Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla hyvätuloisilla vaikeus ymmärtää köyhiä?

Vierailija
23.12.2023 |

Puhun nyt suoraan. Olen reilu nelikymppinen perheenäiti ja perheemme on Suomen mittakaavassa ihan hyvätuloinen (yhteenlasketut bruttotulot n. 140 000€). Eli mitään rikkaita emme ole, mutta pärjäämme varsin hyvin. 

minulle on ollut vaikeaa ymmärtää miksei esim. yksinhuoltajat pärjää, koska he saavat kuitenkin reilusti tukia, korotetut lapsilisät, ehkä elaritkin ym. Päivähoitomaksut vapautettu ym. joista keskiluokka maksaa isoja summia. Nettotulona joku työssäkäyvä voi helposti saada vähemmän kuin tuloilla elelevä. Siksi varauksella koskaan laitan näihin vähävaraisten keräyksiin mitään, koska epäillen todellista tarvetta. 

Onko ketään muita samalla lailla ajattelevia? 

Kommentit (515)

Vierailija
201/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisilta meni firma ja omaisuus ysärillä. Oli komeat talot ja kaikki viimeisen päälle. Eräs toinenkin perhe tipahti korkealta. Tuli lapsille pahoja ongelmia.

Itse olin keskimääräisen hyvinpärjäävästä perheestä, jolla maanviljelystaustan takia maata ja metsää. Vanhemmat sai pitää työnsä ysärin lamassa. Raha kuitenkin oli vähissä lainan korkojen takia. Meilläkin käytiin vaateostoksilla kirpparilla ja osaan tänäpäivänäkin ulkoa ne kaikkein halveimmat ruoat, vaikka nykyisin mut laskettaisiin hyvätuloisiin.

Vierailija
202/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yllätte noihin tuloihin kun ette osaa laskea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleissivistyksenä. 

Ne kalliit päivähoitomaksut ovat maksimissaan 300€/kk/lapsi, sen jälkeen tulee sisaralennus ja yhteiskunta maksaa n.1000€/lapsi. . 

Yksinhuoltajakorotus lapsilisässä taitaa olla 50€/kk/lapsi. 

Elatusmaksu ei ole tuki, vaan toisen vanhemman lakiin perustuva elatusvelvollisuus lapsesta, jonka maksaa lapsen isä. Lain mukaan vanhemmat ovat lapsen  elatusvelvollisia.

No vastaavasti, hyvätuloisena voit palkata lastenhoitajan tai siivoojan kotiisi ja maksattaa muilla veronmaksajilla 60% palkkakuluista kotitalousvähennyksenä, joka on 3500€/v ja teidän perheessä yht. 7000€ edestä vuodesta. 

Voit hyödyntää valtion avustuksia, lastesi harrastuksissa esim. jääkiekko ja voitte käyttää kulttuuripalveluita, kuten käydä oopperassa ja maksatte muutaman satasen ja valtio maksaa loput, kun teillä on riittävästi ostovoimaa. 

Eli yhtälailla myös hyväosaiset käyttävät tukia ja etuuksia, kun on riittävästi ostovoimaa. 

Ja sen verran jokaisen pitäisi olla yhteiskunnallisesti valveutuneita, vaikka  olisi miljönääri,  että ymmärtää mitä köyhyys on  ja mitkä ovat sen yhteiskunnaliset vaikutukset yksilö- ja yhteiskunnan tasolla, josta pitäisi olla huolissaan, jopa maailmanlaajuisesti. 

Vierailija
204/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat ja puolisoni yhteenlasketut bruttotulot ovat samaa luokkaa kuin ap:llä. Ei minulla silti ole vaikeuksia ymmärtää sitä, että tässä maassa on ihmisiä, joiden on hankala tulla toimeen. Eivät ne tuet todellakaan niin isoja ole. Omaan ystäväpiiriini on aina kuulunut köyhistä oloista lähtöisin olevia ja hyvinkin pienillä tuloilla kitkuttavia ihmisiä. Jokin yllättävä meno kuten lääkekulut tai kodinkoneen hajoaminen kaataa budjetin helposti.Maksan mielelläni verot enkä kadehdi heikompiosaisia.

silloin budjetti on tehty virheellisesti. Budjettiin pitää aina lisätä yllättävät menot

Jos ei ole mistä ottaa, miten lisätä? 

budjetti tehdään etukäteen eikä siinä vaiheessa, kun kone hajoaa.  Ja sinne laitetaan sarake yllättävät menot, vaikkei tiedä tuleeko niitä. Silti sinne varataan joku summa rahaa joka kuukausi. Kun sitten se yllättäv meno tulee, niin ainakin jotain on säästetty, köyhällehän euronkin säästö auttaa.

