Onko muilla hyvätuloisilla vaikeus ymmärtää köyhiä?
Puhun nyt suoraan. Olen reilu nelikymppinen perheenäiti ja perheemme on Suomen mittakaavassa ihan hyvätuloinen (yhteenlasketut bruttotulot n. 140 000€). Eli mitään rikkaita emme ole, mutta pärjäämme varsin hyvin.
minulle on ollut vaikeaa ymmärtää miksei esim. yksinhuoltajat pärjää, koska he saavat kuitenkin reilusti tukia, korotetut lapsilisät, ehkä elaritkin ym. Päivähoitomaksut vapautettu ym. joista keskiluokka maksaa isoja summia. Nettotulona joku työssäkäyvä voi helposti saada vähemmän kuin tuloilla elelevä. Siksi varauksella koskaan laitan näihin vähävaraisten keräyksiin mitään, koska epäillen todellista tarvetta.
Onko ketään muita samalla lailla ajattelevia?
Kommentit (515)
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan tosissasi noilla tuloilla mietit miten jollakin huomattavasti vähemmän tienaavalla ei ole rahaa? Itse teen lyhennettyä työaikaa yt-neuvotteluiden johdosta ja tienaan bruttona 1900 e. Saan korotettua lapsilisää yhdestä lapsesta, elateiräta en saa koska ex on varaton. Ehkä pitäisi vaatia jonkun kelan kautta.
Autoon ei olis ikinä varaa, omistusasunnossa asun kun ennen tienasin enemmän.
Huomaa taas miten empatiakyvyttömiä hyvin tienaavat on. Ja mulla on koulutus ja paljon työkokemusta, et ei tarvi päteä niillä.
Sulla on myös puoliso joten luonnollisesti teillä on kahden tulot.
Miten tolla älykkyysosamäärällä pystyy pääsemään hyvin tienaavaksi?? Ootko oikeesti tyhmä.
Oletko itse tyhmä? Niin tyhmä, ettet ymmärrä aloituksen olevan ilmiselvä Provo. Koska Provo se on. Halutaan vaan nostattaa vihaa paremmin toimeentulevia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 1989 Suomessa oli täystyöllisyys ja paremmat tuet kuin nyt. Silti ei ollut työttömyyttä. Miten Kokoomuslaiset selittävät tämän?
Miten se kokoomukseen liittyy? Viimeksi oli vassarihallitus.
No, aika on ihan eri, kuin 1989 vuonna. On teknologia kehittynyt ja vienyt työpaikkoja. Esimerkiksi konekirjoittajia ei enää tarvita, pankeissa ei ole niin paljon virkailijoita, ei ole ylipäätään niin paljoa henkilökuntaa, kuin ennen oli. Kouluillakin keittäjät vain lämmittävät valmiin ruuan.
Siten ne työpaikat vähenee. Ei se ole minkään yksittäisen hallituksen vika, tai puolueen vaan ajat ovat muuttuneet
Töitä silti on, mutta on myös paljon ihmisiä, jotka eivät edes halua tehdä töitä. On parempi makoilla kotona vain
Meillä bruttotulot n. 100 000€/ vuosi. Laitettiin kaksi lahjatoivetta kuusen alle. Ostettiin myös ruokakärryyn syötävää. Ei ole meiltä pois.
Toisten siivellä eläjien itkupotkuraivari keskustelu ryhmä taas vauhdissa 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä niitä jotka tienaa 2500 kk eivätkä pärjää. Minä tienaan 1200 kk ja rahaa jää säästöön joka kuukausi 200 euroa. Osa tuloistani on palkkaa ja osa tukia. Ne jotka ei pärjää niin ne ei osaa käyttää rahaa viisaasti. Ostavat heti kaiken ja tuhlaavat rahaa asioihin mitä eivät tarvii. Monella on jotain lehtitilauksia satasella kuukaudessa ja tv kanavia 50 eurolla kk. Ihan turhia semmoiset. Itse en ole tilannut lehtiä koskaan. Itse mietin tarkkaan mitä syön ja teen omat ruuat niin siinäkin säästää.
