Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Äiti, kaksi lasta. Toinen 17 ja toinen alle. Tuet 1 800 ja rahaa ruokaan jää 200 ekeä kuussa.

Vierailija
23.12.2023 |

Tuet ovat siis 1 800. Siitä vuokra 700. Jää 1 100.

Otetaan siitä pois sähkölasku, Sähkönsiirto ja kotivakuutus. Tekee noin 100 kuussa.

Jää tonni. Siitä pois vaikka 3 puhelinlaskun ja netti. Tekee noin 100.

Jää 900.

Otetaan siitä pois vaikka 200 muihin menoihin, osamaksuihin, ja harrastukseen muksuille.

Jää 700.

Niin mihin ne rahat menee, kun ruokaan menee 200 ekee kuussa. Rahat kaksi viikkoa loppu ennen tukia 

Syödään nuudeleita, spagettia, tölkki lihapullia. Lisäksi lapset ovat isällään kaksi viikkoa kuukaudessa.

Monet työssäkäyvät ansaitsevat saman ja on se pari muksua ja pärjäävät, ilman että käydään leipäjonoissa, ja esitellään risaisia vaatteita. 

Ja kun Iltis tekee näitä juttuja, niin olisi kiva kun kerrottaisiin ne menotkin, eikä vain niitä tuloja.

Mitä näillä sääli kirjoituksella halutaan tuoda esiin, kun kyseessä on selkeästi täydellinen elämänhallinnan puute, ei niinkään köyhyys.

Elämänhallinnan opetusta tuokin perheenäiti tarvitsisi ja rankasti.

Kommentit (585)

Vierailija
301/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt töitä päiväkodin lastentarhaopettajana. Verojen jälkeen käteen jäi 1700€. Olin vastuussa koko lapsiryhmästä sekä toimin tiiminvetäjänä lastenhoitajille. Hän tukien saaja saa saman rahan ilmaiseksi tekemättä mitään. Onko tämä oikein? Miksi veronmaksajien pitää elättää muut, jotka eivät jaksa tehdä töitä ja silti jää sama raha käteen? 

Samaa mietin. Voisi IS tehdä jatkojutun tuohon, jossa joku vähemmän kuukaudessa nettona tienaava TÖISSÄ KÄYVÄ kertoisi oman tilanteensa! Suhteuttaisi hieman asioita! 1800 nettoon, saa olla jo ihan kohtalaiset bruttotulot.

Omat nettotuloni ovat noin 1700 euroa. Pelkkä vuokra vie vielä tällä hetkellä 770 euroa ja silti asun suht edullisesti Helsingissä. Siihen asumismenoista lisäksi vesi, sähkö ja vakuutus. Olenkin muuttamassa pääkaupunkiseudun ulkopuolelle tyttöystävän luokse. Samalla meidän yhteiset asumiskulut ovat jatkossa vähemmänkuin minun nykyiset vaikka uusi yhteinen asunto on huomattavasti suurempi. Lisäksi tulevaisuudessa alan tehdä vuorotyötä jolloin tuloni nousevat. En ole selvittänyt olisiko mahdollisuus asumistukeen koska tulen toimeen ilmankin mutta suuremmin ylimääräiseen ei rahaa jää. Oman palkkatasoni pienuus korostuu aina kun luen näitä tukijuttuja. Lapsellisten en niinkään vertaa mutta sinkkujen tai lapsettoman parin kohdalla kyllä. 

Vierailija
302/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänenhän kannattaisi vaan antaa velkojen mennä ulosottoon ja olla hakematta jotain yhtä tukea, jotta olisi oikeutettu toimeentulotukeen.

Ulosottoa voi sitten alkaa maksamaan kun on saanut pääkoppansa kasaan ja aloittanut taas työnteon.

Silloinkin voi hakea ja saada toimeentulotukea arjen menoihin ja asumistuen täydentämiseen vuokranmaksua varten, samalla kun maksaa ulosottoa pois palkkatuloistaan.

Jotenkin jutusta huokuu se eittei tuo äiti ole perillä siitä mitä kannattaa tehdä velkaantumistilanteessa.