Vierailija
205/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yleissivistyksenä. 

Ne kalliit päivähoitomaksut ovat maksimissaan 300€/kk/lapsi, sen jälkeen tulee sisaralennus ja yhteiskunta maksaa n.1000€/lapsi. . 

Yksinhuoltajakorotus lapsilisässä taitaa olla 50€/kk/lapsi. 

Elatusmaksu ei ole tuki, vaan toisen vanhemman lakiin perustuva elatusvelvollisuus lapsesta, jonka maksaa lapsen isä. Lain mukaan vanhemmat ovat lapsen  elatusvelvollisia.

No vastaavasti, hyvätuloisena voit palkata lastenhoitajan tai siivoojan kotiisi ja maksattaa muilla veronmaksajilla 60% palkkakuluista kotitalousvähennyksenä, joka on 3500€/v ja teidän perheessä yht. 7000€ edestä vuodesta. 

Voit hyödyntää valtion avustuksia, lastesi harrastuksissa esim. jääkiekko ja voitte käyttää kulttuuripalveluita, kuten käydä oopperassa ja maksatte muutaman satasen ja valtio maksaa loput, kun teillä on riittävästi ostovoimaa. 

Eli yhtälailla myös hyväos

Lasten päiväkotimaksuista. Olin köyhä opiskelija, mutta mieheni tienasi jotain. Päiväkodista tuli lappu tuloselvityksistä. Emme täyttäneet niitä, koska olimme jo katsoneet, että emme alennusta saisi.

Vähän nolotti sanoa, että lyökää maksimit, emme anna teille mitään tuloselvityksiä.

Vierailija
206/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut hyvätuloiset ymmärtävät vaikka eivät itse ole olleet köyhiä, jotkut ovat pelkästään ajattelemattomia, jotkut ilkeitä jostakin syystä. Hyvätuloinen joka köyhtyy alkaa ymmärtämään.

Vierailija
207/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on kaksi naapuria, jotka ylivelkaantuivat, kun markka devalvoitiin ja makselevat sitten niitä velkoja ulosoton kautta. Molemmat kitisevät, että kun ei ole rahaa elää kunnolla. No... toinen käyttää rahansa känneihin ja tupakkaan, toinen sitten etelän matkoihin ja tupakkaan, vähemmän känneihin, mutta niitäkin tulee vedettyä. Että ilmiselvästi sitä rahaa on. Se vain, että ihminen on usein hyvin sokea itselleen ja sille, että mihin se raha uppoaa oikeasti.

Vierailija
208/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat ja puolisoni yhteenlasketut bruttotulot ovat samaa luokkaa kuin ap:llä. Ei minulla silti ole vaikeuksia ymmärtää sitä, että tässä maassa on ihmisiä, joiden on hankala tulla toimeen. Eivät ne tuet todellakaan niin isoja ole. Omaan ystäväpiiriini on aina kuulunut köyhistä oloista lähtöisin olevia ja hyvinkin pienillä tuloilla kitkuttavia ihmisiä. Jokin yllättävä meno kuten lääkekulut tai kodinkoneen hajoaminen kaataa budjetin helposti.Maksan mielelläni verot enkä kadehdi heikompiosaisia.

silloin budjetti on tehty virheellisesti. Budjettiin pitää aina lisätä yllättävät menot

Hersileijaa, tätä tietämystä ja yleissivistystä. Tällä hetkellä Suomessa elää miljoona köyhää ja eletään kädestä suuhun. Miten siinä voi budjetoida mitään. 

Ja köyhyys voi kohdata ketä tahansa. On paljon työttömyyttä, joka voi tapahtua yhdessä yössä, sairauksia, onnettomuuksia, vahinkonkorvauksia, luottotappioita,  joita vakuutus ei korvaa, pörssiromahdus, varallisuuden arvo nollaantuu yhdessä yössä. 

Ja se historian tuntemus. Esim. 90-luvulta, kun miljönäärit menetti satoja miljoonia yhdessä yössä, kun  pörssi romahti, kuten kävi Risto-Matti Ratialle, Kourille, Seppälelle jne. 

