IS: Äiti, kaksi lasta. Toinen 17 ja toinen alle. Tuet 1 800 ja rahaa ruokaan jää 200 ekeä kuussa.
Tuet ovat siis 1 800. Siitä vuokra 700. Jää 1 100.
Otetaan siitä pois sähkölasku, Sähkönsiirto ja kotivakuutus. Tekee noin 100 kuussa.
Jää tonni. Siitä pois vaikka 3 puhelinlaskun ja netti. Tekee noin 100.
Jää 900.
Otetaan siitä pois vaikka 200 muihin menoihin, osamaksuihin, ja harrastukseen muksuille.
Jää 700.
Niin mihin ne rahat menee, kun ruokaan menee 200 ekee kuussa. Rahat kaksi viikkoa loppu ennen tukia
Syödään nuudeleita, spagettia, tölkki lihapullia. Lisäksi lapset ovat isällään kaksi viikkoa kuukaudessa.
Monet työssäkäyvät ansaitsevat saman ja on se pari muksua ja pärjäävät, ilman että käydään leipäjonoissa, ja esitellään risaisia vaatteita.
Ja kun Iltis tekee näitä juttuja, niin olisi kiva kun kerrottaisiin ne menotkin, eikä vain niitä tuloja.
Mitä näillä sääli kirjoituksella halutaan tuoda esiin, kun kyseessä on selkeästi täydellinen elämänhallinnan puute, ei niinkään köyhyys.
Elämänhallinnan opetusta tuokin perheenäiti tarvitsisi ja rankasti.
Kommentit (585)
Vierailija kirjoitti:
Toivon vilpittömästi, että nämä Menkää Töihin -tyypit jäävät työttömiksi ja näyttävät, miten mennään töihin sinne varastoon, missä on yksi paikka avoinna, ja minne myös tuhat muutakin on menossa. Toivon myös, että heitä syyllistetään ja kehotetaan Mene Töihin. Se on heille aivan oikein. Kaikille muille toivon Hyvää Joulua.
Tämä äiti on hoitaja. Töitä on kaikille halukkaille pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 1800 ei monien mielestä olisi edes huono palkka TYÖSTÄ.
Kannattaako oikeasti lähteä aamulla turhaan raatamaan, kun lopputulos on sama tai jopa huonompi. Kannattaa oikeasti jäädä työstä pois. Ei tuossa ole mitään järkeä
Eläkettäkin kertyy kotona loisiessa täsmälleen saman verran kuin 40 vuoden työuralla. Ei edes se kannusta. Lisäksi saat raataa siellä työpaikalla 70 vuotiaaksi saakka, toisen uran kun valitset, niin käyt korkeintaan vapaaehtoisesti salilla. Yhteiskunta maksaa sun lääkärikulusikin. Eli se tyhmä, joka lähtee aamuisin töihin
No jos on noin kateellinen niin siitä sitten vaan erokirje pomolle ja nauttimaan yhteiskunnan tukemasta leveästä leivästä. Ihan varmasti tilallesi on työttömiä hakijoita jonoksi asti.
Minun työni on Suomessa VAIN minun takiani. Ensisijainen sijoituspaikka tähän tehtävään on muualla euroopassa, eikä paikkaa edes laitettaisi ulkopuoliseen hakuun Suomeen. Talon sisältä kyllä Suomestakin haettaisiin. Joten jos lähden niin se on yksi korkeapalkkainen positio vähemmän Suomessa.
Ja en sanonut että olen kateellinen totesin vain summan olevan tolkuttoman suuri ja suhteutin sen työssäkäyvien ihmisten tekemään työmäärään saman summan saamiseksi. Eikös sinusta toista viikkoa työtä ole aika paljon? ja jos sen saa tekemättä mitään niin kyllä se on reilu eikä suinkaan huono.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt töitä päiväkodin lastentarhaopettajana. Verojen jälkeen käteen jäi 1700€. Olin vastuussa koko lapsiryhmästä sekä toimin tiiminvetäjänä lastenhoitajille. Hän tukien saaja saa saman rahan ilmaiseksi tekemättä mitään. Onko tämä oikein? Miksi veronmaksajien pitää elättää muut, jotka eivät jaksa tehdä töitä ja silti jää sama raha käteen?