Paljon on myös kiinni siitä, onko ihmisellä lapsia. Lasten kanssa ei voi karsia ihan kaikkea, sillä siten varmistetaan paremmin heidän myöhempi pärjäämisensä aktiivisena yhteiskunnanjäsenenä. Köyhyyshän ei muuten juurikaan ole geneettisistä syistä johtuu, vaan pitkälti juuri kasvuolosuhteis
Lisään vielä että genetiikan lisäksi kyse ei siis myöskään ole juurikaan mallioppimisesta ymv. Toki nämä lisääntymisen estämisestä kirjoittaneet ovat voineet ehkä tarkoittaa syyksi vain ihmisen sen hetkistä rahatilannetta, mutta sinääkin on totta kai merkittäviä ongelmia sekä eettisesti, mutta myös ihan käytännöllisestikin katsoen. Sekin noiden vouhottajien tulisi yrittää ymmärtää ja muistaa, että moni köyhän tai hyvin puenituloisen lapsi on syntynyt aivan toisenlaiseen tilanteeseen/tulevaisuudennäkymiin.
8 hautajaiset arkkua kantaneena voin sanoa etten yhtään euroa ei lähde mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan tosissasi noilla tuloilla mietit miten jollakin huomattavasti vähemmän tienaavalla ei ole rahaa? Itse teen lyhennettyä työaikaa yt-neuvotteluiden johdosta ja tienaan bruttona 1900 e. Saan korotettua lapsilisää yhdestä lapsesta, elateiräta en saa koska ex on varaton. Ehkä pitäisi vaatia jonkun kelan kautta.
Huomaa taas miten empatiakyvyttömiä hyvin tienaavat on. Ja mulla on koulutus ja paljon työkokemusta, et ei tarvi päteä niillä.
Miten tolla älykkyysosamäärällä pystyy pääsemään hyvin tienaavaksi?? Ootko oikeesti tyhmä.
Oletko itse tyhmä? Niin tyhmä, ettet ymmärrä aloituksen olevan ilmiselvä Provo. Koska Provo se on. Halutaan vaan nost
Aloitus ei ole provo. Välillä mietin itsekin olenko jotenkin outo kun ymmärrystä vähävaraisia kohtaan ei oikein ole ja halusin näin vähän tietää, mitä muut ajattelevat.
t. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse tyhmä? Niin tyhmä, ettet ymmärrä aloituksen olevan ilmiselvä Provo. Koska Provo se on. Halutaan vaan nost
Älä nyt viitsi. Jännästi muuten tämä tuli mieleen vasta sitten, kun näiden epäiltiin olevan itänaapurin trolleja. En itseasiassa usko, että ovat juurikaan sitä. Sanoin sen vain siksi, että oman kansan halveksuminen ja toiseuttaminen pelaa silti naapuri pussiin ja aion siksi kutsua näitä tästä lähtien idän trolleiksi. Joko me alamme keskustelemaan ja kuuntelemaan toisiamme asiallisesti ja faktapohjalta tai sitten hajotamme tätä maata ja siitä vasta tuo naapuri tyytyväinen onkin. Ja vaikkei miettisi edes geopoliittisia ulottuvuuksia ja turvallisuutta, niin emme saa myöskään taloutta, peruspalveluita jne. tällä tavoin ikinä kestävästi kuntoon. Se tapahtuu vain tosiasioiden pohjalta yhdessä keskustellen ja sopien, ei riidellen ja toisiamme raadellen ja tämä vielä lähestulkoon vain ihmisten omien mielikuvien pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Olen pienituloinen mutta suoraan sanoen vaikea ymmärtää köyhiä. Olen itsekkin ollut köyhä ja hieman passiivinen ja masentunut. Mikään tuki ei olisi parantanut tilannetta. Onneksi ei ollut lapsia. Tarvitsin vain kiehtovan päämäärän ja hieman rohkaisua että lähdin toteuttamaan omia suunnitelmia.