Ja ei tarvitse tulla kuin vesivahinko, jossa miljoonien korvausvaateet ja vakuutukset eivät korvaa. 

Vierailija
209/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joku mummo? Ei taida löytyä enää kunnon provideria 🙄

Vierailija
210/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut hyvätuloiset ymmärtävät vaikka eivät itse ole olleet köyhiä, jotkut ovat pelkästään ajattelemattomia, jotkut ilkeitä jostakin syystä. Hyvätuloinen joka köyhtyy alkaa ymmärtämään.

moni hyvätuloinen on ns.köyhistä oloista lähtöisin, mutta on panostanut kouluttautumiseen ja uraan. Moni hyvätuloinen ei ole törsännyt heti ekaa palkankorotusta isompaan telkkuun etc. Täällä puhutaan siihen tyylin keskituloisista niinkun heille olisi puff arvottu, että nyt sä saat x määrän kuussa ole hyvä, mitään ei ole tarvinnut itse tehdä. Moni hyvätuloinen syö sitä perus kotiruokaa, jolle moni nykyään nyrpistää nenäänsä.

Vierailija
211/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on hyvä hallitusohjelma, jolla proletariaatti ohjataan tukevasti juurilleen. Tämä nyt on vaan pakko tehdä ja se on köyhillekin parhaaksi ja myös ympäristölle.

T. Hallitus

Vierailija
212/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaisilta meni firma ja omaisuus ysärillä. Oli komeat talot ja kaikki viimeisen päälle. Eräs toinenkin perhe tipahti korkealta. Tuli lapsille pahoja ongelmia.

Itse olin keskimääräisen hyvinpärjäävästä perheestä, jolla maanviljelystaustan takia maata ja metsää. Vanhemmat sai pitää työnsä ysärin lamassa. Raha kuitenkin oli vähissä lainan korkojen takia. Meilläkin käytiin vaateostoksilla kirpparilla ja osaan tänäpäivänäkin ulkoa ne kaikkein halveimmat ruoat, vaikka nykyisin mut laskettaisiin hyvätuloisiin.

Näin kävi minun monelle tutulle ja ystävälle. Kaikki romahti yhdessä yössä. Velat kolminkertaistuivat, vakuuksien arvot puolittuivat, siinä meni työpaikat ja rahat luottotappioihin, pörssit romahti,  kodit ja kaikki. Moni menetti jopa henkensä, jopa miljönäärit, kun häpeä oli liian suuri. 

Ja se voi edelleen kohdata ketä tahansa, kun siihen vaikuttavat suhdanteet ja maailman tilanne, johon ei voi itse vaikuttaa. Tästä hyvä esimerkki on Ukrain, siellä miljönääritkin ovat menettäneet kaiken, jopa henkensä, eikä kolmas maailmansota ole edelleekään poissuljettu. 

Ja siksi pitäisi olla hiukan enemmän yksilötasolla ymmärrystä, eikä heittäytyä ylimieliseksi. 

Vierailija
213/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hersileijaa, tätä tietämystä ja yleissivistystä. Tällä hetkellä Suomessa elää miljoona köyhää ja eletään kädestä suuhun. Miten siinä voi budjetoida mitään. 

Ja köyhyys voi kohdata ketä tahan

juuri silloin on ehdottomasti tehtävä budjetti. Se auttaa hahmottamaan mitä on ja mihin raha menee. Se auttaa hahmottamaan mihin sitä rahaa eniten menee (usein ruoka ja myös siitä voi usein säästää).

Vierailija
214/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikas voi elää myös ilman budjettia, mutta se on tyhmää. Köyhä ei voi elää. Jos elää, niin se on tyhmää. Budjetti on ehdottoman tärkeä tehdä.

Vierailija
215/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

moni hyvätuloinen on ns.köyhistä oloista lähtöisin, mutta on panostanut kouluttautumiseen ja uraan. Moni hyvätuloinen ei ole törsännyt heti ekaa palkankorotusta isompaan telkkuun etc. Täällä puhutaan siihen tyylin keskituloisista niinkun heille olisi puff arvottu, että nyt sä saat x määrän kuussa ole hyvä, mitään ei ole tarvinnut itse tehdä. Moni hyvätuloinen syö sitä perus kotiruokaa, jolle moni nykyään nyrpistää nenäänsä.