Samaa mietin. Voisi IS tehdä jatkojutun tuohon, jossa joku vähemmän kuukaudessa nettona tienaava TÖISSÄ KÄYVÄ kertoisi oman tilanteensa! Suhteuttaisi hieman asioita! 1800 nettoon, saa olla jo ihan kohtalaiset bruttotulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä en nyt ymmärrä tässä. Olen yh kahdelle lapselle, täysi-ikäinen asuu vielä kotona. Kyllä meillä lapset syö ravinteikasta ruokaa ja ostan heille hedelmiä. Elämme täysin Kelan etuuksilla. Ainoa laskumme on puhelinlaskut. Tietenkään en itselleni tee hankintoja ja samoissa kuteissa kuljen. Ei käydä missään koskaan. Tarkasti täytyy katsoa mihin rahat käyttää, mutta me pärjätään ja vietetään jouluakin.
Teillä ei siis ole kotivakuutusta, sähköä eikä vettä?
Joku tuolla mainitsi, että puhelinlaskuihin tarvitaan ne puhelimetkin. Joo mä ostin kolme vuotta sitten puhelimen 120e säästämällä etuuksista.
Lapsista toinen osti säästöillään puhelimen ja toinen sai isältään. Toimeentulotuen saaminen tarkoittaa, että sähkölaskut maksaa Kela.
Ruokakaupan lisäksi tietysti lasten vaatehankinnat ja mitä tarvitsee urheiluvälineitä kasvun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
töihin!
Mitkä saata**n sosiaalipummit alapeukuttavat tätä? Aikuinen ihminen elättää itsensä ja jälkeläisensä itse. Oleskeluyhteiskunnan aika on ohi.
Äiti on velkaantunut lähes 700 euroa kuukaudessa, vaikka hänellä ei ole ansiotuloja, ja hän on kahden ihmisen huoltaja. Hän joutuu siis käyttämään huollettavien elintasoon tarkoitetut rahat velkoihin. Voi olla myös kallista addiktiota.
Asuu velkaansa/addiktioonsa nähden kalliisti - toki ymmärrän, ettei huollettavia voi sen vuoksi tuosta vain riistää elinympäristöstään.
Vierailija kirjoitti:
Varakkailla on rahaa lahjoa lapsiaan opiskelemaan ja maksamaan ajokortin ym.
Olen kotoisin köyhästä perheestä. Itse piti koulu käydä ja hakea opiskelemaan, ottaa opintolainaa sitä varten. Ajokortin ajoin sitten kolmekymppisenä, kun useamman vuoden töissä olleena vihdoin oli siihen varaa. Sille, että omat vanhemmat ovat köyhiä ei mitään voi, mutta omalle tulevaisuudelleen voi.
En ymmärrä, minkälainen isä päästää lapsensa 50%:ksi ajasta näkemään nälkää toimintakyvyttömän äidin hoteisiin, jolta rahat katoaa savuna ilmaan.
Jos tosiaan saa nettona tukia 1800€ josta vuokran jälkeen jää 1100€ ja jos siitä vähentää jotain säläkuluja vaikka 200€/kk, niin hyvänen aika, ruokaan jää 900€/kk!!!!
Taas jätettiin kertomatta jotain.
Eikö äiti osaa katsoa ostamiensa ruokien kilohintoja?? Ei peruskotiruoka ole kallista. Pussi herneitä maksaa noin euron, siihen kaveriksi muutama multaporkkana ja 600 g jauhelihaa ja sipuli. Ja kas: voit keittää ison kattilallisen hernekeittoa. Myöskään kotitekoinen makaronilaatikko ei maksa paljon mitään. Keitinperunat ja kanakastike?
Noista lapsista pitäisi tehdä huostaanotto, ja voi hyvällä syyllä kysyä, miksi isä ei ole päähuoltaja?
Media suoltaa ryöppynä näitä uhritarinoita yrittäen vaikuttaa tukipolitiikkan ja lietsomalla epätoivoa ja alakuloa. Käsi ylös, milloin joku on lukenut mistään mediasta juttua tavallista perheistä tai yh-perheistä, joissa kaikki on ihan ok, vaikkei palkka olisikaan niin kauhean iso.
Milloin olette nähneet jutun vaikka aikuisopiskelijasta joka pääsi sillä tavoin paremmille tuloille?