Nimenomaan ei noin, että maksetaan velat nyt oman hyvinvoinnin kustannuksella. Ne velat voi maksaa sitten kun siihen on mahdollisuus, Suomi ei siihen kaadu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetytti lehtijutussa, kun syövät nuudeleita ja säilykelihapullia, kun terveelliseen ei ole varaa. Lapset ei saa lahjoja.

Nuohan on kalliimpia kuin esim. peruna ja porkkana. Itse olen ollut tosi köyhä välillä kun lapset oli pieniä. Aina oli lahjoja ja jouluruokia, se säästettiin muusta aiemmin. Lahjoja löytyi kirpparilta ja aleista hyvissä ajoin.

Onhan tuo tiukkaa sen ymmärrän, mutta voi lasten takia tehdä myös valintoja. Onhan kaikki joulukeräyksetkin, ettei jää täysin ilman lahjoja.

Jos ne lapset eivät muuta suostu syömään kuin nuudeleita ja lihapullia? Peruna ja porkkana ei ole kovin kuuluisa teinien herkku.

Meillä on kaksi teiniä ja perunaa ja porkkanaa syödään monessa muodossa.

Joka viikko keitän kahdesti ison kattilallisen.

Herkkua on mm uunissa paahdetut hunajalla maustetut porkkanat ja perunan siivutan samaan uuniin ja ripottelen päälle Lidlin huokeaa juustoraastetta.

niistä saa myös sosekeittoa, jonka kanssa sämpylöitä, hoskus lisään halloumikrutonkeja.

myös quichen pohjassa maistuvat hyvin.

Vierailija
304/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikkoa 

soijasta riittää moneen ruokaan 

pottuja 

joo - kokkailu vaatii kyllä viitseliäisyyttä 

Vierailija
305/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon vilpittömästi, että nämä Menkää Töihin -tyypit jäävät työttömiksi ja näyttävät, miten mennään töihin sinne varastoon, missä on yksi paikka avoinna, ja minne myös tuhat muutakin on menossa. Toivon myös, että heitä syyllistetään ja kehotetaan Mene Töihin. Se on heille aivan oikein. Kaikille muille toivon Hyvää Joulua.

Oman tyhmyytensä he vain paljastavat. 10 000 työpaikkaa avoinna ja 250 000 työnhakijaa. Nämä samat uskovat mitä tahansa pajunköyttä media syöttää omat poliittiset tavoitteensa saavuttaakseen.

Suomessa on ihan minä tahansa hetkenä auki enemmän kuin 10 000 työpaikkaa. esim joblyssä on tälläkin hetkellä yli 20 000. Ja työpaikan ei tarvitse olla edes Suomessa, kuulummehan EU:n joten koko euroopan työmarkkinat ovat avoinna, joten ihan varmasti jokaista suomalaista kohd

Kun poistat hausta yrittäjät, harjoittelijat, osa-aikaiset ym.. niin ei jää montaa kokopäiväistä yli 12 kk työpaikkaa jäljelle. Te-palveluissa löytyy tasan 8052 työpaikkaa, josta vielä 508 on yrittäjiä, 141 provikalla ja 37 oppisopimusta (ei täysi palkka). Elättääkseen itsensä ihminen tarvitsee kokoaikaisen pysyvän työn. Jokaisessa palvelussa pyörii samat paikat. Suomenkielisiä on turha usuttaa ulkomaille.

Vierailija
306/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen myös tuota ruokavaliota, nälkää nähdään mutta äiti on todennäköisesti ylilihava.

Köyhät ovat usein lihavia, koska syövät halpaa ruokaa. Ruokajonosta saa kaikkea ylijäämää, esim. kermaa ja muuta rasvaista ja lihottavaa. Sieltä ei saa vihanneksia, hedelmiä tai kalaa (riippuu kaupungista). Kun itse kävin jonossa, sain kaikkea epäterveellistä ja lihottavaa. Siellähän jaetaan myös kauppojen ylijäämäkakut.

Kun sen ruokajonon ei ole tarkoitus olla ainoa ruuanlähde, vaan APU!! Jos esimerkiksi saat ruokajaosta kassillisen leipää, voit ostaa kaupasta hieman edullisia vihanneksia tai hedelmiä, koska sinun ei tarvitse käyttää omia rahojasi siihen leipään. 

Vierailija
307/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetytti lehtijutussa, kun syövät nuudeleita ja säilykelihapullia, kun terveelliseen ei ole varaa. Lapset ei saa lahjoja.