Jotain vikaa sinussa silti on, että kiehtovasta päämäärästäsi huolimatta olet yhä pienituloinen. Joku toinen olisi jo miljonääri tuossa vaiheessa. Taidat vähän laiskotella toteutuksesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä bruttotulot n. 100 000€/ vuosi. Laitettiin kaksi lahjatoivetta kuusen alle. Ostettiin myös ruokakärryyn syötävää. Ei ole meiltä pois.
Viisas ymmärtää myös, että lapsiin, siis ihan kaikkiin lapsiin, panostaminen on tulevaisuusteko. Kaikki mikä vähänkin kannattelee lapsia on hyödyllistä ja maksaa itsensä myöhemmin takaisin. Lapset ovat myös syyttömiä perheensä tilanteeseen. Kukaan ei pyydä päästä syntymään tänne eikä voi valita perhettä, johon sattuu syntymään. Ihminen, joka ei tunne empatiaa edes lapsia kohtaan, on harvinaisen sairas. Se selittää usein myös ainakin joiltain osin hänen paremman taloudellisen tilanteensa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole yhtään oikeasti köyhää. Niitä oikeasti köyhiä löytyy vaikkapa jostain Sudanista tai Kongosta jossa ihminen elää vuoden vähemmällä rahamäärällä mitä suomalainen tukien nautiskelija saa kuukaudessa.
"Vaeltava viisaus" löysi paikalle kertomaan vertauksia joilla ei ole mitään kosketusta todellisuuteen. Jossain Sudanissa tai Kongossa ihminen elää vähemmällä rahamäärällä kuin suomalainen tukien varassa elävä saa kuukaudessa. Jossain Sudanissa tai Kongossa saa myös samalla rahalla viikon ruoat kuin Suomessa yhden tomaatin. Ei Jeesus kun jotkut on yksinkertaisia😅
Kyllä ja ei. Toisaalta tiedän yhden sairaseläkkeelle joutuneen, joka pärjää minimieläkkeellä ilman toimeentulotukea ja saa säästöönkin. Toisaalta tiedän yhden. johon sairauteen kuuluu että ei osaa asioita mutta ei ole tarpeeksi sairas saadakseen apua ja edunvalvojan. Sitten tiedän niitä jotka pärjäisivät pienillä muutoksilla paremmin mutta eivät tee itse asioille mitään, vaikka voisivat. Eli tilanteessa riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole yhtään oikeasti köyhää. Niitä oikeasti köyhiä löytyy vaikkapa jostain Sudanista tai Kongosta jossa ihminen elää vuoden vähemmällä rahamäärällä mitä suomalainen tukien nautiskelija saa kuukaudessa.
"Vaeltava viisaus" löysi paikalle kertomaan vertauksia joilla ei ole mitään kosketusta todellisuuteen. Jossain Sudanissa tai Kongossa ihminen elää vähemmällä rahamäärällä kuin suomalainen tukien varassa elävä saa kuukaudessa. Jossain Sudanissa tai Kongossa saa myös samalla rahalla viikon ruoat kuin Suomessa yhden tomaatin. Ei Jeesus kun jotkut on yksinkertaisia😅
Voi apua ja totta kai vielä itsevarman ivanauruhymiön kera...Niin siis se sama toimii myös toisinpäin eli jos ja kun täällä verrataan köyhien tukia Sudaniin ja kuinka sillä saa sitä tätä ja tuota, niin aivan yhtä lailla sillä palkallakin saa, rahan arvo ja tuotteiden hinnat eivät muutu kummassakaan maassa sen mukaan, puhutaanko tuista vai palkoista. Eli jos olet sitä mieltä, että köyhiä ainoastaan Sudanissa, ei Suonessa, niin aivan samalla tavoin vertautuu myös palkat ja muut tulot eli sitten myös pienituloisia tai liian vähän tienaavia on aivan yhtä lailla vain siellä. Hitto tämä on toivotonta näiden kahden aivosolun ihmisten kanssa, mutta ilkkua osaavat sitten senkin edestä.
Olen kristitty. Toimin sen mukaan, kuin ohje kuuluu. Annan, jos joku pyytää ja minulla on itsellä rahaa. Ei ole minun asiani arvioida mihin pyytäjä käyttää rahansa. Olen keskituloinen ja elän hyvää elämää.