Niin.. sitähän minäkin
Tässä tapauksessa henkilön kurja tilanne ei johdu tukien vähyydestä, vaan jostain muusta. Ensisijainen apu pitäisi löytyä isästä eikä yhteiskunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Toivon vilpittömästi, että nämä Menkää Töihin -tyypit jäävät työttömiksi ja näyttävät, miten mennään töihin sinne varastoon, missä on yksi paikka avoinna, ja minne myös tuhat muutakin on menossa. Toivon myös, että heitä syyllistetään ja kehotetaan Mene Töihin. Se on heille aivan oikein. Kaikille muille toivon Hyvää Joulua.
Oman tyhmyytensä he vain paljastavat. 10 000 työpaikkaa avoinna ja 250 000 työnhakijaa. Nämä samat uskovat mitä tahansa pajunköyttä media syöttää omat poliittiset tavoitteensa saavuttaakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman tyhmyytensä he vain paljastavat. 10 000 työpaikkaa avoinna ja 250 000 työnhakijaa. Nämä samat uskovat mitä tahansa pajunköyttä media syöttää omat poliittiset tavoitteensa saavuttaakseen.
Terhi on hoitaja. Hoitajille on töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rahat jaettais oikeudenmukaisesti niin kenenkään ei tarvis valittaa. Tiedättekö mitä esim.kansanedustajat saa palkkaa? Ja vielä semmonen työ josta voi lintsata.
Tiedän. sinä et näköjään tiedä. He eivät saa PALKKAA pennin jeniä.
Kyllä niistä uutisoidaan ihan PALKKANA, vaikka ne olisivat palkkioita ym.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009500730.html
Toimittelijat nyt nykään muutenkin pihalla kaikesta. Eivätkä enää edes osaa suomea.
Silti kansanedustajille ei makseta PALKKAA vaikka joku iltapulun toimittelija niin "uutisoi".
Vierailija kirjoitti:
Äiti on velkaantunut lähes 700 euroa kuukaudessa, vaikka hänellä ei ole ansiotuloja, ja hän on kahden ihmisen huoltaja. Hän joutuu siis käyttämään huollettavien elintasoon tarkoitetut rahat velkoihin. Voi olla myös kallista addiktiota.
Asuu velkaansa/addiktioonsa nähden kalliisti - toki ymmärrän, ettei huollettavia voi sen vuoksi tuosta vain riistää elinympäristöstään.
Velka voi tulla osittain huolettaville tarkoitetuista menoista, ravitsemuksen kustannuksella, mutta tuskin kokonaan, muuten ei salaisi noin suurta menoa.
Mie saan palkkaa noin 800-900€/kk. Soviteltua päivärahaa 100-200 per kuukausi ja asumistukea noin107€/kk. Eli tulot nettona noin 1110€/kk. Sähkö ja sähkönsiieto imaisi 300€, vuokraan menee noin 300€. Pärjään ihan hyvin. Taloudessa teinipoika. Kesällä jää käteen joku 200€ enemmän per kuukausi, kun sähköä kuluu paljon vähemmän. Ihan käsittämätön tuo tukimäärä. Kotona makaa ja saa enemmän kuin töissä kitkuttava 🥲 Mutta sähkölasku syö tosi paljon, varsinkin, kun pitää asua omakotitalossa. Muuttaisi johonkin rivaariin/kerrostaloon, niin säästyisi heti sähkössä paljon. Toki se, että milä siirtoyhtiö siellä on, vaikuttaa todella paljon. Itse asun Carunan verkkoalueella ja se firma on yksi verenimijä.
Ihmetytti lehtijutussa, kun syövät nuudeleita ja säilykelihapullia, kun terveelliseen ei ole varaa. Lapset ei saa lahjoja.
Nuohan on kalliimpia kuin esim. peruna ja porkkana. Itse olen ollut tosi köyhä välillä kun lapset oli pieniä. Aina oli lahjoja ja jouluruokia, se säästettiin muusta aiemmin. Lahjoja löytyi kirpparilta ja aleista hyvissä ajoin.
Onhan tuo tiukkaa sen ymmärrän, mutta voi lasten takia tehdä myös valintoja. Onhan kaikki joulukeräyksetkin, ettei jää täysin ilman lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunat, kaali, sämpyläjauhot, rypsiöljy, soijarouhe eivät paljon maksa. Jos saa olla kaikki päivät kotona, voi leipoa itse leivän.
