HS: "Kun ostin ensimmäisen asuntoni, en osannut aavistaa, millaiseen varallisuushissiin astuin." Moni omistusasuja vaurastuu tietämättään.
https://www.hs.fi/visio/art-2000010050346.html
Monet omistusasujat ovat päässeet varallisuushissiin ja rikastuneet nopeammin ja enemmän kuin ikinä osasivat ajatellakaan. Ja tämä kaikki tapahtui halvalla lainarahalla 2009 - 2022.
Samalla vuokralle jääneet ovat tuskailleet vuosi vuodelta yhä korkeammaksi nousseen vuokran kanssa - eivätkä ole rikastuneet senttiäkään.
Että se on ihan oma valinta kumpaan ryhmään kuuluu.
Kommentit (158)
Kun laina on kohta maksettu jää rahaa lyhennyksen verran enemmän säästöön. Talon arvolla eioo sinänsä väliä kun enoo myymässä tätä mihinkään.
Itse hävisin useita kymmeniä tuhansia myydessäni remontoitua omistusasuntoa kaupungista, myyntiaika 1,5v. Asunto oli ihan tavallinen, uudehko perheasunto.
No, Suomessa oli nollakorkokupla, joka nosti hintoja valtavasti. Osansa oli silläkin, että asutus pakkaantui kaupunkeihin.
En olisi valmis vetämään johtopäätöstä että edellisten 10+ vuoden kehitys = tuleva kehitys. Jos katsot pidemmälle (niin kuin pitääkin koska 10+ vuotta on lyhyt sykli), huomaat että on ollut ylämäkeä ja alamäkeä.
Vierailija kirjoitti:
Lainaa ottamalla rikastuu??
Aika peruskuvio tavallisen köyhän tapauksessa. Ja jos ei nyt suoranaisesti rikastu, niin vaurastua voi.
Terv. Perus-ekonomi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään heistä ei ole rikastunut penniäkään, jos asuvat edelleen asunnossa jota eivät myy, ja joilla ei ole ostajaa.
Heillä on asumiskustannukset pienemmät, kun ei tarvitse vuokralla asua. Ja halutessaan voivat esim. eläkepäiville siirtyessään realisoida asuntonsa ja siirtyä sitten vuokralle ja varmistaa rahoilla lokoisat eläkepäivät. Kyllä tuo paljon enemmän vapauksia antaa kuin se, että asuu vuokralla ja odottelee seuraavaa vuokrankorotuskirjettä ja miettii, että kuinka kauas pitää tällä kertaa muuttaa, että saa omiin tuloihin suhteutettuna vuokra-asunnon, jonka vuokran saisi maksettua.
Olen esittänyt tästä laskelman toisessa ketjussa.
Minä asun vuokralla. Jos ostaisin vastaavan asunnon, siitä tulisi enemmän kuluja kuin vuokra-asunnosta. Kulut siis ovat:
- yhtiövastike
- lainan korko
- menetetty sijoitustuotto käsirahalle
Vaikka en laskisi mukaan tulevia remontteja (vastikkeilla hoidettavia ja itse maksettavia), lainan koron tulisi olla marginaaleineen päivineen <2% jotta oltaisiin samoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kasvukeskuksissa ehkä kyllä, syrjäalueilla omistusasuminen tuottaa tappiota kun asunnot halpenee silmissä
Ei edes kasvukeskuksissa. Ainakin meillä arvo laskee. Siitä huolimatta kaupunki nostaa alueen verotusta.....
On muuten mielenkiintoinen juttu. Meilläkin alueen arvo on laskenut, mutta kaupunki nostaa alueen tonttiveroja jonkun menneen arvon perusteella!
Sen veronhan pitäisi mennä alueen arvon mukana!
Itsekin taisin astua hissiin juuri ennen tämän laman alkamista, tosin alaspäin menevään hissiin.
Nordean asiakas Vantaalta. Ei takaajia vanhemmat ihan peeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä samoja aloituksia. Se ei ole juuri koskaan oma valinta asua vuokralla, vaan olosuhteiden määräämä pakko. Mun oli pakko asua ikävuodet 18-31, eli aikuiselämäni ensimmäiset 13 vuotta vuokralla, koska en saanut hoitoalalta vakituista työtä ja täten lainaa.
Minä ostin aso kämpän 18 vuotiaana opiskelijana. Lainaa otin 20k, irtosi 2k säästöillä. Valmistumisen jälkeen pätkätöitö pari vuotta ja laina maksettu. Aso kämpässä kiinni 22k ja sillä sai 22 vuotiaana 200k lainaa
Ja vuosi oli?
2017 otettu Aso laina.
Miten pystyit kuolettamaan opiskelun ohessa sekä lainaa että vuokraa, nehän on jo lähes 1000e/kk??
Ainakin pks Asot on sika
Mulla pienen täysin uuden kaksion yhtiövastike oli n.450€, lainaa lyhensin 500€/kk. Opintotuet ja asumistuki. Kävin myös osa-aikatöissä ja helposti kesätöissä sai useamman tonnin säästöön. En tuhlaa. Nordean asiakas Vantaalta, vanhemmilla ei rahaa tai suhteita.
Vierailija kirjoitti:
kasvukeskuksissa ehkä kyllä, syrjäalueilla omistusasuminen tuottaa tappiota kun asunnot halpenee silmissä
Näin on. Esim. tässä kylässä talojen/asuntojen arvo on pudonnut 20-25% 10 vuodessa, vaikka olisit remontoinutkin hulluna. Remonttia vaativissa pudotus on ollut vielä suurempi. Nousua on turha odotella enää koskaan muuttotappiokylässä, joss on vielä riksinä, että yksi tai useampi suuri työllistäjä keikahtaa lähivuosina.
Niin. Minun asuntoni arvo nousi 95 000€ neljässä vuodessa. Oli helppo myydä ja ostaa talo seuraavaksi. Tässä ei ole odettavissa samaa tiliä, mutta onkin loppuelämän koti.
Valtaosa vuokralaisista elää joko kädestä suuhun tai tuhlaa muutoin elämiseen sen rahan mitä jää pakollisten jälkeen ja jota voisi sijoittaa. Heille ei vuodesta toiseen kerry siis mitään omaisuutta ja vuokra vain nousee vuodesta toiseen. Moni elää joko täysin tai osin tukien varassa. Erikseen on sitten se pienempi osa vuokralaisista joka sijoittaa rahojaan ja joiden elämä aivan erilaista. Näissä keskusteluissa korostuu aina tämä jälkimmäinen vuokralaisten ryhmä vaikka heitä on todellisuudessa hyvin paljon vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Minun asuntoni arvo nousi 95 000€ neljässä vuodessa. Oli helppo myydä ja ostaa talo seuraavaksi. Tässä ei ole odettavissa samaa tiliä, mutta onkin loppuelämän koti.
Tuosta voi laskea, minkä verran pitäisi tehdä töitä päästäkseen samaan. Kun asunnot samalla kallistuu vaan, saisi aika "säädäväinen" olla.
40 vuotta töissä raatanut eläkeläinen menettää omistusasuntonsa, koska hallitus leikkaa naapureilta rahat.
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Perintövero 300 000 asunnosta on 13000 lapselle vähintään eikä sitä voi myydä, jos leski asuu asunnossa.
Eikä olisi kyllä ostajiakaan.
Mieti Helsingissä Töölöössä perintöveroa.
800 000 asunnosta eli perintövero 60000 ja jos leski asuu siinä.
Helsingissä tulee järkyttävän suuret perintöverot.
Tiltu taas spämmää. Ei pelkästä vastikkeen maksusta selviäminen kenellekään niin vaikeaa ole, että maksetun kotinsa yhtään mihinkään menettää.
Paitsi siellä Pietarissa.
Hinnat on jo kääntyneet takaisin pieneen nousuun, vaikkei Tiltu sitä huomaa. :)
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Kuka vattu perikunnan asunnot ostaa?
Heillä on asumiskustannukset pienemmät, kun ei tarvitse vuokralla asua. Ja halutessaan voivat esim. eläkepäiville siirtyessään realisoida asuntonsa ja siirtyä sitten vuokralle ja varmistaa rahoilla lokoisat eläkepäivät. Kyllä tuo paljon enemmän vapauksia antaa kuin se, että asuu vuokralla ja odottelee seuraavaa vuokrankorotuskirjettä ja miettii, että kuinka kauas pitää tällä kertaa muuttaa, että saa omiin tuloihin suhteutettuna vuokra-asunnon, jonka vuokran saisi maksettua.