HS: "Kun ostin ensimmäisen asuntoni, en osannut aavistaa, millaiseen varallisuushissiin astuin." Moni omistusasuja vaurastuu tietämättään.
https://www.hs.fi/visio/art-2000010050346.html
Monet omistusasujat ovat päässeet varallisuushissiin ja rikastuneet nopeammin ja enemmän kuin ikinä osasivat ajatellakaan. Ja tämä kaikki tapahtui halvalla lainarahalla 2009 - 2022.
Samalla vuokralle jääneet ovat tuskailleet vuosi vuodelta yhä korkeammaksi nousseen vuokran kanssa - eivätkä ole rikastuneet senttiäkään.
Että se on ihan oma valinta kumpaan ryhmään kuuluu.
Kommentit (232)
Puniikit laittaa kohta varallisuusveron niin asunnoistakin maksetaan lisäveroa koska olet kerryttänyt varallisuutta älä omista mitään ja et joudu verollepantavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin 10 vuotta vuokralla kolmiossa Itä-Helsingissä. Sitten samassa talossa vapautui aivan samanlainen asunto myyntiin. Yhtiö on hyvä joten ostin asunnon lainalla. Maksan lainaa ja vastikkeita nyt saman verran kuin ennen maksoin vuokraa. 10 vuoden päästä asunto on minun. Jossain vaiheessa laitan asunnon vuokralle ja ostan asunnon omalla pihalla muualta. Elämäntilanteet muuttuu mutta varallisuus lisääntyy.
Erittäin harvoin lainanhoitokulut ja vastike ovat samaa tasoa kuin vuokra vastaavasta asunnosta.
Hyvin tavallinen tilanne on, että lainanhoitokulut vastaavat entistä vuokraa, vastike sitten tulee päälle.
Siinä on keskituloisellakin ihmisellä tekemistä.
En tiedä ketään joka olis noin kalliin asunnon tuloihinsa nähden ostanut. Kaikilla tietämilläni lainanlyhennys, korot ja muut asumiskulut on olleet vähemmän kuin vastaavan vuokra.
Mulla lainanhoitokulut 1100 ja vastike 500 euroa vesimaksuineen. Vastaavan vuokra ehkä 1300. Maksoin tästä asunnosta 280, hinta huipulla 320. Nyt ehkä 260. Toivottavasti ei enää laske täällä Espoon arvoalueella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin 10 vuotta vuokralla kolmiossa Itä-Helsingissä. Sitten samassa talossa vapautui aivan samanlainen asunto myyntiin. Yhtiö on hyvä joten ostin asunnon lainalla. Maksan lainaa ja vastikkeita nyt saman verran kuin ennen maksoin vuokraa. 10 vuoden päästä asunto on minun. Jossain vaiheessa laitan asunnon vuokralle ja ostan asunnon omalla pihalla muualta. Elämäntilanteet muuttuu mutta varallisuus lisääntyy.
Erittäin harvoin lainanhoitokulut ja vastike ovat samaa tasoa kuin vuokra vastaavasta asunnosta.
Hyvin tavallinen tilanne on, että lainanhoitokulut vastaavat entistä vuokraa, vastike sitten tulee päälle.
En tiedä ketään joka olis noin kalliin asunnon tuloihinsa nähden ostanut. Kaikilla tietämilläni lainanlyhennys, korot ja muut asumiskulut on olleet vähemmän kuin vastaavan vuokra.
Mulla lainanhoitokulut 1100 ja vastike 500 euroa vesimaksuineen. Vastaavan vuokra ehkä 1300. Maksoin tästä asunnosta 280, hinta huipulla 320. Nyt ehkä 260. Toivottavasti ei enää laske täällä Espoon arvoalueella
Otahan se asuntolainan lyhennys pois hoitokuluista....
Tuskin sulla korko on 1100 euroa kuussa tai jos on, ota huomioon että korko pienenee lainan lyhentyessä, kun taas vuokrat kallistuvat vuosi vuodelta.
Ainakin meidän kohdalla pitää paikkansa. Kummasti lapsiperheen elintasoa nostaa jo se, että pääsee vuokratalosta omistusasuntoalueelle ja se, että vuokran sijaan selviämme pelkällä vastikkeella eli rahaa jää joka kuukausi 1000 euroa enemmän käytettäväksi.
Täällä päin hissi on kulkenut vain alaspäin. Alle kahdeksassa vuodessa asunnon arvo on puolittunut. Yliopistokaupunki ja alle 5km matkaa keskustaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Kela gold ja muuta ei ihminen tarvitse.
:D
Ei tuollaista vsrallisuushissiä tule enää tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän kohdalla pitää paikkansa. Kummasti lapsiperheen elintasoa nostaa jo se, että pääsee vuokratalosta omistusasuntoalueelle ja se, että vuokran sijaan selviämme pelkällä vastikkeella eli rahaa jää joka kuukausi 1000 euroa enemmän käytettäväksi.
Entä asuntolaina?
Miten tuo on "perusteetonta" rikastumista. En viitsinyt edes lukea tuota juttua kun heti alussa toimittaja puhui perusteettomasta rikastumisesta.
Onko oman asunnon ansiosta rikastuminen muka jotenkin huonompaa rikastumista kuin osakkeisiin tai vuokra-asuntoihin sijoittamalla tai perimällä rikastuminen? Työllä tässä maassa ei kukaan rikastu.
Vai onko tuossa ajatuksena, että suomalainen ei saa rikastua? Suomalaisen kuuluu pysyä köyhänä? Niinkö se menee?
Vierailija kirjoitti:
No anteeksi ettei minulla ollut 18v kymmeniä saati satoja tuhansia euroja asuntoon tai taloon sekä sellaisen ylläpitoon. Eikä ole muuten vieläkään, kun kaikki raha menee peruselämiseen. 🙄
Ainahan voit inseli yrittää muuttaa tilannetta, mut veikkaan ettei teistä vätys miehistä ole sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asunnon arvolla ole merkitystä kuin osto- ja myyntihetkillä. Niiden välissä tapahtuva arvon muuttuminen täysin yhdentekevää.
Näin juuri! Siksi minäkin loukkaannuin verisesti kun kunnanjohtaja (asun Ikaalisissa) lähetyi kirjeellä jossa kehoitti "myymään vähäisellä käytöllä olevan kiinteistösi", tällaista markkinointia täällä käydään että itse kaupunginjohtaja jo kehottaa asukkaitaan muuttamaan pois! Itsehän tuo akka asuu Ruovedellä joka on vielä pikkuisempi kunta kuin tämä.