Tutkimukset kyllä kertovat muuta. Hyvätuloisten ylivelkaantuminen on jo nyt ongelma, ylisuurien asuntolainojen ja kulutusluottojen vuoksi ja yhä useampi päättyy ulosottoon. Jopa Eu- on ollut huolissaan. 

Tätä ongelmaa ei köyhillä ja pienituloisilla ole, koska eivät saa luottoa tai pankkilainaa, vaan se kohdistuu keski- ja hyvätuloisiin. Eli tutkimusten mukaan kommentisi on ristiriitainen, kun faktat puhuvat muuta. 

https://yle.fi/a/3-11178643

Vierailija
216/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano tuo jollekin kaupan kassalle tai tuntiopettajalle, jolla on 19h/vk soppari taskussa ja tuntipalkka 10-18€/h miinus verot ja muut palkasta perityävät maksut, josta pitäisi maksaa asuminen, ruoka, sähkö ja puhelin, vesimaksu, opintolainan lyhennykset ja korot jne. Mahdollisesti oman auton käyttökulut, jos julkista liikennettä ei ole, niin miten paljon siitä paljasta jää budjetoitavaksi yllättäviä menoja varten. 

Nykyään suurin osa työsopimuksista on pätkä- ja osa-aikatöitä. Ja harvalla enää 40h/vk, koska silloin se vaikuttaa keskituntiansioon ja työnantavat palkan sivukulut nousevat. 

Vierailija
217/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimukset kyllä kertovat muuta. Hyvätuloisten ylivelkaantuminen on jo nyt ongelma, ylisuurien asuntolainojen ja kulutusluottojen vuoksi ja yhä useampi päättyy ulosottoon. Jop

juu näistä tuilla elävistä ei olekaan juuri kukaan ulosotossa..eikun..

Vierailija
218/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta, millaista on olla opiskelija, työtön, matalapalkkatyöntekijä sekä keskituloinen asiantuntija. Aina olen kuitenkin pärjänyt. Surullista, jos aloittaja ei ymmärrä, että tilanteet voivat vaihdella. 

Vierailija
219/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hersileijaa, tätä tietämystä ja yleissivistystä. Tällä hetkellä Suomessa elää miljoona köyhää ja eletään kä

täytyy tehdä budjetti sellaiseksi, että pystyy ja sen pystyy, jos asiaan paneutuu

Vierailija
220/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltajan korotukset ovat 24- 52€kk!! El ei ihan hirveästi auta tai tasaa puuttuvaa aikuista. Elatusmaksu miehen bruttotuloista n,5000€ n. 300€, joka pois muista tuista. Jos olisi oma koti, onnistuisi elämä köyhänä paremmin.

Vuokra vie 80% tuloista Helsingissä. Sitä ette moni ymmärrä. Ei ole rahaa ruokaan, tai muuhun jos elämiseen jää

400-500€ kk, 3 henkilölle. 1 aikuisten bussilppi 70€, 2 lasten bussilippua yht. 70€. Helsingissä. Tässä jo suuri menoerä.

3 x puhelinliittymä 90€ ja netti 30€. Lisäksi vakuutukset jne.  Näistä jää ruokaan ja muuhun n, 400-500€kk kolmelle.

Lapset syövät PALJON, eli rahaa kuluu. MITÄ ette ymmärrä??

Minä olen pitkäaikaistyötön eli yritän säästää kaikessa. Maksan 3 puhelinliittymää. Sairaseläkeläinen mieheni maksaa omansa ja kotoa muuttanut lapsi omansa. En ikimaailmassa suostuisi maksamaan yhdestä liittymästä 30 euroa kuussa vaan aina kampanjan loputtua kilpailutan liittymät. Nyt menee kotona asuvan pojan liittymä  (rajattomat puhelut, rajaton netti) kampanjahinta DNA:lla 14,90 euroa/kk umpeen. Tarjosivat uuden kampanjan 18,99 e/kk rajattomalle liittymälle. Elisa ei pystynyt valitettavasti tarjoamaan parempaa hintaa. Globetel tarjosi 11,95 e/kk rajatonta liittymää, mutta siihen en uskalla vaihtaa, kun firma ei ole tuttu. Harmitti, kun mieheni hyväksyi minulta kysymättä 22,90e/kk tarjouksen DNA:lta omaan liittymäänsä. Aina kannattaa uhkailla vaihtavansa operaattoria hintaneuvotteluissa. Perusnetti on asunnossa valmiiksi, enkä ala maksaa mistään lisänopeuksista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi