diabetikolle, joille se voi käydä kuolemaksi.

Joo, hoikat ihmiset on muutenkin tosi ärsyttäviä.

Vierailija
138/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaessa ei pidä olla jatkuvasti nälässä.

Totta. Minä ajat sitten laihduttaessani pysyvästi muutaman kilon, söin tomaatteja aloittaessa. Elimistö luuli ruoan loppuvan kokonaan. Tomaatit täyttää mukavasti ja ovat ihania.

Mä en tajunnut tätä. Söit tomaatteja niin elimistö luuli ruoan loppuvan kokonaan? Siis mitä.

Vierailija
139/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kaikissa luettelemissasi syömismalleissa syödään viisi kertaa päivässä, nimet vaan vaihtuu. Mitäpä jos söisit vain kolmesti päivässä. Nälän tunteeseen ei kukaan kuole.

Vierailija
140/195 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä viisaus. Tuo napostelu on kaikkien pahinta. Se vie sen aidon näläntunteen. Paras on rytmittää ruokailu eli kaikki syöminen (vedenjuontia lukuunottamatta) vaikkapa 3 tai 4 ruoka-aikaan: aamupala, lounas, päivällinen. Ehkä joku terveellinen välipala (kuten kaksi porkkanaa tai yksi omena), jos jonkun ruoka-ajan väli venyy aivan liian pitkäksi. Ruoka-aikoina sitten kunnon reilut annokset, joissa paljon kasviksia ja erityisesti proteiineja. Muina aikoina sitten se suu aukeaa vain v

Ei sovi kaikille, 3simerkiksi minulle. Pakko syödä vähintään 4 kertaa päivässä, 5 kertaa paras. Paino alkoi tippumaan, kun aloitin syömään 4-5 kertaa / päivä. Annoskoot pienenivät,  ja herkuttelu väheni niin, että nyt menee pikkuherkku/ päivä, jos sitäkään.