Kuka se on, joka leivän leipoo? Työkyvyttömällä ei taida olla voimavaroja sellaiseen. Jonkun pitäisi vielä tiskata leipomuksesta syntyvät astiat.
Öh, tämä äityli joka makaa kotona, puolet kuusta ei ole edes ne pojat siellä. Mitään muuta olekaan kuin aikaa. Ja kyllä teinit voi velvoittaa tiskaamaan.
Voi ne teinit velvoittaa leipomaankin, ei siitä ole kysymys.
Kysymys on siitä, että ihminen, joka ei jaksa, ei vaan jaksa. Siinä ei auta tuen pudotukset, ei haukkuminen, ei väkivalta, ei yhtään mikään. Jos ei jaksa, niin ei jaksa. Senkin tietää vain sellainen, joka ei ole itse jaksanut.
Onko kyse sitten kilpparista, vitamiinin imeytymishäiriöstä tai mistä, on terveydenhuollon asia selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ihan minä tahansa hetkenä auki enemmän kuin 10 000 työpaikkaa. esim joblyssä on tälläkin hetkellä yli 20 000. Ja työpaikan ei tarvitse olla edes Suomessa, kuulummehan EU:n joten koko euroopan työmarkkinat ovat avoinna, joten ihan varmasti jokaista suomalaista kohdin vähintään yksi avoin paikka löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunat, kaali, sämpyläjauhot, rypsiöljy, soijarouhe eivät paljon maksa. Jos saa olla kaikki päivät kotona, voi leipoa itse leivän.
Kuka se on, joka leivän leipoo? Työkyvyttömällä ei taida olla voimavaroja sellaiseen. Jonkun pitäisi vielä tiskata leipomuksesta syntyvät astiat.
Öh, tämä äityli joka makaa kotona, puolet kuusta ei ole edes ne pojat siellä. Mitään muuta olekaan kuin aikaa. Ja kyllä teinit voi velvoittaa tiskaamaan.
Voi ne teinit velvoittaa leipomaankin, ei siitä ole kysymys.
Kysymys on siitä, että ihminen, joka ei jaksa, ei vaan jaksa. Siinä ei auta tuen pudotukset, ei haukkuminen, ei väkivalta, ei yhtään mikään. Jos ei jaksa, niin ei jaksa. Senkin tietää vain sellainen, joka ei ole itse jaksanut.
Hän ei viitsi. Kun ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetytti lehtijutussa, kun syövät nuudeleita ja säilykelihapullia, kun terveelliseen ei ole varaa. Lapset ei saa lahjoja.
Nuohan on kalliimpia kuin esim. peruna ja porkkana. Itse olen ollut tosi köyhä välillä kun lapset oli pieniä. Aina oli lahjoja ja jouluruokia, se säästettiin muusta aiemmin. Lahjoja löytyi kirpparilta ja aleista hyvissä ajoin.
Onhan tuo tiukkaa sen ymmärrän, mutta voi lasten takia tehdä myös valintoja. Onhan kaikki joulukeräyksetkin, ettei jää täysin ilman lahjoja.
Jos ne lapset eivät muuta suostu syömään kuin nuudeleita ja lihapullia? Peruna ja porkkana ei ole kovin kuuluisa teinien herkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä en nyt ymmärrä tässä. Olen yh kahdelle lapselle, täysi-ikäinen asuu vielä kotona. Kyllä meillä lapset syö ravinteikasta ruokaa ja ostan heille hedelmiä. Elämme täysin Kelan etuuksilla. Ainoa laskumme on puhelinlaskut. Tietenkään en itselleni tee hankintoja ja samoissa kuteissa kuljen. Ei käydä missään koskaan. Tarkasti täytyy katsoa mihin rahat käyttää, mutta me pärjätään ja vietetään jouluakin.
Teillä ei siis ole kotivakuutusta, sähköä eikä vettä?
Joku tuolla mainitsi, että puhelinlaskuihin tarvitaan ne puhelimetkin. Joo mä ostin kolme vuotta sitten puhelimen 120e säästämällä etuuksista.
Lapsista toinen osti säästöillään puhelimen ja toinen sai isältään. Toimeentulotuen saaminen tarkoittaa, että sähkölaskut maksaa Kela.
Mene töihin.
Meidän tulot siis hieman yli 1700e ja vuokra 690e. Puhelinlaskuihin ja ruokakauppaan menee rahat.