Vierailija kirjoitti:
Täällä puhutaan velvollisuudesta hoidattaa terveytensä...Voi ystävä hyvä missä tynnyrissä sinä elät, kun et edes uutisia näemmä ole huomannut? Hoitoon, saati sitten terapiaan, on todella vaikea päästä ja tämä on kiistaton fakta. Minä suorastaan anelin vuosia hoitoa ja apua, selitin jopa talousnäkökulmaa (mulle naurettiin, sillä uu not eivät kyenneet tietenkään ymmärtämään), sillä ihmisistähän ei monikaan välitä. Mutta eihän se mitään auttanut, täydellisessä hölmölässä kun ollaan. Tiedätkö, että en olisi saanut kerran edes pelkkiä perusverenkuvan tarpeellisia labroja, koska olin siinä terveydentilassa kykenemätön työskentelemään (ilman tarvittavaa apua ja hoitoa siis...). Vetosin sitten alaikäiseen huollettavaan ja vasta sitten minuun oltiin nyrpeänä valmiit panostamaan tuon huikean yhden labrakokeen verran. Velvoita siinä sitten ihmisiä hoidattamaan ehkä jopa useammat sairaudet tai terapiat vielä päälle! Kunpa tietäisit
toimeentulotuki voisi tosiaan olla vastikkeellinen terveydenhoitovelvoitteella. Se on hyvä idea. Tottakai yhteiskunta sitten huolehtii velvollisuudestaan, että toimeentulotuen saaja saa käydä siellä terapiassaan ilmaiseksi ja saa lääkärintarkastuksen ja vaikka tarvittavat verikokeet. Lukutaidottomat voisi velvoittaa lukutaitokurssille.
Aidosti älykäs ihminen ymmärtää että on sairaita eikä kaikki sairaudet ole mt- ongelmia, sanon yämän vain kun usein nämäyhdistetään ha mielenterveysongelmista kuvitellaan voitavan parantua noin vain. Samoin aidosti älykäs ymmärtää, että ihmisten kognitiivinen oppimiskyvyn määrä on erilainen. Kaikilla hsin ei ole sitä palikkaa oppimiseen. Itse olen matemaattisesti lahjakas mutta kieluem eteen on pitänyt tehdä paljon töitä. Yritin kurssilla opiskella koodausta. Opin perusasiat mutta ei minusta vain ole oppimaan sitä niin paljon että työkseni oppisin tekemään. Keskituloisten kastiin kuulun itsekin mutta pitkälti tuurilla. Jos pludin älykäs olisin huipputuloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä puhutaan velvollisuudesta hoidattaa terveytensä...Voi ystävä hyvä missä tynnyrissä sinä elät, kun et edes uutisia näemmä ole huomannut? Hoitoon, saati sitten terapiaan, on todella vaikea päästä ja tämä on kiistaton fakta. Minä suorastaan anelin vuosia hoitoa ja apua, selitin jopa talousnäkökulmaa (mulle naurettiin, sillä uu not eivät kyenneet tietenkään ymmärtämään), sillä ihmisistähän ei monikaan välitä. Mutta eihän se mitään auttanut, täydellisessä hölmölässä kun ollaan. Tiedätkö, että en olisi saanut kerran edes pelkkiä perusverenkuvan tarpeellisia labroja, koska olin siinä terveydentilassa kykenemätön työskentelemään (ilman tarvittavaa apua ja hoitoa siis...). Vetosin sitten alaikäiseen huollettavaan ja vasta sitten minuun oltiin nyrpeänä valmiit panostamaan tuon huikean yhden labrakokeen verran. Velvoita siinä sitten ihmisiä hoidattamaan ehkä jopa useammat saira
Huomasin kyllä, että siinä puhuttiin myös yhteiskunnan velvollisuudesta, mutta kovin ohimennen ja kirjoitin siksi tuon, ettei kenellekään jäisi epäselvää mikä tilanne nyt on. Minullekin kun on usein sanottu, että mikset hoidata itseäsi ja pitkälti tyyliin niinkuin se olisi vain itsestä kiinni. Tuossakin tekstistä jäi mieleen, että kuinka suuri painopiste velvoittavuudelle oikeasti edes annettiin ja ymmärretäänkö nykytilannetta lainkaan realistisesti.