Nuohan on kalliimpia kuin esim. peruna ja porkkana. Itse olen ollut tosi köyhä välillä kun lapset oli pieniä. Aina oli lahjoja ja jouluruokia, se säästettiin muusta aiemmin. Lahjoja löytyi kirpparilta ja aleista hyvissä ajoin.

Onhan tuo tiukkaa sen ymmärrän, mutta voi lasten takia tehdä myös valintoja. Onhan kaikki joulukeräyksetkin, ettei jää täysin ilman lahjoja.

Jos ne lapset eivät muuta suostu syömään kuin nuudeleita ja lihapullia? Peruna ja porkkana ei ole kovin kuuluisa teinien herkku.

Meillä on kaksi teiniä ja perunaa ja porkkanaa syödään monessa muodossa.

Joka viikko keitän kahdesti ison kattilallisen.

Herkkua on mm uunissa paahdetut

Hyi, yök

Vierailija
308/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niillä sitten liene nälkä.

Eikä ruuan tarvi joka päivä herkkua olla. Perusruokaa me muutkin syödään.

Vierailija
309/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi köyhät ajattelevat että tukien lisäksi heidän pitäisi saada ruokajaosta terveelliset ruoat ilmakseksi, ettei tarvitsisi omia rahoja käyttää kauppaan? Ruokajaossa nyt saa,mitä sattuu kaupoissa hävikkiä olemaan. Se on lisä niihin omiin kauppaostoksiin. Esim. Jauhot eivät tunnu köyhille kelpaavan. Ihminen, joka tienaa itse rahansa, ilahtuu kyllä pienestäkin avusta, jos rahasta on tiukkaa tai vaikkei olisikaan. Kyllä minullekin kelpaisi leipä tai jauhopussit, ku niitä ei tarvitsisi ostaa, sillä rahalla voisi ostaa kaupasta jotain muuta.

Joku valitteli, ettei ruokajaosta saa kalaa. Voi hyvänen aika! Selviät kyllä, vaikket söisi kalaa koskaan. Moni esimerkiksi on kala-allergikko, ja on silti pärjännyt mainiosti. Ravitsemussuositukset ovat suosituksia. Ei voi vaatia, että yhteiskunta vielä tarjoaa ilmisen terveellisen ravinnonkin tukien lisäksi

Vierailija
310/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

17-vuotias ymmärtää kyllä, että jos vaihtoehdot on syödä porkkanaa tai kynsiään, niin kannattaa valita porkkana. Itse pienituloisena hirviöäitinä olen muutaman kerran sanonut yläkouluikäiselle lapselleni, että nälkä on paras mauste. Yllättäen alkoi puuro, porkkana ja soijamakaronilaatikko maistumaan.

Vierailija
311/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun poistat hausta yrittäjät, harjoittelijat, osa-aikaiset ym.. niin ei jää montaa kokopäiväistä yli 12 kk työpaikkaa jäljelle. Te-palveluissa löytyy tasan 8052 työpaikkaa, josta vielä 508 on yrittäjiä, 141 provikalla ja 37 oppisopimusta (ei täysi palkka). Elättääkseen itsensä ihminen tarvitsee kokoaikaisen pysyvän työn. Jokaisessa palvelussa pyörii samat paikat. Suomenkielisiä on turha usuttaa ulkomaille.

TE-palveluissa on Pieni MURTO-OSA työpaikoista. Esim meidän firma ei ilmoita YHTÄÄN työpaikkaa te-keskukseen ja tälläkin hetkellä 21 työpaikkaa avoinna suomessa ja 127 paikkaa euroopassa.

Eli sinun mukaasi paikkoja olisi 0, todellisuudessa 127.. ja tämä suhdeluku vain YHDEN yrityksen osalta.

Vierailija
312/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen myös tuota ruokavaliota, nälkää nähdään mutta äiti on todennäköisesti ylilihava.

Köyhät ovat usein lihavia, koska syövät halpaa ruokaa. Ruokajonosta saa kaikkea ylijäämää, esim. kermaa ja muuta rasvaista ja lihottavaa. Sieltä ei saa vihanneksia, hedelmiä tai kalaa (riippuu kaupungista). Kun itse kävin jonossa, sain kaikkea epäterveellistä ja lihottavaa. Siellähän jaetaan myös kauppojen ylijäämäkakut.