Mietin 80-90-luvun työpaikkoja. Pankeissa, postissa, vakuutusyhtiöissä yms. istui tiskin takana kymmenittäin rivissä henkilöitä. Firmoissa oli jokaisessa puhelinvaihteenhoitaja, monessa useampi. Postituksessa oli useampi henkilö joka jakoi käsin kirjeitä ja muuta postia ihmisten huoneisiin ja lokeroihin ja postitti lähtevät. Tosiaan oli konekirjoittajia, ATK-tallentajia, sihteereitä, tsuppareita, ATK-opetaattoreita. ATK-osastoilla oli oma konehuone/huoneet missä pesukoneen kokoiset koneet jyrrasivät ja oli eri kokoisia kelanauhureita. Eri kokoisille keloille otettiin päivittäin, viikoittain ja vuosittain tiedot talteen. Tähän tarvittiin jopa kahteen vuoroon ihmisiä töihin. Paperille tulostettiin pitkin päivää isoja läjiä reikäsivuisia papereita isoiksi opuksiksi ja erilaisiksi tulosteiksi. Näihinkin tehtäviin tarvittiin montaa ihmistä hoitamaan. Jne. Nämä kaikki tehtävät ovat jääneet pois.
Osaan näihin tehtäviin pääsi melko helposti, osaan koulutettiin lisää firman puolesta. Ei tarvittu CV:tä, videoita, valokuvia tai esittelyjä työpaikan saadakseen. Joitain todistuksia saattoi joutua näyttämään. Osa meni suhteilla, osaan pääsi menemällä kysymään suoraan, osasta oli ilmoitus, mutta hakijoita oli järkevä määrä. Työsuhteet olivat pitkiä, osalla eläkkeeseen saakka kun pääsi sisään. Työpaikat olivat siis usein pysyviä.
Näitä olosuhteita ei enää ole. Työllistyminen ja työpaikan säilyttäminen on ihan erilainen juttu kuin ennen. Tätä monet eivät käsitä.
Vierailija kirjoitti:
Aidosti älykäs ihminen ymmärtää että on sairaita eikä kaikki sairaudet ole mt- ongelmia, sanon yämän vain kun usein nämäyhdistetään ha mielenterveysongelmista kuvitellaan voitavan parantua noin vain. Samoin aidosti älykäs ymmärtää, että ihmisten kognitiivinen oppimiskyvyn määrä on erilainen. Kaikilla hsin ei ole sitä palikkaa oppimiseen. Itse olen matemaattisesti lahjakas mutta kieluem eteen on pitänyt tehdä paljon töitä. Yritin kurssilla opiskella koodausta. Opin perusasiat mutta ei minusta vain ole oppimaan sitä niin paljon että työkseni oppisin tekemään. Keskituloisten kastiin kuulun itsekin mutta pitkälti tuurilla. Jos pludin älykäs olisin huipputuloinen.
Eikä se haittaa, jos ei ole niin älykäs. Ei se ole ihmisyyden mitta. Tärkeintä on edes yrittää ymmärtää ja olla kuvittelematta omiaan. Tärkein kaikista on aina rakkaus eli empatia, huolenpito, ymmärrys tai ainakin sen yritys. Puhun itse vain siksi paljon älykkyydestä, koska nämä muiden vähättelijät ovat lähes poikkeuksetta julistautuneet itse muka niin kovin fiksuiksi. Todellisuudessa he eivät sitä tietenkään ole eikä siinä siis olisi mitään vikaa tai pahaa, jos he eivät liittäisi tuota kuvitelmaansa siihen, että ovat muita parempia ja kyvykkäämpiä. Eivät he ole. Itse henkilökohtaisesti olen aina arvostanut eniten lempeyttä ja viisautta.
Tai pikemminkin ehkä eri tekstilajeja. Mutta joo, metsäänhän se taisi mennä.