Kun sen ruokajonon ei ole tarkoitus olla ainoa ruuanlähde, vaan APU!! Jos esimerkiksi saat ruokajaosta kassillisen leipää, voit ostaa kaupasta hieman edullisia vihanneksia tai hedelmiä, koska sinun ei tarvitse käyttää omia rahojasi siihen leipään. 

Pitäähän, koska olen hiivaton, gluteeniton, sokeriton, munaton jne. Ei sieltä jonosta mitään erikkoruokia saa. Teiltä aina unohtuu sekin, että ongelmat kasautuvat samoille ihmisille, jolloin ongelmat kertautuvat. Olen joutunut syömään ilta-alen punalapuista mitä sattuu nyt 2-3 kk ja tarvitsin jo lääkekuurin. Jos ei parane, niin tarvitaan veistä. En tiedä miten valtio säästi pudottaessaan toimeentulotukeani, sillä lasku tulee nyt moninkertaisina sairaskuluina valtiolle maksettavaksi.

Vierailija
313/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa paskasti sitten kasvatettu. Jollei annettu ruoka maistu niin sitten saa olla nälässä, ei aikuisten pidä mennä teinien oikkuihin mukaan. 

Vierailija
314/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon vilpittömästi, että nämä Menkää Töihin -tyypit jäävät työttömiksi ja näyttävät, miten mennään töihin sinne varastoon, missä on yksi paikka avoinna, ja minne myös tuhat muutakin on menossa. Toivon myös, että heitä syyllistetään ja kehotetaan Mene Töihin. Se on heille aivan oikein. Kaikille muille toivon Hyvää Joulua.

Tämä äiti on hoitaja. Töitä on kaikille halukkaille pilvin pimein.

Et sitten lukenut juttua! Palanut työssään loppuun! 

Vierailija
315/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et oikeasti selitä, että lapset päättää? Kyllä nälkäänsä jokainen syö, mitä pöydässä on.

Vierailija
316/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No. Meitä on minä (äiti) ja kaksi teiniä. Mun kuukauden nettotulot on 4200 ja siitä mulla jää säästöön yleensä 1000-1500. Että meneehän sitä. Jos pitäisi 1800 eurolla elää niin aika vaikeeta olis. 

No mutta vaihtoehtona on myös saada lisäansioita käymällä töissä. Ei tarvitse kitkuttaa vain 1800 eurolla. Ja ilmeisesti isäkin on tuossa kuviossa mukana, jos lapset ovat hänellä puolet kuukaudesta eli äidin ei tarvitse yksin kustantaa heille kaikkea.

Näin tämä menee noilla tambioilla. Kiire parisuhteeseen. Ei töitä, ei mitään tulevaisuuden näkymää. Ainut asia mikä on kristallin kirkas: miten paljon saa rahallista tukea kun alkaa vääntämään lapsia. Ja yhdessähän ei passa asua, siispä ero ! Yh äitinä tienaa paremmin. Ihan kiva, lapset päikyssä ja ittellä on aikaa vaikka toljottaa somea. Kauhee valitus jos euronkin joutuu tinkimään vapaamatkustamisesta.

Ei mitään tukia, töihin vaan !

Vierailija
317/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et oikeasti selitä, että lapset päättää? Kyllä nälkäänsä jokainen syö, mitä pöydässä on.

Aivan, ja ellei lautasella oleva ruoka kelpaa, niin lautanen jääkaappiin. Kyllä se teini tulee sen nappaamaan itselleen muutaman tunnin kuluessa.

Vierailija
318/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän, koska olen hiivaton, gluteeni

No voi voi. Valittakaa vielä enemmän. Se auttaa. Eikö autakkaan ? No voi voi.

Vierailija
319/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seli seli.

Vierailija
320/585 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä pidä, koska sinähän saat jos sen jonkun stnan ruokatuen. Käytä se ruokaan.

Elämänhallintavinkkinä: osta tuillasi ruuat, hae avustukset muihin menoihin. Hyödynnä kirpparit. Älä odota, että sinulle ojennetaan ruuat valmiiksi kassiin pakattuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi